THEPOWERGAME
του Φώτη Κόλλια
Η Χάλκη συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες ώστε να μετατραπεί σε ενεργειακά αυτόνομο νησί με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), σε συνεργασία με γαλλικούς ομίλους.
Το όνομα του νησιού δεν ανακοινώθηκε μετά τη συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα με τον Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα, Πατρίκ Μεζονάβ, και εκπροσώπων της Citroen, της Vinci Energie και της Akuo Energy Greece.
Κατά πληροφορίες, όμως, έχει πέσει στο τραπέζι το όνομα του ακριτικού νησιού.
Πρόκειται για τη δεύτερη αντίστοιχη συμφωνία που υλοποιεί η κυβέρνηση, μετά το deal με την γερμανική Volkswagen για την μετατροπή της Αστυπάλαιας σε αυτόνομο ενεργειακά νησί με χρήση τεχνολογιών ΑΠΕ.
Η Vinci Energie ανήκει στον όμιλο του κατασκευαστικού κολοσσού Vinci που είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) και της κοινοπραξίας «Γέφυρα» (διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου).
Η Akuo Energy Greece δεν έχει κρύψει τα σχέδιά της για επενδύσεις στα ελληνικά νησιά που δεν διασυνδέονται με το δίκτυο μεταφοράς ενέργειας της ηπειρωτικής χώρας.
Στη συνάντηση, στην οποία συμμετείχε και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου, συμφωνήθηκε πως οι δύο πλευρές θα «εξετάσουν την κατάρτιση σχετικού οδικού χάρτη με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιρειών.
Το έργο, σε πλήρη ανάπτυξη, προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού με συνδυασμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και σταθμού αποθήκευσης της ενέργειας, με απώτερο στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων.
Όπως είπε ο κ. Σκρέκας, μέσω του έργου, δρομολογείται ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα και τη δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης, ενώ προβλέπεται και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού.
Για πρώτη φορά μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Σε δηλώσεις προχώρησε και ο Γάλλος Πρέσβης ο οποίος «εξέφρασε την πλήρη στήριξή του για την επιτυχή υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία, όπως σημείωσε, εναρμονίζεται πλήρως με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Clean Energy for EU Islands, αλλά και με την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με την προώθηση των «πράσινων» μεταφορών και της σημαντικής μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος».