THEPOWERGAME
Το καρέ των εργολάβων και η ακύρωση διαγωνισμού
– Στην ακύρωση του διαγωνισμού για το έργο «Οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα σύνδεσης πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο σήραγγας Τυμφρηστού», προϋπολογισμού περί τα 200 εκατ. ευρώ, προχώρησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Είχε προηγηθεί απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, με την οποία γινόταν αποδεκτή προδικαστική προσφυγή της κοινοπραξίας Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. Οι τέσσερις εταιρείες 6ης τάξης έχουν συγκροτήσει ενιαίο μέτωπο και η αγορά περιμένει τις επόμενες κινήσεις τους.
Το δυσάρεστο παρελθόν και το άγνωστο μέλλον του Κτηματολογίου
– «Ο δρόμος του Αύριο οδηγεί στο Ποτέ», λέει μια γνωστή παροιμία και σ’ αυτό το πλαίσιο κινήθηκε, όπως μάθαμε, η κλειστή συνάντηση που είχε η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της Κτηματολόγιο με δημοσιογράφους. Οι τυχεροί που έλαβαν πρόσκληση για ενημέρωση πληροφορήθηκαν πως θα γίνει νέα προσπάθεια «επιτάχυνσης» του έργου, που σέρνεται επί 30 χρόνια και αποτελεί μία από τις «καυτές πατάτες» του συμπαθούς υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Παπαστεργίου, και του εξίσου συμπαθούς αρμόδιου υφυπουργού, κ. Κυρανάκη. Οι υπουργοί, αφού ανακοίνωσαν στην κλειστή συνάντηση τα μέτρα που πρόκειται να λάβουν, απέφυγαν επιμελώς να δώσουν χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης του έργου, γιατί έχουν ήδη εκτεθεί τόσοι και τόσοι προκάτοχοί τους.
Η κίνηση ματ του Σωκράτη Κόκκαλη
– Κίνηση ματ του Σωκράτη Κόκκαλη στα ακίνητα με δύο σημαντικές συμφωνίες. Πρώτον, για το ακίνητο-φιλέτο της Κλουκίνας – Λάππας στην Ερμού, που σήμερα στεγάζεται η γνωστή αλυσίδα Zara (του ομίλου Inditex), εξασφαλίστηκε… χρυσό συμβόλαιο μίσθωσης και μάλιστα για 20 χρόνια. Και, δεύτερον, για τους αποθηκευτικούς χώρους της Κλουκίνας – Λάππας στον Ταύρο αποφασίστηκε να αλλάξει η χρήση τους και να γίνουν κατοικίες για ενοικίαση σε φοιτητές.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, σε ό,τι αφορά την πρώτη περίπτωση, το συμβόλαιο έληγε τέλος του χρόνου και υπήρχαν διαπραγματεύσεις με τη μητρική εταιρεία των Zara για την ανανέωσή του. Μέχρι σήμερα το ενοίκιο ήταν της τάξης των 26 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε προβλέπει εντυπωσιακή αύξηση πέραν των 52 ευρώ ανά τ.μ. Σε μηνιαία βάση η Intrakom Properties έχει περί τις 70 χιλιάδες ευρώ ενοίκιο, μόνο από το συγκεκριμένο ακίνητο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξέταζε άλλες δύο προσφορές, πλην της Inditex.
Το λάθος των 150 εκατ. και τα μέτρα που έλαβε ο Γ. Μίχος
Αλλάζει ορκωτό ελεγκτή η EpsilonNet μετά το λογιστικό λάθος που της στοίχισε περίπου 150 εκατ. ευρώ σε υπεραξίες. Επίσης, η εταιρεία θα ενισχύσει το ΔΣ με μέλη που έχουν ειδίκευση στα χρηματοοικονομικά και τέλος θα συνεργαστεί με εταιρεία συμβούλων σχετικά με θέματα λογιστικής, εταιρικής διακυβέρνησης και προστασίας του περιβάλλοντος. Όσον αφορά τον ορκωτό ελεγκτή, ο Γιάννης Μίχος είπε ότι θα συνεργαστεί με μεγάλη ελεγκτική εταιρεία (προφανώς από τις Big 4). Πάντως, η τιμή της μετοχής μετά την (βίαιη) αναπροσαρμογή των κερδών του 2022 δεν έχει ανακάμψει, κόβει βόλτες κοντά στα 9 ευρώ, ενώ πριν από την αποκάλυψη του λάθους κινούνταν στα ιστορικά υψηλά των 11-12 ευρώ. Η μεταβολή αυτή αντιστοιχεί σε απώλειες της κεφαλαιοποίησης της τάξης των 140-150 εκατ. ευρώ.
Το Vimodji πάει στη Silicon Valley
Υπάρχουν ελληνικές startups που συνεργάζονται με τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως το Viber, και κορυφαία κινηματογραφικά στούντιο, όπως τα Universal Pictures και Warner Brothers, συνομιλούν με επενδυτές στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και γίνονται ευπρόσδεκτες στη Silicon Valley;
Η απάντηση είναι σαφώς ναι. Το Vimodji, επιχειρηματικό τέκνο της Ελευθερίας Μαμιδάκη και του Βασίλη Καλλίτση, είναι μία εξ αυτών. Η ελληνική startup, που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να στέλνουν video-μηνύματα, τα οποία εκφράζουν τα συναισθήματά τους, αυτές τις ημέρες -όπως μαθαίνουμε- φτιάχνει βαλίτσες για τη Μέκκα της τεχνολογίας, τη Silicon Valley.
Η καινοτόμος ελληνική νεοφυής επιχείρηση θα έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει την πορεία και τις προοπτικές της στη Silicon Valley, καθώς έχει επιλεγεί να συμμετάσχει στη 2η φάση του προγράμματος «Εξωστρεφής Επιχειρηματική Επιτάχυνση» (Thriving Global), που υλοποιεί η ENTERPRISE GREECE.
Στα σκαριά το μεγαλύτερο έργο LNG στον κόσμο
Τον θεμέλιο λίθο για το μεγαλύτερο έργο LNG στον κόσμο έθεσε ο Εμίρης του Κατάρ. Το έργο θα αποτελεί επέκταση του North Field και σκοπός του θα είναι η ενίσχυση της εξαγωγικής ικανότητας του Κατάρ κατά 48 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2027.
Το Κατάρ ανακοίνωσε το 2021 το μεγαλύτερο έργο LNG στον κόσμο, το οποίο πρόκειται να αυξήσει την παραγωγική του ικανότητα LNG από 77 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε 110. Η εταιρεία παραγωγής φυσικού αερίου και πετρελαίου του Κόλπου σχεδιάζει επίσης μια άλλη φάση επέκτασης στο North Field, το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στον κόσμο, το οποίο μοιράζεται με το Ιράν. Η δεύτερη φάση επέκτασης θα είναι το North Field South Project (NFS), το οποίο θα αυξήσει περαιτέρω την ικανότητα παραγωγής LNG του Κατάρ από 110 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε 126, με αναμενόμενη ημερομηνία έναρξης παραγωγής το 2027.
Η QatarEnergy επέλεξε τις διεθνείς μεγάλες εταιρείες TotalEnergies, Shell, ConocoPhillips, ExxonMobil, Eni, Sinopec και CNPC ως μετόχους μειοψηφίας στο έργο.
Ανεκτέλεστο πάνω από 30 εκατ. για τον Δρομέα
– Η εξαγωγική δραστηριότητα στηρίζει τις δραστηριότητες της Παπαναγιώτου «Dromeas», η οποία για την επόμενη 3ετία, έως και το 2026, έχει έναν εξαιρετικά υψηλό όγκο συμβασιοποιημένων έργων, που ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ. Στο α’ εξάμηνο φέτος εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 25% και ζημίες 247 χιλ. ευρώ, έναντι κερδών μετά από φόρους 450 χιλ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Πάντως, έχει επαναδιαπραγματευτεί τις τιμές πώλησης των μεγάλων συμβάσεων που έχει υπογράψει, όπως με τον Γερμανικό Στρατό και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προσαρμόζοντας αυξήσεις στις συμβάσεις λόγω εξωγενών συνθηκών.
Οι «μνηστήρες» της πορτογαλικής TAP
– Σε τροχιά ιδιωτικοποίησης έχει μπει εδώ και καιρό ο κρατικός πορτογαλικός αερομεταφορέας TAP. Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας ενέκρινε την προηγούμενη εβδομάδα το νομικό πλαίσιο, στο οποίο προβλέπεται η πώληση, τουλάχιστον, του 51% της εταιρείας. Η πορτογαλική κυβέρνηση σκοπεύει να διατηρήσει στρατηγικό μερίδιο στον αερομεταφορέα. Ήδη έχει εκφραστεί ενδιαφέρον από την IAG (Iberia, Aer Lingus, Vueling), ενώ τουλάχιστον άλλοι δύο μεγάλοι παίκτες φαίνεται ότι βλέπουν αξία στις «προνομιακές συνδέσεις» της TAP με τον πορτογαλόφωνο κόσμο. Πρόκειται για τη Lufthansa και την Air France-KLM. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών της χώρας, οι πλειοδότες πρέπει να είναι φορείς του κλάδου με σχετική κλίμακα, όχι επενδυτές αυστηρά οικονομικής φύσης.