Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ενέργεια: Μεγαλώνει ο ελληνικός διάδρομος φυσικού αερίου

Ενισχύεται ο ρόλος της Ελλάδας ως ενεργειακού διαδρόμου, καθώς ξεκινά η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετης χωρητικότητας στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ενώ μέσα στο φετινό εξάμηνο αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για τον αγωγό Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας και ταυτόχρονα εξετάζεται ο διπλασιασμός χωρητικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB.

Μέχρι το 2027 μπορεί να έχει διπλασιαστεί, από τα 10 δισ. στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) η χωρητικότητα του ΤΑΡ, όπως ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα η διοίκηση της εταιρείας διαχείρισης. Ο αγωγός, που μέσω της Βόρειας Ελλάδας και της Αλβανίας μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα αναβαθμιστεί σταδιακά και ήδη ξεκίνησε η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετων ποσοτήτων 1,2 δισ. κυβικών μέτρων από τους ενδιαφερόμενους. Ένας δεύτερος γύρος δέσμευσης χωρητικότητας αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στη φετινή χρονιά.

Η διοίκηση της εταιρείας επαναλαμβάνει στην πρόσφατη ανακοίνωση πως παραμένει «πιστή στον ρόλο που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του σχεδίου RePowerEU και του μνημονίου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αζερμπαϊτζάν», με στόχο τον διπλασιασμό χωρητικότητας μέχρι το 2027. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η BP (20%), η Socar (20%), η Snam (20%), η Fluxys  (19%), η Enagas (16%) και η Axpo (5%). Ο μήκους 878 χιλιομέτρων αγωγός συνδέεται με τον αγωγό TANAP στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Θέμα ημερών είναι οι ανακοινώσεις για το θετικό market test που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για το ελληνικό τμήμα του έργου. Ο αγωγός θα έχει μήκος 125 χιλιομέτρων, τα 57 από τα οποία θα βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας και τα υπόλοιπα 68 στο έδαφος της γειτονικής χώρας. Ο σχεδιασμός προβλέπει αρχική δυναμικότητα 1,5 bcm ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα τρία bcm, αλλά και κατάλληλες προδιαγραφές ώστε να μεταφέρει και υδρογόνο. Το συνολικό κόστος του έργου έχει υπολογιστεί κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, με το κόστος του ελληνικού τμήματος στα 67 εκατ. ευρώ, ενώ προβλέπεται πως ο αγωγός θα τεθεί σε λειτουργία το 2024.

Με τον νέο αγωγό η Ελλάδα θα καταστεί πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου (και ειδικά υγροποιημένου φυσικού αερίου –  LNG) για τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ ήδη διαδραματίζει τον ίδιο ρόλο για τη Βουλγαρία. Ειδικά στη διάρκεια του 2022, μετά και το κλείσιμο της στρόφιγγας του ρωσικού αερίου προς τη Σόφια, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας αποτέλεσε βασική πύλη εισόδου LNG για τη βουλγαρική αγορά. Η κατασκευή των νέων πλωτών τερματικών σταθμών σε Αλεξανδρούπολη (προωθούνται από την Gastrade), Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας (από τη Διώρυγα Gas του ομίλου Motor Oil) κ.λπ. θα ενισχύσει περαιτέρω τον ρόλο της χώρας μας ως πύλης LNG για τη Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται ήδη η αύξηση της χωρητικότητας του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία και προσφέρει πρόσβαση και σε αγορές όπως η Σερβία και η Ρουμανία. Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία και τις άλλες αγορές με τον ΤΑΡ που μεταφέρει το αζέρικο αέριο και συνεπώς προσφέρει εναλλακτική λύση στο ρωσικό φυσικό αέριο. Ο IGB ξεκίνησε τη λειτουργία του με ετήσια δυναμικότητα τριών δισ. κυβικών μέτρων, που μπορεί, όμως, να αυξηθεί στα πέντε δισ. κυβικά μέτρα μέσω σταθμού συμπίεσης. Είναι μήκους 182 χιλιομέτρων και συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!