Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Πέφτουν οι υπογραφές

Σήμερα υπογράφεται στο Μέγαρο Μαξίμου το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας για την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης. Η υπογραφή θα γίνει στο πλαίσιο συνάντησης που έχει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον πρόεδρο της Βουλγαρίας, Ρούμεν Ράντεφ.

Πριν από λίγες εβδομάδες η υπηρεσιακή κυβέρνηση της Βουλγαρίας ενέκρινε μνημόνιο με την Ελλάδα για την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, με αντίστροφη πορεία του καυσίμου σε σχέση με το αρχικό έργο που ναυάγησε προ δεκαετίας. Το αργό πετρέλαιο θα κατευθύνεται από την Αλεξανδρούπολη προς το λιμάνι του Μπουργκάς προκειμένου να εξασφαλιστούν καύσιμα για το μοναδικό διυλιστήριο της γειτονικής χώρας το «Lukoil Neftochim» που διαχειρίζεται η ρωσική Lukoil. Τα ακριβά τέλη διέλευσης και τα άλλα προβλήματα στο Βόσπορο έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα (κόστους και ασφάλειας εφοδιασμού) στη Βουλγαρία.

Σύμφωνα με το σχέδιο, πρόκειται για έναν αγωγό μήκους 260 χιλιομέτρων, διαμέτρου 10 ιντσών και δυναμικότητας 10 εκατ. τόνων το χρόνο. Ο νέος αγωγός θα έχει, δηλαδή, μικρότερη διατομή από αυτόν που είχε σχεδιαστεί για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου προς το Αιγαίο. Με βάση το παλαιό σχέδιο, ο αγωγός των 280 χιλιομέτρων είχε δυνατότητα μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως, με πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νέο σχέδιο προβλέπει σαφώς χαμηλότερη δυναμικότητα.

Πρόταση από το 1994

Η ελληνική πρόταση για τον πρώτο αγωγό είχε εμφανιστεί επισήμως την άνοιξη του 1994 με βάση σχέδιο του Νίκου Γρηγοριάδη του ομίλου Λάτση. Τον Φεβρουάριο του 1998 είχε συσταθεί η κοινοπραξία «Θράκη» από τα ΕΛΠΕ (25%) και τους ομίλους Λάτση και Κοπελούζου (75%) με σκοπό την εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας και του βασικού σχεδιασμού του έργου. Η εκπόνηση των μελετών είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2002. Το 2005 είχε υπογραφεί Τριμερές Μνημόνιο και Πρωτόκολλο από τις κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου.

Τον Μάρτιο του 2007, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις του αμερικανικού παράγοντα, είχε υπογραφεί η Τριμερής Διακρατική Συμφωνία για την υλοποίηση του έργου και τον Ιανουάριο του 2008 η συμφωνία μετόχων. Ακολούθησαν καθυστερήσεις και πιέσεις με αποτέλεσμα τον Δεκέμβριο του 2011 η βουλγαρική κυβέρνηση να αποσυρθεί μονομερώς από το έργο επικαλούμενη λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.

Τώρα, η Σόφια επανέρχεται καθώς αδυνατεί να τροφοδοτήσει το διυλιστήριό της με πετρέλαιο σε λογικές τιμές. Τυχόν υλοποίηση του σχεδίου, το οποίο δε βλέπει με καλό μάτι η Τουρκία λόγω της υποβάθμισης (και της απώλειας συναλλάγματος) των Στενών του Βοσπόρου, ενισχύει περαιτέρω τον ρόλο της Αλεξανδρούπολης. Στην τελευταία ήδη κατασκευάζεται (από την Gastrade) πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου, μεγάλη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ενώ σχεδιάζεται και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού (τμήμα του οποίου έχει παραχωρηθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ) με λιμένες της Μαύρης Θάλασσας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!