Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Η μάχη για τους φορτιστές και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

«Μαραθώνιο» για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φέρνει η ψήφιση του κλιματικού νόμου τόσο για δημόσιους όσο και ιδιωτικούς φορείς, καθώς αποστολή τους είναι να αναπτύξουν εντός των απαιτούμενων χρονικών προθεσμιών ένα εθνικό δίκτυο φορτιστών που θα εξυπηρετήσει χιλιάδες οδηγούς.

Παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα αναλογεί ένας φορτιστής ανά εννέα ηλεκτρικά οχήματα σε αντίθεση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που δείχνει αναλογία ενός φορτιστή ανά 14 οχήματα  (σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας) στελέχη της αγοράς αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν ακόμα, ώστε η χώρα μας να υποστηρίξει πλήρως τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, που ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2026 . 

Είναι η ημερομηνία – «ορόσημο» του νέου κλιματικού νόμου που προβλέπει ότι από εκείνη την ημέρα εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα νέα ταξί με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους θα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Το σχέδιο αυτό απαιτεί, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, δίκτυο περίπου 12.500 φορτιστών μέσα στα επόμενα χρόνια που πρέπει να ανέλθει στους 25.000 έως το 2030, ώστε να πραγματοποιηθεί ο στόχος για την «έξωση» από τους ελληνικούς δρόμους των αυτοκινήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Ειδικότερα, ο νόμος προβλέπει πως από «την 1η Ιανουαρίου 2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία, από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Ωστόσο, το γεγονός ότι σήμερα στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας λειτουργούν μόλις 120 ταχυφορτιστές στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και πρατήρια των εθνικών οδών, ενώ οι δημόσιοι φορτιστές έχουν υπερβεί τους 1500 σε συνδυασμό με τα γεωγραφικά κενά στις περιοχές της επικράτειας – πλην των αστικών κέντρων – οδηγούν τους μεγάλους παίκτες της αγοράς σε νέες επενδύσεις.

Ανάμεσα τους οι ΔΕΗ Blue, NRG, ΕΛΠΕ, ΗΡΩΝ, Protergia θα κινηθούν για διαφορετικά μερίδια της αγοράς, ανάλογα και με τις υπάρχουσες επενδύσεις τους.

Για παράδειγμα, η θυγατρική της ΔΕΗ ετοιμάζεται να τοποθετήσει φορτιστές με ισχύ 150 kW  και πάνω, κάτι που σημαίνει πως ο χρόνος φόρτισης αγγίζει κατά περιπτώσεις ακόμα και τα  15 λεπτά.

Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στο κομμάτι της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, καθώς στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι οι Δήμοι δεν διαθέτουν την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα για να στηρίξουν – χωρίς την ιδιωτική πρωτοβουλία- πλάνα εγκατάστασης φορτιστών.

Για τον λόγο αυτό τίθενται επί τάπητος τα έργα ΣΔΙΤ που σύμφωνα με πληροφορίες θα χρειαστούν μεγαλύτερο εύρος επένδυσης, που θα υπερβαίνει το πεδίο της φόρτισης, ώστε να πείσουν τους ιδιώτες να συμμετάσχουν. 

Σχέδιο επεξεργάζεται ωστόσο και το υπουργείο Υποδομών σχετικά με το ενδεχόμενο εγκατάστασης και σε σημεία ξεκούρασης των οδικών αξόνων.

Να δώσει ώθηση στην ηλεκτροκίνηση επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με τρία προγράμματα.

Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», ύψους 80 εκατ. ευρώ, που αφορά στην ανάπτυξη δικτύου φορτιστών σε περιοχές που δεν είναι εμπορικά ελκυστικά για τους ιδιώτες παρόχους.

Τις πρώτες μέρες τους Ιουνίου ξεκινά και επίσημα ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ύψους 50 εκατ., που προβλέπει αυξημένη επιδότηση (κατά 30%) για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με την πλατφόρμα να έχει ανοίξει πιλοτικά από 26 Μαΐου.  

Από τις αρχές του Ιουνίου, όπως όλα δείχνουν, θα έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν τις αιτήσεις τους ηλεκτρονικά όσοι πολίτες έχουν αποκτήσει ηλεκτρικό όχημα, ώστε να λάβουν την κρατική επιδότηση, στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Στο κυβερνητικό επιτελείο έχουν κάθε λόγο να σκέφτονται θετικά για την επιτυχία του συγκεκριμένου προγράμματος, καθώς κατά τον πρώτο κύκλο του  «Κινούμαι Ηλεκτρικά»,  απορροφήθηκε ποσό λίγο πιο πάνω από τα 1 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 45 εκατ. του προϋπολογισμού επιδότησης, τις πρώτες μόλις ώρες λειτουργίας.

Την ίδια στιγμή, εκτιμάται πως εντός του Ιουνίου θα ξεκινήσει και το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά οχήματα. Το ύψος της επιδότησης θα ανέλθει σε 22.500 ευρώ μαζί με την απόσυρση, ενώ η δράση αναμένεται να  χρηματοδοτηθεί με 40 εκατ. ευρώ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!