THEPOWERGAME
Αν και η συζήτηση για την υιοθέτηση της θερινής ώρας και την κατάργηση της αναπροσαρμογής των ρολογιών μια ώρα πίσω με την έναρξη της χειμερινής περιόδου έχει παγώσει στην Ε.Ε από το 2019, η συζήτηση αυτή επανέρχεται εκ νέου σε μια εποχή που η ενεργειακή κρίση προϋποθέτει την εκμετάλλευση της ημέρας όσο το δυνατόν περισσότερο. Ενώ οι υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε συζητούν ακόμα την επιβολή ή όχι πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου, επιστήμονες υπολογίζουν πως η εξοικονόμηση ενέργειας από την κατάργηση της χειμερινής ώρας θα ήταν πολύτιμη διότι θα παράτεινε το φως της ημέρας στις απογευματινές ώρες όπου σημειώνεται η μεγαλύτερη οικιακή κατανάλωση.
Σύμφωνα με έρευνα της Italian Society of Environmental Medicine (ISEM), οι δαπάνες ενέργειας στη χώρα θα μειώνονταν κατά 70 εκατ. ευρώ εάν καθυστερούσε έναν μήνα η αλλαγή των ρολογιών μια ώρα πίσω, δηλαδή επιβάλλονταν η χειμερινή ώρα στα τέλη Νοεμβρίου από τα τέλη Οκτωβρίου. Όπως επισημαίνεται από το πρακτορείο Bloomberg, η κατάργηση της αλλαγής ώρας τον χειμώνα έχει μελετηθεί εκτενώς στην Βρετανία.
Η καθηγήτρια του Queens University Belfast με εξειδίκευση τα ενεργειακά συστήματα, Άιφα Φόλεϊ, κατέληξε στο συμπέρασμα πως εάν η ώρα εν αλλάξει τον χειμώνα τότε τα νοικοκυριά στην Αγγλία, τη Σκωτία και την Ουαλία θα μπορούν να εξοικονομήσουν από 1,2 έως και 2,3 δισ. στερλίνες, ετησίως, ανάλογα με τις χρεώσεις στον λογαριασμό τους. Η Δρ. Φόλεϊ τονίζει επίσης πως με την υιοθέτηση της θερινής ώρας θα μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 3,48% από τη μείωση κατανάλωσης του οικιακού ρεύματος. Στη Βρετανία και την Ιρλανδία, οι ώρες αιχμής στην κατανάλωση ρεύματος κινούνται από τις 17.00 έως 19.00. Μέσα στον χειμώνα, η ζήτηση για μεγαλύτερη ηλεκτροδότηση και θέρμανση ξεκινά λίγο πριν τις 16.00. Αν και πολλοί ισχυρίζονται πως με την επικράτηση της θερινής ώρας θα αυξηθεί η κατανάλωση το πρωί, η Δρ. Φόλεϊ ισχυρίζεται πως ούτως ή άλλως τα νοικοκυριά ανοίγουν τα φώτα τα πρωινά του χειμώνα.
Η αλλαγή της ώρας τον Οκτώβριο και ξανά τον Μάρτιο καθιερώθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα όταν οι συνθήκες ήταν αρκετά διαφορετικές. Δεν υπήρχε η επιλογή των μέσων μεταφοράς, ούτε τα σημερινά οδικά δίκτυα. Οι δρόμοι και οι πεζόδρομοι στα αστικά κέντρα δεν ήταν τόσο φωταγωγημένοι.
Κατά κοινή ομολογία, η Ευρώπη θα καταφέρει να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση κυρίως με τη μείωση της κατανάλωσης, με το Παρίσι να έχει μειώσει τη διάρκεια της φωταγώγησης του πύργου του Άιφελ και αρκετές πόλεις στη Γερμανία να ανακοινώνουν πως δεν θα ανάψουν τα χριστουγεννιάτικα φώτα τον φετινό χειμώνα. Ανάλογα παραδείγματα υπάρχουν παντού στην Ευρώπη.
Ελλοχεύει, στο μεταξύ, πάντα ο κίνδυνος διακοπών ρεύματος παρά το ότι η Ε.Ε έχει συγκεντρώσει αποθέματα φυσικού αερίου περίπου στο 95% των συνολικών αποθηκευτικών χώρων και οι κυβερνήσεις έχουν εξασφαλίσει μεγαλύτερες προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Σε ιδιαίτερα δεινή θέση βρίσκεται η Βρετανία, η οποία εκτιμάται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) πως θα πληγεί περισσότερο από την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη ακόμη και σε σχέση με τη Γερμανία που είχε μεγάλη εξάρτηση στο ρωσικό φυσικό αέριο.