THEPOWERGAME
Παρουσιάστηκε στο Λονδίνο το 5ετές επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΒΑΞ
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Αντώνης Μιτζάλης, και στελέχη του κατασκευαστικού ομίλου παρουσίασαν στο Λονδίνο, στο συνέδριο που διοργανώνει η Morgan Stanley, το πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο. Στην παρουσίαση τονίστηκε πως η ΑΒΑΞ είχε αδιάλειπτη πρωταγωνιστική παρουσία στα μεγάλα έργα υποδομών της χώρας, τόνισε ότι «η εταιρεία ήταν παρούσα από την πρώτη ημέρα έως την τελευταία στην Αττική Οδό, ήταν η πρώτη ελληνική κατασκευαστική που συμμετείχε σε έργα Παραχώρησης στο Εξωτερικό, όπως στο αεροδρόμιο Queen ALIA στο Αμάν της Ιορδανίας, αλλά και στη Μαρίνα Λεμεσού. Συνέχισε στους μεγάλους οδικούς άξονες και σήμερα συμμετέχει στα περισσότερα έργα νέας γενιάς, όπως αυτό του εντυπωσιακού FLYOVER στη Θεσσαλονίκη.
Κατασκευάζει, όμως, και το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, αφού πρώτα παρέδωσε τη Γραμμή 3, αλλά και τη μεγαλύτερη, μέχρι σήμερα, σύμβαση κτιριακού έργου στη χώρα μας, που είναι τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, καθώς και άλλα έργα, όπως η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος και τα υπόλοιπα έργα υποδομής στο Ελληνικό, το Μπράλλος – Άμφισσα, το Πάτρα – Πύργος, ενώ αναμένει σύντομα την υπογραφή του οδικού άξονα Γιάννενα – Κακαβιά».
«Πρόβα» επιστροφής του ΧΑ στις ώριμες αγορές τα roadshows
Πρόβα… αναβάθμισης από τα roadshows και επιστροφής στις ώριμες αγορές για το Χρηματιστήριο Αθηνών, σχολιάζουν Έλληνες διαχειριστές που βρέθηκαν το προηγούμενο διήμερο στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της κοινής εκδήλωσης ΧΑ και Morgan Stanley. Αυτό σημαίνει ότι για ένα διάστημα 12-15 μηνών θα βλέπουμε στην αγορά αυτήν τη μόχλευση, που έχει ξεκινήσει από τον Αύγουστο και μετά, με έξοδο των funds που μέχρι τώρα επένδυαν σε αναδυόμενες αγορές, με αποκορύφωμα τις μεγάλες συναλλαγές του Νοεμβρίου 196 εκατ. ευρώ, οι περισσότερες από τον περασμένο Μάρτιο και το placement της Πειραιώς, με τον μέσο ημερήσιο τζίρο τότε στα 225 εκατ. ευρώ.
Η επόμενη αξιολόγηση θα πρέπει να αναμένεται τον Μάρτιο -και πάλι από τον οίκο FTSE. Οι εκτιμήσεις πηγών από την ΕΧΑΕ αναφέρουν ότι ο βρετανικός οίκος αναμένει την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας και την επενδυτική βαθμίδα από τη Moody’s, που, ως γνωστόν, είναι ο μόνος οίκος που δεν έχει δώσει.
Όταν το Χρηματιστήριο Αθηνών εισέλθει στις ώριμες αγορές, διεκδικεί μερίδιο από τα active funds, τα οποία επενδύουν 10 τρισ. δολ., και από τα passive funds, που επενδύουν 2 τρισ. δολ!
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Axia Research, η αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας IG είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις ενεργές ροές, ενώ το στάτους των ανεπτυγμένων αγορών είναι πιο σχετικό για τις ροές των funds που παρακολουθούν δείκτες (indexed funds, κυρίως ETF).
Ωστόσο, δεδομένου ότι η πλειονότητα των επενδυτικών κεφαλαίων (62% του συνόλου) εξακολουθεί να μην είναι indexed, αυτό σημαίνει ότι η πλειονότητα των κεφαλαίων μπορεί να επενδύσει στην Ελλάδα μετά την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα και όχι στο καθεστώς των ανεπτυγμένων αγορών. Επίσης, τα παθητικά κεφάλαια που συνδέονται με το καθεστώς των ανεπτυγμένων αγορών αντιπροσωπεύουν μόνο το 14% των επενδυμένων περιουσιακών στοιχείων της ΕΕ, δηλαδή είναι λιγότερο σημαντικά για τη συνολική εικόνα. Ως εκ τούτου, τονίζει η Axia, η επενδυτική βαθμίδα είναι αυτή που φέρνει την πλειονότητα των σταδιακών εισροών στο ΧΑ.
Τα κριτήρια
Σύμφωνα με τον FTSE, η Ελλάδα πληροί τις ακόλουθες απαιτήσεις για την απόκτηση του καθεστώτος Ανεπτυγμένης Αγοράς:
- τα είκοσι δύο κριτήρια ποιότητας των αγορών FTSE.
- τις ελάχιστες απαιτήσεις κεφαλαιοποίησης της αγοράς και πλήθους τίτλων, με βάση τα στοιχεία από το κλείσιμο στις 28 Ιουνίου 2024 και
- έχει βαθμολογία σε ό,τι αφορά το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα (GNI) «Υψηλό».
Η «κερδοσκοπική» αξιολόγηση
Η Ελλάδα διατηρεί αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας «κερδοσκοπική», με βάση τη χαμηλότερη αξιολόγηση πιστωτικού κινδύνου που έχει εκχωρηθεί στην Ελλάδα από τους τρεις κύριους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Απαιτείται αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας βαθμού «Επενδύσεις», με προοπτική που δεν βαθμολογείται ως «αρνητική», για μια αναταξινόμηση στην κατάσταση ανεπτυγμένης αγοράς.
Κατά συνέπεια, μετά τις συστάσεις που έλαβε από τις αρμόδιες επιτροπές, το Συμβούλιο του δείκτη FTSE Russell αποφάσισε να προσθέσει την Ελλάδα στη λίστα παρακολούθησης, ως μέρος της ετήσιας ανασκόπησης των αγορών μετοχών του Σεπτεμβρίου 2024, για πιθανή αναταξινόμηση από το καθεστώς «Προηγμένης Αναδυόμενης» σε «Αναπτυσσόμενη Αγορά».
Τίτλοι τέλους της SATO ακριβώς στην 60ετία της
Στις 20 Δεκέμβρη θα μπουν οι τίτλοι τέλους σε ένα ιστορικό όνομα της μεταποίησης στη χώρα μας. Πρόκειται για τη SΑΤΟ, μια εταιρεία που μεσουράνησε τη δεκαετία του ’80 και του ’90, αλλά έχασε την αίγλη της στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1964 από τον Σωτήρη Θεοδωρίδη και στη συνέχεια πέρασε στον γιο του, Γιώργο Θεοδωρίδη. Παρέμεινε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες επίπλου και διακόσμησης μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του 2000. Πολλοί είχαν χαρακτηρίσει τον Γιώργο Θεοδωρίδη ως τον «βασιλιά του επίπλου» στην Ελλάδα. Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 η εταιρεία ξεπέρασε σε έσοδα τα 100 εκατ. ευρώ, που αποτέλεσε και το ιστορικό υψηλό. Ωστόσο, τα προβλήματα στην εταιρεία εμφανίσθηκαν αμέσως μετά την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης, αφού η Sato και τα Entos της παρέμεναν περιχαρακωμένα στην εγχώρια αγορά, παρά τις προσπάθειες επέκτασης στο εξωτερικό. Φέτος, που έκλεισε τα 60 χρόνια από τη δημιουργία της, μπαίνει τέλος στην εταιρεία έτσι όπως τη γνωρίζαμε. Στις 20 Δεκεμβρίου οι μέτοχοι της εταιρείας θα αποφασίσουν για τον ορισμό εκκαθαριστή. Πιθανώς το όνομα SATO και να συνεχίσει να υπάρχει, με την εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων από τρίτο επενδυτή, σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας, αλλά θα βρίσκεται σε άλλα χέρια και σε άλλα μεγέθη.
Αναδιοργάνωση για την Pyramis του Νίκου Μπακατσέλου
Ο Νίκος Μπακατσέλος, που διέσωσε τη δραστηριότητα της Pitsos στα Οινόφυτα, παράγοντας μέσω της εταιρείας του (Pyramis) ηλεκτρικές συσκευές με την τεχνογνωσία των ανθρώπων της ιστορικής ελληνικής βιομηχανίας, στοχεύει σε εστίαση στην παραγωγή νεροχυτών και στην εμπορία ηλεκτρικών συσκευών. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, έκλεισε πριν από λίγο καιρό το υποκατάστημα Κυτιοποιίας που διατηρούσε στη ΒΙΠΕ Κιλκίς. Φρόντισε, ωστόσο, το σύνολο των εργαζομένων να μεταφερθούν με τους ίδιους όρους εργασίας και αναγνώριση προϋπηρεσίας στον αγοραστή. Εν τω μεταξύ, φέτος προχώρησε και σε ΑΜΚ 300.000 ευρώ στο πλαίσιο συμβατικής υποχρέωσης, με βάση κοινό ομολογιακό δάνειο 4,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η Pyramis είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ανοξείδωτων νεροχυτών παγκοσμίως, με δυναμικότητα 1.500.000 τεμαχίων ετησίως, με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, που καλύπτει το 95% της συνολικής παραγωγής. Η εταιρεία έκλεισε το 2023 με κύκλο εργασιών 80,7 εκατ. ευρώ, οριακά αυξημένο συγκριτικά με τα 80,4 εκατ. ευρώ του 2023 και με αρνητικό αποτέλεσμα μετά από φόρους, ήτοι ζημίες 60.311 ευρώ, από κέρδη 421.232 ευρώ αντίστοιχα.
Διαγωνισμός για επισκευές σε κτίρια και οικόπεδα του e-ΕΦΚΑ
Ο e-ΕΦΚΑ, εκτός από την εταιρεία ακινήτων που έχει συστήσει με σκοπό να βάλει μια τάξη στο χαρτοφυλάκιο ακινήτων του, προκήρυξε προ ημερών διαγωνισμό για επισκευές και επεμβάσεις κόστους 2,6 εκατομμυρίων ευρώ σε κτίρια όπου στεγάζονται υπηρεσίες του και σε ιδιόκτητα κτίρια και οικόπεδά του στην Αττική, για τα έτη 2025 και 2026. Οι εργασίες θα γίνουν σε κτίρια με διαπιστωμένα προβλήματα και βλάβες, ενώ περιλαμβάνεται και η εκτέλεση επισκευών κατόπιν εντολών για άμεση επέμβαση σε οποιοδήποτε κτίριο του e-ΕΦΚΑ στεγάζονται υπηρεσίες του, είτε ιδιόκτητο, είτε μισθωμένο, και σε άλλα ακίνητα, όπως οικόπεδα, κενά ακίνητα κ.λπ. Υπενθυμίζεται ότι μέσω της εταιρείας ακινήτων ο e-ΕΦΚΑ στοχεύει στην αξιοποίηση των συνολικά 515 ιδιόκτητων ακινήτων, εκτιμώμενης αντικειμενικής αξίας 1,5 δισ. ευρώ.
Ryanair: Συνεχίζεται η φρενίτιδα των ταξιδιών και τον Νοέμβριο
Η επιβατική κίνηση της Ryanair είναι ενδεικτική της μεγάλης ανόδου των ταξιδιών που παρατηρείται μετά την πανδημία και, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν φαίνεται να καταλαγιάζει. Τον Νοέμβριο, έναν μήνα που παραδοσιακά σημειώνει χαμηλή κινητικότητα, οι επιβάτες της Ryanair αυξήθηκαν κατά 11%, φθάνοντας τα 13 εκατομμύρια, έναντι 11,7 εκατομμυρίων τον Νοέμβριο του 2023. Η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία πραγματοποίησε 73.750 πτήσεις, αυξημένες κατά 11,07% σε σύγκριση με τις 66.400 πτήσεις που πραγματοποίησε τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Και παρά τις περισσότερες πτήσεις, ο συντελεστής πληρότητάς τους παρέμεινε σταθερός στο 92%. Κάτι που δείχνει την αυξημένη ζήτηση. Σε κυλιόμενη 12μηνη βάση έως το τέλος Νοεμβρίου, η κίνηση αυξήθηκε κατά 8% σε σύγκριση με το 12μηνο σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα 196,1 εκατομμύρια. Ο συντελεστής πληρότητας παρέμεινε στο 94%.
Διαβάστε επίσης
ΤτΕ: 7,8% αυξημένες οι τιμές των διαμερισμάτων το γ’ τρίμηνο
Apple TV: Οι καλύτερες σειρές και ταινίες που έχουν ανέβει
Αποθήκευση ενέργειας: Η χαρτογράφηση της ευρωπαϊκής αγοράς των 62 GW