THEPOWERGAME
Οι νέοι φόροι και το δίλημμα της κλιματικής κρίσης
– Αύξηση της φορολογίας στα αεροπορικά εισιτήρια, τα διόδια και τα αυτοκίνητα, ειδικά τα επαγγελματικά, και κατάργηση επιδοτήσεων σε ορυκτά καύσιμα είναι μεταξύ των μέτρων που εξετάζει η Γαλλία προκειμένου να εξασφαλίσει (επιπλέον) έσοδα για τη χρηματοδότηση της «πράσινης» μετάβασης της οικονομίας της. Καθώς η κλιματική κρίση δείχνει πλέον τα δόντια της, η γαλλική, όπως και όλες οι κυβερνήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καλούνται να απαντήσουν επειγόντως στο δίλημμα εάν το οικονομικό (από την αδράνεια απέναντι στην κλιματική αλλαγή με τις τεράστιες καταστροφές που αυτή επιφέρει) ή το πολιτικό (τα νέα -φορολογικά-μέτρα προκαλούν αντιδράσεις) κόστος είναι μεγαλύτερο και σε κάθε περίπτωση να βρουν σημείο ισορροπίας μεταξύ του περιβαλλοντικά αναγκαίου και του πολιτικά εφικτού. Ανάλογες αποφάσεις θα κληθεί, αργά ή γρήγορα, να λάβει και η Ελλάδα, καθώς κάθε χρόνο θα γίνεται ολοένα και πιο έντονη η ανάγκη για επιτάχυνση του ρυθμού της «πράσινης» μετάβασης.
Το άγνωστο μέλλον των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων με ΣΔΙΤ
– Ένα από τα ζητήματα που θα κληθούν να επιλύσουν οι νέες δημοτικές και περιφερειακές Αρχές είναι και αυτό των τριών μεγάλων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ), που προωθούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οι διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν, το ενδιαφέρον ισχυρών ομίλων εκδηλώθηκε, για τις δύο μονάδες της Αττικής και τη μονάδα Δυτικού Τομέα Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά νεότερα δεν ακούσαμε εδώ και μήνες. Και τα προβλήματα είναι πολλά. Για παράδειγμα, σχετικά με τη χωροθέτηση της ΜΕΑ Δυτικού Τομέα εκκρεμεί αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με το επιχείρημα πως σχεδιάζεται εντός της Γ’ ζώνης προστασίας του Εθνικού Πάρκου των λιμνών Κορώνειας – Βόλβης. Στην Αττική η κατάσταση είναι ακόμα πιο περίπλοκη.
Από πού έρχονται αποδόσεις για τους μετόχους της AS Company
– Η AS Company μπορεί να διατηρεί σταθερό προσανατολισμό στον κλάδο του παιχνιδιού και των ειδών για το παιδί, αλλά προκειμένου να πετύχει ετήσια απόδοση 4%-5% για τους μετόχους της (όπως έχει υποσχεθεί), κάνει μελετημένες κινήσεις στο τουριστικό real estate. Εν προκειμένω, εκμεταλλεύεται επενδυτικές ευκαιρίες και αγοράζει οικόπεδα στην Κρήτη. Από πέρυσι η εισηγμένη αποσύρει ρευστότητα από χρηματοοικονομικά προϊόντα χαμηλής απόδοσης και τα τοποθετεί σε αγορές γης. Μετά την Ελούντα πέρυσι, πρόσφατα έκλεισε συμφωνία 0,9 εκατ. ευρώ στα Μάταλα, όπου σχεδιάζει ανάπτυξη καταλυμάτων. Έτσι, δημιουργεί προϋποθέσεις για αύξηση αποδόσεων στο μέλλον, δεδομένου ότι ο τουρισμός σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και ειδικά η Κρήτη προσελκύει εκατομμύρια αφίξεις, ενώ θετικές προοπτικές διαγράφονται και εν όψει της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν.
O τουρισμός τροφοδοτεί εκ νέου τον πληθωρισμό
Την ώρα που οι τιμές των διακοπών έχουν αυξηθεί σημαντικά λόγω ανόδου των λειτουργικών εξόδων των τουριστικών επιχειρήσεων, ο ίδιος ο τουρισμός τροφοδοτεί εκ νέου τον πληθωρισμό. Οι αυξήσεις των τιμών σε όλο το φάσμα των τουριστικών υπηρεσιών προκαλούν προβληματισμό στην ΕΚΤ, η οποία έχει θέσει στόχο τη μείωσή του στο 2%. Οι εκτεταμένες δαπάνες των Ευρωπαίων για διακοπές και ταξίδια, όμως, κράτησαν τον πληθωρισμό τον Ιούλιο στο 5,6%, παρά τη μερική αποκλιμάκωσή του. Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times, η μέση τιμή κράτησης τουριστικών πακέτων μέσω της TUI αυξήθηκε φέτος κατά 7% και η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων κατά 31,6%. H μεγαλύτερη αλυσίδα ξενοδοχείων στην Ευρώπη, Accor, που έχει ξενοδοχεία σε πάνω από 3.000 περιοχές, έχει αυξήσει τις τιμές των δωματίων της κατά 18%. Σε όλες τις μεσογειακές χώρες, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, ο τουρισμός αυξήθηκε φέτος. Κάτι που μπορεί να φέρνει έσοδα στα δημόσια ταμεία και στις επιχειρήσεις, αλλά συμβάλλει και στη διατήρηση του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα.
Οι επενδύσεις της Κερκυραϊκής Ζυθοποιίας
– Η Κερκυραϊκή Ζυθοποιία «Corfu Beer» κατάφερε να επεκτείνει την παρουσία της στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας χάρη στις επενδύσεις της στη δυναμικότητα των γραμμών παραγωγής, το χημείο και τον έλεγχο της ποιότητας. Μάλιστα, η εταιρεία που ίδρυσε το 2006 ο Σπύρος Καλούδης με τον γιο του, Θανάση, όπως έγινε γνωστό πρόσφατα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία, χρηματοδοτήθηκε για επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 200.000 ευρώ με δημόσια δαπάνη 100.000 ευρώ. Η επενδυτική πρόταση που έτυχε έγκρισης αφορούσε ενίσχυση της παραγωγικής διαδικασίας με μια επιπλέον γραμμή παραγωγής με σύγχρονο εξοπλισμό και αυτοματοποιημένη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένης χρηματοδότησης προωθητικών ενεργειών και θέσεων εργασίας. Με τις επενδύσεις η Κερκυραϊκή Ζυθοποιία ενισχύει τη θέση της στην τοπική αγορά και επεκτείνεται στο εξωτερικό. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από το 2021 κατάφερε να ξεπεράσει την υστέρηση που έφερε η πανδημία, με τζίρο πάνω και από το 2019 και επιστροφή σε κερδοφορία, ενώ εν μέσω καραντίνας αγόρασε παστεριωτή, περιστροφική ετικετέζα, ψυγεία και μηχανολογικό εξοπλισμό. Αντιμετωπίζει, ωστόσο, προκλήσεις από το αυξημένο κόστος παραγωγής και ποντάρει στον τουρισμό…