Μέρισμα 1,4 ευρώ υπόσχεται η διοίκηση του ΟΠΑΠ και για τη χρήση του 2025
Την ίδια μερισματική πολιτική αναμένεται να ακολουθήσει ο ΟΠΑΠ και το 2026 για τα αποτελέσματα του 2025. Αυτό ανέφερε η διοίκηση του οργανισμού, απαντώντας σε ερώτηση αναλυτή στην τηλεφωνική συνδιάσκεψη (conference call) για τα αποτελέσματα του 2024. Η εταιρεία για τη περασμένη χρήση ανακοίνωσε ότι θα διανείμει 1,40 ευρώ και ότι αυτός είναι ο στόχος και για τα αποτελέσματα του 2025, εφόσον βεβαίως δεν αλλάξει η εκτίμηση (outlook) αποτελεσμάτων για τη χρονιά που διανύουμε. Σημειώνεται ότι η φετινή χρηματική διανομή περιλαμβάνει 0,60 ευρώ ανά μετοχή, τα οποία ήδη έχουν διανεμηθεί στους μετόχους του ΟΠΑΠ με τη μορφή προμερίσματος (Νοέμβριος 2024) και μένει η διανομή του υπολοίπου μερίσματος, 0,80 ευρώ/μετοχή, η οποία αναμένεται να λάβει χώρα κοντά στο Πάσχα.
Το IRIS, η μελέτη της VISA και ο Σταύρος Καφούνης
Πολύ χαμηλά έβγαλε η μελέτη της Visa το μέσο πληρωμής IRIS που έχει υλοποιηθεί από τα Διατραπεζικά Συστήματα. Το ποσοστό αποδοχής από τους νέους ηλικίας 18-20 ετών είναι μόλις 1% έως 2% σύμφωνα με τη μελέτη. Η εμπειρία από την πραγματική ζωή δείχνει πάντως πως πολλοί νέοι, ειδικά οι φοιτητές, χρησιμοποιούν μαζικά το IRIS. Επιπλέον, πολλοί θεωρούν το ποσοστό αυτό πολύ χαμηλό, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν προμήθειες. Το γεγονός επισημάνθηκε από τους δημοσιογράφους κατά την πρόσφατη έρευνα που έκανε η VISA, σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για τους τρόπους πληρωμών της Gen Z. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης υποστήριξε ότι το σύστημα IRIS είναι ακόμη «φρέσκο» και δεν έχει διαδοθεί, καθώς μάλιστα πρόσφατα τέθηκε η υποχρεωτικότητα να το προσφέρουν οι επαγγελματίες/επιχειρήσεις. Από την άλλη πλευρά, πολλοί είναι εκείνοι που ισχυρίζονται ότι το IRIS δεν θα έχει τη διάδοση της πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας με την ανέπαφη συναλλαγή και μέσω κινητού. Ωστόσο, το κίνητρο των μηδενικών προμηθειών είναι σημαντικό και δεν θα αργήσει η εποχή που θα κερδίσει μεγαλύτερο μέρος των συναλλαγών το IRIS, όχι μόνον στην Gen Z, αλλά σε όλες τις γενιές καταναλωτών.
Έρχεται η «καταιγίδα» για το One & Only Kéa Island: 29 ακίνητα σε πλειστηριασμό
Πρώτα ήρθαν οι υποσχέσεις για έναν παράδεισο στην Τζια από τον Μίλτο Καμπουρίδη, αλλά τώρα το One & Only Kéa Island αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Στις 23 Οκτωβρίου 29 ακίνητα του συγκροτήματος βγαίνουν σε πλειστηριασμό, καθώς η εταιρεία «Ειδικού Σκοπού Είκοσι Τέσσερα Μονοπρόσωπη Α.Ε.» δεν κατάφερε να εξοφλήσει την οφειλή των 433.584,50 ευρώ. Τα ακίνητα αυτά, οικόπεδα που προορίζονταν για την ανέγερση πολυτελών τουριστικών κατοικιών, βγαίνουν στο σφυρί, ενώ το επενδυτικό σχέδιο για την κατασκευή 69 βιλών φιλοξενίας και 30 παραθεριστικών κατοικιών φαίνεται να κλυδωνίζεται. Την ώρα που κυκλοφορούν φήμες, ότι μερικές από τις βίλες που επρόκειτο να κατασκευαστούν, φαίνεται να έχουν ήδη βρει αγοραστές.
Η οφειλή αυτή, αν και μικρή σε σχέση με την επένδυση, οδήγησε στην έκδοση Διαταγής Πληρωμής, με αποτέλεσμα τη δημοπρασία των 29 οικοπέδων. Παράλληλα, τα ακίνητα φέρουν προσημειώσεις ύψους 62,3 εκατ. ευρώ υπέρ της Eurobank, χωρίς να είναι ξεκάθαρο ποια χρέη εξυπηρετούνται. Η οφειλέτρια «Ειδικού Σκοπού Είκοσι Τέσσερα Μονοπρόσωπη Α.Ε.» φέρεται να είναι συνδεδεμένη με συμφέροντα της μητρικής της One & Only, Kerzner International αλλά και του Μίλτου Καμπουρίδη, αφού δημοσιευθέντες ισολογισμοί της στο ΓΕΜΗ υπογράφονται είτε από στελέχη της αλυσίδας είτε, παλαιότερα, από τον επιχειρηματία.
Το One & Only Kéa Island, που άνοιξε το περασμένο έτος, αποτελεί ένα φιλόδοξο έργο που βρίσκεται στην περιοχή Βρόσκοπος, στις δυτικές ακτές της Τζιας, και απλώνεται σε μια έκταση 640 στρεμμάτων. Ωστόσο, οι εξελίξεις προκαλούν αμφιβολίες για το μέλλον του πολυτελούς συγκροτήματος.
Τι συμβαίνει με το ακίνητο – φιλέτο της Εθνικής στη Δραπετσώνα
Σε εξέλιξη βρίσκεται η δικαστική διαμάχη μεταξύ του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας και της Εθνικής Τράπεζας για την υπόθεση των 240 στρεμμάτων στη βιομηχανική περιοχή που κατά το παρελθόν βρισκόταν το εργοστάσιο Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, συμφερόντων της ελληνικής εταιρείας Χημικών Προϊόντων και Λιπασμάτων (Α.Ε.Ε.Χ.Π.Λ.). Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές της τράπεζας, η απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί το καλοκαίρι. Ωστόσο, όπως μαθαίνουμε, η τράπεζα επιδεικνύει διάθεση να συνδράμει για την αποτελεσματική αξιοποίηση του συγκεκριμένου ακινήτου. Η στρατηγική τους δεν περιλαμβάνει μια εκτεταμένη επένδυση, αλλά εστιάζουν σε μια ήπια οικιστική ανάπτυξη, η οποία θα συνδυαστεί με ήπιες χρήσεις, κυρίως στον τομέα της εστίασης. Υπενθυμίζεται ότι η Εθνική Τράπεζα απέκτησε τα 240 στρέμματα από το Ίδρυμα Μποδοσάκη, μετά την εκκαθάριση της βιομηχανίας λιπασμάτων που στεγαζόταν κάποτε στο προνομιακό οικόπεδο της Δραπετσώνας. Η βιομηχανία τέθηκε σε εκκαθάριση λόγω πτώχευσης το 1993 και το εργοστάσιο περιήλθε στην ιδιοκτησία της τράπεζας, ενώ το 1999 σταμάτησε οριστικά να λειτουργεί. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, τα κτίρια που βρίσκονται στο εν λόγω παραθαλάσσιο οικόπεδο παραμένουν αναξιοποίητα.
Στο τραπέζι του ΚΑΣ η επένδυση στην Ακτή και το Κάμπινγκ Ποσειδίου
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) συνεδριάζει τις επόμενες ημέρες για να αποφασίσει την τύχη της επένδυσης στην Ακτή και το Κάμπινγκ Ποσειδίου στη Χαλκιδική, καθώς εξετάζει την έγκριση ή μη της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.). Το ακίνητο, που εντάσσεται στο Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου (Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.), βρίσκεται στο επίκεντρο της διαγωνιστικής διαδικασίας του Υπερταμείο, η οποία ήδη προσελκύει το ενδιαφέρον επενδυτών. Η περιοχή αποτελεί φιλέτο για τουριστικές επενδύσεις, καθώς βρίσκεται σε κομβικό σημείο με άμεση πρόσβαση σε παραθεριστικά θέρετρα, όπως το Ποσείδι, η Καλάνδρα και η Σκάλα Φούρκας, αλλά και σε πολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα όπως τα Possidi Holidays Resort Suites Hotel, Hotel Acropolis, Hotel Thea και Hotel Mendi.
Η επιμήκυνση της σεζόν αυξάνει τον τζίρο των ξενοδοχείων
Η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν αυξάνει πιο έντονα τον τζίρο των ξενοδοχείων, σύμφωνα με τη νέα μελέτη της Εθνικής Τράπεζας. Το 2024, οι πωλήσεις των ξενοδοχείων κατέγραψαν άνοδο 28% έναντι του 2019, με τις εκτός θερινής περιόδου επιδόσεις να είναι ακόμα πιο εντυπωσιακές: ο χειμώνας και η άνοιξη σημείωσαν αυξήσεις 38% και 23% αντίστοιχα, καταδεικνύοντας τη δυναμική της διαφοροποίησης της τουριστικής περιόδου. Ειδικότερα, οι μήνες που παλαιότερα θεωρούνταν «νεκροί» για τον τουρισμό παρουσιάζουν πλέον θεαματική ανάπτυξη, με τον Νοέμβριο να καταγράφει αύξηση 51% στον τζίρο των ξενοδοχείων και τον Φεβρουάριο να ακολουθεί με 45%. Αντίθετα, η αύξηση το καλοκαίρι παρέμεινε συγκριτικά χαμηλότερη, μόλις στο 16%, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ζήτηση κατανέμεται πλέον πιο ισόρροπα στη διάρκεια του έτους. Τα μεγαλύτερα κέρδη αποκόμισαν τα νησιά, με αύξηση 30%, ενώ οι αστικοί και ηπειρωτικοί προορισμοί ακολούθησαν με 28% και 14% αντίστοιχα.
Κ. Μαύρος: Μόνο με στήριξη των τοπικών κοινωνιών θα προχωρήσουν οι ΑΠΕ
«Μέσα από την καλύτερη επικοινωνία, τον σεβασμό στις ανησυχίες των τοπικών κοινωνιών και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα πραγματικά οφέλη της ανανεώσιμης ενέργειας, μπορούμε να ενισχύσουμε την υποστήριξη προς τα έργα ΑΠΕ», υποστήριξε ο Κωνσταντίνος Μαύρος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Φόρουμ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Θέμα της εκδήλωσης ήταν η δημόσια αποδοχή και η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στη συνέχεια, τόνισε πως η Ευρώπη μπορεί συλλογικά να αντιμετωπίσει κρίσιμες προκλήσεις, να μειώσει το ενεργειακό κόστος και να δημιουργήσει ένα βιώσιμο μέλλον για όλους, με τη βιομηχανία καθαρής ενέργειας να λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες ευχαρίστησε την ομάδα του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Φόρουμ, και την Tsvetelina Penkova, Πρόεδρο του Φόρουμ, για την ευκαιρία που του δόθηκε να συμμετάσχει σε μια τέτοια συζήτηση. Η κοινωνική αποδοχή των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αποτελεί βασική προϋπόθεση για να πετύχει η πράσινη μετάβαση. Σε αυτό το πλαίσιο, κρίσιμο ρόλο επιτελεί η ύπαρξη ενός σύγχρονου χωροταξικού σχεδίου εγκατάστασης των σχεδιαζόμενων έργων καθαρής ενέργειας, όπως φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι τοπικές αντιδράσεις σε διάφορες χώρες, ως αποτέλεσμα της άναρχης αδειοδότησης και εγκατάστασης τέτοιων έργων.
Κεραμίδας (Metlen): Εξοικονόμηση δεν σημαίνει κλείσιμο της βιομηχανίας
Σε μια περίοδο όπου η ευρωπαϊκή πολιτική για την ενέργεια διαμορφώνεται από την πίεση της πράσινης μετάβασης, αλλά και από τις επιπτώσεις γεωπολιτικών και οικονομικών μετατοπίσεων, η συζήτηση για την ενεργειακή αποδοτικότητα παίρνει νέες, πιο κρίσιμες διαστάσεις. Στις 12 Μαρτίου, στο πλαίσιο των European Industrial Energy Days, ο Νίκος Κεραμίδας, Γενικός Διευθυντής Ευρωπαϊκών Θεμάτων και Ρυθμιστικής Συνηγορίας της Metlen Energy & Metals, έθεσε επί τάπητος το ερώτημα «πού βρίσκονται πραγματικά οι ευκαιρίες στην ενεργειακή αποδοτικότητα» -αποδομώντας με ευθύ τρόπο την κυρίαρχη αφήγηση της Ευρώπης.
Η βασική του θέση ήταν απολύτως σαφής: δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να συγχέουμε την απόλυτη μείωση κατανάλωσης ενέργειας με την επιτυχία της ενεργειακής στρατηγικής μας. Όπως ανέφερε, στην Ευρώπη πανηγυρίζουμε τον περιορισμό της ζήτησης ενέργειας ως απόδειξη επιτυχίας, την ώρα που αυτή η μείωση προέρχεται όχι από την τεχνολογική αναβάθμιση ή την καινοτομία, αλλά από την παύση λειτουργίας χιλιάδων τόνων πρωτογενούς παραγωγής σε καίριους βιομηχανικούς τομείς: αλουμίνιο, αλουμίνα, χάλυβας, χημικά, λιπάσματα. Πρόκειται, δηλαδή, για παραγωγικές δραστηριότητες απολύτως απαραίτητες για την άμυνα, την πράσινη μετάβαση και την ψηφιακή οικονομία. Στην τοποθέτησή του ο Κεραμίδας υποστήριξε ότι ολόκληρο το ευρωπαϊκό πολιτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο χρειάζεται επανευθυγράμμιση: από τη διαχείριση της ζήτησης και τις απλουστευτικές στατιστικές επιδόσεων προς μια αναπτυξιακή στρατηγική για τη βιομηχανία. Η Ευρώπη, υπογράμμισε, δεν έχει την πολυτέλεια να απομειώνει την παραγωγική της βάση. Χρειάζεται περισσότερη βιομηχανική παραγωγή και βέλτιστη λειτουργία των μονάδων, όχι την αποδόμησή τους.
Αναφερόμενος στις πρόσφατες Ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στάθηκε ιδιαίτερα στην απουσία ρεαλισμού ως προς τη βιομηχανική βάση και τις διεθνείς αγορές. Χαρακτήρισε το αφήγημα των οραματικών σχεδίων ως «PowerPoint presentations» που δεν αγγίζουν τη σκληρή πραγματικότητα των ενεργοβόρων βιομηχανιών. Ουσιαστικά, λείπει ένα χειροπιαστό Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων Ανταγωνιστικότητας, ικανό να στηρίξει τη βιομηχανία που ήδη υπάρχει και λειτουργεί στην Ευρώπη, όχι μόνο αυτή που σχεδιάζεται για το μέλλον.
Με «σφραγίδα» ΙΠΤΗΛ, η AI υποδομή στα smartphones της Samsung
Οι εκατοντάδες χιλιάδες ή μάλλον, πιο σωστά, τo δισεκατομμύριο των καταναλωτών που χρησιμοποιεί smartphones της Samsung, πιθανότατα δεν γνωρίζουν ότι η πολύ βασική υποδομή Τεχνητής Νοημοσύνης, το AI infrastructure στην οποία βασίζεται το κινητό τους τηλέφωνο, έχει αναπτυχθεί στη Θεσσαλονίκη, από το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής (ΙΠΤΗΛ) του ΕΚΕΤΑ. Μάλιστα, όπως είπε ο απερχόμενος πρόεδρος του ΕΚΕΤA, Ερευνητής Α και Διευθυντής Ερευνών του ΙΠΤΗΛ, Δημήτρης Τζοβάρας, η συνεργασία του Ινστιτούτου με τη Samsung άρχισε το 2018. Kάθε εξάμηνο εξετάζεται η πρόοδος της συνεργασίας και με επιτυχία συνεχίζεται ως και σήμερα, ενώ οι ερευνητές του ΙΠΤΗΛ υλοποιούν και διάφορα «άλλα προτζεκτάκια» που αφορούν υπηρεσίες και νέες εφαρμογές για τους χρήστες των smartphones, κάποια από τα οποία, αφού αξιολογηθούν, υιοθετούνται.
Ο Νοτιοκορεάτικος τεχνολογικός γίγαντας είναι από τους μεγαλύτερους πελάτες του ΙΠΤΗΛ, το οποίο με τα ερευνητικά έργα που υλοποιεί αλλά και με τα έργα που αναλαμβάνει για τη βιομηχανία, εισφέρει περίπου το 50% των εσόδων που έχει το ΕΚΕΤΑ (69,4 εκατ. το 2024), καθώς η κρατική χρηματοδότηση του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης είναι μόλις 5 εκατομμύρια το έτος. Εάν τα Ινστιτούτα του ΕΚΕΤΑ δεν είχαν τέτοια εντυπωσιακή δραστηριότητα, ερευνητική αλλά και εστιασμένη παράλληλα σε ανάγκες της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, δεν θα μπορούσε να παραχθεί το τεράστιο έργο που επιτελείται. Να πούμε ότι στους μεγάλους πελάτες του ΙΠΤΗΛ συμπεριλαμβάνονται όμιλοι όπως η Kleemann, η Αlumil, η Coca Cola, η Pfizer. Επίσης, να σημειωθεί ότι το ΙΠΤΗΛ, μαζί με το ΔΙΠΑΕ, δουλεύει για το Digital Accelerator της ΤΙΤΑΝ, μεγάλο project που περιλαμβάνει σειρά έργων, για την υλοποίηση των οποίων χρησιμοποιούνται διάφορα ψηφιακά εργαλεία και ρομποτικά συστήματα, προκειμένου να αυτοματοποιηθούν περαιτέρω και να βελτιωθούν οι παραγωγικές διαδικασίες, τα logistics του Ομίλου, καθώς και η εξυπηρέτηση των πελατών της τσιμεντοβιομηχανίας.