THEPOWERGAME
Εισροές πάνω από 1,5 δισ. ευρώ σε λίγα 24ώρα
– Πάνω από 1,5 δισ. ευρώ σε λίγα 24ώρα πέφτει στην ελληνική οικονομία και τις τράπεζες (300 εκατ. για την Alpha, 1 δισ. για την ΕΤΕ, 200 εκατ. το 10ετές ομόλογο). Τα ελληνικά assets, τράπεζες, μετοχές και ομόλογα βρίσκονται στο επίκεντρο της προτίμησης των ξένων, με τη χρηματιστηριακή αγορά να σημειώνει από τα υψηλότερα κέρδη διεθνώς, άνω του 31%, παρά τις πωλήσεις των ξένων funds το διάστημα Μαρτίου – Οκτωβρίου. Η ψήφος εμπιστοσύνης των ξένων, σύμφωνα με Έλληνες διαχειριστές, στο asset management ξένων οίκων προκύπτει από τα… ψιλά γράμματα των εκδόσεων. Χαρακτηριστικά, η Unicredit επισήμως αγόρασε το 8,97% στην Alpha Bank από το ΤΧΣ. Ο ίδιος οίκος, όμως, την περασμένη Δευτέρα, που ανακοινώθηκε το deal, μέσω Χρηματιστηρίου αγόρασε άλλα 15 εκατ. μετοχές ανεβάζοντας τη συμμετοχή του κοντά στο 10% (9,7% για την ακρίβεια).
– Την επόμενη μέρα που ξεκίνησε η δημόσια προσφορά για το 20+2% της Εθνικής Τράπεζας, αυτή καλύφθηκε μέσα στα πρώτα 20 λεπτά και την πρώτη μέρα οι πληροφορίες για υπερκάλυψη της προσφοράς έκαναν λόγο για έξι φορές. Η ίδια ανοδική τάση συνεχίστηκε χθες, ενώ αναμένεται και σήμερα ισχυρή συμμετοχή και από την πλευρά των Ελλήνων επενδυτών. Εν τω μεταξύ, χθες άνοιξε προηγούμενη έκδοση δεκαετούς ομολόγου, με στόχο την άντληση άλλων 200 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο. Οι προσφορές που μαζεύτηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΔΔΗΧ, ξεπέρασαν τα… 900 εκατ. ευρώ. Σημεία των καιρών.
Το συμβόλαιο της AustrianCard στην Κένυα
– Σχεδόν 25 εκατ. ευρώ ήταν τα έσοδα της AustrianCard Holdings το 2022 από τις εκλογές στην Κένυα. Επειδή πρόκειται για μια μεγάλη αφρικανική χώρα, με πληθυσμό πάνω από 50 εκατομμύρια, το έργο ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για την AustrianCard, αφού αντιστοιχούσε πέρυσι σε περισσότερο από το 10% του ετήσιου τζίρου. Η εταιρεία στα αποτελέσματα εννεαμήνου που ανακοίνωσε για το 2023 έδειξε αύξηση εσόδων κατά 13,1% σε σχέση με τη αντίστοιχη περίοδο του 2022 και αύξηση καθαρών κερδών μετά από φόρους κατά 33,2%. Εξαιρουμένου του συμβολαίου της διεξαγωγής των εκλογών στην Κένυα, που αποτελεί μη επαναλαμβανόμενο (one off) έσοδο, η εταιρεία παρουσιάζει αύξηση εσόδων κατά 26,6%, και καθαρών κερδών μετά από φόρους κατά 133,3%. «Πλάτη» δε για να οι επιτευχθούν οι αυξήσεις αυτές, όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας, έβαλε η αγορά της Ρουμανίας και της Τουρκίας, όπου έχει δραστηριότητες η εταιρεία.
Οι πρώτοι χρήστες του ΟΛΑ
Προχωρούν οι συζητήσεις της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) με Gastrade, HIG και Τιτάν. Οι εταιρείες αυτές αναμένεται να είναι οι τρεις πρώτοι χρήστες του λιμένα, με πιο άμεση την εγκατάσταση της Gastrade στο θρακικό λιμάνι. Η εταιρεία πυρετωδώς υλοποιεί τις εγκαταστάσεις στο λιμάνι, με στόχο οι πρώτες ροές φυσικού αερίου από τον σταθμό επανεριοποίησης του LNG να ξεκινήσουν από τις αρχές του 2024. Επίσης, η HIG φαίνεται να έχει προχωρημένο σχέδιο δημιουργίας κέντρου logisticts έκτασης 20.000 τ.μ. μέσα στο λιμάνι. Τέλος, η Τιτάν, όπως έχει γράψει στο παρελθόν το powergame.gr, συνεχίζει να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία ενός σιλό τσιμέντου στο εσωτερικό του λιμένα.
Τα χαρτοφυλάκια των εισηγμένων ΑΕΕΑΠ
Συνολικά στα 3,9 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι είναι η συνολική αξία των χαρτοφυλακίων των εισηγμένων ελληνικών ΑΕΕΑΠ, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Alpha Finance. Μάλιστα, τα χαρτοφυλάκια των ΑΕΕΑΠ είναι αρκετά διαφοροποιημένα, ενώ κυρίαρχη θέση σε αυτά έχουν τα εμπορικά ακίνητα, όπως κτίρια γραφείων, καταστήματα λιανικής και logistics. Ακόμη, αυτές διαπραγματεύονται επίσης με αυξημένο discount σε σχέση με τη λογιστική τους αξία (NAV) την τελευταία 5ετία, που επί του παρόντος φτάνει το 20% με 30%. Οι ευρωπαϊκές ΑΕΕΑΠ από την άλλη διαπραγματεύονται κοντά στη λογιστική τους αξία (NAV) κατά μέσο όρο, με βάση τα ιστορικά στοιχεία των τελευταίων 20 ετών, σημειώνει η Alpha Finance, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι στην τρέχουσα συγκυρία η αποτίμησή τους είναι πολύ χαμηλότερη, περίπου 30% discount στη λογιστική τους αξία.
Βγαίνει το στοίχημα των Σέρβων στα αθλητικά
– Η Sport Vision, ένα αθλητικό multibrand concept από τα Βαλκάνια, έκανε ντεμπούτο στην ελληνική αγορά εν μέσω πανδημίας, το 2020, και μετρά ήδη δίκτυο 16 καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένου του νέου, με το σήμα Buzz, που άνοιξε πρόσφατα στη Λάρισα. Η αλυσίδα, σερβικών συμφερόντων, ελέγχει δίκτυο άνω των 150 καταστημάτων στις βαλκανικές αγορές και επεκτείνεται επιθετικά στην τοπική αγορά, με στόχο να αποσπάσει μερίδιο από εγχώριους και ξένους παίκτες. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι, στη 2η πλήρη οικονομική χρήση, εμφάνισε πωλήσεις 5,3 εκατ. ευρώ. Φέτος δε αναμένεται να επωφεληθεί από τα νέα καταστήματα που άνοιξαν το 2022 σε εμπορικές πιάτσες της Πάτρας και της Θεσσαλονίκης, καθώς και της Γλυφάδας, όπου άνοιξε πέρυσι δύο καταστήματα, αλλά και από τις προσθήκες του 2023, περί τα 6-7 καταστήματα.
Μπαίνει σε φάση ψηφιοποίησης και ο τουρισμός
– Σε φάση ψηφιοποίησης μπαίνει επιτέλους και ο τουρισμός, ένας κλάδος που, αν και συνεισφέρει άμεσα το 11,5% του ΑΕΠ (και άνω του 25% έμμεσα), δεν διαθέτει κανέναν εξειδικευμένο τρόπο καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων. Σύντομα λοιπόν θα έχει. Και μάλιστα θα δημιουργηθούν όχι μία, αλλά δύο πλατφόρμες. Η μία θα είναι η πλατφόρμα MyDigitalTourism, του υπουργείου Τουρισμού, και η άλλη θα είναι η πλατφόρμα Greek Tourism Analytics Dashboard (GTAD) του ΙΝΣΕΤΕ. Το MyDigitalTourism, όπως είπε η υπουργός Όλγα Κεφαλογιάννη παρουσιάζοντας τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, στα οποία θα ενταχθεί και το συγκεκριμένο, θα συγκεντρώνει στοιχεία από ξενοδόχους για αφίξεις/αναχωρήσεις, κάτι που αυτήν τη στιγμή μετρά μόνο δειγματοληπτικά η Τράπεζα της Ελλάδος, στον έλεγχο συνόρων. Το GDAT του ΙΝΣΕΤΕ, από την άλλη, θα συγκεντρώνει στατιστικά δεδομένα από διάφορες πηγές, open data και big data, θα τα αναλύει και θα τα μετατρέπει σε εύληπτη πληροφόρηση για λήψη αποφάσεων βασισμένη σε στοιχεία της αγοράς, για ένα εύρος επιχειρησιακών θεμάτων, όπως η τμηματοποίηση της αγοράς, η πρόβλεψη της ζήτησης, η βελτιστοποίηση των ενεργειών marketing, ο σχεδιασμός των επενδύσεων κ.λπ.