THEPOWERGAME
Επενδυτικά σχέδια, ύψους 38 δισ. δολαρίων για την ναυπήγηση 268 νεότευκτων πλοίων που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές καυσίμων, όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μεθανόλη, υδρογόνο, ή με προδιαγραφές μελλοντικής καύσης αμμωνίας, υποβλήθηκαν κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου. Πρόκειται για το πιο σαφές δείγμα προετοιμασίας των εφοπλιστών παγκοσμίως, για την μετάβαση στην εποχή της «πράσινης» ναυτιλίας, αρχικά από το 2030 και σταδιακά από το 2050 και μετά, με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) του ΟΗΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Clarksons Research, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός φορέας παγκοσμίως, η «πράσινη» τεχνολογία έχει αρχίσει να διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα της ποντοπόρου ναυτιλίας, παρότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το ποιες λύσεις θα είναι οι δημοφιλέστερες και περισσότερο βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Άλλωστε, δεν είναι μόνο ζήτημα των πλοιοκτητών, οι οποίοι θα είναι οι τελικοί χρήστες, αλλά περισσότερο αφορά τους ενεργειακούς ομίλους και ασφαλώς και τις υποδομές πετρέλευσης, δηλαδή του ανεφοδιασμού των πλοίων. Αν π.χ. ένα καύσιμο δεν είναι ευρέως διαθέσιμο σε όσο το δυνατόν πιο οικονομική τιμή, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να υιοθετηθεί από την αγορά.
Σήμερα, η ναυτιλία ευθύνεται για το 2,4% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (883 εκατ. τόνους), από 855 εκατ. τόνους το 2021, αλλά και 1,02 δισ. τόνους το 2008, παρότι στο μεσοδιάστημα το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Παράλληλα, η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 1,8% του συνόλου των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Ενδεικτικό της διάθεσης των πλοιοκτητών να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, είναι ότι από το σύνολο των νέων παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων του πρώτου εξαμήνου, το 61% με όρους μεταφορικής ικανότητας και το 68% με όρους συνολικού κόστους, αφορούσε πλοία με χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2021, το ποσοστό των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με εναλλακτικές πηγές καυσίμων, δεν είχε ξεπεράσει το 31,7% του συνολικού μεγέθους (τονάζ). Παρόλα αυτά, σε απόλυτους αριθμούς αποτέλεσε υπερδιπλασιασμό έναντι του 2020, μιας και πέρσι παραγγέλθηκαν 459 «πράσινα» πλοία, έναντι 211 πλοίων που είχαν παραγγελθεί το 2020 και μόλις 46 το 2016.
Μεταξύ των νέων τεχνολογιών, το 59% ή 226 πλοία μεγέθους 21 εκατ. τόνων που παραγγέλθηκαν το φετινό πρώτο εξάμηνο, θα κάνουν χρήση LNG ή πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για τις δύο πιο ευρέως διαθέσιμες λύσεις σήμερα. Ένα επιπλέον 16,3% αφορά πλοία που θα μπορούν να κάψουν αμμωνία στο μέλλον, όταν η λύση γίνει εμπορικά διαθέσιμη σε μεγάλη κλίμακα, 0,1% των παραγγελιών θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο, 1,6% θα χρησιμοποιούν μεθανόλη και 0,8% αφορά σε πλοία με χρήση υβριδικής τεχνολογίας, που αξιοποιεί ένα συνδυασμό ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων.
Η Clarksons Research προβλέπει ότι μέχρι τις αρχές του 2023, το 5% του παγκόσμιου στόλου θα κάνει χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και πάνω από 5.300 πλοία, ή 23,6% του τονάζ του στόλου, που διαθέτουν τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, όπως ειδικές προπέλες, ρότορες και άλλες τεχνολογίες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση έναντι του 13% του παγκόσμιου στόλου που είχε τέτοιες τεχνολογίες μόλις πριν από πέντε χρόνια.
Τα επόμενα χρόνια, το ύψος των επενδύσεων για την υιοθέτηση πιο οικολογικών λύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία αναμένεται να εκτοξευτεί, καθώς σήμερα, το 28,2% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας, αφορά πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να αναβαθμιστούν ενεργειακά, προκειμένου να ικανοποιούν τις νέες αυστηρότερες νόρμες που θα αρχίσουν να τίθενται σταδιακά σε ισχύ τα επόμενα χρόνια.