Κοντά στην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του αγωγού οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από τη Βόρειας Μακεδονίας - Ποια τα οφέλη

Αγωγός πετρελαίου © Pixabay

H ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια υπέβαλε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων “Faktor”, το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ-ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY-μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 – 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

DIMAND
0.24%
8.52
ΕΛΣΤΡ
0.43%
2.32
ΚΥΡΙΟ
-1.08%
0.92
ΟΛΠ
1.66%
33.65
CENER
-0.85%
9.34
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.13
ΕΕΕ
0.00%
41.46
ΟΛΥΜΠ
2.04%
2.50
ΙΚΤΙΝ
-2.15%
0.36
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.21%
38.58
ΟΤΟΕΛ
2.65%
12.40
ΕΒΡΟΦ
0.00%
1.85
ΡΕΒΟΙΛ
-1.48%
1.66
ΜΟΝΤΑ
-5.09%
3.54
ΠΑΙΡ
0.00%
0.94
ΚΟΥΕΣ
-1.27%
6.20
ΑΡΑΙΓ
2.79%
12.17
ΜΙΝ
0.93%
0.55
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.85
ΤΕΝΕΡΓ
-1.18%
20.04
ΑΣΤΑΚ
-0.28%
7.06
ΙΝΛΙΦ
-0.62%
4.82
ΔΡΟΜΕ
1.85%
0.33
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.30
ΠΕΙΡ
-1.06%
5.24
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΦΡΛΚ
1.36%
4.11
AKTR
-1.28%
5.42
ΛΑΜΔΑ
2.43%
6.74
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.85%
1.63
ΚΑΡΕΛ
-1.89%
312.00
ΙΝΤΚΑ
1.93%
3.17
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.87%
0.58
ΒΙΟΚΑ
0.56%
1.79
ΟΛΘ
-1.07%
27.80
ΚΟΥΑΛ
1.74%
1.29
ΝΑΚΑΣ
0.67%
3.02
ΙΝΤΕΚ
-0.64%
6.18
ΝΑΥΠ
3.55%
0.82
ΜΕΒΑ
-1.23%
4.00
ΠΕΤΡΟ
-0.25%
8.00
ΚΕΚΡ
-3.08%
1.26
ΠΡΟΦ
0.00%
5.15
BOCHGR
0.69%
5.86
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.99
ΜΟΤΟ
0.18%
2.81
ΦΡΙΓΟ
1.77%
0.23
ΜΠΡΙΚ
-0.40%
2.47
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΔΟΜΙΚ
5.08%
2.69
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
2.56%
0.44
ΜΕΝΤΙ
0.00%
2.29
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
-2.08%
3.30
ΕΥΑΠΣ
5.26%
3.60
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.90%
0.79
ΟΤΕ
-1.83%
15.02
ΔΕΗ
-0.07%
13.73
ΕΛΙΝ
0.94%
2.15
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-0.13%
4.59
ΑΣΚΟ
1.83%
3.33
ΙΝΛΟΤ
2.64%
1.09
ΛΑΒΙ
-0.92%
0.86
ΕΣΥΜΒ
-1.32%
1.12
ΛΑΜΨΑ
-1.10%
36.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.80
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.68
ΔΑΑ
-1.24%
8.94
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.00%
1.65
ΚΡΙ
-3.63%
15.95
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.78%
5.10
ΠΛΑΘ
0.24%
4.18
ΙΛΥΔΑ
-0.57%
1.74
ΕΚΤΕΡ
0.98%
2.06
ΒΙΟ
2.32%
6.17
ΛΑΝΑΚ
-5.26%
0.90
TITC
0.49%
41.40
ΜΟΗ
-0.18%
21.92
ΣΙΔΜΑ
-0.99%
1.50
ΛΕΒΠ
-3.36%
0.23
ΞΥΛΠ
0.00%
0.36
ΑΔΜΗΕ
-1.27%
2.72
ΒΙΟΣΚ
1.36%
1.50
ΙΑΤΡ
0.51%
1.96
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.57
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-1.81%
5.96
ΕΧΑΕ
0.56%
5.41
ΠΑΠ
-0.76%
2.60
ΟΠΑΠ
-1.37%
17.26
ΑΒΑΞ
0.68%
2.23
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
4.99%
2.42
ΜΠΕΛΑ
-1.04%
26.72
ΣΑΡ
-1.54%
12.80
ΔΑΙΟΣ
2.82%
3.64
ΕΛΠΕ
-0.84%
7.66
ΕΥΡΩΒ
0.77%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0.29%
0.70
ΑΛΜΥ
1.35%
4.87
NOVAL
-0.60%
2.50
ΑΤΤ
5.00%
0.84
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
-1.28%
2.31
ΕΛΒΕ
4.67%
5.60
ΕΛΧΑ
0.68%
2.24
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
OPTIMA
-0.26%
15.52
ΓΕΒΚΑ
-1.38%
1.43
ΦΛΕΞΟ
0.00%
7.35
ΑΤΕΚ
9.88%
0.95
ΠΡΕΜΙΑ
-0.16%
1.28
ΣΠΕΙΣ
0.90%
6.76
ΕΛΛ
0.00%
14.65
CNLCAP
0.71%
7.05
ΑΚΡΙΤ
1.32%
0.77
ΜΙΓ
0.18%
2.83
ΑΛΦΑ
-2.05%
2.29
ΤΖΚΑ
3.21%
1.45
ΕΛΤΟΝ
-1.88%
1.78
ΣΕΝΤΡ
-0.87%
0.34
ΛΕΒΚ
6.48%
0.23
ΑΒΕ
-2.35%
0.42
ΞΥΛΚ
-0.38%
0.26
ΕΤΕ
-2.35%
9.85
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.64%
18.76
ΠΛΑΚΡ
2.05%
14.90