Συμφωνία εργολάβων – υπουργείου Υποδομών για το Πάτρα – Πύργος
Να παραδώσει νωρίτερα τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος συμφώνησε η κατασκευαστική κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ με το υπουργείο Υποδομών, ως αντάλλαγμα για την πρόσθετη χρηματοδότηση του έργου λόγω καθυστερήσεων και εκτάκτων περιστάσεων (τιμές υλικών, πολέμου στην Ουκρανία κ.ά.) με 98 εκατ. ευρώ. Στο κείμενο της συμφωνίας, που υπογράφει ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Δήμας, επισημαίνεται πως οι απαιτήσεις της κοινοπραξίας ήταν αρκετά υψηλότερες. Τελικά επήλθε συμφωνία στο συγκεκριμένο ποσό και συμφωνήθηκαν οι όροι αποπληρωμής, με βάση και τη θετική απόφαση της διαιτησίας, στην οποία είχε προσφύγει η κοινοπραξία. Η συμφωνία προβλέπει τις ημερομηνίες παράδοσης/λειτουργίας τμημάτων του οδικού άξονα εντός του 2025 και μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2026.
Ασταμάτητα τα τυχερά παίγνια στην Ελλάδα
Με ρυθμό 14,5% έτρεξε στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου η αγορά τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα. Τόσο αυξήθηκαν τα ακαθάριστα έσοδα (Gross Gaming Revenues ή GGR) των νόμιμων παρόχων τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε η Επιτροπή Ελέγχου & Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Τα ακαθάριστα έσοδα (GGR) για το σύνολο της αγοράς διαμορφώθηκαν σε 2,72 δισ. ευρώ, από 2,56 δισ. ευρώ που ήταν στο πρώτο δίμηνο του 2024. Επίσης, ο αναμορφωμένος κύκλος εργασιών των παρόχων, έτσι όπως παρουσιάζεται από την ΕΕΕΠ, κατά την ίδια περίοδο σημείωσε αύξηση 6,3% και πλησίασε τα 8 δισ. ευρώ. Τέλος, τα έσοδα του κράτους ανήλθαν κατά 17,8% και διαμορφώθηκαν σε 187 εκατ. ευρώ, από 159 εκατ. ευρώ που ήταν στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2024. Με άλλα λόγια, η αγορά των τυχερών παιγνίων συνεχίζει να ανθεί και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς. Αξίζει να σημειωθεί για άλλη μια φορά ότι τη μεγαλύτερη πλάτη στη μεγάλη αυτή άνθηση των τυχερών παιγνίων βάζουν οι πάροχοι υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου, ακολουθούν τα καζίνο και τέλος ο ΟΠΑΠ. Μόνον ο στοιχηματισμός στις Ιπποδρομίες εμφανίζει υποχώρηση, αλλά η συμμετοχή του στο σύνολο της αγοράς είναι μηδαμινή.
Οι αυξήσεις απολαβών στα τραπεζικά στελέχη
Τις απολαβές τους να αυξάνουν με γεωμετρικούς ρυθμούς βλέπουν τα τραπεζικά στελέχη. Για παράδειγμα, ο Χρήστος Μεγάλου, επικεφαλής της Τράπεζας Πειραιώς, πέρυσι έλαβε ως αποζημίωση 2,3 εκατ. ευρώ, έναντι 1,4 εκατ. ευρώ το 2023 και 450.000 ευρώ που ήταν το 2022. Επίσης, το Νο 2 της τράπεζας, Βασίλης Κουτεντάκης, πέρυσι είχε απολαβές ενός εκατ. ευρώ από περίπου 900.000 το 2023 και 450.000 ευρώ που ήταν το 2022. Πίσω στα πιο δύσκολα χρόνια, όταν οι τράπεζες βαρύνονταν με τα ΜΕΔ, οι αμοιβές των στελεχών της τράπεζας δεν ξεπερνούσαν τις 300.000 ευρώ ετησίως. Τα ποσά που καταβάλλονται σε μετρητά είναι μεικτά, ενώ μεγάλο μέρος του εισοδήματος του 2024 είναι σε μετοχές της εταιρείας, όπου η φορολογία είναι διαφορετική. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στις άλλες συστημικές τράπεζες.
ΥΠΟΙΚ: Ανακατασκευάζεται το κτίριο της Καραγιώργη Σερβίας
Έπειτα από δεκαετίες το κτίριο του υπουργείου Οικονομικών στην Καραγιώργη Σερβίας ανακατασκευάζεται. Η αποχώρηση της ΑΑΔΕ από το ιστορικό κτίριο βάζει ουσιαστικά ένα τέλος εποχής. Το κτίριο, στο οποίο συντάχθηκαν εκατοντάδες φορολογικά νομοσχέδια, είναι πλέον εργοτάξιο, εκτός από δύο ορόφους. Τον τρίτο, στον οποίο στεγάζεται το γραφείο του υφυπουργού Οικονομικών, Γ. Κώτσηρα, και τον όγδοο, στον οποίο πλέον κατοικοεδρεύει η γενική γραμματέας φορολογικής πολιτικής, Μαίρη Ψύλλα. Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι στα τέλη του μήνα η κ. Ψύλλα, η οποία διαμόρφωσε αρκετά νομοσχέδια, θα αποχωρήσει από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Το ρεκόρ της AS Company
Αδάνειστη και διαρκώς αναπτυσσόμενη. Αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει η εταιρεία παιχνιδιών AS Company, της οποίας οι μετοχές διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Πρόκειται για ένα από τα θετικά παραδείγματα της οργανωμένης αγοράς, όπως και η Κρι Κρι από την άλλη, που επίσης είναι αδάνειστη και με αλματώδη οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Η AS του Στράτου Ανδρεάδη, βλέποντας τις προοπτικές που θα είχε μία τέτοια κίνηση, απέκτησε το 2024 τα εμπορεύματα και τα εμπορικά στοιχεία των βρεφικών προϊόντων Chicco, Boppy, Bébé Comfort και Safety First από τον μέχρι τότε αποκλειστικό διανομέα, Β.&Μ. Σκαρμούτσος Α.Ε. Με σκοπό να ανοίξει μία νέα δραστηριότητα, αυτή των βρεφικών, όπου δεν είχε μέχρι πρότινος παρουσία. Μάλιστα, έχοντας τζίρο 31 εκατομμύρια το 2024 και καθαρά κέρδη μετά από φόρους 4,2 εκατομμύρια ευρώ, κατάφερε να έχει ρευστότητα 15,9 εκατομμυρίων ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 20 εκατομμύρια ευρώ. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η AS κατάφερε να έχει ιστορικό ρεκόρ το 2024, παρά τη διεθνή γεωπολιτική αστάθεια.
Η λειτουργία του Μετρό κάνει καλό στην υγεία
Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη με πολύ λίγο πράσινο ανά κάτοικο και υψηλά επίπεδα αέριας ρύπανσης, ωστόσο, όπως φαίνεται από τις μετρήσεις των σταθμών μέτρησης της αέριας ρύπανσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταγράφεται μείωση των υψηλών συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων (ΡΜ10), αλλά και του διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2), που συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με τις οδικές μεταφορές, αν και όχι αποκλειστικά με αυτές, καθώς «ευθύνες» βαρύνουν επίσης τα στερεά καύσιμα και τις βιομηχανικές δραστηριότητες.
Αυτό που προκύπτει από τις μετρήσεις του Δικτύου (σε Αγία Σοφία, Καλαμαριά και Κορδελιό) είναι η σαφής μείωση των ρύπων κατά τους τελευταίους μήνες, την οποία η Π.Κ.Μ. αποδίδει σε δύο διαφοροποιητικούς παράγοντες, που συνδέονται με τις μεταφορές στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Η μία αφορά τη λειτουργία του Μετρό, της βασικής γραμμής, η οποία στο τελευταίο τετράμηνο έχει εξυπηρετήσει 6 εκατομμύρια μετακινήσεις, και η άλλη τη δρομολόγηση 110 ηλεκτρικών λεωφορείων από τον Μάιο του 2024. Ο στόλος του ΟΑΣΘ σε μεγάλο βαθμό ανανεώθηκε, καθώς ξέχωρα από τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, ο Οργανισμός προμηθεύτηκε με leasing επιπλέον 159 λεωφορεία, από τα οποία 41 είναι ολοκαίνουργια και τα υπόλοιπα έχουν μέση ηλικία 7,5 ετών, τη μισή εκείνης των παλαιότερων που αντικατέστησαν.
Γεγονός είναι επίσης ότι η κατάσταση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ βελτιώθηκε θεαματικά, γιατί ο στόλος, μέχρι πριν από έναν χρόνο, υπέργηρος και ανεπαρκής, τροφοδοτούσε με ρύπους την ατμόσφαιρα, τσάκιζε τα νεύρα των επιβατών λόγω συχνών καθυστερήσεων και ανάγκαζε στη χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου. Με το Μετρό Θεσσαλονίκης σε κυκλοφορία, με καλύτερα λεωφορεία στον ΟΑΣΘ και τις πολύ καλές επιδόσεις των ΚΤΕΛ, που κάνουν τα δρομολόγια στις περιαστικές και τοπικές γραμμές, η Θεσσαλονίκη κάπως ανέπνευσε. Ακόμη μεγαλύτερη διαφορά, στις κυκλοφοριακές συνθήκες, όπως και στα επίπεδα των ατμοσφαιρικών ρύπων, θα φανεί όταν μπει σε λειτουργία και η Επέκταση Καλαμαριάς του Μετρό. Η Καλαμαριά είναι ένας μεγάλος Δήμος, με τον τερματικό σταθμό του Μετρό στη Μίκρα (όταν γίνουν βέβαια τα απαραίτητα έργα διανοίξεων δρόμων και διαμόρφωσης του hub των μεταφορικών μέσων) να παραλαμβάνει ρεύματα επιβατών από τα ανατολικά προάστια, ακόμη και από Χαλκιδική.
Συνωστισμός και ουρές ξανά στην Ακρόπολη
Παρά το φιλόδοξο σχέδιο με τις ζώνες επισκεψιμότητας για την αποσυμφόρηση της Ακρόπολης, η πραγματικότητα στη νότια είσοδο του μνημείου θυμίζει περισσότερo… low budget θρίλερ, παρά οργανωμένη εμπειρία πολιτιστικού τουρισμού. Οι εικόνες συνωστισμού, οι ουρές που μπλέκουν επισκέπτες διαφορετικών ωριαίων slots και οι καθυστερήσεις δημιουργούν την αίσθηση πως το σύστημα έχει γυρίσει μπούμερανγκ. Το πρόβλημα δεν είναι οι ζώνες -είναι ο τρόπος που εφαρμόζονται. Όταν η είσοδος κλείνει μισή ώρα πριν από το τέλος της ζώνης και ξανανοίγει λίγο πριν ξεκινήσει η επόμενη, το μόνο που πετυχαίνουμε είναι ένα μπλοκάρισμα που καταλήγει να ταλαιπωρεί και τους μεν και τους δε. Επιπλέον, το γεγονός ότι μία και μόνη ουρά συγκεντρώνει όλους τους επισκέπτες ακυρώνει στην πράξη την έννοια της χρονικής κατανομής. Μέσα σε όλα, έρχεται και η παγίδα των μηδενικών εισιτηρίων για τα παιδιά να κάνει την εμπειρία ολόκληρων οικογενειών ακόμα πιο απογοητευτική. Αν πριν από το Πάσχα δεν δοθεί λύση, το ελληνικό τουριστικό brand κινδυνεύει να συνδεθεί με τη λέξη «ταλαιπωρία» -και αυτό δεν το σηκώνει ούτε η Ακρόπολη.
Ξεκινά η αναβάθμιση του λιμανιού στην Ίο – Έρχεται επένδυση ύψους 9,2 εκατ.
Σημαντικό έργο αναβάθμισης ξεκινά για το λιμάνι της Ίου, καθώς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο του νησιού δημοσίευσε προκήρυξη για την επέκταση και ολοκλήρωση των λιμενικών εγκαταστάσεων, συνολικού προϋπολογισμού 9,1 εκατ. ευρώ. Το έργο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» για την περίοδο 2021-2027 και στοχεύει να ενισχύσει ουσιαστικά την ακτοπλοϊκή σύνδεση και τη λειτουργικότητα του λιμένα. Η κατασκευή περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου μετώπου παραβολής πλοίων, μήκους περίπου 183 μέτρων, το οποίο θα τοποθετηθεί 15 μέτρα δυτικά του υφιστάμενου προβλήτα. Το νέο μέτωπο, με τεθλασμένο σχήμα, θα επιτρέπει την εξυπηρέτηση τόσο των συμβατικών πλοίων όσο και των ταχύπλοων, με δύο θέσεις πρυμνοδέτησης και μία θέση πλαγιοδέτησης αποκλειστικά για ταχύπλοα επιβατηγά. Η κατεύθυνση πρόσδεσης έχει σχεδιαστεί ώστε να καλύπτει διαφορετικές καιρικές συνθήκες, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια και τη συνέχεια των δρομολογίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί νέος χερσαίος χώρος περίπου 4 στρεμμάτων, ο οποίος θα εξυπηρετεί πλήρως τις λιμενικές λειτουργίες της ακτοπλοΐας. Σημαντική παρέμβαση αποτελεί και η επίχωση κατά μήκος του παραλιακού δρόμου, η οποία θα προσφέρει καλύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση και αποχώρηση οχημάτων από τον λιμένα. Η επίχωση αυτή θα ενισχυθεί με θωράκιση από φυσικούς ογκολίθους μήκους περίπου 95 μέτρων. Η διάρκεια υλοποίησης του έργου έχει εκτιμηθεί σε 18 μήνες από την ανάθεση της σύμβασης. Η προκήρυξη προβλέπει ηλεκτρονική υποβολή προσφορών έως τις 30 Μαΐου 2025, ενώ η δημόσια αποσφράγιση θα πραγματοποιηθεί στις 3 Ιουνίου στο λιμάνι της Ίου. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα επαγγελματικά και χρηματοοικονομικά κριτήρια, όπως ορίζονται στη διακήρυξη του διαγωνισμού.