THEPOWERGAME
Βαθιά πρέπει να βάλουν το χέρι στην τσέπη οι δύο διεκδικητές της ΔΕΠΑ Υποδομών, η ιταλική Italgas και το σχήμα υπό την τσέχικη EPH καθώς εκτός από το εφάπαξ τίμημα για το 100% των μετοχών μέσα στην επόμενη πενταετία καλούνται να προχωρήσουν σε επενδύσεις άνω του μισού δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα εγκεκριμένα, από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), προγράμματα ανάπτυξης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ), στην επόμενη πενταετία 2021 – 2025 θα γίνουν επενδύσεις συνολικού ύψους 560 εκατ. ευρώ, θα αναπτυχθούν 2.724 χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου και θα συνδεθούν 254.791 νέοι καταναλωτές. Η εκτιμώμενη προστιθέμενη κατανάλωση για την επόμενη πενταετία θα είναι άνω των 6 εκατομμυρίων MWh, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της ΡΑΕ για το 2020.
Οι οικονομικές προσφορές
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι οικονομικές προσφορές των δύο υποψηφίων επενδυτών, που θα ανοίξουν την επόμενη Πέμπτη στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, θα κινηθούν σε επίπεδα άνω των 600 εκατ. ευρώ. Το συνολικό ενεργητικό της ΔΕΠΑ Υποδομών έφτασε στα τέλη του 2020 τα 958,7 εκατ. με τις συνολικές μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις στα 346 εκατ. ευρώ.
Το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ έχει το δικαίωμα να ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από τους δύο διεκδικητές ή από τον πλειοδότη. Υπενθυμίζεται πως το 35% της ΔΕΠΑ Υποδομών ελέγχεται από τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) ο επικεφαλής των οποίων Ανδρ. Σιάμισιης είχε υποστηρίξει πρόσφατα πως η λογιστική αξία του συγκεκριμένου ποσοστού είναι μεταξύ 250 και 300 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΠΑ Υποδομών βρίσκεται στο στόχαστρο των δύο ομίλων όχι μόνο επειδή το φυσικό αέριο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση στο πλαίσιο της προσπάθειας αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Ως διαχειριστής δικτύου έχει ρυθμιζόμενο από την ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) έσοδο και απόδοση η οποία είναι αρκετά υψηλή. Το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) για τις τρεις θυγατρικές καθορίστηκε από την ΡΑΕ σε 8,18% για το 2019, 7,45% για το 2020, 7,03% για το 2021 και 7,03% για το 2022.
Επιπλέον η ΡΑΕ προχώρησε και σε ρύθμιση για την παροχή πρόσθετης απόδοσης (extra WACC) προς τις τρεις εταιρείες (μέχρι και 1,5% για συγκεκριμένες επενδύσεις) ως κίνητρο επιτάχυνσης του επενδυτικού τους προγράμματος, «βάσει επίτευξης συγκεκριμένων στόχων για τα έτη 2020 έως και 2022, που αφορούν στην πύκνωση των υφιστάμενων Δικτύων, καθώς και στην επέκταση τους σε νέες περιοχές σύμφωνα με τα εγκεκριμένα Προγράμματα Ανάπτυξης». Η προσαύξηση «χορηγείται από το έτος επίτευξης του στόχου και για τα επόμενα τρία έτη, δίνοντας ισχυρό κίνητρο στο Διαχειριστή για την έγκαιρη υλοποίηση του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης».
Όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα η ΕΔΑ Αττικής είχε το 2020 έσοδα 60,5 εκατ. και κέρδη μετά φόρων 18,7 εκατ. ευρώ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας έσοδα 62,4 εκατ. και κέρδη μετά φόρων 20,5 εκατ. ευρώ. Η ΔΕΔΑ, που αναπτύσσει τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου στην υπόλοιπη Ελλάδα έχοντας σε εξέλιξη ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, είχε πέρυσι έσοδα 6,26 εκατ. και ζημιές 2,6 εκατ. ευρώ.
Το προφίλ των δύο διεκδικητών
Η τσεχική EPH είναι ένας από τους ισχυρότερους ενεργειακούς ομίλους της Ευρώπης και ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Daniel Kretinsky. Στο σχήμα διεκδίκησης συμμετέχει και η επενδυτική εταιρεία Emma Capital που ανήκει στον επίσης δισεκατομμυριούχο Τσέχο Γ. Σμετς. Εκτός από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η EPH έχει πολύ ισχυρή παρουσία, μέσω σειράς θυγατρικών εταιρειών, σε αγωγούς και δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, μονάδες αποθήκευσης φυσικού αερίου, κ.α. Στη χρήση 2020 ο όμιλος EPH παρουσίασε ενοποιημένα έσοδα 8,5 δισ. ευρώ (έναντι 8,6 δισ. το 2019), ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 2,1 δισ. ευρώ (στα επίπεδα του 2019). Οι εταιρείες του ομίλου μετέφεραν πέρυσι 57 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου μέσω των αγωγών που ελέγχουν, διένειμαν σε τελικούς καταναλωτές άλλα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου και 6 τεραβατόρες (TWh) ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Italgas αποτελεί τη δραστηριότητα διαχείρισης δικτύων διανομής φυσικού αερίου που αποσχίστηκε από την ιταλική Snam, έχει ως βασικό μέτοχο την CDP Reti SpA (ελέγχεται από το ιταλικό δημόσιο ενώ μειοψηφικό ποσοστό έχουν οι Κινέζοι της State Grid που συμμετέχουν και στον ΑΔΜΗΕ). Ο ιταλικός όμιλος διαχειρίζεται σήμερα περισσότερα από 70.000 χιλιόμετρα δικτύων διανομής φυσικού αερίου και εξυπηρετεί 7,5 εκατ. τελικούς καταναλωτές με μερίδιο περίπου 35% στην αγορά. Το 2020 παρουσίασε κύκλο εργασιών 1,44 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 403 εκατ. ευρώ.