Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Έρχεται ο νέος κύκλος του Κινούμαι Ηλεκτρικά και τα Πράσινα Ταξί

Μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να ξεκινήσει ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ύψους 50 εκατ. ευρώ, που προβλέπει αυξημένη επιδότηση (κατά 30%) για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) εκτιμούν πως εντός του Ιουνίου θα ξεκινήσει και το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά οχήματα. Το ύψος της επιδότησης θα ανέλθει σε 22.500 ευρώ μαζί με την απόσυρση, ενώ η δράση θα χρηματοδοτηθεί με 40 εκατ. ευρώ.

Όμως, θα χρειαστεί αγώνας δρόμου από υπουργεία, δήμους και ιδιώτες επενδυτές προκειμένου να αναπτυχθεί δίκτυο φορτιστών που θα υποστηρίζει αυξημένο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων. Η ταλαιπωρία που υπέστησαν κάποιοι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις τελευταίες μεγάλες εορταστικές εξόδους δείχνει τα μεγάλα κενά που υπάρχουν στη χώρα, ειδικά σε υποδομές ταχυφορτιστών για γρήγορη φόρτιση.

Ζήτησαν να μετατεθούν οι ημερομηνίες για μετά το 2030

Η απουσία σημείων φόρτισης χρησιμοποιείται σήμερα ως επιχείρημα των συνδικαλιστών από το χώρο των ταξί που ζητούν να μετατεθούν προς τα πίσω οι αυστηρές απαιτήσεις για ηλεκτρικά ταξί που εντάσσονται στον Κλιματικό Νόμο. Προβλέπει πως «από την 1η Ιανουαρίου 2026, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών». Κατά τη συζήτηση του Κλιματικού Νόμου με φορείς στην Βουλή, την εβδομάδα που πέρασε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) Θυμ. Λυμπερόπουλος ζήτησε να μετατεθούν οι ημερομηνίες για μετά το 2030.

Ισχυροί ενεργειακοί όμιλοι όπως η ΔΕΗ (μέσω της ΔΕΗ Blue) και η Motor Oil (μέσω της NRG) επεκτείνουν διαρκώς το δίκτυο φορτιστών που διαχειρίζονται ενώ και οι άλλοι παίκτες του κλάδου (ΕΛΠΕ, ΗΡΩΝ, Protergia) κινούνται προς την ίδια αγορά. Η ετήσια έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας (IEA) για την ηλεκτροκίνηση, που δημοσιοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα, δείχνει πως η χώρα μας αναλογεί ένας φορτιστής ανά εννέα ηλεκτρικά οχήματα με τον μέσο όρο της Ε.Ε. στον ένα φορτιστή ανά 14 οχήματα.

Στην πραγματικότητα, όμως, υπάρχουν μεγάλα γεωγραφικά κενά αφού οι περισσότεροι φορτιστές βρίσκονται σε μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε πολλές περιοχές δεν υπάρχει κανένας. Επίσης, η πλειοψηφία είναι σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση όπως σε εμπορικά κέντρα, καταστήματα, κ.α. ενώ μόλις το 6% είναι σε δημόσιους κοινόχρηστους χώρους δηλαδή επί του πεζοδρομίου.

Θα απαιτηθεί δίκτυο περίπου 12.500 φορτιστών

Για να υποστηριχθεί η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση θα απαιτηθεί δίκτυο περίπου 12.500 φορτιστών μέσα στα επόμενα χρόνια που πρέπει να φτάσει τους 25.000 μέχρι το 2030. Αυτή την περίοδο οι δήμοι προχωρούν τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) για την ανάπτυξη δικτύου δημόσιων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους (πεζοδρόμια, κόμβοι φόρτισης, κ.α.).

Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν, όμως, πως τα σχέδια των δήμων προβλέπουν την τοποθέτηση του ελάχιστου αριθμού φορτιστών σε δημόσια σημεία που δεν αρκούν για να υποστηριχθεί μια μεγάλη αύξηση στον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και των ταξί. Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», ύψους 80 εκατ. ευρώ, που αφορά στην ανάπτυξη δικτύου φορτιστών σε περιοχές που δεν είναι εμπορικά ελκυστικά για τους ιδιώτες παρόχους.

Να πιέσει η κυβέρνηση προς την κατεύθυνση των ΣΔΙΤ

Στην αγορά θεωρούν πως οι δήμοι δεν διαθέτουν χρηματοοικονομική δύναμη πυρός για να αναπτύξουν μεγάλα δίκτυα φορτιστών. Γι’ αυτό προτείνουν να πιέσει η κυβέρνηση προς την κατεύθυνση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μάλιστα επειδή τα ΣΔΙΤ μόνο για φορτιστές δεν φαντάζουν και τόσο ελκυστικά, προτείνουν να εντάσσονται σε συμπράξεις τόσο τα δίκτυα φορτιστών όσο και άλλες έξυπνες εφαρμογές για τις πόλεις, από το δίκτυο οδοφωτισμού μέχρι τα συστήματα στάθμευσης.

Αν δεν αναπτυχθεί εγκαίρως το δίκτυο φορτιστών τότε αναμένεται να μετατεθεί προς τα πίσω και η ημερομηνία που προβλέπει ο Κλιματικός Νόμος για την έξωση από τους ελληνικούς δρόμους των αυτοκινήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Ο νόμος προβλέπει πως από «την 1η Ιανουαρίου 2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία, από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων υποστηρίζουν πως απαιτείται αύξηση της κάλυψης του εθνικού δικτύου από φορτιστές, ειδικά με ταχυφορτιστές ώστε να μη χρειάζονται πολλές ώρες μέχρι να φορτίσει ένα όχημα. Σήμερα το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας λειτουργούν 120 ταχυφορτιστές στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και πρατήρια των εθνικών οδών. Στο υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσαν πως μελετούν και το ενδεχόμενο εγκατάστασης και σε σημεία ξεκούρασης των οδικών αξόνων. Προωθείται σχέδιο για εγκατάσταση φορτιστών σε πιάτσες ταξί.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!