Κατώτερη των προσδοκιών η αύξηση των επενδύσεων το 2024
Γι’ άλλη μια φορά, ο κρατικός προϋπολογισμός έπεσε έξω στον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (επενδύσεις). Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και τους τριμηνιαίους εθνικούς λογαριασμούς που ανακοίνωσε χθες για το δ’ τρίμηνο του 2024, ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου στη χώρα μας ανήλθε πέρυσι κατά 4,5%, φτάνοντας τα 32,5 δισ. ευρώ. Η μεταβολή αυτή υπολείπεται της εκτιμώμενης αύξησης των επενδύσεων κατά 6,7% που εκτιμήθηκε στον Προϋπολογισμό του 2025 (Νοέμβριος 2024), αλλά και της προβλεπόμενης κατά 15,1% στον Προϋπολογισμό του 2024. Έτσι, η πραγματική αύξηση των επενδύσεων στη χώρας μας πέρυσι ανήλθε στο 1/3 εκείνης που προβλέφθηκε (σχεδιάστηκε) στο τέλος του 2023 και στο 67% εκείνης που εκτιμήθηκε (αναθεωρήθηκε) στο τέλος του 2024. Βεβαίως τα μεγέθη είναι προσωρινά και μπορεί να μεταβληθούν. Ωστόσο, η μεταβολή μπορεί να είναι και προς τα πάνω ή και προς τα κάτω. Τη μεγάλη ώθηση στην αύξηση του ΑΕΠ πέρυσι έδωσε γι’ άλλη μια φορά η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία αυξήθηκε κατά 2,1%. Οι εξαγωγές επίσης έδωσαν ώθηση στο ΑΕΠ κατά 1,0%, αλλά οι εισαγωγές εξανέμισαν το μεγαλύτερο μέρος αυτής αφού αυξήθηκαν κατά 5,5%.
Στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων η ανάπλαση του πρώην εργοστασίου ΠΙΤΣΟΣ
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων εξετάζει την έγκριση ή μη της οριστικής μελέτης για την αναδιαμόρφωση του πρώην εργοστασίου ΠΙΤΣΟΣ Α.Ε., που βρίσκεται στην περιοχή του Ελαιώνα, στον Δήμο Νίκαιας – Αγίου Ιωάννη Ρέντη. Το εμβληματικό βιομηχανικό συγκρότημα, φερόμενης ιδιοκτησίας της εταιρείας «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε.», προορίζεται να μετατραπεί σε έναν πολυχώρο με χρήσεις που περιλαμβάνουν υπεραγορά, καταστήματα εστίασης, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και παιδότοπο.
Η μελέτη προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αναδιαμόρφωση τμήματος της οροφής, την ενίσχυση του φέροντος οργανισμού, την καθαίρεση βοηθητικών κτισμάτων, αλλαγές στις όψεις του συγκροτήματος και εσωτερικές διαρρυθμίσεις. Το εγχείρημα στοχεύει στη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του χώρου, με σεβασμό στον χαρακτήρα του ιστορικού εργοστασίου, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα στην περιοχή.
Η τελική απόφαση του Συμβουλίου θα καθορίσει την πορεία του έργου, το οποίο αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά το τοπίο της περιοχής του Ελαιώνα.
Από τον Σταθμό Βενιζέλου στη ΔΕΘ, με τοπικό δημοψήφισμα;
Όσοι ξέρουν από Θεσσαλονίκη θα κατάλαβαν ότι ανοίγει νέο κεφάλαιο αντιπαραθέσεων στην πόλη, καθώς ήδη ξαναζεσταίνονται οι μηχανές για την επόμενη μεγάλη κόντρα, που αυτή τη φορά δεν αφορά στο Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό, αλλά στην ανάπλαση της ΔΕΘ, αυτά τα 180 στρέμματα στο κέντρο της πόλης που έχει αποφασιστεί, από την κυβέρνηση και ορισμένα κόμματα της αντιπολίτευσης, να γίνει με ΣΔΙΤ, δηλαδή με δημόσιο χρήμα και ιδιωτική συγχρηματοδότηση.
Στα προηγούμενα χρόνια, από ομάδες πολιτών, ορισμένους πανεπιστημιακούς και δημάρχους, υπήρξε επίμονη αντίθεση στο πλάνο ανάπλασης. Ορισμένοι υποστήριζαν τη δημιουργία, μόνο μητροπολιτικού πάρκου, στη θέση του εκθεσιακού κέντρου. Άλλοι, πιο ευέλικτοι, μιλούσαν για εκθεσιακό κέντρο boutique, με μεγαλύτερο πάρκο, χωρίς ξενοδοχείο και business center.
Όμως από προχθές, οι δηλώσεις του εκτελεστικού διευθυντή του Yπερταμείου – το Growthfund είναι ο μέτοχος της ΔΕΘ Helexpo AE- Παναγιώτη Σταμπουλίδη, που ανέβαζαν το κόστος από τα 300 εκατ., στα 370 εκατ. και η δήλωση Ανδριόπουλου, CEO της DIMAND, ότι το σενάριο δε βγαίνει, για τους τυχόν ενδιαφερόμενους ιδιώτες, τροφοδότησαν αμέσως νέες αντιδράσεις.
Υπήρξε αντίδραση και μάλιστα έγγραφη από την Κίνηση Πολιτών για τη Βιώσιμη Θεσσαλονίκη, με την οποία γίνεται αναφορά στο πως ο λογαριασμός του έργου σταδιακά φούσκωσε από τα 200 εκατ. του 2022, στα 300-310 εκατ. (που μέχρι πριν λίγο γνωρίζαμε από το Υπερταμείο), για να φτάσει στα 370 εκατ. ευρώ. Η Κίνηση ζητάει ενεργοποίηση των πολιτών κατά ενός σχεδίου «πρόχειρου» και, από το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη, τη διενέργεια ενός τοπικού δημοψηφίσματος!
Έχει παράδοση η Θεσσαλονίκη στα τοπικά δημοψηφίσματα (σ.σ. το δημοψήφισμα για το SΟSτε το Νερό, το 2014), στις ηχηρές «εμφύλιες κόντρες», με πιο πρόσφατη εκείνη για τον τρόπο κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου του Μετρό, που ευτυχώς ξεπεράστηκε , ο σταθμός κατασκευάστηκε και το Μετρό μπήκε σε λειτουργία, αν και με αρκετές ακόμη «παιδικές ασθένειες».
Το ερώτημα είναι, τι θα γίνει πλέον με τη ΔΕΘ; Είναι φανερό πως το σχέδιο χρηματοδότησης του έργου, κάπου πάσχει και, όπως υποστηρίχθηκε από τον κ. Ανδριόπουλο και άλλους developers μεγάλων έργων, ή θα πρέπει να βάλει περισσότερα χρήματα το δημόσιο ή να δώσει περισσότερα τ.μ. στον ιδιώτη. Περιμένουμε βέβαια, από τον κ. Σταμπουλίδη, να παρουσιάσει τον επόμενο μήνα τη μελέτη βιωσιμότητας η οποία, όπως είπε, θα κάνει το έργο ελκυστικό για τον ιδιώτη. Όμως, ας μη ξεγελιόμαστε, η συζήτηση που είχε κάπως σιγάσει, ξανάνοιξε και δύσκολα θα κλείσει. Θα υπάρξουν επόμενα επεισόδια, ενώ περιμένουμε να δούμε και την τυχόν αντίδραση Αγγελούδη, ποια θα είναι.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Θετικές εντυπώσεις, αλλά και προβλήματα
Η έρευνα του Politic.gr, για τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης επιβεβαίωσε ορισμένα συμπεράσματα από το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας του, τα οποία ήδη γνωρίζαμε από τα ρεπορτάζ και τις δηλώσεις επιβατών. Πιο συγκεκριμένα: Το 77% αναγνωρίζει ότι συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Ένας στους δύο (58%) ερωτηθέντες δήλωσε ότι αντικατέστησε το προηγούμενο μέσο μεταφοράς του με το Μετρό, δηλαδή άφησε το ΙΧ ή το λεωφορείο, καθώς προτιμά να μετακινείται με το Μετρό. Οι περισσότεροι χρήστες, είναι περιστασιακοί και μόνο το 12,7% χρησιμοποιεί το Μετρό καθημερινά, κυρίως για να μεταβούν προς και από την εργασία τους.
Θεωρούμε όμως ότι ο αριθμός των χρηστών του Μετρό, όπως και αυτών που κάνει χρήση σε τακτική, καθημερινή βάση, θα αυξηθεί σημαντικά όταν μπει σε λειτουργία και η Επέκταση προς Καλαμαριά, τέλος του 2025, καθώς η συγκεκριμένη περιοχή είναι πυκνοκατοικημένη, ενώ με τη λειτουργία του τερματικού στη Μίκρα, θα μπορούν κάτοικοι των ανατολικότερων περιοχών του πολεοδομικού συγκροτήματος, να αφήνουν το ΙΧ αυτοκίνητο στη Μίκρα και να παίρνουν το Μετρό για να κατεβούν στη Θεσσαλονίκη.
Σε ό,τι αφορά την εμπειρία από τη χρήση του Μετρό, οι πολίτες σημειώνουν μεν ότι το μέσο προσφέρει, ταχύτερη, πιο άνετη και οικονομική μετακίνηση, αλλά εστιάζουν ( το 33%) και στα προβλήματα που έχουν αντιμετωπίσει και τα οποία σχετίζονται με τις καθυστερήσεις συρμών λόγω τεχνικών προβλημάτων ( σε συρμούς ή άλλα προβλήματα) και, στην έκδοση εισιτηρίων γενικότερα. Είναι οι λεγόμενες «παιδικές ασθένεις» του πρώτου καιρού λειτουργίας του μέσου, που κοντεύουν όμως να γίνουν εφηβικές.
Η αδυναμία έκδοσης εισιτηρίου με πλαστικό χρήμα, άϋλα, με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, εντοπίσθηκε από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του Μετρό, σαν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για τους χρήστες του μέσου, αυτό και οι βλάβες στα εκδοτικά μηχανήματα.
Δεν νοείται η παροχή υπηρεσίας, στην εποχή μας, χωρίς αυτή την εύκολη, γρήγορη και πολύ εύχρηστη ψηφιακή υπηρεσία. Αυτό ακριβώς επισημαίνεται από τους πολίτες.
Μία άλλη επισήμανση που πρέπει να υπογραμμιστεί αφορά το αίτημα των πολιτών για νέες επεκτάσεις του Μετρό- πέραν της Καλαμαριάς που είναι σχεδόν έτοιμη- και, η άποψη που φαίνεται να κυριαρχεί, καθώς το 39,7% υποστηρίζει ότι θα πρέπει να προταχθεί η επέκταση προς το Αεροδρόμιο.
Έτσι, με βάση τη συγκεκριμένη έρευνα γνώμης, οι πολίτες που ερωτήθηκαν, δεν φαίνεται να ασπάζονται τα συμπεράσματα της ΜΑΜΘ (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης), σύμφωνα με την οποία η επόμενη επέκταση θα πρέπει να γίνει προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Το Μετρό, πρέπει να συνδέει το Αεροδρόμιο με την πόλη και το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αυτό άλλωστε αποτελεί και διεθνή πρακτική. Όσο για την πυκνοκατοικημένη Δυτική Θεσσαλονίκη, σημειώνουμε, θα μπορεί σε ένα αρκετό βαθμό να εξυπηρετηθεί εάν , όπως προωθείται με διαγωνιστικές διαδικασίες, υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, ο Δυτικός Προαστιακός, ένα έργο προϋπολογισμού περίπου 50- 60 εκατ. ευρώ, που μπορεί εύκολα να υλοποιηθεί καθώς υπάρχει, έστω κατά τμήματα, σιδηροδρομική επιδομή.
Έρχονται εξελίξεις για το Nautilus Project
Το πολυσυζητημένο Nautilus Project φαίνεται να πλησιάζει – θεωρητικά – την υλοποίηση, δίνοντας ελπίδες για την πολυαναμενόμενη αξιοποίηση του Λιμένα Αστακού. Το προσεχές διάστημα αναμένεται η έκδοση του ΦΕΚ, που θα επικαιροποιήσει την πρόσφατη απόφαση της διυπουργικής επιτροπής, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη δημοπράτηση του έργου. Όμως, ένα σημαντικό ζήτημα παραμένει ανοιχτό: το λιμάνι δεν έχει ακόμη αλλάξει χέρια.
Η «Αστακός ΤΕΡΜΙΝΑΛ» μπορεί να φιγουράρει στις επίσημες ανακοινώσεις, αλλά οι πραγματικοί επενδυτές παραμένουν στο παρασκήνιο. Το λιμάνι ανήκει ακόμα στις τράπεζες – με την Alpha Bank να κρατά τα ηνία – και οι φερόμενοι νέοι ιδιοκτήτες δεν έχουν κάνει καμία επίσημη κίνηση. Αν είχε κλείσει το deal, δεν θα το μαθαίναμε; Οι τράπεζες δεν φημίζονται για την υπομονή τους σε τέτοιου είδους επενδύσεις.
Στο μεταξύ, οι πληροφορίες λένε πως στο ιδιοκτησιακό κομμάτι έρχονται εξελίξεις. Ο δήμαρχος Ξηρομέρου, Γιάννης Τριανταφυλλάκης, δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξος, υπενθυμίζοντας ότι η περιοχή έχει χορτάσει από μεγαλόπνοα σχέδια που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Ωστόσο, ευχαριστεί τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, προεξοφλώντας την έκδοση του ΦΕΚ και κάνοντας λόγο για 400 – ίσως και 800 – νέες θέσεις εργασίας.
Η επένδυση, ύψους 524 εκατ. ευρώ, υπόσχεται να μετατρέψει το λιμάνι του Πλατυγιαλίου σε τουριστικό προορισμό για mega yachts, με εμπορικές και τουριστικές υποδομές υψηλών προδιαγραφών. Πίσω από το project εμφανίζεται η κυπριακή MYMAR Nautilus Investments Limited, με σύμπραξη του κατασκευαστικού κολοσσού ARCHIRODON και των A1YACHTS και BWA, ενώ ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες θέλουν να εμπλέκεται και μια ισχυρή εφοπλιστική οικογένεια.
Όμως, ας κρατήσουμε μικρό καλάθι. Μέχρι να πέσουν οι υπογραφές της πώλησης, η επένδυση παραμένει στα χαρτιά. Το μάθαμε καλά με την περίπτωση του Varko Bay στην Πογωνιά, που εδώ και τεσσεράμισι χρόνια είναι… σε αναμονή. Γιατί στις στρατηγικές επενδύσεις, άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη.
50% των κερδών της Sarkk το μέρισμα των Σαράντηδων
Η Sarkk, εταιρεία συμφερόντων των αδελφών Γρηγόρη και του Κυριάκου Σαράντη -επιχειρηματιών που οικοδόμησαν τον όμιλο καταναλωτικών προϊόντων Sarantis-, κατά την διανομή των κερδών θα διανέμει κατ’ ελάχιστον μέρισμα 50% των καθαρών κερδών εφαρμόζοντας κατά τα λοιπά τα οριζόμενα στο άρθρο 160 του Ν. 4548/2018. Η εταιρεία που αναπτύσσει τα εμπορικά σήματα Τοmmy Hilfiger και Calvin Klein άλλαξε το καταστατικό της αναφορικά με τη διανομή κερδών. Μέχρι πρότινος η διανομή, με βάση το αναθεωρημένο άρθρο του καταστατικού, γινόταν μετά από απόφαση της Γενικής Συνέλευσης και σύμφωνα με όσα ο νόμος ορίζει στο άρθρο 160 του Ν. 4548/2018.
1,5 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας περιμένει φέτος η Μύκονος
Η Μύκονος ετοιμάζεται να υποδεχθεί φέτος αριθμό-ρεκόρ κρουαζιερόπλοιων, με τις αφίξεις να φτάνουν τις 900 και τους επιβάτες να ξεπερνούν το 1,5 εκατομμύριο, έναντι 768 προσεγγίσεων με 1.290.000 επιβάτες το 2024, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου Αθανάσιος Κουσαθανάς – Μέγας. Η αύξηση αυτή αναδεικνύει τη συνεχιζόμενη δυναμική της κρουαζιέρας, αλλά και τις προκλήσεις που συνοδεύουν τον αυξανόμενο τουρισμό. Η εφαρμογή του berth allocation system, που υπόσχεται καλύτερη κατανομή των αφίξεων, είναι ένα θετικό βήμα για τη διαχείριση του τουριστικού φορτίου. Ωστόσο, μένει να φανεί στην πράξη αν μπορεί να αποτρέψει τη συμφόρηση και να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του νησιού, ειδικά σε περιόδους αιχμής.
Παράλληλα, η συζήτηση γύρω από τη συνεισφορά των επιβατών κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία παραμένει επίκαιρη. Παρότι η CLIA εκτιμά τη μέση δαπάνη στα 124 ευρώ, το ζητούμενο είναι αν και πώς αυτά τα χρήματα καταλήγουν στις τοπικές επιχειρήσεις. Σε μια περίοδο όπου η βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού γίνεται ολοένα και πιο κρίσιμη, η Μύκονος καλείται να ισορροπήσει μεταξύ της τουριστικής άνθησης και της διατήρησης της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών.
Τι δείχνει το ράλι των ευρωπαϊκών τραπεζών για τις ελληνικές
Παρά το πάρτι που έχει σημειωθεί στον τραπεζικό κλάδο την τελευταία εβδομάδα, οι ευρωπαϊκές τραπεζικές μετοχές εξακολουθούν να προηγούνται σε αποδόσεις, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις εγχώριων και ξένων αναλυτών για μετακίνηση κεφαλαίων από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη. Κι αυτό συμβαίνει, όπως εκτιμούν οι ίδιοι
- λόγω της άμεσης ανταπόκρισης των μετοχών στα Χρηματιστήρια στο ενδεχόμενο άμεσης ειρήνευσης στην Ουκρανία,
- στο γεγονός ότι τα επιτόκια στην ευρωζώνη μειώνονται σταθερά και μεθοδικά από την ΕΚΤ, σε 2,5% πλέον από την περασμένη Πέμπτη, όταν στις ΗΠΑ δεν είναι ξεκάθαρη η πολιτική της Fed, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση Τραμπ παλινωδεί μεταξύ επιβολής δασμών και άρσης τους και
- οι πωλήσεις στα ευρωπαϊκά ομόλογα την περασμένη εβδομάδα αποφέρουν κεφάλαια που επανατοποθετούνται στα χρηματιστήρια.
Δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία εβδομάδα ο Dow εμφανίζει βουτιά σχεδόν 2,88%, ο S&P που αποτελεί δείκτη βαρόμετρο και για τις υπόλοιπες αγορές, υποχωρεί 3,63% και ο Nasdaq 4,13%. Αυτό όταν Dax ενισχύεται 1,91%, η αγορά των Βρυξελλών 1,02%, της Βιέννης 3,57%, και της Κωνσταντινούπολης κατά 8% (συνέβαλαν οι μειώσεις στα επιτόκια από την Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας). Πτωτικά κινούνται επίσης και τα χρηματιστήρια χωρών που οι κυβερνήσεις τους διάκεινται μάλλον φιλικά προς τη διακυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ. Πτώση 0,,3% για τον Mib Tel του Μιλάνο και 0,27% για την αγορά της Μόσχας.
Την αντίδραση των ελληνικών τραπεζικών μετοχών και τα κεφάλαια που έχουν διοχετευθεί στις τράπεζες την περασμένη εβδομάδα, άνω των 900 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν έχει προηγούμενο, τουλάχιστον πρόσφατα, εξηγεί το ράλι των τραπεζικών μετοχών στην Ευρώπη. Έχουμε και λέμε λοιπόν ότι την τελευταία εβδομάδα κέρδη 12% γράφει η μετοχή της Deutsche Bank, 16,5% της Commerzbank, 8,95% της Unicredit, 7,7% η μετοχή της Societe Generale, 4,14% της Banco Santander, σχεδόν 3% η Mediobanca, ενώ σε μία μόλις συνεδρίαση, την περασμένη Τετάρτη, 5/3/2025, η Barclays στο Λονδίνο έδωσε περίπου 4%!
Υπάρχουν περιθώρια ανόδου
Στο Χ.Α. , όπως εξηγούν χρηματιστές υπάρχουν αρκετά περιθώρια ανόδου: Με +6% η μετοχή της Άλφα μετά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα 2024, την εξαγορά της AstroBank που σηματοδοτεί επιπλέον 100 εκατ. ευρώ στα EBITDA και εν αναμονή του fit and proper από τις εποπτικές αρχές στον Χένρι Χόλτερμαν της Reggeborgh να αυξήσει τη συμμετοχή του στα επίπεδα του 17% – 20% από περίπου 9% που κατέχει σήμερα. Κέρδη 4,71% για την ΕΤΕ, παρά τις διαψεύσεις ότι ενδιαφέρεται να αποκτήσει θέση στην Τράπεζα Κύπρου, ενώ ανακοίνωσε ισχυρά αποτελέσματα για το 2024, αφήνοντας ταυτόχρονα ανοιχτό το ενδιαφέρον για εξαγορές. Περί το 0,40% μόλις η αντίδραση της Eurobank και στο +3% η Πειραιώς η οποία έχει μπροστά της την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής.
Ο διαβήτης “γονατίζει” τα συστήματα Υγείας
Οι προκλήσεις, το οικονομικό αποτύπωμα στα συστήματα Yγείας και οι σχετικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει να πραγματοποιηθούν, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών με διαβήτη και την καλύτερη διαχείριση της νόσου, ήταν τα θέματα στα οποία εστίασαν οι ομιλητές στην πρόσφατη στρογγυλή τράπεζα, την οποία διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), στην Αθηναϊκή Λέσχη.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, πρόεδρος του ΣΦΕΕ, ο διαβήτης στη χώρα μας αφορά τουλάχιστον ένα εκατομμύριο συμπολίτες μας και το «φορτίο» για το δημόσιο σύστημα Υγείας είναι βαρύ. «Είναι μία χρόνια, αλλά και ύπουλη νόσος, καθώς στο ξεκίνημά της μπορεί να μην δώσει ορατά συμπτώματα, όμως επιβαρύνει πολύ το σύστημα υγείας και πολλά χρόνια μετά την πρώτη διάγνωση. Επίσης, συνοδεύεται από σοβαρές επιπλοκές που επιβαρύνουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς της Υγείας», τόνισε ο ίδιος.
Από τη δική του πλευρά, ο Bart Torbeyns, γενικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Φόρουμ για τον Διαβήτη, σημείωσε ότι «61 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη ζουν με διαβήτη. Είναι σημαντικό το κομμάτι της πρόληψης, αλλά ακόμη υπάρχουν κενά στη συλλογή δεδομένων για την επίπτωση της νόσου. Η καταγραφή και η παρακολούθηση των ασθενών είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς αρκετοί ασθενείς παραμένουν αδιάγνωστοι, ενώ σημειώνεται αύξηση και στην εμφάνιση διαβήτη στα παιδιά. Είμαστε σε επαφή με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τις κυβερνήσεις για να καταγράψουμε προτάσεις που μπορούν να βοηθήσουν. Εύχομαι και στην Ελλάδα η κυβέρνηση να βοηθήσει με στόχο της βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών με διαβήτη».
Ένα διαφορετικό συνέδριο με τη σφραγίδα της Εριέττας Κούρκουλου – Λάτση
Μετά την επιτυχία της πρώτης ημερίδας, η μη κυβερνητική οργάνωση (ΜΚΟ) «A Promise to Animals» (ΑΡΑ), πρόεδρος της οποίας είναι η Εριέττα Κούρκουλου – Λάτση, σε συνεργασία με την Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία (ΕΑΕ) και υπό την αιγίδα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, διοργανώνει το 2ο Ιατρικό Συνέδριο για τη Φυτική Διατροφή, με θέμα «Διατροφή, Φλεγμονή και Καρκινογένεση».
Το διήμερο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο της Εθνικής Πινακοθήκης, στο κέντρο της Αθήνας, σήμερα και αύριο, με τη συμμετοχή διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, ενώ οι εργασίες του έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στις 10.30 π.μ.
Το συνέδριο στοχεύει στην επιστημονική ενημέρωση της ιατρικής κοινότητας και των επαγγελματιών υγείας σχετικά με τη σχέση της διατροφής με τη φλεγμονή και την καρκινογένεση, καθώς και τον ρόλο της φυτικής διατροφής στη μείωση του κινδύνου χρόνιων παθήσεων, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση διατροφικών συστάσεων που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα.