Ο Ν. Ταχιάος, η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ και η θαλάσσια συγκοινωνία
Αυστηρό μήνυμα στη διοίκηση της κρατικής Εγνατίας Οδού ΑΕ να επικεντρωθεί στα του οίκου της και να αφήσει κατά μέρους τα «μεγαλεπήβολα» σχέδια έστειλε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Αφορμή στάθηκε η συζήτηση που έχει ξεκινήσει στη Θεσσαλονίκη, με ευθύνη της διοίκησης της Εγνατία Οδός ΑΕ, απ’ ό,τι μαθαίνω, για τη δημιουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας στη συμπρωτεύουσα! Επειδή μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα η Εγνατία Οδός ΑΕ δεν θα έχει και κανένα μεγάλο αντικείμενο δραστηριότητας, οι διοικούντες ψάχνουν τις θαλάσσιες συγκοινωνίες!
Ο κ. Ταχιάος, λοιπόν, προέτρεψε ευγενικά, η αλήθεια είναι, τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ να παραμείνει εστιασμένη στον μοναδικό στόχο που πρέπει να έχει αυτήν την εποχή, ο οποίος είναι η ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη γαλλική Egis Projects. Η Εγνατία Οδός πρέπει να περιέλθει στον παραχωρησιούχο χωρίς χρονοτριβή, διότι εκτός των άλλων θα πρέπει να γίνουν σημαντικά έργα βαριάς συντήρησης, αλλά και επέκτασης, όπως το τμήμα Χαλκηδόνα – Εύζωνοι.
Στα 589 εκατ. οι εισπράξεις της Lamda το 2024 από τις πωλήσεις στο Ελληνικό
Οι εισπράξεις από τις πωλήσεις της Lamda Development στο Ελληνικό έχουν ξεπεράσει συνολικά το 1,1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα ετήσια οικονομικά της αποτελέσματα. Ειδικά για το 2024, οι εισπράξεις ανήλθαν στα 589 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 312 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις οικιστικές αναπτύξεις. Σημαντική εμπορική επιτυχία καταγράφουν και τα διαθέσιμα προς πώληση διαμερίσματα στη γειτονιά Little Athens. Μέχρι τον Φεβρουάριο 2024 είχαν διατεθεί στην αγορά 559 διαμερίσματα, εκ των οποίων 453 (ποσοστό 81%) έχουν ήδη πωληθεί ή δεσμευθεί μέσω κρατήσεων από ενδιαφερόμενους αγοραστές. Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες σε 14 διαφορετικές αναπτύξεις, σε συνεργασία με 12 κατασκευαστές. Πλέον, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, έχουν ξεκινήσει εργασίες σε όλες τις οικιστικές αναπτύξεις που έχουν διατεθεί προς πώληση. Ακόμη, στην παρούσα φάση, όπως μαθαίνουμε, οι εργασίες σκυροδέτησης στο συγκρότημα Riviera Galleria βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Παράλληλα, στο The Ellinikon Mall οι εκσκαφές έχουν ολοκληρωθεί και η υπόλοιπη εργολαβία βρίσκεται υπό δημοπράτηση. Κατά τη διάρκεια του 2024 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες (CAPEX) για κτίρια και έργα υποδομών ανήλθαν σε 248 εκατ. ευρώ. Από την έναρξη του έργου μέχρι τα τέλη του 2024 το συνολικό ύψος των κεφαλαιουχικών δαπανών έχει διαμορφωθεί στα 564 εκατ. ευρώ.
Από που πήρε το By Byblos ο Φάις
Στην International Celebrity Brands ανήκε το brand By Byblos, το νέο σήμα που πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιό του ο όμιλος Fais. Η διάθεση του brand στην ελληνική αγορά θα αρχίσει από τη σεζόν άνοιξη-καλοκαίρι και θα γίνει αποκλειστικά μέσω χονδρικής. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το By Byblos ήταν σήμα-ναυαρχίδα για την International Celebrity Brands, που ήταν εισαγωγέας τσαντών, αξεσουάρ και παπουτσιών της μάρκας. Στο χαρτοφυλάκιό της ηγούνται σήματα όπως Gaudi, Gaimo, John Richmond, μεταξύ άλλων. Η εταιρεία, που έχει παρουσία στην αγορά μια δεκαετία, εμφανίζει κάμψη οικονομικών μεγεθών με βάση τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2023, ήτοι κύκλο εργασιών 4 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 27%, και ζημίες μετά από φόρους 905.686,80 ευρώ, από ζημίες 682.114,90 ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Μετακόμισε στο Χαλάνδρι η Τράπεζα Αττικής
Στα παλιά γραφεία της συμβουλευτικής εταιρείας PwC στη Λ. Κηφισίας μετακόμισε η έδρα της Τράπεζας Αττικής. Τα κεντρικά γραφεία της τράπεζας ήταν μέχρι χθες πάνω στην πλ. Κλαυθμώνος και πλέον οι εργαζόμενοί της θα εργάζονται στο Χαλάνδρι και συγκεκριμένα στη διεύθυνση Λ. Κηφισίας 260-262. Τα νέα γραφεία είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα της Πλ. Κλαυθμώνος και μέχρι πρόσφατα στέγαζαν τις ανάγκες της PwC, η οποία μετακόμισε στο νέο κτίριο Circle που βρίσκεται στο δακτυλίδι Αττικής Οδού και Λ. Κηφισίας.
Η παράταση στον διαγωνισμό προμήθειας οχημάτων στην ΕΛ.ΑΣ…
Τρεις εβδομάδες παράταση έλαβε ο διαγωνισμός-μαμούθ για την προμήθεια 1.000 οχημάτων για τις ανάγκες των σωμάτων ασφαλείας της ΕΛ.ΑΣ. Πρόκειται για οχήματα μεταφοράς προσωπικού, περιπολικά, μοτοσικλέτες κ.λπ., που σκοπεύει να προμηθευθεί η Ελληνική Αστυνομία μέσω της Μονάδας Συντονισμού Στρατηγικών Συμβάσεων (ΜΣΣΣ) του υπερταμείου (πρώην ΤΑΙΠΕΔ). Ο διαγωνισμός ήταν να διεξαχθεί χθες, 26 Μαρτίου 2025, αλλά τελικά μετατέθηκε για τη Μ. Τρίτη 15 Απριλίου 2025. Ο διαγωνισμός ανέρχεται σε 80 εκατ. ευρώ και αφορά την προμήθεια περιπολικών, θωρακισμένων οχημάτων, λεωφορείων, μοτοσικλετών και άλλων οχημάτων για λογαριασμό της ΕΛ.ΑΣ. Το έργο συγχρηματοδοτείται από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία α) Διαχείρισης Συνόρων και β) Ασύλου Μετανάστευσης και Ένταξης της προγραμματικής περιόδου 2021- 2027, με την κοινοτική χρηματοδότηση να ανέρχεται στο 75% και την εθνική στο 25%. Η προμήθεια αυτή θα ανανεώσει σε μεγάλο βαθμό τον ιδιαίτερα γερασμένο κι επιβαρυμένο στόλο οχημάτων της ΕΛ.ΑΣ.
…και στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση ιστορικών σιδηροδρομικών ακινήτων
Την απόφαση να παρατείνει την προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ανοικτό διαγωνισμό μελετών σχετικά με την αξιοποίηση τριών σημαντικών σιδηροδρομικών ακινήτων έλαβε η ΓΑΙΑΟΣΕ, μεταθέτοντας την καταληκτική ημερομηνία από τις 28 Μαρτίου στην 24η Απριλίου 2025. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 289.992 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Η μελέτη για τον Κεντρικό Επιβατικό Σταθμό Αθηνών επικεντρώνεται στην καταγραφή και ανάλυση των υφιστάμενων υποδομών εντός του Δήμου Αθηναίων, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ακίνητο του Σταθμού Πελοποννήσου. Με δεδομένη την αρχιτεκτονική του αξία και τον χαρακτηρισμό του ως «έργου τέχνης», η αξιοποίησή του υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στον Δήμο Πειραιά, το ακίνητο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λεύκας, έκτασης 121.973 τ.μ., αποτελεί κομβικό χώρο σιδηροδρομικής χρήσης, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων εγκαταστάσεις συντήρησης τροχαίου υλικού, το Σιδηροδρομικό Μουσείο ΟΣΕ και αποθηκευτικούς χώρους. Ωστόσο, αν και βρίσκεται σε στρατηγική τοποθεσία, το ακίνητο παραμένει εκτός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Πειραιά.
Η παράταση της προθεσμίας δίνει περισσότερο χρόνο στους ενδιαφερόμενους να προετοιμάσουν τις προσφορές τους, ενώ το συνολικό εγχείρημα αναδεικνύει τις προκλήσεις, αλλά και τις δυνατότητες αξιοποίησης των ιστορικών και λειτουργικών σιδηροδρομικών ακινήτων της χώρας.
Παράταση και για την Ακτή και το Κάμπινγκ Ποσειδίου Καλάνδρας
Για τις 8 Μαΐου μεταφέρθηκε η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό για την Ακτή και το Κάμπινγκ Ποσειδίου Καλάνδρας, σύμφωνα με νέα ανακοίνωση του Υπερταμείου. Η αλλαγή του χρονοδιαγράμματος οφείλεται στην ανάγκη να δοθεί περισσότερος χρόνος στους ενδιαφερόμενους επενδυτές να προετοιμαστούν. Μάλιστα, υπενθυμίζεται ότι συζητήθηκε από το Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) η έγκριση ή μη της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), στο πλαίσιο ενιαίου Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου (ΕΣΧΑΔΑ) του ακινήτου. Βάσει του ΕΣΧΑΔΑ που έχει εκπονηθεί, προβλέπεται η χωροθέτηση ζώνης Τουρισμού – Αναψυχής στο σύνολο του ακινήτου. Το ΕΣΧΑΔΑ και η ΣΜΠΕ θα εγκριθούν το επόμενο διάστημα με Προεδρικό Διάταγμα. Σύμφωνα με την πρόταση που προκρίνεται από το ΕΣΧΑΔΑ, το ακίνητο αντιμετωπίζεται ως ένα ενιαίο σύνολο. Προτείνεται η εφαρμογή του μέγιστου επιτρεπόμενου Συντελεστή Δόμησης 0,2 ενιαία σε όλη την έκταση του ακινήτου και ορίζεται μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη 20%, με τη συνολική δόμηση να διαμορφώνεται σε 25.805,254 τ.μ. Η προτεινόμενη χρήση προβλέπει την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, για ξενοδοχειακή μονάδα 5 αστέρων προβλέπεται η ανάπτυξη 1.032 κλινών, ενώ για ξενοδοχειακή μονάδα 4 αστέρων προκρίνεται η δημιουργία 1.161 κλινών.
Το Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και η επένδυση του Καλλιτσάντση στο ΦΙΞ
Από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού θα εξεταστεί την Πέμπτη 27 Μαρτίου η έγκριση ή μη της μελέτης αποκατάστασης της διατηρητέας όψης κτιρίου που έχει αποκτήσει η Blend Development του Πάρι Καλλιτσάντση στη Λεωφόρο Συγγρού 74 και οδό Φαλήρου 55, στην περιοχή Κουκάκι του Δήμου Αθηναίων. Η μελέτη προβλέπει την προσθήκη νέας κατασκευής και την αλλαγή χρήσης του κτιρίου σε ξενοδοχείο 4 αστέρων. Το εν λόγω ακίνητο, που κατασκευάστηκε το 1928, διαθέτει μια ιστορική πρόσοψη, η οποία θα αποκατασταθεί στην αρχική της μορφή. Έχει αναγνωριστεί ως Μνημείο Σύγχρονης Κληρονομιάς και συνδέει δύο παράλληλους δρόμους, τη Λεωφόρο Συγγρού και την οδό Φαλήρου, με εισόδους και στις δύο πλευρές. Συγκεκριμένα, όπως έχει ανακοινώσει η εταιρεία, η προγραμματισμένη ανάπτυξη περιλαμβάνει τη διατήρηση του υφιστάμενου κτιρίου και την επέκτασή του σε ένα σύγχρονο, βιοκλιματικό ξενοδοχείο 7 ορόφων, 4 αστέρων, με 50 δωμάτια και υψηλές προδιαγραφές φιλοξενίας.
Οι διαδηλώσεις στην Τουρκία και οι επιπτώσεις τους στον τουρισμό
Η Τουρκία είχε βάλει στόχο φέτος να φτάσει τα 65 δισ. δολάρια τουριστικά έσοδα και όλα έδειχναν ότι επρόκειτο για έναν στόχο εφικτό. Όμως η πρόσφατη πολιτική αναταραχή, η οποία προκλήθηκε από τη σύλληψη του δημάρχου της Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμάμογλου, έχει προκαλέσει χάος. Ήδη πολλές χώρες έχουν εκδώσει ταξιδιωτικές οδηγίες, ενώ σημειώνονται καθυστερήσεις ή και αλλαγές αεροπορικών πτήσεων. Στην Κωνσταντινούπολη πολλοί δρόμοι είναι κλειστοί, ενώ τα τουριστικά σημεία βρίσκονται στο επίκεντρο των συγκεντρώσεων των διαδηλωτών. Όλη αυτή η αναταραχή έχει διττή επίδραση στον ελληνικό τουρισμό. Αφενός πολλοί ελληνικοί προορισμοί που προσέλκυαν Τούρκους ταξιδιώτες (κυρίως τα νησιά που βρίσκονται κοντά στην Τουρκία) βλέπουν ακυρώσεις σε κρατήσεις που αφορούσαν διαμονές για το αμέσως επόμενο διάστημα. Αφετέρου, εκτιμάται ότι αν δεν εξομαλυνθεί γρήγορα η κατάσταση, οι μεγάλοι ταξιδιωτικοί οργανισμοί της Ευρώπης θα προχωρήσουν σε μαζικές ακυρώσεις πακέτων που έχουν κλείσει στην Τουρκία και η αμέσως επόμενη επιλογή είναι η Ελλάδα. Προς το παρόν οι Έλληνες ξενοδόχοι δεν έχουν λάβει τέτοια αιτήματα από τους tour operators, αλλά οι πιο προνοητικοί ετοιμάζονται για το ενδεχόμενο.
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: SOS για επενδύσεις μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπαίνει στο στόχαστρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η οποία απευθύνει συστάσεις στους επενδυτές να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα! Τον τελευταίο καιρό γίνεται όλο και πιο δημοφιλής η χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) από το ευρύ κοινό. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται, μεταξύ άλλων, στον τομέα των χρηματοοικονομικών επενδύσεων. Οι επενδυτές, σύμφωνα με την Κεφαλαιαγορά, έχουν πρόσβαση σε δημόσια διαδικτυακά εργαλεία και εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης που μπορούν να προτείνουν επενδύσεις βάσει δημόσια διαθέσιμων πληροφοριών. Τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης είναι σε θέση να παρέχουν πολύτιμη υποστήριξη σε πλήθος τομέων, αλλά ενέχουν κινδύνους. Παρά τις καινοτόμες δυνατότητές τους, τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης ενδέχεται να παρέχουν ανακριβείς ή παραπλανητικές συμβουλές, που είναι πιθανό να οδηγήσουν σε λανθασμένες επενδυτικές αποφάσεις και σημαντικές οικονομικές απώλειες.
Στις συστάσεις που κάνει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς προς τους επενδυτές τους καλεί να αναζητήσουν διαφορετικές προοπτικές και να μη βασίζονται αποκλειστικά σε δημόσια διαθέσιμα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις, που μπορεί να επηρεάσουν την οικονομική τους ευημερία. Ζητάει να χρησιμοποιούν και άλλες πηγές πληροφόρησης και να εξετάζουν το ενδεχόμενο να απευθυνονται σε επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι διαθέτουν σχετική άδεια. Καλεί τους επενδυτές να αποφεύγουν τα προγράμματα που υπόσχονται μεγάλα κέρδη σε σύντομο χρονικό διάστημα και ταυτόχρονα να είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε υποσχέσεις για υψηλές αποδόσεις μέσω στρατηγικών που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Ζητάει ακόμα να δίνουν σημασία στο ρυθμιστικό πλαίσιο και αναφέρει πως τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που είναι δημόσια διαθέσιμα στο Διαδίκτυο δεν έχουν καμία υποχρέωση να ενεργούν προς το συμφέρον τους. Καλεί τους επενδυτές να κατανοήσουν τους κινδύνους και να λαμβάνουν υπόψη τους περιορισμούς και τις πιθανές ανακρίβειες των συμβουλών που δημιουργούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη, καθώς μπορεί να βασίζονται σε ξεπερασμένες, λανθασμένες ή ελλιπείς πληροφορίες.