THEPOWERGAME
Η συμφωνία DFC – Goldair για το λιμάνι του Βόλου
– Εκπλήξεις είχε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου, με τον φάκελο της Goldair να περιέχει επίσημη επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την κρατική επενδυτική τράπεζα των ΗΠΑ (την DFC) για χρηματοδότηση της επένδυσης. Πρόκειται για θετική έκπληξη, με δεδομένο πως αντίστοιχη επιστολή της DFC δεν υπήρξε ούτε για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ τελικά σταμάτησε), που αποτελούσε και την κορωνίδα του αμερικανικού ενδιαφέροντος μέχρι πρόσφατα. Η συμφωνία μεταξύ Αμερικανών και Goldair σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, Βασίλη Μαγκλάρα.
– Στην αγορά θεωρούν, επίσης, πως οι υπόλοιποι (ή τουλάχιστον οι περισσότεροι…) διαγωνιζόμενοι για το λιμάνι του Βόλου, για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου για να είμαστε ακριβείς, δεν είναι και τόσο φιλικοί προς τα αμερικανικά συμφέροντα. Με τις υποδομές του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να ανήκουν ήδη σε κινεζικά ή ρωσικά συμφέροντα, έχει ενδιαφέρον να δούμε προς τα πού θα «μπατάρει» ο διαγωνισμός για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Αν, δηλαδή, υπάρξει επενδυτής που θα επιδιώξει την ανάπτυξη του λιμανιού ή τον μαρασμό του!
– Το αμερικανικό ενδιαφέρον, μέσω της DFC, έρχεται πάντως σε συνέχεια μιας σειράς πρωτοβουλιών των ΗΠΑ για αναχαίτιση της διείσδυσης των συμφερόντων από την Ανατολή, που τις τελευταίες δεκαετίες ήταν ιδιαίτερα κινητικά στη χώρα μας. Ανεξάρτητα από το γεωπολιτικό παιχνίδι για το λιμάνι του Βόλου, ο ιδιοκτήτης της Goldair, Καλλίνικος Καλλίνικος, έχει δείξει πως επιθυμεί διακαώς την επικράτηση στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και πως είναι διατεθειμένος να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη. Θα γνωρίζουμε πόσο βαθιά έβαλε το χέρι περί τα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές!
Στο Πολεμικό Ναυτικό οι Γάλλοι για τις κορβέτες
– Ανήμερα της επίσκεψης της πρωθυπουργού της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι, στη χώρα μας πάνε στο Πολεμικό Ναυτικό οι Γάλλοι της Naval Group, για να παρουσιάσουν τη νέα πρότασή τους για τις κορβέτες, σε συνεργασία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά του Γιώργου Προκοπίου. Αντίπαλοι των Γάλλων είναι οι Ιταλοί της Ficantieri με την ONEX και τους Αμερικανούς, όπως είναι γνωστό, και είναι σίγουρο πως η Μελόνι θα συζητήσει το θέμα κατά την επίσκεψή της.
Τι προτείνουν οι Γάλλοι για τις κορβέτες; Πως οι τρεις θα κατασκευαστούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και η τέταρτη στη Γαλλία. Πως είναι διατεθειμένοι να εκπαιδεύσουν περίπου 1.000 εργαζόμενους των ελληνικών ναυπηγείων στη Γαλλία. Πως δέχονται την ελληνική απαίτηση ώστε το 30% του εξοπλισμού των κορβετών να προέρχεται από Έλληνες προμηθευτές. Η «ναυμαχία» αναμένεται να κορυφωθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Τα μερίδια στην εγχώρια αγορά smartphones
– Μερίδιο μιας πίτας η οποία, αν και δεν μεγεθύνεται, τουλάχιστον κινείται καλύτερα από το παγκόσμιο καθοδικό σπιράλ, διεκδικούν τα μικρότερα brands στην ελληνική αγορά smartphones, η οποία το 2022 έφτασε σε αξία τα 700 εκατ. ευρώ. Αυτήν την τάση επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τα μερίδια των κορυφαίων κατασκευαστών smartphones στην ελληνική αγορά.
Samsung, Xiaomi, Apple, Realme και Lenovo αποτελούν το top5 των κατασκευαστών smartphones στην Ελλάδα για το πρώτο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με τη διεθνή εταιρεία μετρήσεων Canalys, την πρωτιά στην ελληνική αγορά «έξυπνων» κινητών διατηρεί η Samsung με μερίδιο 41%, με την κινεζική Xiaomi να ακολουθεί με 30%. Οι δύο πρωταγωνιστές της αγοράς απέχουν μακράν από τους λοιπούς παίκτες smartphones, με την Apple να κατατάσσεται τρίτη με μερίδιο 9%, ενώ στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται οι κινεζικές Realme και Lenovo αντίστοιχα, με μερίδιο 4% εκάστη.
Τέλος στην έκπτωση για τους e-λογαριασμούς βάζει η Cosmote
– Τέλος στην παροχή έκπτωσης για τους e-λογαριασμούς σταθερής (1 ευρώ/μήνα) και κινητής (0,98 ευρώ/μήνα) τηλεφωνίας βάζει από τον Οκτώβριο η Cosmote. Η επιδότηση είχε θεσμοθετηθεί ως κίνητρο για τη μετάβαση από τους έγχαρτους στους ηλεκτρονικούς λογαριασμούς, ωστόσο οι λογαριασμοί εκδίδονται και αποστέλλονται πλέον μόνο ηλεκτρονικά, ως εκ τούτου η επιδότηση δεν έχει πλέον νόημα. Ως αντιστάθμισμα, πάντως, η εταιρεία δίνει τριπλάσια (απ’ όσα έδινε μέχρι τώρα) δωρεάν GB για τους πελάτες που εξοφλούν τους λογαριασμούς μέσω του Διαδικτύου και του APP.
Συνεχίζει τις επενδύσεις στην Ελλάδα η Pharmathen
– Το 2022 η Pharmathen συνέχισε την ανάπτυξη φαρμάκων που είχε δρομολογήσει από προηγούμενα έτη και άρχισε την ανάπτυξη νέων γενοσήμων. Οι δαπάνες για το στάδιο ανάπτυξης πέρυσι έφτασαν τα 38 εκατ. ευρώ, ενώ στις προθέσεις του Partners Group είναι η αύξηση των επενδύσεων στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι το business plan της πενταετίας αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ για την εταιρεία που ίδρυσε η οικογένεια Κάτσου κι έχει αλλάξει χέρια δύο φορές από το 2015 -μεταβιβάστηκε στην BC Partners και προ διετίας στην Partners Group. Το 2022 η Pharmathen εμφάνισε καθαρά έσοδα 272,6 εκατ. ευρώ, με αύξηση 17% και καθαρά κέρδη 13,4 εκατ. ευρώ, από 38 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Στόχος της είναι η περαιτέρω επέκταση στις ΗΠΑ και η διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην ανάπτυξη LAI προϊόντων. Βλέπει, πάντως, προκλήσεις στις διακυμάνσεις ευρώ/δολαρίου, στις τιμές πρώτων υλών και στον πόλεμο, που τροφοδοτεί την παγκόσμια ενεργειακή κρίση.
Ανεβαίνει βόρεια το οικοσύστημα καινοτομίας
– Δυναμική παρουσία στη ΔΕΘ μαθαίνουμε ότι θα έχει φέτος το οικοσύστημα των startups, μέσω της Elevate Greece ΑΕ, που θα έχει δικό της περίπτερο στη φετινή διοργάνωση. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στο περίπτερο της Elevate Greece θα δώσουν το «παρών» 10 ελληνικές νεοφυείς εταιρείες την περίοδο 9-13 Σεπτεμβρίου και άλλες 10 το διάστημα 14-17 Σεπτεμβρίου. Οι ελληνικές startups θα βρεθούν σε ένα γνώριμο περιβάλλον, αφού η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης έχει έντονο το στοιχείο της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Άλλωστε, και στη φετινή διοργάνωση θα υπάρχει ειδικό θεματικό αφιέρωμα «Ψηφιακή Ελλάδα».
– Το «Ψηφιακή Ελλάδα» ξεκίνησε με πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με τη ΔΕΘ-HELEXPO. Συγκεντρώνει πρωτοπόρες startups επιχειρήσεις από τον ευρύτερο χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας, των πολιτιστικών-βιομηχανικών δημιουργιών, του οπτικο-ακουστικού τομέα, των ψηφιακών παιχνιδιών και της δημιουργίας animation. Οι εταιρείες θα παρουσιάσουν ιδέες, προϊόντα και υπηρεσίες που εμπλουτίζονται με ομιλίες από επαγγελματίες του χώρου και ειδικούς αναλυτές, αλλά και από ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό.