THEPOWERGAME
«Είναι ένα εγχείρημα τεραστίων διαστάσεων. Δεν πρέπει να χάνεται ούτε μια ημέρα», είπε αυτήν την εβδομάδα ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, υπουργός Οικονομίας και Κλιματικής Πολιτικής της Γερμανίας με αφορμή τις επισκέψεις του σε εργοστάσια της BMW και της Airbus. Ένα από τα πλέον σημαίνοντα πρόσωπα των Πρασίνων, οι οποίοι συγκυβερνούν με τους Σοσιαλδημοκράτες και τους Φιλελεύθερους, ο Χάμπεκ επισκέπτεται μεγάλους βιομηχανικούς ομίλους στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης στη Γερμανία, επεσήμανε το πρακτορείο Bloomberg.
Η μείωση των εκπομπών ρύπων είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βαριά βιομηχανία και οι μεταφορές, με τον Χάμπεκ να τονίζει πως η Γερμανία, εκεί όπου βρίσκεται το κέντρο της ευρωπαϊκής μεταποίησης, θα πρέπει να τριπλασιάσει τις προσπάθειες αυτές προκειμένου να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2045. Για να γίνει πράξη η κλιματική ουδετερότητα, οι εκπομπές ρύπων του θερμοκηπίου θα πρέπει να είναι μηδενικές.
Την ίδια ώρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι όμιλοι στον ευρύτερο κλάδο των μεταφορών αποβλέπουν στην οικονομική στήριξη των κυβερνήσεων για να δοθεί ώθηση σε αυτήν την ενεργειακή μετάβαση. Επίσημος στόχος του κυβερνητικού συνασπισμού στη Γερμανία είναι να κυκλοφορούν τουλάχιστον 15 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα στο εγχώριο οδικό δίκτυο μέσα στην επόμενη δεκαετία. Σήμερα απαριθμούνται 670.000 τέτοια οχήματα, αντιπροσωπεύοντας το 1% του συνολικού στόλου στη χώρα.
Ανάγκη υποδομών και πίστωση χρόνου
Θα πρέπει να υπάρξουν, όμως, οι κατάλληλες υποδομές. Το Βερολίνο στοχεύει στην εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2030 αντί των 50.000 που υπάρχουν σήμερα και εκ των οποίων μόνο 7.700 είναι ταχείας φόρτισης.
Όμως τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όσο και μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι στη Γερμανία τονίζουν πως οι δαπάνες για αυτήν την ενεργειακή μετάβαση είναι μεγάλες και χρονοβόρες οι διαδικασίες είναι για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν στο στενό χρονοδιάγραμμα των κυβερνήσεων. H Airbus θεωρεί πως μέχρι το 2025 θα έχει αξιολογήσει ποια τεχνολογία υδρογόνου είναι κατάλληλη για την υιοθέτησή της. Μια δεκαετία μετά υπολογίζεται πως το πρώτο αεροσκάφος που θα μπορεί να τροφοδοτείται με υδρογόνο, δηλαδή όχι πριν το 2035.
Φιλόδοξοι οι στόχοι των κυβερνήσεων
Επίσημος στόχος της ΕΕ είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% μέχρι το 2055. Στο πλαίσιο αυτό κάθε χώρα-μέλος και βιομηχανικός όμιλος έχουν θέσει τα δικά τους χρονοδιαγράμματα. Ο Χάμπεκ προειδοποίησε πως η Γερμανία έχει καθυστερήσει δραματικά στην εκπλήρωση των στόχων της. Μέχρι το 2030, το Βερολίνο επιθυμεί το 80% της προσφοράς ενέργειας να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές και στοχεύει σε μείωση των αερίων του θερμοκηπίου κατά 65% από τα επίπεδα του 1990, προκειμένου να επιτύχει ουδετερότητα σε άνθρακα μέχρι το 2045. Επί του παρόντος μόνο το 42% της ενέργειας στη Γερμανία προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Στο προεκλογικό πρόγραμμα των Πρασίνων, μάλιστα, αναφέρονταν πως 2% των εκτάσεων της Γερμανίας θα πρέπει να αφιερωθούν σε κατάλληλες υποδομές για την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπως είναι τα αιολικά πάρκα, τα ηλιακά πάνελ και τεχνολογίες του υδρογόνου.
Όμως οικονομικοί αναλυτές τονίζουν πως η εκστρατεία για τη μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος και την ανάσχεση της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι ναι μεν θεμιτή, πλην όμως επιβαρύνει τον καταναλωτή. Η υφιστάμενη ενεργειακή κρίση, αν και αποδίδεται σε μεγάλο μέρος στη συνειδητή μείωση της προσφοράς φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αντανακλά το κόστος που συνεπάγεται αυτή η μετάβαση σε φιλικότερες πηγές ως προς το περιβάλλον για την ηλεκτροδότηση και τη θέρμανση.
Ανάλογες επιφυλάξεις έχουν εκφραστεί για τις τεχνολογίες ανακύκλωσης π.χ. των πλαστικών στην παραγωγή χημικών. «Οι καινοτόμες κυκλικές τεχνολογίες μπορεί να έχουν κάποια βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη, αλλά η προσέγγιση αυτή εμπεριέχει και ρίσκο», είχε σημειώσει ο Σεμπάστιαν Μπράϊ, αναλυτής της Berenberg Bank. Αναφέρονταν στα σχέδια του ομίλου χημικών BASF για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην παραγωγή πετροχημικών. «Αν και η αλλαγή είναι απαραίτητη, πιθανότητα να υλοποιηθεί σε μια 20ετία και θα είναι δαπανηρή».