THEPOWERGAME
Συνεργασία TUI με Ryanair
Η TUI έψαχνε εδώ και κάποιο διάστημα την περαιτέρω διείσδυσή της στον τομέα των δυναμικών πακέτων διακοπών αυτό το καλοκαίρι, αναζητώντας συνεργασίες με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους. Η Ryanair, από την άλλη, ακολουθώντας μια αρκετά επιθετική τακτική -κατά την προσφιλή της μέθοδο-, είχε κατηγορήσει μια σειρά από Online Travel Agents ότι επιδίδονται σε πράξεις ψηφιακής πειρατείας της σελίδας της και στη συνέχεια χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες που ελήφθησαν παράνομα για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους καταναλωτές με υπερχρεώσεις για προϊόντα και υπηρεσίες, πολλά από τα οποία προσφέρονται δωρεάν στο Ryanair.com. Τελικά οι δύο ταξιδιωτικοί κολοσσοί της Ευρώπης βρέθηκαν κάπου στη μέση και κατέληξαν να συνεργαστούν. Να σημειωθεί ότι η Ryanair ακολούθησε την ίδια μέθοδο και με τους loveholidays και Kiwi, με τους οποίους πλέον συνεργάζεται.
Το… φαινόμενο της Δομικής Κρήτης
– Πάνω από 500% άνοδο μέχρι και χθες έχει καταγράψει η μετοχή της Δομικής Κρήτης, με τις συναλλαγές να αποτελούν ήδη για την αγορά αντικείμενο προβληματισμού. Ένα ράλι που πυροδοτήθηκε τον τελευταίο χρόνο, με τη μετοχή να αποτελεί «φαινόμενο» για το 2023, αν και τα νέα υψηλά τα έγραψε πριν από λίγες μέρες στα 4,56 ευρώ, με την κεφαλαιοποίηση να φτάνει στα 67,9 εκατ. ευρώ. Οι μετοχικές ισορροπίες στην εταιρεία άλλαξαν όταν πέρυσι το καλοκαίρι μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο ο παλαιός κατασκευαστής Δημήτρης Κούτρας, με τη μοναδική… εξέλιξη για την εταιρεία, αδιάφορη όμως, για τους ιδιώτες επενδυτές και μικρομετόχους -αν υπάρχουν- το ότι άνοιξε, λέει, υποκατάστημα στο Μαρούσι. Το ζήτημα είναι, τουλάχιστον χρηματιστηριακά, ότι χωρίς να υπάρχει κάποια επιχειρηματική εξέλιξη γνωστή στους επενδυτές και στις εποπτικές αρχές, τη μία μέρα αλλάζουν χέρια στη μετοχή 8 χιλιάδες τεμάχια, την άλλη 4 χιλιάδες τεμάχια και την επόμενη… 141 χιλιάδες κομμάτια ή 122 χιλιάδες κομμάτια.
– Μεγάλη η διακύμανση στις συναλλαγές, παρατηρούν οι χρηματιστές, καθώς ειδικά σε ανοδική συνεδρίαση και με μεγάλο όγκο συναλλαγών, συνήθως «κάποιοι» βγαίνουν και πουλάνε σε καλύτερη αποτίμηση. Και αν στην αγορά ψιθυρίζεται ότι ο Κούτρας έχει… μεγάλα σχέδια, τα fundamentals δεν φαίνεται να ευνοούν τέτοια μεγάλη αντίδραση άνω του 500%, θυμίζοντας άλλες εποχές και καταστάσεις, αναφέρουν οι χρηματιστές. Η εταιρεία αρκείται στις τυπικές ανακοινώσεις, δηλαδή ετήσια αποτελέσματα και εξαμήνου. Με βάση τα στοιχεία του εξαμήνου, το ανεκτέλεστο διαμορφώνεται στα 89 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος εμφανίζεται αυξημένος στα 8,5 εκατ. ευρώ (σ.σ.: στο α’ εξάμηνο του 2023) από 4,5 εκατ. ευρώ το 2022, με τα μεικτά κέρδη σε 1,56 εκατ. ευρώ από 1,1 εκατ. ευρώ.
Το ευφυολόγημα με τις εγγυήσεις του Ηρακλή ΙΙΙ
– Μπορεί η συζήτηση περί σεναρίου αύξησης του ποσού των κρατικών εγγυήσεων του Ηρακλή ΙΙΙ να πυροδοτείται από κάποιους κύκλους, αλλά τελικά μόνο σε επίπεδο φιλολογικής συζήτησης φαίνεται να μένει… Οι θεσμικοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομίας μόνο ως ευφυολόγημα ερμηνεύουν τη φημολογία περί διπλασιασμού του σημερινού ορίου των 2 δισ. ευρώ και σπεύδουν να επισημάνουν ότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε παράβαση απόφασης της DGCom ή θα απαιτούσε, στην περίπτωση που θα κρινόταν απαραίτητο, τροποποίηση του Νόμου. Όσο και αν το ένθερμο ενδιαφέρον για ένταξη νέων τιτλοποιήσεων φθάνει σε βαθμό να ακούγονται εκτιμήσεις και σχόλια περί αύξησης του ορίου των κρατικών εγγυήσεων (που σήμερα μάλιστα λόγω αναβάθμισης έχουν rating BB+), η κουβέντα δεν υπάρχει καν στο τραπέζι, λένε εντελώς ξεκάθαρα (πιο ξεκάθαρα δεν γίνεται) πηγές του οικονομικού επιτελείου.
Ήρθε στην Ελλάδα η Frou Frou
Ντεμπούτο στην ελληνική αγορά κάνει η Frou Frou, κυπριακή εταιρεία που ίδρυσαν το 1964 στη Λευκωσία ο Χάρης Χατζηκυριάκος με τον αδελφό του Γιώργο με δραστηριότητα στην αγορά μπισκότων. Σταδιακά επεκτάθηκε σε συγγενείς κατηγορίες, όπως πατατάκια, δημητριακά, σοκολάτες κ.ά. Το πιο εμπορικό προϊόν της εταιρείας είναι τα μπισκότα Morning Coffee, με τα οποία και έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά στα ράφια της αλυσίδας Σκλαβενίτης.
Τα deals της startup σκηνής
– Με το χαμόγελο στα χείλη βρίσκονται αυτές τις ημέρες πολλές ελληνικές startups. Τα χαμόγελα δεν έχουν ανθήσει μόνο για το γεγονός ότι το οικοσύστημα έχει ήδη προσελκύσει, μέσα σε ενάμιση μήνα, κεφάλαια άνω των 35 εκατ. δολαρίων από διεθνή και εγχώρια funds, αλλά γιατί αυτήν την περίοδο αναμένεται να κλείσουν σημαντικές χρηματοδοτήσεις προς τη νεοφυή σκηνή της Ελλάδας, οι οποίες κυοφορούνταν εδώ και μήνες. Και δεν μιλάμε για μία ή δύο περιπτώσεις εταιρειών, αλλά για συμφωνίες χρηματοδότησης που χρειάζονται δύο χέρια για να τις μετρήσεις στα δάχτυλα.
Σταδιακά αυτά τα deals ωριμάζουν και θα αρχίσουν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Βέβαια, από το οικοσύστημα λείπει επί του παρόντος ένα μεγάλο exit, με τους γνωρίζοντες να επιμένουν, πάντως, ότι δεν αποκλείεται να δούμε προσεχώς και εξαγορές με αντικείμενο ελληνικές startups. Το εγχώριο οικοσύστημα των startups φαίνεται να ετοιμάζεται για μια πολύ καλή χρονιά, η οποία θα ξεπεράσει τις αντίστοιχες περσινές -μειωμένες έναντι του 2022- επιδόσεις…
Θέμα χρόνου ο διαγωνισμός για τον παραλιακό πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο
Από μέρα σε μέρα αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τον πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο της παραλιακής λεωφόρου, μήκους 22 χλμ., προϋπολογισμού ύψους 24,7 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί από την Περιφέρεια Αττικής, ενώ ο φορέας που ωρίμασε το έργο είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025, καθώς η χρηματοδότησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί περιορισμό ως προς το χρονοδιάγραμμα. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού πρέπει να υπάρχει ανάδοχος, ενώ να σημειωθεί ότι το έργο θα δημοπρατηθεί ως «μελετοκατασκευή», με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει την οριστική μελέτη, τη μελέτη εφαρμογής και την κατασκευή του έργου. Το μεγαλεπήβολο έργο του Αστικού Περιπάτου ουσιαστικά θα συνδέει την περιοχή της Καλλιθέας με τον δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Πρόκειται για όλη την αστική ακτογραμμή, που θα συνδέει έξι δήμους και θα εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Ποσειδώνος – Κηφισού του δήμου Μοσχάτου έως το Δημαρχείο του δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης.
Αργοπεθαίνει η δορυφορική τηλεόραση
Η επισκόπηση των αγορών που παρουσίασε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων δείχνει ξεκάθαρα τον αργό θάνατο της δορυφορικής συνδρομητικής τηλεόρασης. Από το 2015, που το μερίδιό της ανερχόταν σε 91%, το 2022 υποχώρησε σε 57%. Συνολικά ο αριθμός των χρηστών δορυφορικού πιάτου έχει υποχωρήσει στις 683 χιλ. στο τέλος του 2022, από 902 χιλ. που ήταν το 2015. Η τεχνολογία που κερδίζει έδαφος είναι φυσικά η IPTV, η οποία τα τελευταία τρία χρόνια κέρδισε πάνω από 25 ποσοστιαίες μονάδες και από 18% μερίδιο που είχε το 2019, βρέθηκε στο 43% στο τέλος του 2022. Προς την κατεύθυνση αυτήν καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η αύξηση των ταχυτήτων στις ευρυζωνικές συνδέσεις, που καθιστούν ευκολότερη την υλοποίηση απαιτητικών online υπηρεσιών, όπως είναι η IPTV.