THEPOWERGAME
Πώς η κακοκαιρία Daniel ξήλωσε και μεγάλα έργα!
– Πολύ υψηλό είναι, όπως αναμενόταν, το κόστος για την αποκατάσταση των υποδομών (χωρίς να περιλαμβάνονται οι άλλες ζημιές σε κατοικίες, ζωική παραγωγή, κ.λπ.) μετά την κακοκαιρία Daniel. Και θα την πληρώσουν άλλα μεγάλα έργα, οι διαδικασίες για την κατασκευή των οποίων θα πάνε πίσω. Ακόμα και έργα που έχουν προσωρινούς αναδόχους, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, παρασύρθηκαν από τον Daniel. Το κόστος αποκατάστασης των υποδομών σε Θεσσαλία, Εύβοια και Στερεά Ελλάδα μετά τις περσινές θεομηνίες θα προσεγγίσει το 1,3 δισ. ευρώ, αν και μέχρι στιγμής δεν έχει υπολογιστεί η δαπάνη για τη μόνιμη αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών. Αρχικά είχε υπολογιστεί σε 200 εκατ., αλλά χθες ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είπε πως θα είναι αρκετά υψηλότερη. Στο κόστος του Daniel πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα αντιπλημμυρικά έργα που θα αναλάβει να προχωρήσει η νέα κρατική εταιρεία που δημιουργείται. Θα ξέρουμε το κόστος όταν παρουσιαστούν οι μελέτες για τα αντιπλημμυρικά έργα, μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου, όπως είπε χθες ο κ. Ταχιάος. Ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σταϊκούρας, μίλησε για αυστηρή προτεραιοποίηση των έργων με βάση τις πεπερασμένες δυνατότητες χρηματοδότησης. Μεταξύ των έργων που την πληρώνουν περιλαμβάνονται και αρκετά ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας, καθώς «λεφτά δεν υπάρχουν».
Ζημιές και στο Υπερταμείο λόγω Μαντωνανάκη
– Μπορεί να ανακοίνωσε κέρδη-ρεκόρ για το 2022 σε επίπεδο εταιρείας, αλλά και το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) πλήρωσε ακριβά την πολυετή διαμάχη με τον Όμιλο Μαντωνανάκη. Λόγω της ενοποίησης των οικονομικών αποτελεσμάτων με τα εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα της ΕΤΑΔ, η ΕΕΣΥΠ είχε ζημίες 181 εκατ. ευρώ σε επίπεδου Ομίλου. Τα δυσάρεστα ενοποιημένα αποτελέσματα οφείλονται στις προβλέψεις που αναγκάστηκε να πάρει η ΕΤΑΔ, επειδή ο Όμιλος Μαντωνανάκη έχει κερδίσει σειρά διαιτησιών στον Άρειο Πάγο, μέσω των οποίων έχει κάνει την κρατική εταιρεία αξιοποίησης ακινήτων να του χρωστάει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Η Alpha Real Estate Services και η επιστροφή κεφαλαίου
Την απαρχή ενός νέου κεφαλαίου για την Alpha Αστικά Ακίνητα, μία από τις πρώτες εταιρείες Real Estate στη χώρα μας, σηματοδοτεί η σημερινή Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων της, η οποία, μεταξύ άλλων, θα κληθεί να εγκρίνει την αλλαγή της επωνυμίας της σε Alpha Real Estate Services. Η διοίκηση θα υποστηρίξει σήμερα πως η εταιρεία, έχοντας διαμορφώσει ένα υψηλής ποιότητας πελατολόγιο και υλοποιώντας με συνέπεια το πρόγραμμα μετασχηματισμού της, εστιάζει, πλέον, στην παροχή υπηρεσιών σε όλο το φάσμα της διαχείρισης και εκμετάλλευσης ακινήτων, ενώ ενισχύει την εξωστρέφειά της, προκειμένου να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά ακινήτων.
Η νέα στρατηγική της Alpha Real Estate Services στηρίζεται και στην οικονομική ευρωστία της. Το γεγονός αυτό θα επισφραγιστεί στη σημερινή Γενική Συνέλευση με την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, καθώς η εταιρεία δεν χρειάζεται τα υψηλά σημερινά ταμειακά διαθέσιμα. Η διοίκηση της Alpha Real Estate Services, πιστή στις εξαγγελίες της, προτείνει τη μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά €30.800.000, με μείωση της ονομαστικής αξίας κάθε μετοχής από τα €4,15 στα €1,95. Οι μέτοχοι θα λάβουν την επιστροφή κεφαλαίου με καταβολή μετρητών.
Η Revoil και οι φορτιστές
– Επιφυλακτική εμφανίστηκε χθες η διοίκηση της Revoil για τη βιωσιμότητα των επενδύσεων εγκατάστασης φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πρατήρια καυσίμων. Όπως είπε, στην παρουσίαση που έκανε στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η εγκατάσταση φορτιστών στα πρατήρια εγκυμονεί κινδύνους (σ.σ.: μάλλον έχει στο μυαλό της τα πρόσφατα κρούσματα εκρήξεων και πυρκαγιών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα). Δεν απορρίπτει, πάντως, την είσοδο στη συγκεκριμένη αγορά, αφού ήδη ένα στα δέκα ΙΧ που κυκλοφορεί στη χώρα είναι υβριδικό ή ηλεκτρικό. Θεωρεί, όμως, πιο ιδανικό σημείο για την τοποθέτηση φορτιστών ένα σούπερ μάρκετ, όπου ο χρήστης δαπανά περισσότερη ώρα. Κάποιοι ανταγωνιστές της έχουν ήδη ανακοινώσει πρατήρια μόνο για ηλεκτρικά οχήματα.
Η μερισματική πολιτική του Απ. Βακάκη
– Πάνω από 400 εκατ. ευρώ σε μερίσματα έχει καταβάλει το 2023 η Jumbo. Την τελευταία πενταετία η εταιρεία, η οποία έχει αποδειχτεί ότι αποτελεί πλέον μηχανή παραγωγής υπεραξιών, έχει πληρώσει 200 εκατ. ευρώ ομολογιακό δάνειο, προβαίνοντας μάλιστα στην ολική εξόφλησή του πριν τα επιτόκια αρχίσουν να παίρνουν την ανηφόρα. Επίσης, διατηρεί μετρητά στο ταμείο περί τα 431 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα παραμένει μέσα στις δέκα προτιμώμενες μετοχές του MSCI. Η μετοχή της Jumbo εμφανίζει απόδοση πάνω από 40%, έναντι απόδοσης 45% του γενικού δείκτη, και μερισματική απόδοση συνολικά που ξεπερνάει το 30%. Μάλιστα, ο ισχυρός άνδρας της εταιρείας, Απόστολος Βακάκης, φέρεται να έχει τοποθετηθεί απέναντι στους μετόχους του παλαιότερα ότι δεν υπάρχει λόγος για τη συσσώρευση τόσων μετρητών στα ταμεία της εταιρείας και πως θα επιδιωχθεί να μένει στο ταμείο το 20% των πωλήσεων. Αν το 2023 οι πωλήσεις ξεπέρασαν το φράγμα του 1 δισ. ευρώ, ο όμιλος θα εμφανίσει στο ταμείο περί τα 200 εκατ. ευρώ, με τα υπόλοιπα να μετατρέπονται σε χρηματικές διανομές προς τους μετόχους ή νέες επενδύσεις.
Η παρτίδα σκάκι των τραπεζών
– Με το βλέμμα στραμμένο στις διεθνείς χρηματαγορές, οι CFOs των ελληνικών τραπεζών παίζουν… σκάκι, με την έννοια ότι περιμένουν στρατηγικά να τοποθετηθούν στο κατάλληλο σημείο, την κατάλληλη στιγμή. Δεν είναι θέμα μόνο τύχης προφανώς, θέλει στρατηγική -εξ ου και η προσημείωση με το σκάκι-, θέλει αμεσότητα, ευελιξία, κάτι που προσδίδεται και στο χαρακτηριστικό της εμπειρίας. Κάθε απόφαση για έκδοση τίτλων, κάθε mandate στους οίκους, σηματοδοτεί συγκεκριμένο κόστος για την τράπεζα που προβαίνει στην έκδοση. Κάθε κουπόνι μπορεί να εξοικονομεί πολύ περισσότερα χρήματα από το κατά τι υψηλότερό του. Βέβαια, σε αυτές τις αγορές η απόφαση κρίνεται εκ του αποτελέσματος, αλλά σίγουρα δεν είναι το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο. Μέχρι να ανάψει το «πράσινο φως» για τη νέα έκδοση της Alpha και της Εθνικής, που θα αντλήσουν κεφάλαια απορροφώντας ένα… διψασμένο για ελληνικούς τίτλους επενδυτικό κοινό (δεν θα αργήσει πάντως…), οι αναλυτές αναμένουν στο ακουστικό τους.
Αργεί να ανοίξει η τουριστική σεζόν
– Μπορεί η τουριστική σεζόν να συνηθίζεται να ανοίγει λίγο πριν από το Πάσχα των Καθολικών, αλλά φέτος οι ημερομηνίες δεν βοηθούν καθόλου. Πέφτει πολύ νωρίς, στις 31 Μαρτίου. Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε τουρίστα στα νησιά τόσο νωρίς! Και επειδή βλέπουμε δημοσιεύματα που λένε ότι η σεζόν φέτος θα ανοίξει νωρίς, ας μη γελιόμαστε, το ένα αεροπλάνο την εβδομάδα που έχουν βάλει οι tour operators για Κρήτη ή Ρόδο δεν σημαίνει ότι ανοίγει η σεζόν από τον Μάρτη. Μετά βίας θα λειτουργούν ένα-δυο ξενοδοχεία στα νησιά. Από 15 Απρίλη και βλέπουμε…
Ενδιαφέρον για τις προμήθειες αμυντικού υλικού
«Οι Συμβάσεις στον Αμυντικό Τομέα και οι Ευρωπαϊκές Εξελίξεις» ήταν ο τίτλος της ημερίδας που διοργάνωσε την Πέμπτη ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ). Μια πρωτοβουλία η οποία ήταν μάλλον αναγκαία, αν κρίνουμε από τη συμμετοχή, κάτι που μεταφράζεται στο ότι υπάρχει μεγάλη δίψα για ενημέρωση σε ένα θέμα για το οποίο στο παρελθόν έγιναν πολλά λάθη, που κόστισαν μάλιστα πολλά χρήματα και καλό θα είναι πλέον να ξέρουμε και να προσέχουμε. Θετική εντύπωση άφησε το ότι εκτός από τα μέλη του ΣΕΚΠΥ, δηλαδή τις επιχειρήσεις του αμυντικού τομέα, στην ημερίδα συμμετείχαν πολλά στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, τόσο από τη Διεύθυνση εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) όσο και από τα Γενικά Επιτελεία, αλλά και αρκετά νομικά γραφεία, ενώ παρευρέθηκε και ο αντιπρόεδρος της Βουλής, Γιώργος Γεωργαντάς. Άλλωστε, οι ομιλητές ήταν κάποιοι από τους πλέον διακεκριμένους ακαδημαϊκούς, αλλά και από την Ernst & Young, οι οποίοι ανέλυσαν πολλά ζητήματα για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών στον τομέα της Άμυνας, πρακτικές εφαρμογές, την ευρωπαϊκή διάσταση του νομικού πλαισίου των προμηθειών αμυντικού υλικού, αλλά και την υποστήριξη για συμμετοχή στα προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας.
! Πλώρη για νέες θάλασσες βάζει η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal. Μια και τον χειμώνα το Αιγαίο δεν «πουλάει», στέλνει το πιο πρόσφατο απόκτημά της, το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Journey, στον Περσικό Κόλπο. Συγκεκριμένα, από τον Νοέμβριο του 2024 το Celestyal Journey θα επισκέπτεται τέσσερις νέες χώρες (Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Μπαχρέιν και Ομάν) και έξι νέα λιμάνια (Ντόχα, Μπαχρέιν, Ντουμπάι, Khasab, Sir Bani Yas και Άμπου Ντάμπι) στον Περσικό Κόλπο. Η πρώτη νέα κρουαζιέρα επτά διανυκτερεύσεων «Desert Days» θα αναχωρήσει στις 9 Νοεμβρίου 2024 από την Ντόχα του Κατάρ. Το Celestyal Journey, χωρητικότητας 1.260 επιβατών, εντάχθηκε στον στόλο της εταιρείας τον περασμένο Σεπτέμβριο. Επίσης, η Celestyal σχεδιάζει να δρομολογήσει το νέο πλοίο Celestyal Discovery, χωρητικότητας 1.266 επιβατών, στην ανατολική Μεσόγειο από τον Νοέμβριο του 2025 έως τον Μάρτιο του 2026, με προσεγγίσεις σε Ελλάδα, Τουρκία, Κύπρο, Ισραήλ και Αίγυπτο. Αν φυσικά έως τότε έχει επικρατήσει ηρεμία στην περιοχή.