Γ.Δ.
1390.49 +0,56%
ACAG
0,00%
5.43
BOCHGR
-0,71%
4.2
CENER
+2,99%
8.96
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
-0,55%
9.1
NOVAL
-0,99%
2.5
OPTIMA
-0,31%
12.76
TITC
-1,22%
32.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.414
ΑΒΕ
+0,84%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+2,35%
3.27
ΑΛΦΑ
+1,52%
1.4005
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,65%
9.9
ΑΣΚΟ
+1,16%
2.61
ΑΣΤΑΚ
+1,72%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+12,95%
6.98
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.1
ΒΙΟ
+2,33%
5.27
ΒΙΟΚΑ
+0,60%
1.665
ΒΙΟΣΚ
+3,50%
1.48
ΒΙΟΤ
-9,82%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,81%
17.16
ΔΑΑ
-1,40%
7.74
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-1,41%
11.88
ΔΟΜΙΚ
+1,14%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,07%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-3,45%
1.4
ΕΕΕ
+2,19%
32.6
ΕΚΤΕΡ
+1,67%
1.464
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+0,25%
1.985
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,58%
1.744
ΕΛΠΕ
-1,45%
6.8
ΕΛΣΤΡ
+5,08%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,69%
1.722
ΕΛΧΑ
0,00%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
+2,73%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+2,53%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,53%
1.919
ΕΧΑΕ
+0,47%
4.25
ΙΑΤΡ
+2,39%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,17%
0.292
ΙΛΥΔΑ
-3,54%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,02%
4.85
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-1,19%
1
ΙΝΤΕΚ
-2,14%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,84%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.04
ΙΝΤΚΑ
+0,73%
2.775
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+0,79%
1.28
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
+0,32%
1.56
ΚΟΡΔΕ
+0,49%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,37%
1.092
ΚΟΥΕΣ
+1,81%
5.63
ΚΡΙ
-2,16%
13.6
ΚΤΗΛΑ
-3,95%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,87%
0.93
ΛΑΒΙ
+2,33%
0.748
ΛΑΜΔΑ
-0,41%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-1,57%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,13%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-5,25%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.6
ΜΕΝΤΙ
-1,80%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.2
ΜΙΓ
+4,75%
3.2
ΜΙΝ
+0,96%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,71%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-1,58%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,57%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,82%
24.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
32.04
ΝΑΚΑΣ
+8,33%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,44%
0.908
ΞΥΛΚ
+1,54%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,46%
20.9
ΟΛΠ
+4,16%
28.8
ΟΛΥΜΠ
+1,70%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,06%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,75%
0.806
ΟΤΕ
+2,18%
15.5
ΟΤΟΕΛ
-2,64%
11.06
ΠΑΙΡ
-2,46%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
+2,68%
3.53
ΠΕΡΦ
+0,34%
5.94
ΠΕΤΡΟ
+1,27%
8
ΠΛΑΘ
-1,09%
3.64
ΠΛΑΚΡ
-0,66%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,62%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
-0,73%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,60%
0.332
ΣΙΔΜΑ
-0,94%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-0,66%
5.98
ΣΠΙ
+3,70%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
19.7
ΤΖΚΑ
+2,21%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.626
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,75%
0.224
ΦΡΛΚ
+2,44%
3.775
ΧΑΙΔΕ
+5,00%
0.63

Πώς επηρεάζει επιχειρήσεις και νοικοκυριά το πακέτο για το κλίμα της EE

Τις επιπτώσεις από την ομοβροντία οδηγιών που παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του φιλόδοξου στόχου «Fit for 55» για μείωση των εκπομπών αερίων κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030, προσπαθούν να ζυγίσουν στα υπουργικά γραφεία, αλλά και στα επιτελεία των ελληνικών επιχειρήσεων.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι ευκαιρίες για επιτάχυνση των επενδύσεων στην «πράσινη οικονομία» σκοντάψουν στις αντιδράσεις κλάδων της οικονομίας ή νοικοκυριών που καλούνται να βάλουν πλάτη για την ενεργειακή μετάβαση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως οι υπολογισμοί για τις επιπτώσεις σε χώρες ή κλάδους μπορεί να αποδειχθούν πρόωροι καθώς η νομοθέτηση του πακέτου θα είναι επίπονη διαδικασία. Το είπε και χθες ο κ. Φρανς Τίμερμανς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Η Επιτροπή είναι ανοικτή σε προτάσεις αρκεί να έχουν το ίδιο αντίκτυπο στην προσπάθεια για μείωση των ρύπων.

Τα μέτρα που ανακοίνωσε η ΕΕ

Οι αλλαγές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών, οι νέοι στόχοι για κάλυψη του 40% της ενεργειακής κατανάλωσης στην Ε.Ε. από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) μέχρι το 2030, οι απαιτήσεις για κατάθεση συγκεκριμένων σχεδίων παραγωγής ενέργειας από θαλάσσια αιολικά από κάθε κράτος – μέλος και οι αυστηρές προβλέψεις / στόχοι για τα νέα καύσιμα χαμηλότερων εκπομπών σε αεροπλάνα και πλοία είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου που κρύβεται κάτω από τις χιλιάδες σελίδες των χθεσινών ανακοινώσεων.

Οι στόχοι για τις ΑΠΕ εξειδικεύονται και προβλέπονται συγκεκριμένα ποσοστά για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, τη θέρμανση και ψύξη, τα κτίρια και τη βιομηχανία. Ειδικά για τη βιομηχανία προβλέπονται πρόσθετα κίνητρα και μέτρα για τη στροφή προς τη χρήση ΑΠΕ ή εναλλακτικών καυσίμων στην παραγωγική διαδικασία.

Μεγάλες θα είναι, όμως, οι επιπτώσεις και στα ελληνικά νοικοκυριά καθώς στα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες οι οποίες ξεκινούν από την κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων (με ορυκτά καύσιμα που εκπέμπουν ρύπους) μέχρι το 2035 και φτάνουν μέχρι, το νέο φορολογικό καθεστώς για τα ορυκτά καύσιμα, το χωριστό νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τη διανομή καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια που ενδέχεται να αυξήσει το κόστος θέρμανσης κτιρίων και μετακίνησης, αλλά και την απαίτηση για πιο φιλόδοξα προγράμματα ανακαινίσεων για ενεργειακή εξοικονόμηση.

Νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Για να αντιμετωπίσει τις πιθανές αντιδράσεις η Κομισιόν ανακοίνωσε χθες ένα νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, που θα παρέχει ειδική χρηματοδότηση στα κράτη μέλη για να βοηθήσει τους πολίτες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε ενεργειακή απόδοση, νέα συστήματα θέρμανσης και ψύξης και καθαρότερες μετακινήσεις. Θα διαθέσει περίπου 72,2 δισ. την περίοδο 2025 – 2032 σε τέτοια μέτρα ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για διπλασιασμό του ποσού.

Για πρώτη φορά ενσωματώνεται και η υποχρέωση του δημοσίου τομέα να ανακαινίζει το 3 % των κτιρίων του κάθε χρόνο, «ώστε να δοθεί ώθηση στο κύμα ανακαίνισης, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στη μείωση της χρήσης ενέργειας και του κόστους για τους φορολογούμενους». Τα κράτη – μέλη καλούνται να παρουσιάσουν αναλυτικές εκθέσεις για τις δυνατότητες χρήσης των ΑΠΕ και της ενέργειας από απορρίμματα σε θέρμανση και ψύξη.

Και στην Ελλάδα θα χρειαστεί η εγκατάσταση χιλιάδων φορτιστών προκειμένου να στηριχθούν οι στόχοι διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στους αυτοκινητοδρόμους προβλέπεται, για παράδειγμα, η δημιουργία υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό οχημάτων με υδρογόνο. Προβλέπονται, επίσης, ταχυφορτιστές για ηλεκτρικά φορτηγά, κ.α. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φτάνει μέχρι του σημείου να προτείνει να εξεταστεί από τα κράτη – μέλη το ενδεχόμενο ξεχωριστών παραχωρήσεων δικτύων φορτιστών στους οδικούς άξονες.

Ενδεικτικό των φιλόδοξων στόχων της Κομισιόν είναι το γεγονός πως στα μέτρα περιλαμβάνονται και πρωτοβουλίες για την τεχνική εκπαίδευση εργατών ώστε να αποκτήσουν εξειδίκευση στην εγκατάσταση συστημάτων που βασίζονται στις ΑΠΕ για ψύξη και θέρμανση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!