Γ.Δ.
1455.74 +0,22%
ACAG
-0,34%
5.82
BOCHGR
-0,22%
4.53
CENER
+0,88%
9.19
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+0,77%
7.88
NOVAL
+0,22%
2.29
OPTIMA
+0,96%
12.68
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,94%
1.508
ΑΒΕ
-1,56%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,19%
2.595
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
+0,98%
1.595
ΑΝΔΡΟ
-0,94%
6.34
ΑΡΑΙΓ
+0,99%
10.17
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
+0,46%
2.2
ΒΙΟ
+1,90%
5.37
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
-0,63%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
+1,44%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,77%
18.34
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
-2,23%
3.5
ΔΕΗ
+2,16%
11.85
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
+1,71%
1.785
ΕΕΕ
+1,49%
32.66
ΕΚΤΕΡ
+4,34%
1.826
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+5,50%
2.3
ΕΛΛ
+1,03%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,14%
1.96
ΕΛΠΕ
-0,34%
7.275
ΕΛΣΤΡ
-1,44%
2.05
ΕΛΤΟΝ
-0,75%
1.842
ΕΛΧΑ
+0,32%
1.886
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,42%
1.19
ΕΤΕ
-1,10%
7.754
ΕΥΑΠΣ
+1,56%
3.26
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-0,67%
2.235
ΕΧΑΕ
+1,57%
4.54
ΙΑΤΡ
+2,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+1,27%
2
ΙΝΚΑΤ
+0,10%
4.835
ΙΝΛΙΦ
-0,84%
4.71
ΙΝΛΟΤ
+1,80%
1.016
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,44%
2.52
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
+1,05%
2.89
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+1,65%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,33%
1.48
ΚΟΡΔΕ
+0,70%
0.432
ΚΟΥΑΛ
-0,85%
1.17
ΚΟΥΕΣ
+0,68%
5.9
ΚΡΙ
-0,65%
15.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
+0,70%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-0,47%
2.1
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,88%
2.83
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
-1,46%
20.26
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
-0,74%
2.67
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+0,87%
25.4
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
+0,30%
33.5
ΝΑΚΑΣ
+2,13%
2.88
ΝΑΥΠ
-3,89%
0.79
ΞΥΛΚ
+0,74%
0.273
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,83%
29.8
ΟΛΥΜΠ
+0,43%
2.35
ΟΠΑΠ
-0,64%
15.59
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,50%
0.81
ΟΤΕ
-0,34%
14.8
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,23%
3.9
ΠΕΡΦ
+0,56%
5.42
ΠΕΤΡΟ
+2,43%
8.44
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.93
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,01%
1.27
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,29%
6.7
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+1,30%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.333
ΣΙΔΜΑ
+0,95%
1.59
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
-2,31%
0.508
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20
ΤΖΚΑ
+1,02%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,37%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
+2,43%
3.79
ΧΑΙΔΕ
-16,67%
0.5

Πιο κοντά η επέκταση του αγωγού ΤΑΡ προς Μαυροβούνιο – Βοσνία – Κροατία

Να επωφεληθούν από τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις που φέρνει η πανευρωπαϊκή προσπάθεια απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο επιχειρούν κυβερνήσεις των Δυτικών Βαλκανίων, εξέλιξη που φέρνει πιο κοντά το σχέδιο για τον αγωγό Ionian – Adriatic Pipeline (IAP). Ο τελευταίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν προς Μαυροβούνιο, Βοσνία και Κροατία μέσω διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ στο Φιέρι της Αλβανίας.

Το σχέδιο για τον ΙΑΡ υπάρχει εδώ και χρόνια χωρίς να προχωρά. Την Δευτέρα, όμως, ο τοπικός Τύπος του Μαυροβουνίου αναφέρθηκε σε σχέδιο της κυβέρνησης για αναζήτηση παραχωρησιούχου ο οποίος θα αναλάβει να κατασκευάσει το τμήμα του ΙΑΡ που θα διασχίζει τη χώρα. Το κόστος του έργου σύμφωνα με τα δημοσιεύματα θα είναι 207 εκατ. ευρώ και θα προβλέπει την κατασκευή αγωγού 97 χιλιομέτρων.

Ο αρχικός σχεδιασμός του ΙΑΡ προβλέπει πως ο αγωγός θα έχει ετήσια δυναμικότητα πέντε δισ. κυβικών μέτρων (bcm) και μήκος 511 χιλιομέτρων από το Φιέρι μέχρι το Σπλιτ της Κροατίας. Προ εβδομάδων κυκλοφόρησαν πληροφορίες πως η εταιρεία κατασκευής και διαχείρισης του αγωγού θα έχει έδρα το Σπλιτ και μετόχους από τις τέσσερις χώρες που διέρχεται (Αλβανία, Μαυροβούνιο, Βοσνία, Κροατία). Η Κροατία, το Μαυροβούνιο και η Βοσνία έχουν μέχρι σήμερα λάβει κοινοτική χρηματοδότηση άνω των 10 εκατ. ευρώ για τις μελέτες του αγωγού. Το συνολικό κόστος κατασκευής του αγωγού κινείται σε επίπεδα άνω των 600 εκατ. ευρώ.

Ο ΙΑΡ αποτελεί στην ουσία συνέχεια του ΤΑΡ, του μήκους 878 χιλιομέτρων αγωγού που συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία. Ο TAP μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη.

Προ ημερών η διοίκηση του ΤΑΡ ανακοίνωσε πως ο αγωγός «μπορεί να διπλασιάσει τη δυναμικότητά του, επεκτείνοντάς την σταδιακά έως και τα 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως (bcm/a) εντός διαστήματος 45-65 μηνών, εφόσον ληφθούν σχετικά αιτήματα κατά τη δεσμευτική φάση ενός market test (δοκιμή αγοράς) και αξιολογηθεί συνολικά η οικονομική βιωσιμότητα των αιτημάτων».

Η έναρξη της επόμενης δεσμευτικής φάσης του market test έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο του 2023. Ωστόσο, «ο TAP μπορεί να επιταχύνει αυτό το χρονοδιάγραμμα και να ξεκινήσει τη δεσμευτική φάση του market test το 2022, υπό την προϋπόθεση ότι κατά την τρέχουσα περίοδο της δημόσιας διαβούλευσης θα υπάρξει ενδιαφέρον για πρώιμη έναρξη της δεσμευτικής φάσης».

Στην ίδια ανακοίνωση του ΤΑΡ αναφέρονταν πως ο αγωγός πρόκειται να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω μελλοντικών διασυνδέσεων. Η Βουλγαρία, ειδικότερα, θα μπορέσει να καλύψει έως και το 33% των συνολικών αναγκών της σε φυσικό αέριο μέσω του ΤΑΡ, μετά την ολοκλήρωση του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). Τα σημεία εξόδου του ΤΑΡ στην Ελλάδα και την Αλβανία και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά αζέρικου αερίου στις ευρύτερες ευρωπαϊκές αγορές.

Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι ΒΡ (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!