THEPOWERGAME
Στις ελληνικές καλένδες και το τελευταίο σχέδιο εξυγίανσης της ΕΑΒ
Το σχέδιο εξυγίανσης της ΕΑΒ είχε ξεκινήσει επί υπουργίας Αδώνιδος Γεωργιάδη και στόχο είχε να φέρει στην ελληνική αμυντική εταιρεία έναν στρατηγικό επενδυτή που θα αποκτούσε μειοψηφικό μερίδιο και το management της επιχείρησης. Μάλιστα, το φαβορί για την επένδυση αυτήν ήταν η κατασκευάστρια των F-16 και των F-35, Lockheed Martin. Τώρα όλα φαίνεται να μπαίνουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Η εταιρεία με απόφαση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, επιστρέφει ως αρμοδιότητα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επίσης, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας παρέχει για άλλη μια χρονιά ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα μέσω… νόμου. Έτσι, το ερανιστικό σχέδιο νόμου που κατέθεσε ο αρμόδιος υπουργός παρέχει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα στην εταιρεία, που χρωστάει ακόμη και της Μιχαλούς, για μέχρι το τέλος του 2024.
Τα 132 εκατ. ευρώ που λείπουν στη Σαρακάκης
Καλά εξελίχθηκαν οι πωλήσεις της εταιρείας των Αφών Σαρακάκη το 2022, αφού πέτυχε αύξηση πωλήσεων 15%, σε μια αγορά που πέρυσι πέτυχε αύξηση 5%. Ωστόσο, η εισαγωγική εταιρεία αυτοκινήτων και μηχανών (Volvo, Honda, Mitsubishi κ.λπ.) εμφάνισε ζημίες 2,3 εκατ. ευρώ, διευρύνοντας έτι περαιτέρω τις συσσωρευμένες ζημίες. Η εταιρεία στο τέλος του 2022 είχε συσσωρευμένες ζημίες πάνω από 160 εκατ. ευρώ, τα οποία δημιουργούν αρνητική καθαρή θέση 132 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αν ληφθούν υπ’ όψιν οι παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών, τότε η καθαρή θέση αυτή θα ήταν ακόμη δυσμενέστερη κατά περίπου 25-30 εκατ. ευρώ. Φυσικά, οι κόκκινες σημαίες σηκώθηκαν από την Deloitte και όλα δείχνουν ότι η εταιρεία απαιτεί μια γενναία κεφαλαιακή ένεση για να συνεχίσει τις δραστηριότητές της.
Η Παπαδοπούλου ενισχύει τη μονάδα στον Βόλο
Συνεχείς οι επενδύσεις της Ιωάννας Παπαδοπούλου στον Βόλο, όπου ενισχύθηκε η δυναμικότητα της μονάδας παραγωγής Caprice σε 15 τόνους την ημέρα. Η εταιρεία έλαβε πρόσφατα έγκριση για την ολοκλήρωση/οριστικοποίηση του κόστους σε μέρος της επένδυσης, περίπου 2,8 εκατ. ευρώ, που υπάχθηκε σε πρόγραμμα ενισχύσεων. Πρόκειται για επέκταση της μονάδας παραγωγής μπισκότων στη ΒΙ.ΠΕ. Βόλου. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει υποβάλει τροποποιημένο επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο έχει υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 3299/2004 και προβλέπει επενδύσεις 27,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 9,6 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν με επιχορήγηση Δημοσίου και 17,8 εκατ. ευρώ με ιδία συμμετοχή. Επίσης, έχει υποβάλει επενδυτικά πλάνα στον Ν.4399/2016 ύψους 46,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων με 11 εκατ. ευρώ θα επιδοτηθεί με τη χρήση αφορολόγητων αποθεματικών.
Τι συμβαίνει στη Mediterranean Gas;
Τα πράγματα δεν πάνε καλά με τη Mediterranean Gas, η οποία προωθεί την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στον Βόλο. Ο τοπικός Τύπος αποκάλυψε πως προ ημερών κατατέθηκε αίτηση εκκαθάρισης της εταιρείας,. η οποία, όμως, αποσύρθηκε, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν την υπόθεση. Το σχέδιο για FSRU στον Βόλο βρίσκεται αντιμέτωπο με σοβαρές τοπικές αντιδράσεις, ενώ έχει ήδη αναγκαστεί να «μετακομίσει» (στα χαρτιά πάντα) σε νέα περιοχή εντός του Παγασητικού. Οι ειδήσεις των τελευταίων ημερών μεταφράζονται από ορισμένους ως ένδειξη κακού κλίματος μεταξύ των μετόχων του σχήματος.
Ένας ψηφιακός κούκος δεν φέρνει την άνοιξη
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αυτός καθαυτός δεν φαίνεται να αρκεί. Ούτε είναι αυτοσκοπός. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει, μεταξύ άλλων, η μελέτη της ΕΥ, σύμφωνα με την οποία ενώ ο μετασχηματισμός έχει βοηθήσει πολύ επί της ουσίας όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, με κάποιες από αυτές να έχουν επενδύσει πολλά στο digital transformation, δεν έχει περάσει στη συνείδηση του κόσμου, του απλού εργαζομένου, το πέρασμα στη βιώσιμη και «πράσινη» ανάπτυξη. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η τελευταία μελέτη του οίκου αναδεικνύει το πρόβλημα, επισημαίνοντας ότι «το μετασχηματιστικό ταξίδι των εταιρειών φαίνεται να βρίσκεται ψηλά, κυρίως όμως στην ατζέντα των υψηλόβαθμων στελεχών, με αποτέλεσμα να μην ενεργοποιούνται εγκαίρως οι εργαζόμενοι και να νιώθουν ότι δεν αποκομίζουν οφέλη στην καθημερινότητα της εργασίας τους. Και τι προτείνει η ΕΥ ως αντίδοτο; Σαφή επικοινωνία, κοινοποίηση του οράματος στο προσωπικό, ενεργό συμμετοχή εργαζομένων σε θέματα που αναγνωρίζουν, έπειτα από ανατροφοδότηση σκέψεων και συζητήσεων. Πάντως, τα νούμερα είναι εντυπωσιακά: το 86% των επιχειρήσεων (που συμμετείχαν εννοείται στην έρευνα) έχουν ήδη υλοποιήσει τουλάχιστον ένα έργο μετασχηματισμού και το 54% αυτών, δηλαδή πάνω από τις μισές, έχουν ήδη προβεί στην υλοποίηση περισσότερων από δύο έργων. Όμως ακόμη η «πράσινη» ανάπτυξη και η βιωσιμότητα δεν τους πολυαπασχολεί, καθώς προτεραιότητα των έργων είναι η αναδιάρθρωση της επιχείρησης και η ψηφιακή μετάβαση.
Ο πόλεμος στη Γάζα και ο ελληνικός τουρισμός
Οι πολεμικές συρράξεις, εκτός από τις προφανείς καταστροφικές ανθρωπιστικές επιπτώσεις, επηρεάζουν σημαντικά και την οικονομία, αλλά και τον τουρισμό. Το αίσθημα ασφάλειας, απαραίτητο για την ταξιδιωτική βιομηχανία, πλήττεται καθοριστικά από εχθροπραξίες και συχνά αυτό το πλήγμα επεκτείνεται και σε περιοχές που στην πραγματικότητα δεν επηρεάζονται από τις ίδιες τις συγκρούσεις. Για παράδειγμα, η Αίγυπτος αντιμετωπίζει αυτήν τη στιγμή μεγάλη πτώση στην τουριστική της κίνηση λόγω του πολέμου στη Λωρίδα της Γάζας. Και αυτό έχει μια λογική, λόγω εγγύτητας. Ταυτόχρονα όμως επηρεάζεται και η Τυνησία, που είναι πολύ μακριά. Στην Αντίληψη Ασφάλειας που έχουν οι ταξιδιώτες, οι αραβικές χώρες αντιμετωπίζονται ως πιθανώς επικίνδυνες. Η Mabrian κατέγραψε τον Δείκτη Αντίληψης Ασφάλειας (Security Perception Index) σε ό,τι αφορά τον πόλεμο στη Γάζα και η Αίγυπτος είναι η μεγάλη χαμένη, με απώλειες στη βαθμολογία της κατά 28%. Ακολουθούν η Ιορδανία στο μείον 20% και το Κατάρ με μείον 18%. Μονοψήφια ποσοστά πτώσης καταγράφουν η Τυνησία (-9%), η Σαουδική Αραβία (-6%), η Τουρκία (-6%), το Ομάν (-3%) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (-1%). Η Ελλάδα από την άλλη δεν επηρεάζεται καθόλου κι αυτό γιατί δεν αποτελεί αραβική χώρα, αλλά και λόγω της στάσης της κυβέρνησης απέναντι στη συγκεκριμένη πολεμική σύρραξη.