Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Βιώσιμη μόδα: Πόσο ακριβή είναι για να πετύχει

Η βιομηχανία της μόδας είναι αντιμέτωπη με ένα μεγάλο στοίχημα, την ώρα που η ανάγκη για ενίσχυση της «κυκλικής» έναντι της «γραμμικής» οικονομίας τείνει να βρίσκεται ολοένα και πιο ψηλά στην καταναλωτική ατζέντα. Πράγματι, η εν λόγω βιομηχανία συμμετέχει καθοριστικά στην καταστροφή του πλανήτη, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει μία θέση ανάμεσα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες. O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος σημειώνει πως ο κλάδος της μόδας είναι υπεύθυνος για το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Κολοσσοί και βενιαμίν της αγοράς κάνουν μικρά και μεγάλα βήματα, ώστε να γίνει στροφή στη βιωσιμότητα. Η βιώσιμη μόδα καλεί σχεδιαστές και επιχειρήσεις να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο παραγωγής των ρούχων τους, εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενους και επιλέγοντας βιώσιμα υλικά. Στη συνέχεια, η μπάλα περνά σε εμάς, τους καταναλωτές, αφού πρέπει να υιοθετήσουμε μία πιο υπεύθυνη στάση σε ό,τι αφορά τις αγορές μας. Ωστόσο το να αγοράσουμε ρούχα ή παπούτσια που έχουν απλώς ραμμένη την ετικέτα «sustainable»  δεν αρκεί για να «σώσουμε» τον πλανήτη. Πρέπει να επανεξετάσουμε πλήρως τις αγοραστικές μας συνήθειες και τον τρόπο που καταναλώνουμε και φοράμε τα ρούχα.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στο powergame.gr ανώτερος στέλεχος μεγάλης εταιρείας υπόδησης δεν πρέπει να εθελοτυφλούμε. «Ναι, το σκηνικό στον κόσμο της μόδας έχει αλλάξει ριζικά, αφού η βιώσιμη μόδα αποτελεί ένα από τα φλέγοντα ζητήματα της τελευταίας εικοσαετίας». Εντούτοις, οι όροι «βιωσιμότητα» και «κλιματική αλλαγή» δεν έχουν κερδίσει ακόμα τη θέση που τους αξίζει. «Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε πως υπάρχει τεράστια παραγωγή η οποία δεν είναι ανάλογη με τις ανάγκες της αγοράς. Η γρήγορη μόδα (το λεγόμενο fast fashion) καλεί τους καταναλωτές να ψωνίζουν όσο πιο συχνά γίνεται, τα ρούχα φτιάχνονται γρήγορα από φτηνά υλικά και τα σχέδια επιδίδονται σε ένα διαρκές κυνήγι των τάσεων», συμπληρώνει. Με αυτούς τους όρους δεν μπορούμε να πλησιάσουμε τις αρχές που διέπουν τη βιωσιμότητα.

Βιωσιμότητα και καταναλωτές

Την ίδια ώρα, επισημαίνει πως παρά το γεγονός πως κάποια brands προσπαθούν να εντάξουν το sustainability στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους ο καταναλωτής στην Ελλάδα δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένος. «Ένα μεγάλο ποσοστό στη χώρα μας δεν είναι επαρκώς ενημερωμένο γύρω από τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης και κατ’ επέκταση δεν επιλέγει τα προϊόντα με γνώμονα τα βιώσιμα χαρακτηριστικά. Φυσικά, αυτή η αντιμετώπιση είναι και απόρροια των στρατηγικών προώθησης που χρησιμοποιεί η εκάστοτε εταιρεία. Ειδικότερα, όπως τονίζει «οι εταιρείες οφείλουν να φροντίζουν οι ισχυρισμοί που επικοινωνούν στους καταναλωτές περί βιωσιμότητας να είναι αληθείς και όχι παραπλανητικοί. Tο κομμάτι της επικοινωνίας είναι πολύ σημαντικό, ώστε να εκπαιδευτούν και οι καταναλωτές. Δεν αρκεί ένα μικρό ταμπελάκι στο παπούτσι που θα λέει ότι το προϊόν είναι βιώσιμο», σχολιάζει. Σε αυτό το σημείο επισημαίνει πως δεν πρέπει να πιστεύουμε ότι οι καταναλωτές θα ψάξουν συνειδητά, θα καταβάλουν προσπάθεια να εντοπίσουν αυτά τα προϊόντα. Αν όμως το έχουν εύκολα μπροστά τους, θα το επιλέξουν. Και αυτό είναι η απόδειξη ότι ο κόσμος και ιδίως οι νέες γενιές έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για τα περιβαλλοντικά ζητήματα. «Αυτό αντανακλά μια αλλαγή νοοτροπίας».

Η μόδα το χρωστάει στον πλανήτη

Την ίδια ώρα, η απαλλαγή της αλυσίδας εφοδιασμού της μόδας από τις εκπομπές άνθρακα είναι μια περίπλοκη πρόκληση, αλλά ο βαθμός δυσκολίας δεν καθιστά την ανάγκη λιγότερο επείγουσα. Αν ο κλάδος αφιερωθεί στην πραγματική επίτευξή της θα αντιμετωπιστούν στην πορεία και άλλα προβλήματα της μόδας, όπως τα απόβλητα και η υπερβολική χρήση επικίνδυνων χημικών ουσιών. Παράλληλα, η επανεξέταση της μόδας μακριά από ορυκτά καύσιμα θα συμβάλλει καταλυτικά στην προσπάθεια αντιμετώπισης πλεοναζόντων προϊόντων.

Τέλος, η στροφή στη βιώσιμη μόδα κοστίζει. Οι εταιρείες και τα brands χρειάζεται να δαπανήσουν χρήματα, ώστε να προωθήσουν τις βιώσιμες συλλογές τους, την ανθεκτικότητα των ρούχων και των παπουτσιών, αλλά και νέες αξίες. Όπως σημειώνει το στέλεχος της εταιρείας ακόμα και πρακτικά, μικρά βήματα, που είναι ευκολότερο να πραγματοποιηθούν και δεν επιβαρύνουν με επιπλέον κόστος τον καταναλωτή θα μπορούσαν να φέρουν τη βιομηχανία ένα βήμα πιο κοντά στην «αειφορία». «Ο καθένας μπορεί να βάλει ένα μικρό λιθαράκι, σε αυτό το μεγάλο στοίχημα», καταλήγει.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!