THEPOWERGAME
Η εκκίνηση των έργων….
– Περίοδο κατασκευής τεσσάρων ετών προβλέπει η σύμβαση ΣΔΙΤ για την ανατολική περιφερειακή Θεσσαλονίκης με το περίφημο flyover που υπεγράφη τον περσινό Δεκέμβριο. Δέκα μήνες μετά, το υπουργείο και οι τοπικές Αρχές δίνουν μάχη για την εκκίνηση των εργασιών. Τα προβλήματα με αγωγούς που ανακαλύφθηκαν στη Βεΐκου κόστισαν αρκετούς μήνες καθυστερήσεων στο κρίσιμο έργο της γραμμής 4 της Αθήνας. Ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό έχει μπλοκαριστεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Τα παραδείγματα είναι πολλά και δυσάρεστα. Θα χρειαστεί ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια από κυβέρνηση και δημοτικές Αρχές για να ξεκινήσουν κρίσιμα έργα.
…και το αιώνιο στοίχημα!
– Και για να δείξουμε το μέγεθος του στοιχήματος για τον κρατικό μηχανισμό και τις εταιρείες του κλάδου, ας αναφέρουμε μερικά στοιχεία από το κορυφαίο βιβλίο «How Big Things Get Done», των Bent Flyvbjerg και Dan Gardner. Οι δύο συγγραφείς, με στοιχεία από βάση δεδομένων δεκάδων χιλιάδων μεγάλων έργων ανά τον κόσμο, μας εξηγούν πως μόνο το 8,5% των έργων ολοκληρώνονται στην ώρα και στο κόστος τους! Περίπου το 92% των έργων είτε κοστίζουν ακριβότερα, είτε τελειώνουν με καθυστέρηση, είτε και τα δύο!
Οι ζημιές στη μονάδα της ΑΓΕΤ Ηρακλής
– Η μονάδα της ΑΓΕΤ Ηρακλής, θυγατρικής του ομίλου Holcim, φαίνεται πως έχει υποστεί τις μεγαλύτερες ζημιές από την πρωτοφανή πλημμύρα στη Μαγνησία, καθώς οι άλλες μεγάλες μονάδες του νομού ήταν περισσότερο… τυχερές. Σύμφωνα με πρόσωπα που παρακολουθούν την προσπάθεια επιστροφής της περιοχής στην κανονικότητα, θα χρειαστούν κάποιες ημέρες για να επανέλθει το εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας σε κανονική λειτουργία. Αντίθετα, χωρίς σοβαρές επιπτώσεις πέρασαν την κοσμογονία των τελευταίων ημερών άλλες μονάδες, όπως του ομίλου Βιοχάλκο και της Χαλυβουργίας Ελλάδος.
Το πρώτο deal για off site ΑΤΜ
– Το ότι οι τράπεζες είναι κοντά στο να πουλήσουν τα ΑΤΜ τους, πρώτα αυτά που είναι σε off site θέσεις και μετέπειτα τα in store, είναι γνωστό, μάλιστα προ ημερών το powergame.gr ενημέρωνε σχετικά. Ειδικά για το πρώτο κομμάτι των εκτός δικτύου (off site) οι διαδικασίες θα είναι πιο άμεσες -πληροφορούμαστε ότι είναι σχετικά κοντά η πρώτη συμφωνία προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς μεγάλος τραπεζικός όμιλος συζητεί το ενδεχόμενο πώλησης σε ήδη συνεργάτη του. Κάτι που ενθέρμως συζητεί και δεύτερος τραπεζικός όμιλος. Αυτό που δεν είναι γνωστό και αφορά εκατοντάδες χιλιάδες συναλλασσομένων είναι το τι ακριβώς θα ισχύει την επόμενη μέρα για το κόστος χρήσης εκ μέρους του πελάτη.
– Σήμερα όλες οι συναλλαγές στα ΑΤΜ της τράπεζας του κάθε πελάτη, εκεί δηλαδή που τηρεί λογαριασμό και έχει cashcard, είναι εντελώς δωρεάν (σε αντίθεση με τη διατραπεζική χρήση, που είναι εξαιρετικά ακριβή και έχει οδηγήσει, όπως γράφαμε πρόσφατα, σε διψήφια μείωση χρήσης κατά περίπου 20%). Εύλογα αναρωτιούνται οι καταναλωτές αν ο καινούργιος ιδιοκτήτης των ΑΤΜ θα χρεώσει με κάποιο fee τις συναλλαγές ή ορισμένες από αυτές, από τη στιγμή που θα αναλάβει και το κόστος επένδυσης και διατήρησης των μηχανημάτων. Οπότε, τι γίνεται σε αυτήν την περίπτωση; Θα επιβαρύνονται, έστω και σε μικρό βαθμό, οι πελάτες της ίδιας τράπεζας ή θα βρεθεί η χρυσή τομή;
Οι Έλληνες μαθαίνουν το BNPL
– Πριν από περίπου έναν χρόνο το BNPL (Buy Now Pay Later, Αγόρασε τώρα, Πλήρωσε αργότερα) δεν σήμαινε και πολλά για τους Έλληνες καταναλωτές. Μετά την έλευση της σουηδικής Klarna στην Ελλάδα, τον περασμένο Σεπτέμβριο, πλέον 240.000 καταναλωτές κάνουν αγορές πληρώνοντας με τη μέθοδο του BNPL της Klarna. Η υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης της Klarna φαίνεται να έχει εξοικειώσει τους καταναλωτές με το BNPL. Σύμφωνα με έρευνα της Klarna, το 45% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι θα επέλεγε υπηρεσίες BNPL για πληρωμές με άτοκες δόσεις, ενώ μόνο το 31% απαντά ότι θα στρεφόταν στη χρήση πιστωτικής.
– Ήδη η Klarna, που μετρά πάνω από 150 εκατ. χρήστες παγκοσμίως, συνεργάζεται στην Ελλάδα με περισσότερους από 1.500 εμπόρους, ανάμεσα στους οποίους τα Public, τα IKEA και τα Leroy Merlin, τα H&M, Tommy Hilfiger και BSB, τα Cosmos sport και Zakcret. Μάλιστα, με τον Όμιλο Public, συμφερόντων Πάνου Γερμανού, η σουηδική startup έχει και μετοχική σχέση, καθώς συμμετείχε ως στρατηγικός επενδυτής στον κύκλο χρηματοδότησης 800 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε η Klarna πριν από έναν χρόνο. Μένει να δούμε αν η σχέση αυτή θα βαθύνει στο μέλλον και αν θα υπάρξει και νέα επένδυση του επενδυτικού βραχίονα του Public, της Public Capital Partners, στον σουηδικό μονόκερο…
Πρέπει να κινηθούμε γρήγορα
– Πιο επίκαιρη από ποτέ αποδείχτηκε η συνεδρίαση της HOTREC, που πραγματοποιείται 11-12 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής της ευρωπαϊκής «ομπρέλας» των επιχειρήσεων φιλοξενίας και εστίασης μεταξύ άλλων έβαλαν στο επίκεντρο της συζήτησης τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό, την ώρα που η χώρα αγωνίζεται να συνέλθει από την καταστροφή της πρόσφατης κακοκαιρίας. Βέβαια, η συνεδρίαση δεν ορίστηκε να γίνει στην Ελλάδα εξαιτίας αυτού του συμβάντος. Άλλωστε, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής δεν περιορίζονται -δυστυχώς- στην κακοκαιρία Daniel. Το επισήμανε και η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, που συμμετείχε στη συνεδρίαση, εκπροσωπώντας τον πρωθυπουργό. Είπε ότι «είναι σαφές ότι οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα και μεθοδικά, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, και να αναζητήσουμε την ισορροπία ανάμεσα στα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη του τουρισμού και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος». Περιμένουμε να δούμε αυτές τις πρωτοβουλίες.