THEPOWERGAME
Τι συμβαίνει με το σχολείο στο Ελληνικό;
– Ηρεμία δεν μπορεί να βρει η Lamda Development με τα εκπαιδευτικά projects του Ελληνικού, καθώς μετά την ανακοίνωση του Κολέγιου Αθηνών ότι δεν θα προχωρήσει στην ίδρυση σχολείου στο παλιό Αεροδρόμιο, αναταραχές φαίνεται ότι υπάρχουν και στην περίπτωση του σχολείου που θα δημιουργήσουν τα Costeas Geitonas School (CGS). Συγκεκριμένα, έντονα συζητείται στην αγορά ότι η Prodea εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να αποσυρθεί από το εν λόγω project. Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η ΑΕΕΑΠ, η Lamda Development και το Costeas-Geitonas School είχαν προχωρήσει στη σύναψη Μνημονίου Συνεργασίας για την ίδρυση εκπαιδευτικού οργανισμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εντός του Ελληνικού. H Prodea, ωστόσο, μέχρι στιγμής ούτε διαψεύδει ούτε επιβεβαιώνει την είδηση, με πηγές κοντά στην εταιρεία να τονίζουν ότι οι συζητήσεις για το μέλλον του project συνεχίζονται. Ακόμα, όπως φαίνεται, λοιπόν, δεν υπάρχει κάτι οριστικό γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, ωστόσο θεωρείται ιδιαίτερα πιθανό ότι θα υπάρξουν εξελίξεις κατά το προσεχές διάστημα.
Τα πρόστιμα σε ταξιτζήδες χωρίς POS
– Τελειώσαν τα… ψέματα και από την 1η Απριλίου υποχρεούνται οι 28.560 εκμεταλλευτές ταξί και οι 3.393 επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε λαϊκές αγορές (υπαίθριους πάγκους και αγορές) να έχουν τερματικά POS. Αυτό σημαίνει ότι όποιος καταναλωτής ζητήσει να πληρώσει με κάρτα θα πρέπει οι επαγγελματίες των 35 νέων κλάδων να το έχουν διαθέσιμο. Σε διαφορετική περίπτωση, θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ. Την ίδια περίοδο θα ξεκινήσουν και οι έλεγχοι σε όλους τους κλάδους που επεκτείνεται η υποχρέωση, με τον ελεγκτικό μηχανισμό να διενεργεί αυτοψίες σε όλο το φάσμα της αγοράς. Παράλληλα, οι καταναλωτές μπορούν μέσω της ειδικής πλατφόρμας καταγγελιών να αναφέρουν το περιστατικό και να ελεγχθεί από τον μηχανισμό της ΑΑΔΕ εάν ο επαγγελματίας διαθέτει POS, καθώς και γιατί αρνήθηκε. Σημειώνεται ότι πολλοί ιδιοκτήτες ταξί δεν επιθυμούν την τοποθέτηση POS, ενώ άλλοι ήδη έχουν προμηθευτεί και το έχουν θέσει στη διάθεση του κοινού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, από 28.560 εκμεταλλευτές ταξί το 56% αυτών εμφάνισε κέρδη στην Εφορία, το 40% ζημίες και το 4% μηδενικά αποτελέσματα. Οι 15.919 εκμεταλλευτές δήλωσαν ακαθάριστα έσοδα 15.103 ευρώ και καθαρά κέρδη 3.726 ευρώ.
Στα ταξίδια το έριξαν οι Έλληνες
– Κι όμως, το 31% των επιβατών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι Έλληνες. Με βάση τα στοιχεία του 2023 του ΔΑΑ, σχεδόν 8.800.000 Έλληνες πέρασαν την προηγούμενη χρονιά από το αεροδρόμιο της Αθήνας, δηλαδή κατά 13,3% περισσότεροι απ’ ό,τι το 2019. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, απέδωσε αυτήν την κινητικότητα στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά και στην αυξημένη σημασία που έχουν αποκτήσει μετά την πανδημία τα ταξίδια. Πάντως, μόλις το 14,6% των επιβατών ταξιδεύουν για λόγους εργασίας (business travel), ποσοστό το οποίο δείχνει ανάκαμψη, παραμένει ωστόσο χαμηλό για τον μητροπολιτικό προορισμό της χώρας. Και φυσικά σε αυτήν την αγορά η έλλειψη μεγάλων χώρων για την προσέλκυση πολύ μεγάλων συνεδρίων παίζει τον ρόλο της.
Πρόλαβε η Optima Bank
– Τον λαγό και τη χελώνα μού θύμισε η πρόταση του ΔΣ της Optima περί μερίσματος… αν και, για να είμαστε δίκαιοι, δεν είναι ακριβώς το στόρι του μύθου που κάνει την Optima Bank την πρώτη ελληνική τράπεζα που ανακοινώνει μέρισμα. Χωρίς να έχει τα βάρη και τις έγνοιες των συστημικών τραπεζών («κόκκινα» δάνεια, αναβαλλόμενη φορολογία κ.λπ.) και χωρίς να περιμένει την έγκριση του SSM για το μέρισμα, η Οptima, που συστάθηκε την επόμενη μέρα των ανακεφαλαιοποίσεων, του ΤΧΣ και των «κόκκινων» δανείων, ανακοίνωσε χθες την πρότασή της για διανομή μερίσματος 0,44 ευρώ ανά μετοχή, ποσό που αντιστοιχεί στο 32% της περσινής της κερδοφορίας (κέρδη 2023 ύψους 103 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 143%). Το μέρισμα αυτό ισοδυναμεί με απόδοση 5,71% στην τιμή κλεισίματος της μετοχής στις 5 Μαρτίου και 6,11% συγκριτικά με την τιμή εισαγωγής της μετοχής στο ΧΑ. Όπως θυμάστε, τον Οκτώβριο του 2023 η Optima μπήκε (πρώτη εισαγωγή τράπεζας έπειτα από χρόνια) στο ελληνικό Χρηματιστήριο και απ’ ό,τι φάνηκε… ήταν «γούρικη», καθώς τα placements και τα IPOs που ακολούθησαν ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.
! Κάποια συζήτηση περί μερίσματος εκ των πραγμάτων αναμένεται να γίνει σήμερα στα calls με τους αναλυτές που θα ακολουθήσουν τις επίσημες ανακοινώσεις αποτελεσμάτων 2023 της Alpha Bank και της Eurobank. Ήδη το θέμα έχει συζητηθεί στα αποτελέσματα γ’ τριμήνου, δεν θα τεθεί επί τάπητος σήμερα, που αφορά όλη την περσινή χρήση; Άντε και… κοντός ψαλμός αλληλούια, υπό την αίρεση πάντα του Επόπτη, για τις συστημικές τράπεζες. Από Ιούνιο οι γενικές συνελεύσεις θα κληθούν να εγκρίνουν την επιστροφή σε εποχές μερίσματος. Πρώτη χρονιά εφαρμογής, το 2024 για τα κέρδη του 2023.
Οι πέντε νέες τάσεις του real estate
Τις εκτιμήσεις της για την ελληνική αγορά ακινήτων κατέθεσε η Deloitte στην ετήσια έκθεσή της 2024 Greek Economic Playbook. Σ’αυτήν η Deloitte καταγράφει πέντε μελλοντικές τάσεις για την αγορά ακινήτων. Η πρώτη είναι ότι θα υπάρξουν συμπιεσμένες αποδόσεις για βιομηχανικά ακίνητα και logistics. Η δεύτερη, ότι θα κυριαρχήσει η ψηφιοποίηση, σε συνδυασμό με τις «έξυπνες» πόλεις, όπως αυτή που δημιουργείται στο Ελληνικό. Καθοριστικό ρόλο θα παίξουν επίσης οι πιστοποιήσεις ESG και η ανάπτυξη πράσινων γραφειακών χώρων, ενώ θα υπάρξει μεγάλη «ουρά» επενδύσεων σε υποδομές. Η έρευνα επίσης αναφέρει ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις το 2023 εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2022, καθώς οι αποδόσεις, παρ’ ότι κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, παραμένουν ελκυστικές για επενδύσεις. Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι «ζεστό», ειδικά για τα γραφεία υψηλής ποιότητας, ενώ επισημαίνεται και η έντονη κατασκευαστική δραστηριότητα για νέα γραφεία υψηλών προδιαγραφών.
Πώς οι πλούσιοι Κινέζοι εκτοξεύουν τα ενοίκια στην Αθήνα
Μεγάλος ντόρος γίνεται το τελευταίο διάστημα για το πρόγραμμα της Χρυσής Βίζας στην Ελλάδα, γεγονός που δεν άφησε ασχολίαστο ο γερμανικός Τύπος. Συγκεκριμένα, η εφημερίδα Handelsblatt σχολίασε το ελληνικό πρόγραμμα της Golden Visa, χαρακτηρίζοντάς το εξαιρετικά αμφιλεγόμενο, αλλά και ταυτόχρονα κερδοφόρο. Μάλιστα, ειδική αναφορά κάνει και στους πλούσιους Κινέζους, οι οποίοι φαίνεται ότι έχουν μετατρέψει ορισμένες περιοχές της Αθήνας σε μια αληθινή «China Town», υποστηρίζοντας μάλιστα ότι είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για τις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Χαρακτηριστικά αναφέρει το εξής: «Τα διαμερίσματα γίνονται απρόσιτα για τους ντόπιους σε πολλές περιοχές. Τα ενοίκια στην Αττική αυξήθηκαν έως και 56% τα τελευταία πέντε χρόνια. Ενώ, σύμφωνα με μελέτη, αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχει έλλειψη 212.000 διαμερισμάτων». Αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο οι λεγόμενες «Χρυσές Βίζες» επικρίνονται όλο και περισσότερο. Όπως προσθέτει η Handelsblatt: «H Golden Visa επιτρέπει το ελεύθερο ταξίδι σε όλη τη ζώνη Σένγκεν, με αποτέλεσμα να μετατρέπει το δικαίωμα διαμονής στην ΕΕ σε είδος πολυτελείας για τους πλούσιους, που μπορεί να αγοραστεί. Η πρακτική αυτή ευνοεί επίσης το ξέπλυμα χρήματος. Ως εκ τούτου, πολλές χώρες της ΕΕ έχουν σταματήσει να χορηγούν βίζες σε επενδυτές ακινήτων τα τελευταία χρόνια».