THEPOWERGAME
Ένα βήμα πριν το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο πετρέλαιο από τη Ρωσία και τη δέσμευση των Βρυξελλών για τη μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου από την Gazprom κατά δυο τρίτα, οι αγορές της Ευρώπης σπεύδουν να εξασφαλίσουν όσο το δυνατό περισσότερες προμήθειες σε ορυκτά καύσιμα από το καθεστώς του Βλαντιμίρ Πούτιν.
Μεγάλη άνοδος των εισαγωγών LNG από τη Ρωσία
Οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 40% από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, αντανακλώντας τη δυσκολία της Ευρώπης να αποδεσμευτεί από τη Μόσχα, αποκαλύπτουν οι Financial Times. Οι εισαγωγές αυτές αντιπροσωπεύουν το 16% του LNG που έχει παραλάβει η Ευρώπη, συνολικά.
Η Μόσχα εκμεταλλεύεται την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης ως μοχλό πίεσης για να κάμψει τη συμπαράσταση της Δύσης στην Ουκρανία και τις υπόλοιπες χώρες που τελούν υπό την απειλή της. Συγκεκριμένα, η Gazprom διέκοψε τις ροές φυσικού αερίου από τον αγωγό Yamal εδώ και ένα επτάμηνο και από τον Nord Stream 1 στα τέλη Αυγούστου.
Αν και συνεχίζεται η λειτουργία του αγωγού που διέρχεται της Ουκρανίας, η Ρωσία έθεσε ζήτημα μείωσης ή και παγώματος των ροών προς τη Μολδαβία εάν δεν γίνουν ομαλά οι πληρωμές. H Μολδαβία κατηγόρησε τη Ρωσία για εκβιασμό. «Μια ημέρα, ο Πούτιν μπορεί να αποφασίσει πως πρέπει να σταματήσει και η αποστολή φορτίων LNG δια θαλάσσης» σχολίασε η Αν-Σοφί Κορμπό, ερευνήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, στους Financial Times.
Μολονότι η Ε.Ε έχει καταφέρει να συγκεντρώσει αποθέματα φυσικού αερίου έως το 93,9% των συνολικών εγκαταστάσεων αποθήκευσης, οι προμήθειες αυτές προορίζονται κυρίως για συνθήκες έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα αποθέματα της Ε.Ε μέχρι το 90% αναλογούν σε κατανάλωση 100 δισ κυβικών μέτρων (bcm) ενώ οι ανάγκες της Ε.Ε ανέρχονται περίπου σε 290 bcm την περίοδο Νοεμβρίου-Απριλίου.
Συν τοις άλλοις, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) τονίζει πως η Ε.Ε θα πρέπει να διασφαλίσει πρόσθετες προμήθειες και για τον επόμενο χειμώνα, δεδομένου ότι έχει δεσμευτεί από μόνη της με τη μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου κατά δυο τρίτα μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Αυξημένες εισαγωγές καυσίμων τύπου ντίζελ από τη Ρωσία
Παράλληλα, η ΕΕ και η Βρετανία έλαβαν το ήμισυ των εισαγωγών σε καύσιμα τύπου ντίζελ από τη Ρωσία κατά τη διάρκεια του πρώτου 24ημέρου του Νοεμβρίου, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Vortexa και το πρακτορείο Bloomberg. Οι συνολικές παραλαβές διαμορφώθηκαν στα 1,34 εκατ. βαρέλια την ημέρα, κατά μέσον όρο, με τους αναλυτές της αγοράς να κάνουν λόγο για σημαντική αύξηση από τον Οκτώβριο.
Από τη Ρωσία, ειδικότερα, οι παραδόσεις καυσίμων τύπου ντίζελ έφθασαν τα 600.000 βαρέλια, την ημέρα, από την 1η έως τις 24 Νοεμβρίου. Μέσα στον Οκτώβριο, οι παραλαβές στην Ε.Ε και τη Βρετανία από τη Ρωσία αντιστοιχούσαν μόνον στο 34% του συνόλου, ενώ είχαν φθάσει το 51% μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του έτους.
Η Ε.Ε ετοιμάζεται να διακόψει πλήρως τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία στις 5 Δεκεμβρίου και των διυλισμένων πετρελαϊκών προϊόντων στις αρχές Φεβρουαρίου του 2023. Την ίδια ώρα, η Ρωσία θα πρέπει να βρει εναλλακτικούς πελάτες εκτός της Κίνας και της Ινδίας. Καθώς οι σχέσεις της Δύσης με τη Μόσχα έχουν καταρρεύσει πλήρως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, η Ευρώπη δυσκολεύεται να εξασφαλίσει τις απαραίτητες προμήθειες από άλλες χώρες. Πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία παρείχε το 40% των εισαγωγών φυσικού αερίου στην Ευρώπη και το 34% του πετρελαίου.
Δεν είναι τυχαίο που η Ε.Ε δεν μπορεί να συμφωνήσει σε ένα πλαφόν ούτε στην τιμή του φυσικού αερίου ώστε να προστατευθεί από τις υψηλές διακυμάνσεις, ούτε στην τιμή του πετρελαίου για να στερήσει έσοδα από το Κρεμλίνο. Λόγω αυτής της μεγάλης αλληλεξάρτησης, η Ε.Ε καταλαμβάνει μεγάλες προσπάθειες για να εξασφαλίσει εναλλακτικές προμήθειες. Μέσα Νοεμβρίου, η Γερμανία ολοκλήρωσε τον πρώτο πλωτό σταθμό LNG και την Τρίτη ανακοίνωσε νέα συμφωνία με το Κατάρ για εισαγωγές LNG μετά το 2026.