Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Πώς επηρεάζει επιχειρήσεις και νοικοκυριά το πακέτο για το κλίμα της EE

Τις επιπτώσεις από την ομοβροντία οδηγιών που παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του φιλόδοξου στόχου «Fit for 55» για μείωση των εκπομπών αερίων κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030, προσπαθούν να ζυγίσουν στα υπουργικά γραφεία, αλλά και στα επιτελεία των ελληνικών επιχειρήσεων.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι ευκαιρίες για επιτάχυνση των επενδύσεων στην «πράσινη οικονομία» σκοντάψουν στις αντιδράσεις κλάδων της οικονομίας ή νοικοκυριών που καλούνται να βάλουν πλάτη για την ενεργειακή μετάβαση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως οι υπολογισμοί για τις επιπτώσεις σε χώρες ή κλάδους μπορεί να αποδειχθούν πρόωροι καθώς η νομοθέτηση του πακέτου θα είναι επίπονη διαδικασία. Το είπε και χθες ο κ. Φρανς Τίμερμανς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Η Επιτροπή είναι ανοικτή σε προτάσεις αρκεί να έχουν το ίδιο αντίκτυπο στην προσπάθεια για μείωση των ρύπων.

Τα μέτρα που ανακοίνωσε η ΕΕ

Οι αλλαγές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών, οι νέοι στόχοι για κάλυψη του 40% της ενεργειακής κατανάλωσης στην Ε.Ε. από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) μέχρι το 2030, οι απαιτήσεις για κατάθεση συγκεκριμένων σχεδίων παραγωγής ενέργειας από θαλάσσια αιολικά από κάθε κράτος – μέλος και οι αυστηρές προβλέψεις / στόχοι για τα νέα καύσιμα χαμηλότερων εκπομπών σε αεροπλάνα και πλοία είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου που κρύβεται κάτω από τις χιλιάδες σελίδες των χθεσινών ανακοινώσεων.

Οι στόχοι για τις ΑΠΕ εξειδικεύονται και προβλέπονται συγκεκριμένα ποσοστά για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, τη θέρμανση και ψύξη, τα κτίρια και τη βιομηχανία. Ειδικά για τη βιομηχανία προβλέπονται πρόσθετα κίνητρα και μέτρα για τη στροφή προς τη χρήση ΑΠΕ ή εναλλακτικών καυσίμων στην παραγωγική διαδικασία.

Μεγάλες θα είναι, όμως, οι επιπτώσεις και στα ελληνικά νοικοκυριά καθώς στα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες οι οποίες ξεκινούν από την κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων (με ορυκτά καύσιμα που εκπέμπουν ρύπους) μέχρι το 2035 και φτάνουν μέχρι, το νέο φορολογικό καθεστώς για τα ορυκτά καύσιμα, το χωριστό νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τη διανομή καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια που ενδέχεται να αυξήσει το κόστος θέρμανσης κτιρίων και μετακίνησης, αλλά και την απαίτηση για πιο φιλόδοξα προγράμματα ανακαινίσεων για ενεργειακή εξοικονόμηση.

Νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Για να αντιμετωπίσει τις πιθανές αντιδράσεις η Κομισιόν ανακοίνωσε χθες ένα νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, που θα παρέχει ειδική χρηματοδότηση στα κράτη μέλη για να βοηθήσει τους πολίτες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε ενεργειακή απόδοση, νέα συστήματα θέρμανσης και ψύξης και καθαρότερες μετακινήσεις. Θα διαθέσει περίπου 72,2 δισ. την περίοδο 2025 – 2032 σε τέτοια μέτρα ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για διπλασιασμό του ποσού.

Για πρώτη φορά ενσωματώνεται και η υποχρέωση του δημοσίου τομέα να ανακαινίζει το 3 % των κτιρίων του κάθε χρόνο, «ώστε να δοθεί ώθηση στο κύμα ανακαίνισης, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στη μείωση της χρήσης ενέργειας και του κόστους για τους φορολογούμενους». Τα κράτη – μέλη καλούνται να παρουσιάσουν αναλυτικές εκθέσεις για τις δυνατότητες χρήσης των ΑΠΕ και της ενέργειας από απορρίμματα σε θέρμανση και ψύξη.

Και στην Ελλάδα θα χρειαστεί η εγκατάσταση χιλιάδων φορτιστών προκειμένου να στηριχθούν οι στόχοι διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στους αυτοκινητοδρόμους προβλέπεται, για παράδειγμα, η δημιουργία υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό οχημάτων με υδρογόνο. Προβλέπονται, επίσης, ταχυφορτιστές για ηλεκτρικά φορτηγά, κ.α. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φτάνει μέχρι του σημείου να προτείνει να εξεταστεί από τα κράτη – μέλη το ενδεχόμενο ξεχωριστών παραχωρήσεων δικτύων φορτιστών στους οδικούς άξονες.

Ενδεικτικό των φιλόδοξων στόχων της Κομισιόν είναι το γεγονός πως στα μέτρα περιλαμβάνονται και πρωτοβουλίες για την τεχνική εκπαίδευση εργατών ώστε να αποκτήσουν εξειδίκευση στην εγκατάσταση συστημάτων που βασίζονται στις ΑΠΕ για ψύξη και θέρμανση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!