THEPOWERGAME
Η πιθανή επένδυση της κοινοπραξίας ΔΕΗ – Archirodon, ύψους 570 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή και διαχείριση του υδροηλεκτρικού σταθμού Cebren στη Βόρεια Μακεδονία, ισχύος 333 MW, είναι μόνο μία από τις κινήσεις που προωθούν οι εγχώριοι ενεργειακοί όμιλοι στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η κοινοπραξία της ΔΕΗ με τον κατασκευαστικό όμιλο κατέθεσε τη μοναδική έγκυρη προσφορά στον διαγωνισμό και μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ολοκληρωθεί η αξιολόγησή της. Η γειτονική χώρα προσπαθεί επί δύο δεκαετίες να κατασκευάσει τον συγκεκριμένο υδροηλεκτρικό σταθμό.
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθούν δύο εξαγορές που προωθεί η HelleniQ Energy (πρώην ΕΛΠΕ) στη Νοτιοανατολική Ευρώπη στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ανδρ. Σιάμισιης είχε δηλώσει στην πρόσφατη τελετή για τη νέα εμπορική επωνυμία, πως ο όμιλος προωθεί σχέδιο που περιλαμβάνει και ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας στην πράσινη ενέργεια. Σήμερα έχει σε λειτουργία μονάδες ΑΠΕ συνολικής ισχύος 340 MW αι στόχος της διοίκησης είναι να διπλασιαστούν ή να τριπλασιαστούν οι μονάδες ΑΠΕ σε λειτουργία μέσα στους επόμενους 12 – 18 μήνες και να φτάσουν στο 1 GW.
Αλλά και η διοίκηση της ΔΕΗ εξακολουθεί να αναζητεί ευκαιρίες στις ΑΠΕ στις γειτονικές αγορές. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γ. Στάσσης είχε υποστηρίξει στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη, για τα αποτελέσματα εξαμήνου, πως υπάρχει πιθανότητα να υπάρξουν σύντομα εξελίξεις με πιθανή εξαγορά της ΔΕΗ στην Ρουμανία, μία από τις δύο αγορές (μαζί με την Βουλγαρία) στις οποίες επιδιώκει να επεκταθεί με επίκεντρο τις ΑΠΕ.
Ταυτόχρονα, η Mytilineos σχεδιάζει την κατασκευή μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο, ισχύος 200 MW, στα Σκόπια, όπως προέκυψε και από την πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας Ντίμιταρ Κοβατσέφσκι.
Στη συνάντηση των δύο πρωθυπουργών συζητήθηκαν και άλλα θέματα για την ενεργειακή συνεργασία των δύο χωρών όπως και ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ. Ο αγωγός, συνολικού κόστους άνω των 110 εκατ. ευρώ και μήκους 125 χιλιομέτρων, θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο στη Βόρεια Μακεδονία. Θα έχει αρχική ικανότητα μεταφοράς 1,5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, με δυνατότητα διπλασιασμού σε δεύτερη φάση, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για μεταφορά υδρογόνου.
Παρουσία στη Βουλγαρία έχει ήδη η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η οποία λειτουργεί αιολικά πάρκα ισχύος 30 MW. Στην τελευταία παρουσίαση προς τους αναλυτές η διοίκηση της εισηγμένης είχε ανακοινώσει και σχέδιο για ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου σε Πολωνία και Βουλγαρία, όπου ήδη δραστηριοποιείται, αλλά και την επέκτασή του στις αγορές της Ρουμανίας και της Αλβανίας, με στόχο το 1 GW μονάδων ΑΠΕ μέχρι το 2030.
Ο νέος αγωγός IGB
Οι νέες κινήσεις των ελληνικών ενεργειακών ομίλων στην περιοχή (η HelleniQ Energy έχει παραδοσιακά ισχυρή παρουσία στον τομέα των καυσίμων) έρχονται σε μια περίοδο που η ενεργειακή κρίση φέρνει και ενίσχυση των διακρατικών σχέσεων με τις γειτονικές χώρες. Το Σάββατο σε μια τελετή που θα πραγματοποιηθεί στην Σόφια παρουσία αρκετών ηγετών της περιοχής, αλλά και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλας φον ντερ Λάιεν, θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).
Ο IGB, η κατασκευή του οποίου καθυστέρησε λόγω των εμπλοκών με την πανδημία, συνδέει την Κομοτηνή με την Στάρα Ζαγόρα στην Βουλγαρία και είναι το δεύτερο σημείο διασύνδεσης των συστημάτων φυσικού αερίου της Ελλάδας με τη γειτονική χώρα μετά τον σταθμό του Σιδηροκάστρου. Σε πρώτο στάδιο ο νέος αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι και τρία δισ. κυβικά μέτρα (bcm) το χρόνο αλλά σταδιακά η συνολική δυναμικότητα θα προσεγγίσει τα 5,5 bcm.
Ο νέος αγωγός θα επιτρέψει στην Βουλγαρία να προμηθεύεται αέριο και από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω του αγωγού ΤΑΡ και σε δεύτερο χρόνο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τον πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) που κατασκευάζει η Gastrade στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Αποτελεί τμήμα του λεγόμενου κάθετου διαδρόμου με διασύνδεση του βουλγαρικού συστήματος με τα αντίστοιχα της Σερβίας και της Ρουμανίας, αλλά και της Ουγγαρίας.