THEPOWERGAME
Στο Μέγαρο Μαξίμου για τις τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσεις βρίσκεται το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για την επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης των μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και για το ρυθμιστικό πλαίσιο των μονάδων αποθήκευσης.
Ειδικά για την αποθήκευση στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας ο ΥΠΕΝ Κώστας Σκρέκας δήλωσε πως το αναμορφωμένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θα προβλέπει νέες μονάδες συνολικής ισχύος 3 GW μέχρι το 2030 από 1,4 GW που προέβλεπε ο προηγούμενος στόχος. Παράλληλα ο στόχος για νέες μονάδες ΑΠΕ μέχρι το 2030 ανεβαίνει στα 25 GW, από 19 GW που προβλέπει το σημερινό ΕΣΕΚ. Ο κ. Σκρέκας δήλωσε προ ημερών πως το 2022 θα είναι άλλη μία χρονιά ρεκόρ για τις ΑΠΕ καθώς αναμένεται να συνδεθούν στο δίκτυο νέες μονάδες συνολικής ισχύος άνω των 2 GW, ενώ πέρυσι συνδέθηκαν 1,5 GW.
Με το σχέδιο νόμου επιδιώκεται η επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης νέων μονάδων ΑΠΕ ώστε να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι που θέτει το ΕΣΕΚ. Στη ίδια ρύθμιση εντάσσονται οι προβλέψεις για την επιτάχυνση αδειοδοτήσεων και την αποθήκευση ενώ σε δεύτερο χρόνο θα κατατεθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Το σχέδιο νόμου, που είχε παρουσιαστεί πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο, προβλέπει, τη μείωση της διαδικασίας αδειοδότησης μονάδων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) από περίπου πέντε χρόνια σε 14 μήνες, με τη μείωση των σταδίων έγκρισης από επτά σε πέντε, των απαιτούμενων δικαιολογητικών από 91 σε 54, με πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας.
Επιπλέον, μειώνονται οι περιπτώσεις για τις οποίες απαιτείται τροποποίηση των αδειών και πλέον δίνεται η δυνατότητα Απλής Ενημέρωσης – Επικαιροποίησης των φακέλων των επενδυτών χωρίς να καθυστερεί την ανάπτυξη του έργου και να πρέπει να αδειοδοτηθεί όλο το έργο από την αρχή. Τέλος υποχρεώνονται οι επενδυτές να προχωρήσουν στην άμεση και γρήγορη ανάπτυξη των έργων τους. Προβλέπεται πως εντός ενός έτους από την έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης ο επενδυτής έχει την υποχρέωση να προχωρήσει σε υποβολή αιτήματος για Άδειά Εγκατάστασης.
Με το σχέδιο νόμου για τη δεύτερη φάση της απλοποίησης της αδειοδότησης των ΑΠΕ, αλλάζει η διαδικασία από σειριακή σε παράλληλη, διαχωρίζονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι ανά στάδιο αδειοδότησης , μειώνονται οι προθεσμίες για ανταπόκριση στα αιτήματα των επενδυτών, καθορίζονται φίλτρα και ορόσημα για απόδειξη της φερεγγυότητας και του πραγματικού ενδιαφέροντος των επενδυτών. Επίσης, παρέχεται ευελιξία στους επενδυτές στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη των σταθμών χωρίς την απαίτηση για τροποποίηση των αδειών και επανάληψη όλης της αδειοδότησης από την αρχή, ενώ θεσπίζεται Υπηρεσία μιας Στάσης στο ΥΠΕΝ και δημιουργείται Πληροφοριακό σύστημα ΑΠΕ για την παρακολούθηση όλης της αδειοδοτικής διαδικασίας.
Με το σχέδιο νόμου, το ΥΠΕΝ θέτει σε άμεση ισχύ τη Σύμβαση Σύνδεσης, τη διαχωρίζει σε Κύριο Μέρος και σε Συμπλήρωμα, την απεμπλέκει από την Άδεια Εγκατάστασης, περιορίζοντας τις πιθανότητες για τροποποίηση της Συμβάσης Σύνδεσης. Δημιουργείται Πληροφοριακό Σύστημα που θα διαλειτουργεί με όλα τα επιμέρους πληροφοριακά συστήματα και τις βάσεις δεδομένων των αρμόδιων αδειοδοτικών φορέων δηλαδή ΡΑΕ, Περιβαλλοντικές Διευθύνσεις, Αποκεντρώμενες Διοικήσεις, Διαχειριστές Συστήματος και Δικτύου, ΔΑΠΕΕΠ. Παράλληλα διασφαλίζεται η ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ επενδυτή και αρμόδιου φορέα, την ψηφιακή υποβολή αιτήσεων και έκδοση των σχετικών αδειών, Σύστημα Πληρωμών στον ΔΑΠΕΕΠ για καταβολή των Τελών για παρατάση των αδειών.
Προβλέπεται η τήρηση μητρώου από τους αρμόδιους διαχειριστές με αποτύπωση των Δικτύων Υψηλής και Μέσης Τάσης, που δεν υπάρχει σήμερα ενώ αποτυπώνονται οι μικροί σταθμοί φωτοβολταϊκών που εξαιρούνται από Βεβαίωση Παραγωγού και δεν καταχωρούνται μέχρι στιγμής πουθενά. Το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρέωση δημοσιοποίησης στοιχείων ανά τακτά χρονικά διαστήματα από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αδειοδοτικής διαδικασίας
Προβλέπονται ρυθμίσεις για να μειωθεί το διοικητικό βάρος των διαχειριστών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας καθώς έχει δημιουργηθεί το αδιαχώρητο λόγω του μεγάλου αριθμού αιτήσεων. Για παράδειγμα, απαλλάσσονται από τον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος οι αρμόδιοι Διαχειριστές και οι αρμόδιες υπηρεσίες. Για τις ιδιωτικές εκτάσεις ο έλεγχος θα πραγματοποιείται από εξωτερικό δικηγόρο. Ταυτόχρονα όμως μειώνονται οι προθεσμίες στους Διαχειριστές να ολοκληρώσουν τα έργα σύνδεσης διαφορετικά επιβάλλονται κυρώσεις.