THEPOWERGAME
Η εκκρεμότητα με το ρυθμιζόμενο έσοδο (WACC) του ΑΔΜΗΕ είναι ένας από τους λόγους καθυστέρησης του διαγωνισμού για την πώληση του 20% της Αριάδνη Interconnection, της θυγατρικής του διαχειριστή που προωθεί την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης, παρά το σοβαρό ενδιαφέρον ισχυρών ξένων και εγχώριων ομίλων. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ προχώρησε προ ημερών σε έκκληση προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), προκειμένου να αναθεωρήσει προς τα πάνω, στο 8,51%, το ρυθμιζόμενο έσοδο μέχρι το 2025. Όπως εξηγούσε, η έγκαιρη αναθεώρηση του WACC θα συμβάλει στην ορθή αποτίμηση της συναλλαγής για την πώληση του 20% της Αριάδνη και δεν θα χάσει έσοδα τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και το Ελληνικό Δημόσιο.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 20% της Αριάδνη ξεκίνησε στις αρχές Οκτωβρίου με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερις ομίλους: μια κοινοπραξία της αυστραλιανής Macquarie με τον Όμιλο Κοπελούζου, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ιταλική Terna SpA, που είναι επίσης διαχειριστής δικτύου υψηλής τάσης, και την κινεζική State Grid, η οποία ελέγχει ήδη το 24% του ΑΔΜΗΕ.
Οι Κινέζοι είχαν από την πρώτη στιγμή επισημάνει το ενδιαφέρον τους για την Αριάδνη. Στα τέλη του 2019 ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) είχε συζητήσει το θέμα με τον Kou Wei, τον τότε επικεφαλής της State Grid. Είχε ακολουθήσει η υπογραφή συμφωνίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος μεταξύ του κινεζικού ομίλου και του ΑΔΜΗΕ για την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού. Το Πεκίνο επιμένει και πριν από λίγες ημέρες κινεζική αντιπροσωπεία συναντήθηκε με την ηγεσία του ΥΠΕΝ, προκειμένου να συζητήσει την εκκρεμότητα με τον διαγωνισμό της εταιρείας Αριάδνη. Αντίστοιχες συναντήσεις υπήρξαν και στον ΑΔΜΗΕ, στη διοίκηση του οποίου συμμετέχει, με βάση τη συμφωνία μετόχων, και η State Grid.
Η ελληνική πλευρά υποστήριξε, κατά τις ίδιες πληροφορίες, πως η διαδικασία προχωράει κανονικά και πως αυτήν την περίοδο η ΡΑΕ εξετάζει τα στοιχεία των υποψηφίων, προκειμένου να εγκρίνει ή όχι τη συμμετοχή τους με βάση το ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο. Όταν ολοκληρωθεί το «ξεσκόνισμα» των τεσσάρων διεκδικητών, αλλά και των όρων του διαγωνισμού που προκήρυξε ο διαχειριστής, και γνωστοποιηθεί η απόφαση της ΡΑΕ, τότε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ μπορεί να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο και να ορίσει ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης, με βάση το τελευταίο χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2024, ενώ μέχρι σήμερα η πρόοδος του έργου προσεγγίζει το 50%.