THEPOWERGAME
Οι συζητήσεις Metlen με ΑΒΑΞ για ισχυρό σχήμα στις κατασκευές
Σε προχωρημένο στάδιο είναι, σύμφωνα με πρόσωπα που παρακολουθούν την υπόθεση, οι συζητήσεις των ομίλων Metlen και ΑΒΑΞ για πιθανή συνένωση δυνάμεων στον τομέα των κατασκευών. Η ολοκλήρωση των διαδικασιών εξαγοράς της Volterra (θυγατρικής της ΑΒΑΞ) από τη Metlen φαίνεται πως άνοιξε τον δρόμο για συζητήσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε ευρύτερο «γάμο» των δύο ομίλων. Ο όμιλος Metlen διαθέτει πολύ μεγάλη ρευστότητα, αλλά πεπερασμένες δυνατότητες υλοποίησης μεγάλων δημοσίων έργων. Ο όμιλος ΑΒΑΞ διαθέτει μεγάλο μηχανισμό παραγωγής έργων, αλλά έχει ανάγκη από ρευστότητα. Οι ίδιες πληροφορίες φέρνουν την οικογένεια Ιωάννου, που είναι και οι μεγαλύτεροι μέτοχοι της ΑΒΑΞ, να βλέπει τον όμιλο που διοικεί ο Ευάγγελος Μυτιληναίος ως μια καλή λύση προκειμένου να αποσυρθεί από τις κατασκευές. Δεν έχει τις ίδιες επιδιώξεις η οικογένεια Μιτζάλη, η οποία θα παραμείνει, με ενισχυμένο ρόλο, στο νέο σχήμα, αν έχουν αίσιο τέλος οι διαπραγματεύσεις.
Update: Και οι δύο εμπλεκόμενοι διαψεύδουν, πάντως, τη σχετική φημολογία. Σε απάντηση ερωτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η διοίκηση της ΑΒΑΞ υποστηρίζει πως οι πληροφορίες που φιλοξενούν τα δημοσιεύματα “σχετικά με τη διεξαγωγή συζητήσεων μετοχικής συνεργασίας με άλλο επιχειρηματικό όμιλο, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα“. Ακολούθησε και ανακοίνωση της Metlen που χαρακτηρίζει “αβάσιμα” τα δημοσιεύματα.
Η αύξηση των σταθμών διοδίων έφερε έσοδα στην Εγνατία Οδό…
Τα 124,5 εκατ. ευρώ έφτασαν τα έσοδα της Εγνατίας Οδού ΑΕ το 2023 από τα διόδια. Τα έσοδα αυτά αποτελούν ιστορικό υψηλό για την κρατική εταιρεία και είναι αυξημένα κατά 8% σε σχέση με το 2022 (115,4 εκατ. ευρώ) και κατά 25% σε σχέση με το 2019 (99,4 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύθηκαν (3,67 δισεκατομμύρια) πέρυσι είναι μόλις 8% πάνω από εκείνα που είχαν διανυθεί το 2019 (3,35 δισεκατομμύρια). Η αύξηση των εσόδων, ωστόσο, ήταν αρκετά μεγαλύτερη και μπορεί να εξηγηθεί μόνον με την αύξηση των σταθμών διοδίων στη διάρκεια της τετραετίας 2019-2023.
Όπως αναφέρει η Εγνατία Οδός, στο τέλος του 2023 λειτουργούσαν 19 μετωπικοί σταθμοί και 36 πλευρικοί σταθμοί. Το 2019 λειτουργούσαν 17 μετωπικοί σταθμοί και 16 πλευρικοί σταθμοί. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι η αλλαγή σκυτάλης που προετοιμάζεται με την αλλαγή παραχωρησιούχου θα αυξήσει κατά πολύ τα έσοδα της εταιρείας, αφού θα ακυρωθούν όλες οι «τζάμπα» κάρτες που μοίραζε η διοίκηση της εταιρείας, αλλά και οι πολιτικοί των περιφερειών που διασχίζει ο οδικός άξονας.
Εκτιμάται ότι τα «ελευθέρας» ξεπερνούν σήμερα τις 80.000, όταν στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας του EgnatiaPass η εταιρεία είχε εγγράψει 162.000 συνδρομητές.
…αλλά η απουσία λογοδοσίας παραμένει
Τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν περιέχονται στις οικονομικές καταστάσεις της Εγνατίας Οδού ΑΕ (ΕΟΑΕ) για την οικονομική χρήση που έληξε 31/12/2021. Οι καταστάσεις, ωστόσο, αυτές περιέχουν πληθώρα στοιχείων για τη χρήση του 2023, καθώς εγκρίθηκαν τον Ιούνιο του… 2024. Οπότε η διοίκηση της εταιρείας έχει πλήρη εικόνα για τα πεπραγμένα του 2023, παρ’ όλο που αυτά με τον ρυθμό που ανακοινώνονται από την κρατική εταιρεία θα τα αναμένουμε το… 2027 για να τα δούμε στην πλήρη λεπτομέρειά τους.
Η επόμενη εξαγορά της Theon
Εξαγορά στα σκαριά έχει η ελληνική αμυντική βιομηχανία Theon International. Η εταιρεία, η οποία αναπτύσσει και κατασκευάζει συστήματα νυχτερινής όρασης και θερμικής απεικόνισης για αμυντικές εφαρμογές και εφαρμογές ασφαλείας, αναμένεται να ανακοινώσει σε λίγες εβδομάδες την πρώτη της εξαγορά μετά την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ.
Όπως αναφέρει η διοίκηση της Theon, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου και πριν από την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της τον Σεπτέμβριο 2024, η εταιρεία συνεχίζει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των εξαγορών της σύμφωνα με την αναπτυξιακή στρατηγική της. Σύμφωνα με όσα έχει επισημάνει στο πολύ πρόσφατο παρελθόν ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, ιδρυτής και CEO του ομίλου Theon και του EFA Group, η Theon θα κάνει ακόμη πιο ευκρινές το αποτύπωμά της στον παγκόσμιο χάρτη της αμυντικής βιομηχανίας, ετοιμάζοντας -ίσως και- διπλή εξαγορά εντός του 2024, προσδιορίζοντας τη γεωγραφική περίμετρο στην Ευρώπη και δη στη Γερμανία. Εντός συνόρων η εταιρεία δεν αποκλείει το ενδεχόμενο εισαγωγής εταιρειών του ομίλου και στο ελληνικό Χρηματιστήριο, αναλόγως -φυσικά- των εξελίξεων στην εγχώρια και διεθνή οικονομία. Εν αναμονή εξελίξεων, λοιπόν…
Οι 6 στους 8 προχωρούν για το Λαύριο
Σήμερα, Τρίτη, κατά πάσα πιθανότητα κληρώνει για το λιμάνι του Λαυρίου. Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ θ’ αποφασίσει ποιοι από τους 8 που υπέβαλαν το ενδιαφέρον τους στις 30 Μαΐου 2024 θα προχωρήσουν στη β’ φάση του διαγωνισμού. Όλα δείχνουν ότι από τους οκτώ ενδιαφερόμενους οι έξι θα προκριθούν για να συμμετάσχουν στο due diligence του λιμένα.
Υπενθυμίζεται ότι ο επενδυτής αποκτά το 51% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) και όχι το 67%, όπως συνέβη στα άλλα λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΟΛΗ και ΟΛΗΓ). Πλέον η πίεση για αποκρατικοποιήσεις έχει μειωθεί και έτσι τόσο η κυβέρνηση, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ αναζητούν τρόπους για τη μεγιστοποίηση της αξίας και του οφέλους που προκύπτει από τις αποκρατικοποιήσεις. Με άλλα λόγια, θέλουν να συμμετάσχουν περισσότερο στη δημιουργία υπεραξίας που προκύπτει από τις εν λόγω αξιοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων.
Τι πιστεύουν οι Έλληνες για τον υπερτουρισμό
Το 30,5% των Ελλήνων πιστεύει ότι η χώρα πάσχει από υπερτουρισμό, ενώ το 45,6% θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμη πρόβλημα. Ωστόσο, όλοι συμφωνούν ότι χρειάζονται και μάλιστα άμεσα μέτρα περιορισμού του υπερτουρισμού. Αυτό είναι, μεταξύ άλλων, το αποτέλεσμα της έρευνας που διενεργήθηκε από την aboutpeople για το Ινστιτούτο ΕΤΕRΟΝ από τις 22 έως τις 24 Ιουλίου 2024, σε δείγμα 1002 ατόμων πανελλαδικά, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές για την ανάγκη να υπάρξει σαφής στρατηγική. Με βάση την έρευνα, το 74,4% των Ελλήνων αξιολογεί την επίδραση του τουρισμού ως θετική ή μάλλον θετική για τη χώρα. Οι ερωτηθέντες σε τουριστικές περιοχές έχουν ανάμεικτες απόψεις: το 67,2% βλέπει θετική επίδραση, ενώ το 30,8% αρνητική. Ο τουρισμός θεωρείται ότι βοηθά την οικονομία και δημιουργεί θέσεις εργασίας, αλλά αυξάνει τα ενοίκια και την ακρίβεια. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες συμφωνούν με τις κινητοποιήσεις κατά του υπερτουρισμού και υπέρ των περισσότερων ελεύθερων παραλιών αντί για ξαπλώστρες.
Διαβάστε επίσης
Η πολυτελής ζωή των ΗΑΕ “μαγνητίζει” τους πλούσιους Βρετανούς
Zara: Το ρεκόρ επιδόσεων στην Ελλάδα και οι επενδύσεις
Γαλλικός “κόφτης” στις εξαγωγές ανεβάζει τις τιμές ενέργειας στην Ιταλία