THEPOWERGAME
To Politico κατάρτισε τη λίστα με τους 28 πιο ισχυρούς ανθρώπους που επηρέασαν φέτος την Ευρωπαϊκή Πράσινη Ατζέντα, είτε σε κατεύθυνση πιο φιλική προς το περιβάλλον, είτε (αντίστροφα) διαφυλάσσοντας εθνικά ή εταιρικά ενεργειακά συμφέροντα. Στην πρώτη θέση, εκτός από τη Δανή πρωθυπουργό Μέτε Φρέντερικσεν, το περιοδικό τοποθέτησε και τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν.
Το σκεπτικό ήταν πως ο Πούτιν, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις συνέπειες που είχε στα ευρωπαϊκά ενεργειακά αποθέματα, εξώθησε τελικά την πράσινη ενέργεια στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής ατζέντας και συνέδεσε την καθαρά ενέργεια με την ευρωπαϊκή ασφάλεια και άμυνα. Έτσι, η λίστα μετατράπηκε σε 27 συν ένας.
Ποιά είναι όμως τα πρόσωπα-κλειδιά για τη μετάβαση στην ευρωπαϊκή καθαρή ενέργεια; Ενδεικτικά βλέπουμε τους 10 πρώτους στη λίστα των πιο σημαντικών προσώπων της Πράσινης Ατζέντας, εκείνους που θέτουν τους κανόνες, ενώ η κατάταξη του Politico περιλαμβάνει ακόμη δύο κατηγορίες, τους Επιδραστικούς (είτε πρόκειται για στελέχη βιομηχανίας, είτε για επικεφαλής περιβαλλοντικών οργανώσεων) και τους… Οραματιστές.
Οι βασικοί παίκτες- Εκείνοι που θέτουν τους κανόνες
- Μέτε Φρέντερικσεν, πρωθυπουργός της Δανίας
Προκήρυξε εκλογές το Νοέμβριο, δηλαδή οδεύει σε πιθανή αντικατάσταση, όμως η Φρέντερικσεν ήδη έχει κερδίσει μία πρωτιά: Αυτή στη λίστα των Ευρωπαίων ισχυρών της πράσινης ατζέντας. Ήδη πέρασε στο κοινοβούλιο τη μείωση κατά 70% των εκπομπών άνθρακα ως το 2030, ενώ κόντρα στην εγχώρια πετρελαιοβιομηχανία ανακοίνωσε τερματισμό των νέων αδειών εξόρυξης πετρελαίου και αερίου το 2050.
- Ρόμπερτ Χάμπεκ, Γερμανός αντικαγκελάριος, υπουργός Οικονομίας και Κλιματικής Δράσης
Παρά το γεγονός ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία πήγε πίσω τις δεσμεύσεις για ταχεία μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, ο πρώτος υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας από το κόμμα των Πρασίνων πέρασε πρόσφατα το μεγαλύτερο ενεργειακό πακέτο 20ετίας, για αύξηση στο 80% της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ως το 2030. Το υπουργείο του έχει σπρώξει 50 κλιματικούς νόμους και οδηγίες.
- Πασκάλ Κανφίν, Γάλλος πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωκοινοβουλίου
Η θέση του στην επιτροπή Περιβάλλοντος του (αλλά και η συμμετοχή του στην ομάδα Renew Europe) του έδωσαν κρίσιμο ρόλο στις διαπραγματεύσεις για την ευρωπαϊκή κλιματική νομοθεσία Fit for 55. Παράλληλα είναι στενός σύμμαχος του Εμανουέλ Μακρόν και δεν διστάζει να υπερασπιστεί τα γαλλικά συμφέροντα, για παράδειγμα την ένταξη της πυρηνικής ενέργειας στην ευρωπαϊκή Ενεργειακή Ταξονομία.
- Άννα Μόσκβα, Πολωνή υπουργός Κλίματος
H -δεύτερη μόλις- υπουργός Κλίματος στην ιστορία της Πολωνίας, έχει κάνει πίσω στην ενεργειακή μετάβαση για χάρη της εξασφάλισης ενεργειακής επάρκειας, σχεδιάζοντας τα στρατηγικά αποθέματα άνθρακα αλλά και παρέμβαση στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Ενεπλάκη σε διμερή φιλονικία με τη Γερμανία για την μόλυνση στον παρασυνόριο ποταμό Όντερ.
- Πέτερ Λίζε, Γερμανός Ευρωβουλευτής
Ο βετεράνος Χριστιανοδημοκράτης Ευρωβουλευτής είναι επικεφαλής συγκεκριμένα των διεργασιών για τη μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων, το οποίο θα επεκταθεί στη ναυτιλία, τα κτίρια και τις μεταφορές, στα πλαίσια της κλιματικής νομοθεσίας Fit for 55. Εμπλέκεται επίσης στις συζητήσεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα και τον συνοριακό φόρο άνθρακα.
- Φέμκε Χάλσεμα, η πρώτη γυναίκα δήμαρχος του Άμστερνταμ
Η Ολλανδή δήμαρχος έβαλε σε τροχιά το όραμα για την «παγκόσμια πρωτεύουσα των μετακινήσεων χωρίς ρύπους», επεκτείνοντας τις ζώνες χαμηλής ρύπανσης με απώτερο στόχο το Άμστερνταμ να γίνει πόλη μηδενικών εκπομπών από τις μετακινήσεις ως το 2030. Και με στόχο συνολικής μείωσης των εκπομπών άνθρακα κατά 95%, σε σχέση με το 1990, ως το 2050.
- Μοχάμεντ Τσαχίμ, Ολλανδός Ευρωβουλευτής, αντιπρόεδρος κοινοβουλευτικής ομάδας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D)
Προστατευόμενος του Επιτρόπου Φρανς Τίμερμανς, ο Τσαχίμ είναι επικεφαλής των εργασιών στο Ευρωκοινοβούλιο για τον συνοριακό φόρο άνθρακα. Ταυτόχρονα, ως αντιπρόεδρος του κόμματος των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, επηρεάζει προς το φιλικότερο προς το κλίμα τις πολιτικές τοποθετήσεις τους. Το καλοκαίρι έπεισε τους S&D να αντιταχθούν σε μία τροποποίηση της νομοθεσίας για τον άνθρακα υπέρ της βιομηχανίας.
- Γιούτα Πάουλους, Πράσινη Γερμανή Ευρωβουλευτής
Μία υπερδραστήρια Ευρωβουλευτής που εκπροσωπεί την ατζέντα των Γερμανών Πρασίνων, μέλος της περιβαλλοντικής επιτροπής και αντικαταστάτρια-μέλος των επιτροπών μεταφορών και βιομηχανίας, τάχθηκε επικεφαλής της πρωτοβουλίας συμπερίληψης της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων, αντιτασσόμενη στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ). Η ατζέντα της περιλαμβάνει από προτάσεις για αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος μέχρι περικοπές στις εκπομπές μεθανίου.
- Νάθαν Φαμπιάν, επικεφαλής των ειδικών συμβούλων της Κομισιόν για την Ενεργειακή Ταξονομία
Ο Φαμπιάν έχει συνηθίσει να αντιμετωπίζει πιέσεις. Είναι άλλωστε ο άνθρωπος που ανέλαβε να φιλτράρει τις θέσεις περιβαλλοντικών ΜΚΟ, επενδυτικών τραπεζών, δεξαμενών σκέψη και εκπροσώπων της βιομηχανίας, ώστε να σχηματοποιηθούν οι κανόνες της Κομισιόν για τη λεγόμενη Ενεργειακή Ταξονομία. Η συμπερίληψη φυσικού αερίου και πυρηνικής ενέργειας, οδήγησε πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις να αποχωρήσουν από την πλατφόρμα.
Οι Επιδραστικοί
- Γουίλιαμ Τοντς, Εκτελεστικός Διευθυντής της Transport & Environment
Η οργάνωση Transport & Environment είδε την επίδρασή της να μεγαλώνει πανευρωπαϊκά μετά το σκάνδαλο Dieselgate το 2015. Πλέον, με τον Τοντς επικεφαλής, βλέπει κάποιες από τις πολιτικές για τις οποίες αγωνιζόταν για χρόνια όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων στις μεταφορές να περνούν στην νομοθεσία Fit for 55.
Οι υπόλοιποι της κατάταξης ακολουθούν ως εξής:
11. Πάτρικ Πουγιανέ, ο CEO της TotalEnergies, η οποία αύξησε τις συμφωνίες για LNG, αλλά είδε και διαμαρτυρίες ακτιβιστών αλλά και μηνύσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις, επειδή αφιέρωσε το 80% των επενδύσεών της στα ορυκτά καύσιμα.
12. Σίγκριντ Ντε Βρις, Γενική Διευθύντρια της ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ηγείται των προσπαθειών απανθρακοποίησης της βιομηχανίας εν μέσω ελλείψεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες και είδε ήδη τις Volvo και Stellantis να εγκαταλείπουν την ένωση.
13. Ανάϊς Μπερτιέ, επικεφαλής του γραφείου της ClientEarth στις Βρυξέλλες, η οποία έχει φέρει 33 περιβαλλοντικές υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ)
- Λουίζα Νοϊμπάουερ, Γερμανίδα ακτιβίστρια για τη κλιματική αλλαγή, που αναδείχθηκε στο πρόσωπο του γερμανικού κινήματος «Παρασκευές για το Μέλλον», επιταχύνοντας τους γερμανικούς στόχους για Κλιματική Ουδετερότητα
- Γκλεν Λιουέλιν, αντιπρόεδρος της Airbus για τα Αεροσκάφη Μηδενικών Εκπομπών Καυσαερίων και επικεφαλής των προσπαθειών της εταιρείας να φέρει στην αγορά ένα αεροσκάφος υβριδικού υδρογόνου και μηδενικών εκπομπών ως το 2035
- Κριστιάν Λαμπέρ, πρόεδρος του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων αγροτών Copa, αντιτάχθηκε στον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση της χρήσης φυτοφαρμάκων και στην εργαλειοποίηση των προμηθειών τροφίμων από τη Ρωσία
- Αλόκ Σάρμα, ο Βρετανός υπουργός επικεφαλής του υπουργικού συμβουλίου και πρόεδρος της διάσκεψης COP26 για το Κλίμα της Γλασκώβης, συνεχίζει να προωθεί την ατζέντα του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή
- Γκάμπριελ Πάουν, ακτιβιστής υπέρ της προστασίας των δασών στη Ρουμανία και ιδρυτής της ΜΚΟ Agent Green, ο οποίος είδε τις προσπάθειές του να ανταμείβονται όταν η Κομισιόν κίνησε νομική διαδικασία σε βάρος της Ρουμανίας για αποτυχία προστασίας των περιοχών Natura 2000
Οι οραματιστές
-
- Τερέζα Ριμπέρα, η Ισπανίδα υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, στην οποία πιστώνεται η επιτυχία της διαπραγμάτευσης με την Κομισιόν της λεγόμενης «Ιβηρικής εξαίρεσης», η οποία έθεσε πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που προορίζεται για ηλεκτροδότηση, θέτοντας υπό έλεγχο τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στην Ισπανία
20. Φρανς Τίμερμανς, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ο οποίος συνέβαλε στην διαχείριση της ενεργειακής κρίσης, στην υιοθέτηση πράσινων εναλλακτικών στο φυσικό αέριο της Μόσχας και στις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις μέχρι να ολοκληρωθεί και να θεσμοθετηθεί το σχέδιο της ΕΕ για την Πράσινη Μετάβαση Fit For 55.
21. Λεονόρ Γκεβέσλερ, η Πράσινη υπουργός Κλίματος της Αυστρίας, η οποία στήριξε τον κρατικό σιδηρόδρομο ÖBB, συγκεκριμένα τα νυχτερινά τρένα, ως εναλλακτική στα πιο κοστοβόρα και ρυπογόνα αεροπλάνα και υποστήριξε το Klimaticket, το ετήσιο πάσο για όλα τα μεταφορικά μέσα, προκειμένου να μειωθεί και η χρήση ΙΧ.
22. Κάρλος Μορένο, ο Γαλλοκολομβιανός διανοούμενος και οραματιστής της «πόλης των 15 λεπτών», όπου όλες οι επιθυμητές διαδρομές θα μπορούν να εκτελούνται εντός 15λεπτου περπατήματος ή μετάβασης με το ποδήλατο, κάτι που η δήμαρχος Παρισιού Αν Ινταλγκό έθεσε στο επίκεντρο της επιτυχημένης εκστρατείας επανεκλογής της το 2020.
23. Πέτερ Κάρλσον, CEO της Northvolt, της σουηδικής εταιρείας μπαταριών που φέρεται πως θα γίνει η μεγαλύτερη Ευρωπαία παραγωγός στο συγκεκριμένο τομέα, βοηθώντας στην απεξάρτηση από την Κίνα
24. Αντουάν Υμπέρ, ο CEO της Ÿnsect, που έχει στόχο την ανάπτυξη εναλλακτικών διατροφών (βασισμένων στις πρωτεϊνες των εντόμων) που θα αναπληρώσουν την κατανάλωση κρέατος
25. Φριντερίκε Ότο, η προγραμματίστρια στην Υπηρεσία Αναφοράς Παγκόσμιου Καιρού, που έχει καταφέρει με τις τάχιστες αναλύσεις ακραίων καιρικών φαινομένων να αξιολογεί σε χρόνο ρεκόρ, τον ρόλο που παίζει στην εμφάνισή τους η κλιματική αλλαγή
26. Τόμας Πλαντέγκα, CEO της λιθουανικής Vinted, του πρώτου τεχνολογικού μονόκερου της Λιθουανίας που αποτελεί μία διαδικτυακή αγορά μεταχειρισμένων ρούχων, συμβάλλοντας στο να γίνει πιο «κυκλική» η βιομηχανία της ένδυσης
27. Κρίστοφ Ρόκα-Σέρα, ο εφευρέτης που πολεμά την ατμοσφαιρική ρύπανση, ιδρυτής της Tallano Technologies, δημιουργό μίας συσκευής που απορροφά τις εκπομπές των επιβατικών οχημάτων που ευθύνονται σχεδόν για το 1/3 των λεπτών αιωρούμενων σωματιδίων που αφήνουν τα ΙΧ στην ατμόσφαιρα
28. Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, το εναλλακτικό πρόσωπο-κλειδί που προκάλεσε την ενεργειακή κρίση, αλλά και επέσπευσε την ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, στρέφοντας την ήπειρο σε εναλλακτικές, περισσότερο ή λιγότερο καθαρές, μορφές ενέργειας.