THEPOWERGAME
Η σίγουρη απόδοση του Δημοσίου
Αν ψάξει κανείς στα βαθιά, στα πολύ βαθιά και με πολύ κόπο, και αν έχει και πάνω από 200.000 ευρώ, μπορεί να βρει απόδοση στις προθεσμιακές καταθέσεις από 1,5%-2%, βία 2,2%-2,5% αν είναι ο όμιλος μη συστημικός… Την ίδια στιγμή, το Δημόσιο φιγουράρει με τη νέα σειρά έντοκων γραμματίων, δελεάζοντας το κοινό μέσα από την έκδοση της Τετάρτης. Την προηγούμενη φορά η απόδοση ήταν 3,44% και η καινούργια που θα διαμορφωθεί στην αυριανή δημοπρασία αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα. Για να κερδίσει κάποιος αυτό το σούπερ τριάρι, που είναι ακόμη πιο πάνω από τριάρι δηλαδή (3,44%), θα πρέπει να κρατήσει τους τίτλους για όλη τους τη διάρκεια, εν προκειμένω για 26 εβδομάδες.
Τι προσφέρει λοιπόν το Δημόσιο; Μια ασφαλή και σίγουρη απόδοση για ένα εξάμηνο και επιπλέον, αφορολόγητα. Τα «ντεσού» της ιστορίας είναι δύο: τα φυσικά πρόσωπα που μπορούν να συμμετάσχουν στη Δημοπρασία, ταυτόχρονα με τις τράπεζες – primary dealers, έχουν πλαφόν αγοράς τα 10.000 ευρώ και δεύτερον δεν είναι πάντα εύκολο να αποκτήσουν αυτούς τους τίτλους οι ιδιώτες (ειδικά αν η τράπεζα στην οποία τηρούν λογαριασμό ή μερίδα τύχει να μη συμμετέχει στη συγκεκριμένη δημοπρασία). Εναλλακτική, βέβαια, υπάρχει και αυτή λέγεται δευτερογενής αγορά τίτλων. Οπότε, όσοι ενδιαφέρεστε, υπάρχουν δύο μονοπάτια.
Τα φώτα στη Βουλή για τον 5ο πόλο
Στη Βουλή σήμερα όλα τα φώτα, για να συζητηθεί η σύμβαση συγχώνευσης Attica Bank με Παγκρήτια. Όλοι θα περάσουν γύρω από τα έδρανα του κοινοβουλίου, προκειμένου να παραστούν στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, που θα εξετάσει το σχέδιο της συγχώνευσης, πριν τεθεί προς ψήφιση από την Ολομέλεια την Παρασκευή. Το δικό τους «παρών» αναμένεται να δώσουν πανηγυρικά ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, που εξαρχής «αγκάλιασε» το εγχείρημα, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας -ο πρωτεργάτης του cluster των μικρών τραπεζών, όπως είχε γράψει το powergame.gr-, ο επικεφαλής του ΤΧΣ, Ηλίας Ξηρουχάκης, που έβαλε την υπογραφή του στο deal, και ο ισχυρός άνδρας της Thrivest, Αλέξανδρος Εξάρχου, που πέραν της υπογραφής του, βάζει και 200 εκατ. ευρώ ως ιδιώτης επενδυτής.
Χρυσές δουλειές και για τη Volvo στην Ελλάδα
Κατά 44% αυξήθηκαν τα έσοδα της Volvo Cars στην Ελλάδα το 2023. Η εταιρεία παρουσίασε έσοδα σχεδόν 120 εκατ. ευρώ, από 83 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους σχεδόν διπλασιάστηκαν. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 8,4 εκατ. ευρώ (από 4,9 εκατ. ευρώ το 2022) και τα καθαρά κέρδη σε 6,4 εκατ. ευρώ (από 3,6 εκατ. ευρώ). Πέρυσι η εταιρεία διένειμε το σύνολο των κερδών που είχε το 2022, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ. Για φέτος δεν αναφέρει τη διανομή μερίσματος, αλλά εκτιμάται ότι θα διανείμει το σύνολο των κερδών. Για το 2024, πάντως, η εταιρεία προβλέπει κάμψη των πωλήσεων σε σχέση με το 2023. Σημειώνεται ότι πέρυσι πουλήθηκαν πάνω από 2.300 οχήματα (επιβατικά) Volvo στη χώρα μας, ενώ φέτος κατά τους πρώτους έξι μήνες πουλήθηκαν 751 επιβατικά οχήματα Volvo.
Το δάνειο της Coca Cola HBC Egypt
Με 130 εκατ. δολάρια χρηματοδότησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης & Ανάπτυξης (EBRD) την Coca Cola HBC Egypt, θυγατρική εταιρεία της Coca Cola HBC AG. Το δάνειο θα αξιοποιηθεί, σύμφωνα με την EBRD, τόσο για τον εκσυγχρονισμό της μονάδας παραγωγής που διαθέτει η εταιρεία στην Αίγυπτο (55 εκατ. δολάρια), όσο και ως κεφάλαιο κίνησης (75 εκατ. δολάρια) της επιχείρησης. Η χρηματοδότηση, σύμφωνα με την HBC, θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου, καθώς η Coca-Cola HBC συνεχίζει να επενδύει στο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα για νέους να αναπτύξουν δεξιότητες, ενισχύοντας επίσης τις ίσες ευκαιρίες μέσω ειδικών μέτρων για την προώθηση της σταδιοδρομίας των γυναικών. Το έργο θα συμβάλει επίσης στην πράσινη ποιότητα, καθώς θα υποστηρίξει επενδύσεις και δραστηριότητες που οδηγούν σε βελτιωμένη ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή, μείωση της ρύπανσης των υδάτων και ενισχυμένη αποδοτικότητα των πόρων.
Από 5.000 έως 200.000 ευρώ οι «ταρίφες» των εισηγμένων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δημοσιεύτηκαν μόλις οι… ταρίφες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για τις εισηγμένες εταιρείες, για τη δημιουργία ΑΕΠΕΥ, για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδυτικής Διαμεσολάβησης (τις πρώην ΕΛΔΕ), για πιστωτικά ιδρύματα που παρέχουν επενδυτικές υπηρεσίες ή για τις ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων. Με απόφασή του, λοιπόν, το υπουργείο Οικονομικών, την οποία υπογράφει ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, διαμορφώνονται οι πόροι της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Αναλυτικά, αν μια εταιρεία θέλει να μπει στο Χρηματιστήριο, για την έγκριση του περιεχομένου ενημερωτικού δελτίου και την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο καταβάλλει, μεταξύ άλλων, στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς:
Πάγιο τέλος, το οποίο καταβάλλεται με την υποβολή της αίτησης για την εξέταση του ενημερωτικού δελτίου:
- 10.000 ευρώ για την εξέταση του ενημερωτικού δελτίου,
- 4.000 ευρώ για την εξέταση του περιεχομένου του εγγράφου αναφοράς και
- 4.000 ευρώ για την εξέταση του περιεχομένου του σημειώματος κινητών αξιών για ενημερωτικό δελτίο που αποτελείται από χωριστά έγγραφα, σύμφωνα με ευρωπαϊκές αποφάσεις.
Επίσης, η προς ένταξη εισηγμένη πληρώνει 1.000 ευρώ για την εξέταση του περιεχομένου συμπληρώματος ενημερωτικού δελτίου. Επίσης, πληρώνει άλλες 5.000 ευρώ για την εξέταση του βασικού ενημερωτικού δελτίου. Η προς ένταξη εισηγμένη καταβάλλει 1.000 ευρώ άπαξ, εάν, όπως τονίζεται στην Απόφαση, για την ίδια εταιρική πράξη καθίστανται διαθέσιμα έγγραφα, τόσο για την προσφορά, όσο και για την εισαγωγή κινητών αξιών (μετοχές) προς διαπραγμάτευση. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς χρεώνει ακόμα 5.000 ευρώ για την εξέταση περιεχομένου του ενημερωτικού δελτίου εισαγωγής μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά. Στις 5.000 ευρώ ορίζεται η «ταρίφα» για την εξέταση του ενημερωτικού δελτίου, που αφορά, μεταξύ άλλων, δημόσια προσφορά μετοχών.
Μία εισηγμένη πληρώνει ακόμη μεταβλητό τέλος ίσο με το γινόμενο της αξίας των κινητών αξιών που εισάγονται προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά που λειτουργεί στην Ελλάδα ή το γινόμενο της αξίας των κινητών αξιών στην περίπτωση μη εισαγωγής των κινητών αξιών στη ρυθμιζόμενη αγορά επί των αντίστοιχων ποσοστών της ακόλουθης κλίμακας:
- για αξία των κινητών αξιών έως εκατό εκατομμυρίων (100.000.000) ευρώ, ποσοστό τέσσερα εκατοστά τοις εκατό (0,04%),
- για αξία των κινητών αξιών μεγαλύτερη των εκατό εκατομμυρίων ενός (100.000.001) ευρώ, ποσοστό δύο εκατοστά τοις εκατό (0,02%). Το μεταβλητό αυτό τέλος καταβάλλεται σε κάθε περίπτωση εισαγωγής κινητών αξιών στη ρυθμιζόμενη αγορά.
Το μεταβλητό τέλος του εδαφίου καταβάλλεται πριν από την εισαγωγή των κινητών αξιών. Αυτά συμβαίνουν πριν μπει μια εταιρεία στο Χρηματιστήριο.
Αλλάζει η… ταρίφα
Μία εταιρεία που ήδη οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο πληρώνει ετησίως 5.000 ευρώ στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Που, όμως, προσαυξάνεται σωρευτικά κατά το αποτέλεσμα του γινομένου του μέσου όρου της ημερήσιας κεφαλαιοποίησης της εταιρείας κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, εφόσον αυτός υπερβαίνει τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ, επί των αντίστοιχων ποσοστών της ακόλουθης κλίμακας:
- για κεφαλαιοποίηση μεταξύ 20.000.001 και 100.000.000 ευρώ, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0055%,
- για κεφαλαιοποίηση μεταξύ 100.000.001 και 200.000.000 ευρώ, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0045%,
- για κεφαλαιοποίηση μεταξύ 200.000.001 και 500.000.000 ευρώ, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0035%,
- για κεφαλαιοποίηση μεταξύ 500.000.001 και ενός δισεκατομμυρίου (1.000.000.000) ευρώ, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0025%,
- για κεφαλαιοποίηση μεταξύ ενός δισεκατομμυρίου και τριών δισεκατομμυρίων, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0015%,
- για κεφαλαιοποίηση μεγαλύτερη των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ, το ποσοστό ορίζεται σε 0,0003%.
Η εισφορά, η οποία έχει ως βάση υπολογισμού τον μέσο όρο της ημερήσιας κεφαλαιοποίησης κάθε εταιρείας κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, καταβάλλεται εξ ημισείας κατά τους μήνες Μάρτιο και Σεπτέμβριο. Η εταιρεία είναι υπόχρεη καταβολής της εν λόγω εισφοράς εφόσον την πρώτη εργάσιμη ημέρα του τρέχοντος ημερολογιακού έτους οι κινητές αξίες της είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά ή ενταγμένες σε Πολυμερείς Μηχανισμούς Διαπραγμάτευσης, ακόμα και εάν τελούν υπό αναστολή διαπραγμάτευσης. Στην περίπτωση αυτήν, η συνολική εισφορά δε δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ.
Νομοθετικό μπλόκο στα κόλπα των ταξιτζήδων με τα POS
Τη χρησιμότητα της νομοθετικής ρύθμισης που ψηφίστηκε πρόσφατα και καθιστά υποχρεωτική τη σήμανση σε ελληνικά και αγγλικά σε εμφανές σημείο των ταξί της δυνατότητας πληρωμής με POS αναδεικνύει με ανάρτησή του στα social media ο εκπρόσωπος Τύπου του ΥΠΕΘΟΟ, Όμηρος Τσάπαλος. Όπως αναφέρει: «Όσοι κυκλοφορούν με ταξί στο κέντρο της Αθήνας έχουν διαπιστώσει πως είναι λίγοι οι οδηγοί που δέχονται πληρωμές με POS, παρά το γεγονός ότι αυτό έχει καταστεί υποχρεωτικό εδώ και μήνες! Οι δικαιολογίες που επικαλούνται είναι ότι το μηχάνημα δεν λειτουργεί, ότι παίρνει ώρα να εκκινήσει, ότι δεν έχει σήμα (!), ότι ψάχνει τεχνικό για να το εγκαταστήσει ή ακόμα ότι δεν ήξερε ότι υποχρεούται να το κάνει!». Η κυβέρνηση απάντησε στα κόλπα αυτά, επιβάλλοντας τη σήμανση για τα POS στα ταξί και θεσπίζοντας τσουχτερά πρόστιμα σε περίπτωση μη εφαρμογής του μέτρου από τους υπόχρεους. Γιατί οι πολίτες απαιτούν καλή εξυπηρέτηση, μηδενική ανοχή στην κοροϊδία και βελτίωση της καθημερινότητάς τους.
Αυξημένη αεροπορική κίνηση στους ελληνικούς αιθέρες
Σε νέα υψηλά επίπεδα κινήθηκε η αεροπορική δραστηριότητα στους ελληνικούς ουρανούς, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να έχει εξυπηρετήσει το α’ εξάμηνο του έτους αριθμό πτήσεων αυξημένο κατά 5,37% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2023. Με βάση τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΥΠΑ, εξυπηρετήθηκαν 446.462 πτήσεις, σε σύγκριση με 423.725 πτήσεις το 2023. Η πιο «πολυάσχολη» μέρα ήταν η περασμένη Κυριακή 21 Ιουλίου, οπότε από τον ελληνικό εναέριο χώρο πέρασαν 4.780 πτήσεις, αριθμός που ήδη ξεπέρασε το ρεκόρ ημερήσιας κίνησης του 2023, που ήταν 4.541 πτήσεις στις 5 Αυγούστου, μήνας ο οποίος κατά κανόνα είναι ο πιο κορεσμένος του έτους. Τα στατιστικά στοιχεία καταγράφουν προοδευτική άνοδο για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο-Ιούνιο, +2,7%, +3,9%, +4,5% αντίστοιχα.
Διαβάστε επίσης
Χρηματιστήριο: Σε υψηλό διμήνου με όχημα τις τράπεζες
Η Βιέννη είναι ξανά η πιο βιώσιμη πόλη στον κόσμο για το 2024
ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για πράσινα λιμάνια στην Ελλάδα