THEPOWERGAME
Προκηρύσσονται νέες δράσεις, 473 εκατ. για τις επιχειρήσεις από το ΕΣΠΑ
Σημαντικές δράσεις του προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα», του ΕΣΠΑ 2021-27, που αναμένεται να προσελκύσουν μεγάλο ενδιαφέρον, είναι προγραμματισμένο να προκηρυχθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου. Πρώτη και καλύτερη, η δράση «Ερευνώ-Καινοτομώ», προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, για τη στήριξη της έρευνας και καινοτομίας και τη σύνδεσή της με την επιχειρηματικότητα. Ακολουθούν οι δράσεις «Στήριξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα», προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, και «Ανάπτυξη καινοτομιών στον τομέα μπαταριών λιθίου για τον κλάδο αποθήκευσης ενέργειας», προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ, και δύο μικρότερες για ευρωπαϊκούς κόμβους ψηφιακής καινοτομίας, συνολικού προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, τις επόμενες εβδομάδες ξεκινούν και οι αξιολογήσεις των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβληθεί στις δράσεις για τον «πράσινο» και ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης ο εκσυγχρονισμός του ΟΛΑ από το ΤΑΙΠΕΔ
Προχωρεί ο εκσυγχρονισμός του Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Στο Ταμείο Ανάκαμψης εντάχθηκαν τα δύο πρώτα έργα εκσυγχρονισμού του λιμένα, που αφορούν την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) και την οδική σύνδεση του λιμένος με τη νέα Περιφερειακή Οδό, η οποία είναι ήδη υπό κατασκευή. Τα δυο έργα έχουν προϋπολογιστεί σε 24 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,6 εκατ. ευρώ θα διαθέσει το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα 19,4 εκατ. ευρώ το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Το έργο θα υλοποιήσει το PPF του ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του μετόχου, που είναι το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ. Η αναβάθμιση του λιμένα εστιάζεται στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (περίπου 190.000 μ3). Σημειώνεται ότι θα ακολουθήσει και δεύτερος γύρος έργων, αναδιάταξης των εγκαταστάσεων στη χερσαία λιμενική ζώνη, με κατασκευή σιλό, προμήθειες γερανών κ.λπ.
Το υπερπλεόνασμα 880-900 εκατ. φέρνει το Market Pass 2
Όταν δημοσιοποιήθηκε το Πρόγραμμα Σταθερότητας, το πρώτο που ανατρέξαμε να βρούμε ήταν ο «χάρτης» των πρωτογενών πλεονασμάτων. Το δεύτερο ήταν πώς θα αξιοποιηθεί το διαφαινόμενο φετινό υπερπλεόνασμα. Και εξηγούμαστε. Στόχος για φέτος ήταν και παραμένει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7%. Η εκτίμηση είναι, όμως, ότι ο πήχης μπορεί να φτάσει στο 1,1% λόγω τουρισμού και μεγαλύτερων ρυθμών ανάπτυξης. Και κάπως έτσι δημιουργείται ένας «κουμπαράς» 880-900 εκατ. ευρώ. Αυτό που καταλάβαμε είναι ότι αν οι αυξήσεις στα τρόφιμα επιμείνουν, τότε θα έχουμε Market Pass 2, το οποίο θα απορροφήσει περί τα 550-600 εκατ. ευρώ από το υπερπλεόνασμα, χωρίς να επηρεάζονται οι στόχοι του Προγράμματος Σταθερότητας…
Πιθανό το σενάριο να συνεχιστεί το ράλι των τιμών στα λάδια
Οικονομικοί αναλυτές βλέπουν ρίσκο στις τιμές του ελαιολάδου, με αντίκτυπο στις εξαγωγές. Αν και η Ελλάδα (η τρίτη μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο) εμφανίζει αυξημένη παραγωγή, της τάξης των 330.000 τόνων, στη σεζόν 2022-2023, σχεδόν 100.000 πάνω από την προηγούμενη, ο μεγάλος παίκτης της αγοράς, η Ισπανία, υποαπέδωσε. Εάν η ισπανική παραγωγή -σημειωτέον, η χώρα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας και ακολουθεί η Ιταλία- δεν ανακάμψει και φέτος, το σερί των ρεκόρ στις τιμές του ελαιολάδου δεν προβλέπεται να φρενάρει. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, οι παγκόσμιες τιμές του ελαιολάδου έχουν φτάσει σε υψηλό 26ετίας. Στην Ισπανία ξεπέρασαν τα 5,50 ευρώ/κιλό, ενώ λίγο χαμηλότερα, προς τα 5 ευρώ/κιλό, κινήθηκαν οι τιμές στην Ελλάδα.
Κάτι «ψήνεται» με το penalty στους εργαζόμενους συνταξιούχους
Κάτι «ψήνουν» στο υπουργείο Εργασίας και το υπουργείο Οικονομικών, αλλά δεν ξέρουμε αν θα «ωριμάσει» έως το τέλος της εβδομάδας, προκειμένου να το ανακοινώσουν. Το υπονόησε για πρώτη φορά ο πρωθυπουργός, συζητώντας με πολίτες στον χώρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας, και απ’ ό,τι μαθαίνουμε αφορά τους συνταξιούχους που επιθυμούν να εργαστούν, αλλά το σκέπτονται λόγω της «ποινής» στην καταβαλλόμενη σύνταξη. Θυμίζουμε ότι ήδη έγινε βελτίωση, καθώς σήμερα περικόπτεται το 30% αντί του 70% που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος, αλλά το σενάριο είναι ακόμα και να καταργηθεί αυτό το penalty…
Κάτω από τις 100 μονάδες τα περιβόητα CDS
Λίγοι το θυμούνται, αλλά λίγο πριν μπούμε στα Μνημόνια τα περιβόητα CDS είχαν ξεπεράσει τις 1.000 μονάδες, σκορπώντας πανικό, ενώ κατά την κορύφωση των κρίσεων, π.χ. το 2011-2012, ξεπέρασαν και τις 2.800 μονάδες. Πού βρίσκονται σήμερα; Κάτω από τις 100 μονάδες, με τάση πτωτική, αφού άπαντες «βλέπουν» ότι η Ελλάδα επιστρέφει στην πλήρη κανονικότητα. Κι όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, «αυτό είναι κάτι πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού»…
Ο ESM βλέπει «πληθωρισμό κερδών»
«Πληθωρισμό κερδών» βλέπει ο ESM στην Ευρώπη, αναλύοντας τα υπέρ και τα κατά. Όπως σημειώνει σε ειδικό report, οι επιχειρήσεις αντιμετώπισαν απότομες αυξήσεις κόστους τα τελευταία τρία χρόνια, λόγω των διαταραχών στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και των υψηλότερων τιμών της ενέργειας. Συνολικά, οι εταιρείες φαίνεται να έχουν αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις, δείχνοντας τα πρόσφατα περιθώρια κέρδους να αυξάνονται σε ιστορικά υψηλά. Τα κακά νέα, κατά τον ESM, είναι ότι αυτά τα κέρδη ταυτόχρονα συνέβαλαν στην άνοδο του πληθωρισμού κι αν προκύψει μισθολογικό σπιράλ, τότε με την αναμενόμενη πτώση των περιθωρίων κέρδους και το «φρενάρισμα» της οικονομίας, θα ταρακουνηθεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα…
Οι επτά καμπάνιες του υπ. Τουρισμού μέσα σε μια τριετία
Τον απολογισμό του υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα ο Βασίλης Κικίλιας, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τη νέα τουριστική καμπάνια της χώρας, με σλόγκαν «Ελλάδα. Διακοπές που σου αλλάζουν τη ζωή». Κατά την τριετία 2019-2023 πραγματοποιήθηκαν επτά τουριστικές καμπάνιες και διαφημιστικά προγράμματα αξίας 34 εκατ. ευρώ σε πάνω από 350 μέσα και πλατφόρμες επικοινωνίας, σε συνολικά 35 αγορές-στόχους. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν προγράμματα συνδιαφήμισης 30 εκατ. ευρώ με 200 και πλέον συνεργάτες από όλον τον κόσμο, επενδύσεις 11 εκατ. ευρώ σε 12μηνα προγράμματα συνδιαφήμισης με 10 αεροπορικές εταιρείες, 2 εκατ. ευρώ σε στοχευμένες καμπάνιες για την προώθηση του χειμερινού τουρισμού και των city breaks και 2 εκατ. ευρώ για ειδική προβολή των νησιών του Αιγαίου που πλήττονται από τη μεταναστευτική κρίση. Όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, οι κινήσεις αυτές συνέβαλαν καθοριστικά στην εντυπωσιακή ανάκαμψη του ελληνικού Τουρισμού τα τελευταία δύο χρόνια. Αν και… επτά διαφημιστικές καμπάνιες σε μια τριετία είναι κομματάκι πολλές, λένε οι ειδήμονες του marketing.