THEPOWERGAME
Σε συμφωνία για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικού ρεύματος και υδρογόνου σε ολόκληρη την περιοχή τα επόμενα χρόνια κατέληξαν οι διαπραγματευτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν στην προώθηση της μετάβασης από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Βάσει της συμφωνίας που επιτεύχθηκε, έως το 2026 θα πρέπει να έχουν τοποθετηθεί ανά 60 χιλιόμετρα στο ευρωπαϊκό κεντρικό οδικό δίκτυο σημεία επαναφόρτισης για αυτοκίνητα με ισχύ τουλάχιστον 400 kW – ώστε να είναι δυνατή η χρήση τους για έως και πέντε οχήματα, ταυτόχρονα. Η ισχύς των σταθμών φόρτισης του δικτύου θα αυξηθεί στα 600 kW έως το 2028. Για τα βαρέα οχήματα και τα λεωφορεία, οι σταθμοί επαναφόρτισης πρέπει να εγκαθίστανται κάθε 120 χιλιόμετρα έως το 2028. Η υποχρέωση ύπαρξης σταθμού φόρτισης κάθε 120 χιλιόμετρα για φορτηγά και λεωφορεία, αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί στους μισούς κύριους δρόμους της ΕΕ έως το 2028 και με ισχύ από 1400 kW έως 2800 kW, ανάλογα με τον δρόμο.Αντίθετα, συστήματα διανομής υδρογόνου για τα υδρογονοκίνητα οχήματα θα πρέπει να εγκαθίστανται κάθε 200 χιλιόμετρα έως το 2031.
Συμφωνία-ορόσημο
Αναλυτικότερα, πρόκειται για συμφωνία-ορόσημο, η οποία θα διευκολύνει τη μετάβαση σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών και θα συμβάλει στον στόχο μας για μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030.
Ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (κανονισμός AFIR) θέτει υποχρεωτικούς αναπτυξιακούς στόχους σε σχέση με τις υποδομές ηλεκτρικής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο όσον αφορά τον οδικό τομέα, την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε θαλάσσιους λιμένες και λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας, και την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε σταθμευμένα αεροσκάφη. Με τη διάθεση τουλάχιστον ενός ελάχιστου αριθμού υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού σε ολόκληρη την ΕΕ, ο κανονισμός θα θέσει τέλος στις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τη δυσκολία επαναφόρτισης ή ανεφοδιασμού ενός οχήματος. Ο κανονισμός AFIR ανοίγει επίσης τον δρόμο για μια φιλική προς τον χρήστη εμπειρία επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού, με πλήρη διαφάνεια τιμών, κοινούς ελάχιστους τρόπους πληρωμής και συνεκτική πληροφόρηση πελατών σε ολόκληρη την ΕΕ.
Υποδομές για τις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές
Οι κανόνες του νέου κανονισμού AFIR θα εξασφαλίσουν επαρκείς και φιλικές προς τον χρήστη υποδομές εναλλακτικών καυσίμων για τις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα καταστεί δυνατή η χρήση οδικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών, ιδίως ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε ελλιμενισμένα πλοία και σταθμευμένα αεροσκάφη.
Συγκεκριμένα, οι ακόλουθοι κύριοι στόχοι ανάπτυξης υποδομών θα πρέπει να επιτευχθούν έως το 2025 ή το 2030:
- Οι υποδομές επαναφόρτισης για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά πρέπει να αναπτυχθούν με ρυθμό που αντιστοιχεί στην απορρόφηση των οχημάτων. Για τον σκοπό αυτό, για κάθε ταξινομημένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με συσσωρευτή σε δεδομένο κράτος μέλος, πρέπει να παρέχεται ισχύς εξόδου 1,3 kW από δημόσια προσβάσιμες υποδομές επαναφόρτισης. Επιπλέον, ανά 60 km κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), πρέπει να εγκατασταθούν από το 2025 και μετά σταθμοί ταχείας επαναφόρτισης, ισχύος τουλάχιστον 150 kW.
- Οι σταθμοί επαναφόρτισης που προορίζονται για βαρέα επαγγελματικά οχήματα με ελάχιστη ισχύ εξόδου 350 kW πρέπει να εγκατασταθούν ανά 60 km κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ και ανά 100 km κατά μήκος του εκτεταμένου δικτύου ΔΕΔ-Μ από το 2025 και μετά, ενώ η πλήρης κάλυψη του δικτύου πρέπει να επιτευχθεί έως το 2030. Επιπλέον, πρέπει να εγκατασταθούν σταθμοί επαναφόρτισης σε ασφαλείς και προστατευμένους χώρους στάθμευσης, για επαναφόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας, καθώς και σε αστικούς κόμβους για τα οχήματα διανομής
- Οι υποδομές ανεφοδιασμού με υδρογόνο που μπορούν να εξυπηρετήσουν τόσο αυτοκίνητα όσο και φορτηγά πρέπει να εγκατασταθούν από το 2030 και μετά σε όλους τους αστικούς κόμβους και ανά 200 km κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ, διασφαλίζοντας ένα αρκετά πυκνό δίκτυο που θα επιτρέπει στα υδρογονοκίνητα οχήματα να κυκλοφορούν σε ολόκληρη την ΕΕ.
- Οι θαλάσσιοι λιμένες στους οποίους πραγματοποιούνται τουλάχιστον 50 ελλιμενισμοί μεγάλων επιβατηγών πλοίων, ή 100 ελλιμενισμοί πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πρέπει να παρέχουν από ξηράς ηλεκτροδότηση για τα εν λόγω πλοία έως το 2030. Έτσι δεν θα μειωθεί μόνο το αποτύπωμα άνθρακα των θαλάσσιων μεταφορών, αλλά θα μειωθεί σημαντικά και η τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση στις λιμενικές περιοχές.
- Οι αερολιμένες πρέπει να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια σε σταθμευμένα αεροσκάφη σε όλα τα σημεία επαφής (πύλες) έως το 2025 και σε όλες τις απομακρυσμένες θέσεις (εξωτερικές θέσεις στάθμευσης) έως το 2030.
- Οι διαχειριστές σταθμών ηλεκτρικής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο πρέπει να διασφαλίζουν πλήρη διαφάνεια τιμών, να προσφέρουν μια κοινή μέθοδο ad hoc πληρωμής, όπως είναι οι χρεωστικές ή οι πιστωτικές κάρτες, και να καθιστούν τα σχετικά δεδομένα, όπως αυτά που αφορούν την τοποθεσία, διαθέσιμα με ηλεκτρονικά μέσα, διασφαλίζοντας έτσι την πλήρη ενημέρωση του πελάτη.
«Φιλικές προς το χρήστη υποδομές θα εγκατασταθούν σε ολόκληρη την ΕΕ»
«Η συμφωνία θα στείλει ένα σαφές μήνυμα στους πολίτες και άλλους ενδιαφερόμενους ότι φιλικές προς το χρήστη υποδομές επαναφόρτισης και σταθμοί ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, όπως το υδρογόνο, θα εγκατασταθούν σε ολόκληρη την ΕΕ», δήλωσε ο Αντρέας Κάρλσον, υπουργός υποδομών και στέγασης της Σουηδίας, σύμφωνα με ανακοίνωση στις Βρυξέλλες. Η Σουηδία ασκεί επί του παρόντος την προεδρία της ΕΕ.
Η συμφωνία έρχεται την ίδια εβδομάδα που επιτεύχθηκε συμφωνία-ορόσημο για να διασφαλιστεί ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ θα είναι απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων έως το 2035. Η έλλειψη υποδομών φόρτισης θεωρείται ως ένας από τους κύριους παράγοντες που εμποδίζουν τη μετάβαση αυτή, με τους οδηγούς να επικαλούνται την έλλειψη εμβέλειας.
Οι νέοι κανόνες θα «διασφαλίσουν ότι η οδήγηση και η φόρτιση ενός αυτοκινήτου νέας γενιάς είναι τόσο απλή και βολική όσο και ενός που εξαρτάται από τη βενζίνη», δήλωσε ο Ισμαήλ Ερβτουνγκ, ο νομοθέτης που είναι υπεύθυνος για τις διαπραγματεύσεις. «Πρέπει να βοηθήσουμε στην απεξάρτηση του τομέα των μεταφορών, ο οποίος εξακολουθεί να ευθύνεται για ένα τεράστιο μέρος των εκπομπών». Η ΕΕ θέλει επίσης να διασφαλίσει ότι το 90% των βαρέων οχημάτων θα έχουν μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2040.
Προβλεπόμενα εθνικά σχέδια
Η συμφωνία προβλέπει ότι οι επιμέρους χώρες μέλη θα παρουσιάζουν εθνικά σχέδια για την επίτευξη των υποδεικνυόμενων στόχων, αλλά και τη δυνατότητα εξαιρέσεων σε περιοχές όπως τα νησιά και σε δρόμους χαμηλής κυκλοφορίας.
«Οι νέοι κανόνες – σχολίασε ο εισηγητής του Ευρωκοινοβουλίου- Γερμανός σοσιαλδημοκράτης ευρωβουλευτής Ισμαήλ Ερτουγκ – θα συμβάλουν στη δημιουργία νέων υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις και θα διασφαλίσουν ότι η χρήση και ο ανεφοδιασμός των αυτοκινήτων νέας γενιάς θα είναι εξίσου απλοί και βολικοί με τη βενζινοκίνητα οχήματα.