THEPOWERGAME
Ακόμα και τη δημιουργία μιας ξεχωριστής εταιρείας διαχείρισης του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος, ενός ξεχωριστού ΔΕΔΔΗΕ, που θα τροφοδοτεί τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο εθνικό οδικό δίκτυο, έχουν εξετάσει στην κυβέρνηση, προκειμένου να διαχειριστούν τις μεγάλες επενδύσεις που χρειάζονται.
Οι κοινοτικές απαιτήσεις και τα σενάρια για την κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων δείχνουν πως στο ελληνικό εθνικό δίκτυο πρέπει να δημιουργηθούν περίπου 270 σημεία φόρτισης (από 55 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών με βενζινάδικα που λειτουργούν σήμερα), με χιλιάδες φορτιστές. Ο σχετικός κοινοτικός κανονισμός (AFIR) προβλέπει τη λειτουργία ενός σταθμού φόρτισης ανά 60 χιλιόμετρα, σε κάθε κατεύθυνση, για τα φορτηγά και τα άλλα οχήματα στους οδικούς άξονες του Διευρωπαϊκού Δικτύου, και κάθε 100 χιλιόμετρα στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο.
Για να δημιουργηθούν τόσα σημεία φόρτισης και να συνδεθούν τόσες χιλιάδες φορτιστές απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις, τόσο από τις εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων (που πρέπει να δημιουργήσουν δεκάδες νέους χώρους με φορτιστές και θέσεις στάθμευσης για μικρά και μεγάλα οχήματα), αλλά και από τον ΔΕΔΔΗΕ, που καλείται να επεκτείνει το δίκτυό του και να εγκαταστήσει συστήματα (μετασχηματιστές κ.λπ.). Γι’ αυτό και έχει εξεταστεί το σενάριο μιας ξεχωριστής εταιρείας, που θα διαχειρίζεται το δίκτυο ενέργειας που θα τροφοδοτεί τους οδικούς άξονες.
Στο τέλος του 2022 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 18.678 ηλεκτρικά οχήματα (μαζί με τα υβριδικά), ενώ με βάση τις προβλέψεις του υφιστάμενου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), θα φτάσουν τα 455.000 μέχρι το 2030 και τα τρία εκατομμύρια μέχρι το 2040. Αν, μάλιστα, εφαρμοστούν οι προβλέψεις του κοινοτικού πακέτου «Fit for 55» για πλήρη απαγόρευση οχημάτων που ρυπαίνουν από το 2035, τότε οι προβλέψεις δείχνουν πως το 2030 θα κυκλοφορούν στη χώρα μας 1,3 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα, που θα φτάσουν τα έξι εκατ. μέχρι το 2040.
Όλα τα σενάρια απαιτούν μεγάλη αύξηση των σημείων φόρτισης, που παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένα στη χώρα μας. Για να τηρηθεί η σχέση ενός φορτιστή ανά δέκα ηλεκτρικά οχήματα θα χρειαστούν περίπου 45.000 φορτιστές μέχρι το 2030, με βάση τις προβλέψεις του υφιστάμενου ΕΣΕΚ, και περισσότεροι από 110.000 φορτιστές, με βάση το σενάριο εφαρμογής του «Fit for 55».
Από σήμερα το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»
Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) βιάζονται αυτές τις ημέρες προκειμένου να προκηρύξουν όλα τα έργα για την ηλεκτροκίνηση που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Από σήμερα ξεκινούν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», που επιδοτεί ιδιοκτήτες οχήματος ταξί για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος, καθώς και την προαιρετική αγορά σημείου επαναφόρτισης με επιδότηση 500 ευρώ. Εκκρεμούν τα προγράμματα «Φορτίζω Παντού», για την επιδότηση εγκατάστασης περίπου 8.500 χιλιάδων σημείων φόρτισης σε ολόκληρη την Ελλάδα, και «Produc-e Green», που χρηματοδοτεί επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής ή δραστηριοτήτων Έρευνας και Ανάπτυξης για καινοτόμα προϊόντα ή υπηρεσίες, όπως ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με επαναχρησιμοποίηση πρώτων υλών, όπως λίθιο και κοβάλτιο, παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και σημείων φόρτισης κ.λπ.
Σε εκκρεμότητα παραμένει και η «Εθνική Στρατηγική Ηλεκτροκίνησης», η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που θα προβλέπει μέτρα και κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Η υπό έκδοση ΚΥΑ βασίζεται σε μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και υλοποιήθηκε από την κοινοπραξία των εταιρειών συμβούλων Dornier Consulting (Γερμανία) και Planet (Ελλάδα).
Το στοίχημα των δικτύων φορτιστών
Το μεγάλο στοίχημα είναι το δίκτυο των δημόσιων σημείων φόρτισης μέσα στις πόλεις, τα οποία θα αναπτυχθούν από τους δήμους με διάφορα μοντέλα, μεταξύ των οποίων και οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Όλοι οι δήμοι της χώρας κατέθεσαν σχέδια ανάπτυξης τέτοιων δικτύων (ΣΦΗΟ) και με την εκκίνηση του προγράμματος «Φορτίζω Παντού» αναμένεται να καταθέσουν αιτήσεις χρηματοδότησης. Το μεγάλο ερώτημα παραμένει η συντήρηση αυτών των υποδομών, οι επιπτώσεις που θα έχουν στη στάθμευση κ.λπ. Γι’ αυτό και προτείνονται, μεταξύ άλλων, τα λεγόμενα «πάρκα φόρτισης», δηλαδή μεγάλοι χώροι στάθμευσης με φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» χρηματοδοτεί περίπου 8.500 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων «σε στρατηγικές αστικές και προαστιακές τοποθεσίες εντός των πόλεων και σε σημεία ενδιαφέροντος». Μάλιστα, μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς το ΥΠΕΝ πρέπει να έχει κοινοποιήσει στις υπηρεσίες του Ταμείου Ανάκαμψης τα 8.656 σημεία που θα επιδοτηθούν μέσω του προγράμματος.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων
Η γενική γραμματέας του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, υποστήριζε προ ημερών, με ανάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα, πως «το 2022 υπερκαλύψαμε για μία ακόμα χρονιά τον ετήσιο στόχο ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV-PHEV) που είχε τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) από το 2019. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασε το 7,9% της αγοράς, με τον Δεκέμβριο να καταγράφονται οι περισσότερες ταξινομήσεις σε σύγκριση με όλους τους μήνες του έτους που μας πέρασε, τόσο όσον αφορά το σύνολο (842 BEV & PHEV) όσο και σε ό,τι αφορά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (324 BEV)».
Όπως γράφει η κ. Σδούκου, «από την ημέρα που αναλάβαμε τα ηνία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση έχει πλέον εδραιωθεί ως εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, με τις συνολικές ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να έχουν φτάσει τις 18.658, ήτοι 15 φορές περισσότερες από εκείνες το 2019. Και τούτο παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη δίδυμη κρίση του Covid-19 και των τιμών της ενέργειας, που είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές και τις παραδόσεις των αυτοκινήτων».