Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Η μάχη για τους φορτιστές και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

«Μαραθώνιο» για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φέρνει η ψήφιση του κλιματικού νόμου τόσο για δημόσιους όσο και ιδιωτικούς φορείς, καθώς αποστολή τους είναι να αναπτύξουν εντός των απαιτούμενων χρονικών προθεσμιών ένα εθνικό δίκτυο φορτιστών που θα εξυπηρετήσει χιλιάδες οδηγούς.

Παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα αναλογεί ένας φορτιστής ανά εννέα ηλεκτρικά οχήματα σε αντίθεση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που δείχνει αναλογία ενός φορτιστή ανά 14 οχήματα  (σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας) στελέχη της αγοράς αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν ακόμα, ώστε η χώρα μας να υποστηρίξει πλήρως τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, που ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2026 . 

Είναι η ημερομηνία – «ορόσημο» του νέου κλιματικού νόμου που προβλέπει ότι από εκείνη την ημέρα εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα νέα ταξί με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους θα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Το σχέδιο αυτό απαιτεί, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, δίκτυο περίπου 12.500 φορτιστών μέσα στα επόμενα χρόνια που πρέπει να ανέλθει στους 25.000 έως το 2030, ώστε να πραγματοποιηθεί ο στόχος για την «έξωση» από τους ελληνικούς δρόμους των αυτοκινήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Ειδικότερα, ο νόμος προβλέπει πως από «την 1η Ιανουαρίου 2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία, από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Ωστόσο, το γεγονός ότι σήμερα στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας λειτουργούν μόλις 120 ταχυφορτιστές στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και πρατήρια των εθνικών οδών, ενώ οι δημόσιοι φορτιστές έχουν υπερβεί τους 1500 σε συνδυασμό με τα γεωγραφικά κενά στις περιοχές της επικράτειας – πλην των αστικών κέντρων – οδηγούν τους μεγάλους παίκτες της αγοράς σε νέες επενδύσεις.

Ανάμεσα τους οι ΔΕΗ Blue, NRG, ΕΛΠΕ, ΗΡΩΝ, Protergia θα κινηθούν για διαφορετικά μερίδια της αγοράς, ανάλογα και με τις υπάρχουσες επενδύσεις τους.

Για παράδειγμα, η θυγατρική της ΔΕΗ ετοιμάζεται να τοποθετήσει φορτιστές με ισχύ 150 kW  και πάνω, κάτι που σημαίνει πως ο χρόνος φόρτισης αγγίζει κατά περιπτώσεις ακόμα και τα  15 λεπτά.

Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στο κομμάτι της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, καθώς στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι οι Δήμοι δεν διαθέτουν την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα για να στηρίξουν – χωρίς την ιδιωτική πρωτοβουλία- πλάνα εγκατάστασης φορτιστών.

Για τον λόγο αυτό τίθενται επί τάπητος τα έργα ΣΔΙΤ που σύμφωνα με πληροφορίες θα χρειαστούν μεγαλύτερο εύρος επένδυσης, που θα υπερβαίνει το πεδίο της φόρτισης, ώστε να πείσουν τους ιδιώτες να συμμετάσχουν. 

Σχέδιο επεξεργάζεται ωστόσο και το υπουργείο Υποδομών σχετικά με το ενδεχόμενο εγκατάστασης και σε σημεία ξεκούρασης των οδικών αξόνων.

Να δώσει ώθηση στην ηλεκτροκίνηση επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με τρία προγράμματα.

Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», ύψους 80 εκατ. ευρώ, που αφορά στην ανάπτυξη δικτύου φορτιστών σε περιοχές που δεν είναι εμπορικά ελκυστικά για τους ιδιώτες παρόχους.

Τις πρώτες μέρες τους Ιουνίου ξεκινά και επίσημα ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ύψους 50 εκατ., που προβλέπει αυξημένη επιδότηση (κατά 30%) για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με την πλατφόρμα να έχει ανοίξει πιλοτικά από 26 Μαΐου.  

Από τις αρχές του Ιουνίου, όπως όλα δείχνουν, θα έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν τις αιτήσεις τους ηλεκτρονικά όσοι πολίτες έχουν αποκτήσει ηλεκτρικό όχημα, ώστε να λάβουν την κρατική επιδότηση, στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Στο κυβερνητικό επιτελείο έχουν κάθε λόγο να σκέφτονται θετικά για την επιτυχία του συγκεκριμένου προγράμματος, καθώς κατά τον πρώτο κύκλο του  «Κινούμαι Ηλεκτρικά»,  απορροφήθηκε ποσό λίγο πιο πάνω από τα 1 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 45 εκατ. του προϋπολογισμού επιδότησης, τις πρώτες μόλις ώρες λειτουργίας.

Την ίδια στιγμή, εκτιμάται πως εντός του Ιουνίου θα ξεκινήσει και το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά οχήματα. Το ύψος της επιδότησης θα ανέλθει σε 22.500 ευρώ μαζί με την απόσυρση, ενώ η δράση αναμένεται να  χρηματοδοτηθεί με 40 εκατ. ευρώ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!