THEPOWERGAME
Η Κίνα εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Πέρυσι, αντιπροσώπευε το 59% των παγκόσμιων πωλήσεων EVs και το 70% των μπαταριών που κατασκευάζονται για EVs.
Μολονότι δε η Tesla εδρεύει στο Όστιν του Τέξας, επωφελείται στο έπακρον από την κινεζική αγορά, έχοντας αναπτύξει το ήμισυ και ειδικότερα το 52% της παραγωγικής της ικανότητας στη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Από τη μια πλευρά, όμως, θεωρείται πως τελευταία έχει ενταθεί ο ανταγωνισμός από τις BYD και Wuling Motors, κινεζικών συμφερόντων. Από την άλλη, οι παραδόσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων της Tesla από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 35% τον Μάρτιο σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Παραμένει, όμως, ανοικτό το ερώτημα έως ποιο βαθμό η Κίνα θα καταφέρει να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της στην ηλεκτροκίνηση. Σήμερα η μάχη του Πεκίνου με τις ΗΠΑ και γενικότερα τη Δύση για τεχνολογική υπεροχή εντάσσεται σε ένα γεωπολιτικό παιχνίδι όπου η ατζέντα των κυβερνήσεων ξεπερνά τα οικονομικά συμφέροντα. Η ηλεκτροκίνηση είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο αυτής της αντιπαλότητας.
Η κινεζική CATL, o Μαρκ Ρούμπιο και η Ford
Εδώ και μια δεκαετία, παραδείγματος χάριν, η Contemporary Amperex Technology (CATL) αναπτύσσονταν ήσυχα, κατακτώντας σταδιακά πάνω από το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς μπαταριών για EVs. Το 11μήνο που έληξε πέρσι τον Νοέμβριο κατάφερε να υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις μπαταριών περίπου για 3,3 εκατ. EVs μεσαίου μεγέθους, παγκοσμίως. Η CATL είναι επίσης βασικός προμηθευτής της Tesla και της γερμανικής Volkswagen.
Αλλά ο Μάρκο Ρούμπιο, μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος και αντιπρόεδρος της επιτροπής πληροφοριών της Γερουσίας, χαρακτήρισε πρόσφατα τον 55χρόνο ιδρυτή της CATL, Ρόμπιν Ζενγκ, ως «υψηλόβαθμο στέλεχος» του Ενωμένου Μετώπου της Κίνας, όπου ηγείται το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας και συμμετέχουν ακόμα οκτώ μικρά κόμματα. Είχε προηγηθεί ανακοίνωση της Ford ότι σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τεχνολογία της CATL για την κατασκευή μπαταριών λιθίου EVs, οι οποίες φέρουν χαμηλότερο κόστος από άλλες, σε νεόδμητο εργοστάσιο στο Μίσιγκαν. Αυτό το νέο «κεφάλαιο» της Ford ενσωματώνει επενδύσεις 3,5 δισ. δολαρίων που δρομολογούνται προς ολοκλήρωση το 2026 και εκτιμάται πως θα δημιουργήσουν 2.500 θέσεις εργασίας.
Η συνεργασία με την CATL δεν είναι η συνήθης κοινοπραξία -σαν αυτές που έχουν χαραχθεί μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών General Motors, Stellantis και Ford με τωμ κστασκευαστών μπαταριών LG, SK και Samsung. Απώτερος στόχος της Ford με τη συνεργασία της CATL είναι να αποκομίσει τα οφέλη από το νομοσχέδιο Inflation Reduction Act (IRA) χωρίς να θεωρηθεί πως τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητά της εμπεριέχουν εξαρτήματα από «οντότητες του εξωτερικού που προκαλούν ανησυχία», μια έμμεση αναφορά του νομοσχεδίου σε χώρες όπως η Κίνα, η Ρωσία, το Ιράν και η Νότια Κορέα.
Τα ισχυρά κίνητρα του IRA προσελκύουν την Tesla
Απώτερος στόχος του IRA είναι η τόνωση της παραγωγής και της κατανάλωσης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EV) στις ΗΠΑ, με φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις που φθάνουν συνολικά τα 369 δισ δολάρια. Μια από τις επίμαχες προβλέψεις της νομοθεσίας είναι επιδοτήσεις έως και 7.500 δολαρίων για την αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που συναρμολογούνται στη Βόρεια Αμερική. Προβλέπεται επίσης πως από το 2023 θα πρέπει τουλάχιστον το 40% των μεταλλευμάτων στις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων να προέρχονται από τις ΗΠΑ ή χώρες που έχουν συνάψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Ουάσιγκτον. Τα κίνητρα του IRA είναι ισχυρά για να τα αγνοήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι Financial Times συμπεραίνουν πως η Tesla προσανατολίζεται στην κατασκευή των μπαταριών της στα εργοστάσια της Νεβάδα και του Όστιν προκειμένου να ωφεληθεί η ίδια και οι πελάτες της από το IRA. Εκεί αποδίδει η βρετανική εφημερίδα τα σχέδια της Tesla για την αλλαγή του σχήματος των μπαταριών της σε κυλινδρικές κυψέλες -με διάμετρο 46 χιλιοστών και μήκος 88 χιλ.- αντί των ορθογώνιων και επίπεδων κυψελών που επικρατούν σήμερα.
Βέβαια, η Κίνα από μόνη της είναι μια τεράστια αγορά στην ηλεκτροκίνηση με τεράστιες προοπτικές. Σύμφωνα με προβλέψεις της ING, το 28% των νέων οχημάτων που θα πουληθούν το 2023 στην Κίνα, μια χώρα με πληθυσμό άνω του ενός δισεκατομμυρίου, θα είναι ηλεκτροκίνητα έναντι του 26% που εκτιμάται για την Ευρώπη.