Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Ναυτιλία: Επενδύσεις 38 δισ. για 268 νέα πράσινα πλοία το α’ εξάμηνο

Επενδυτικά σχέδια, ύψους 38 δισ. δολαρίων για την ναυπήγηση 268 νεότευκτων πλοίων που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές καυσίμων, όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μεθανόλη, υδρογόνο, ή με προδιαγραφές μελλοντικής καύσης αμμωνίας, υποβλήθηκαν κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου. Πρόκειται για το πιο σαφές δείγμα προετοιμασίας των εφοπλιστών παγκοσμίως, για την μετάβαση στην εποχή της «πράσινης» ναυτιλίας, αρχικά από το 2030 και σταδιακά από το 2050 και μετά, με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) του ΟΗΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Clarksons Research, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός φορέας παγκοσμίως, η «πράσινη» τεχνολογία έχει αρχίσει να διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα της ποντοπόρου ναυτιλίας, παρότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το ποιες λύσεις θα είναι οι δημοφιλέστερες και περισσότερο βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Άλλωστε, δεν είναι μόνο ζήτημα των πλοιοκτητών, οι οποίοι θα είναι οι τελικοί χρήστες, αλλά περισσότερο αφορά τους ενεργειακούς ομίλους και ασφαλώς και τις υποδομές πετρέλευσης, δηλαδή του ανεφοδιασμού των πλοίων. Αν π.χ. ένα καύσιμο δεν είναι ευρέως διαθέσιμο σε όσο το δυνατόν πιο οικονομική τιμή, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να υιοθετηθεί από την αγορά.

Σήμερα, η ναυτιλία ευθύνεται για το 2,4% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (883 εκατ. τόνους), από 855 εκατ. τόνους το 2021, αλλά και 1,02 δισ. τόνους το 2008, παρότι στο μεσοδιάστημα το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Παράλληλα, η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 1,8% του συνόλου των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Ενδεικτικό της διάθεσης των πλοιοκτητών να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, είναι ότι από το σύνολο των νέων παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων του πρώτου εξαμήνου, το 61% με όρους μεταφορικής ικανότητας και το 68% με όρους συνολικού κόστους, αφορούσε πλοία με χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2021, το ποσοστό των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με εναλλακτικές πηγές καυσίμων, δεν είχε ξεπεράσει το 31,7% του συνολικού μεγέθους (τονάζ). Παρόλα αυτά, σε απόλυτους αριθμούς αποτέλεσε υπερδιπλασιασμό έναντι του 2020, μιας και πέρσι παραγγέλθηκαν 459 «πράσινα»  πλοία, έναντι 211 πλοίων που είχαν παραγγελθεί το 2020 και μόλις 46 το 2016.

Μεταξύ των νέων τεχνολογιών, το 59% ή 226 πλοία μεγέθους 21 εκατ. τόνων που παραγγέλθηκαν το φετινό πρώτο εξάμηνο, θα κάνουν χρήση LNG ή πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για τις δύο πιο ευρέως διαθέσιμες λύσεις σήμερα. Ένα επιπλέον 16,3% αφορά πλοία που θα μπορούν να κάψουν αμμωνία στο μέλλον, όταν η λύση γίνει εμπορικά διαθέσιμη σε μεγάλη κλίμακα, 0,1% των παραγγελιών θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο, 1,6% θα χρησιμοποιούν μεθανόλη και 0,8% αφορά σε πλοία με χρήση υβριδικής τεχνολογίας, που αξιοποιεί  ένα συνδυασμό ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων.

Η Clarksons Research προβλέπει ότι μέχρι τις αρχές του 2023, το 5% του παγκόσμιου στόλου θα κάνει χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και πάνω από 5.300 πλοία, ή 23,6% του τονάζ του στόλου, που διαθέτουν τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, όπως ειδικές προπέλες, ρότορες και άλλες τεχνολογίες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση έναντι του 13% του παγκόσμιου στόλου που είχε τέτοιες τεχνολογίες μόλις πριν από πέντε χρόνια. 

Τα επόμενα χρόνια, το ύψος των επενδύσεων για την υιοθέτηση πιο οικολογικών λύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία αναμένεται να εκτοξευτεί, καθώς σήμερα, το 28,2% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας, αφορά πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να αναβαθμιστούν ενεργειακά, προκειμένου να ικανοποιούν τις νέες αυστηρότερες νόρμες που θα αρχίσουν να τίθενται σταδιακά σε ισχύ τα επόμενα χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!