THEPOWERGAME
Στον τελικό και οι τέσσερις για την Αριάδνη Interconnection
– Και οι τέσσερις υποψήφιοι αναμένεται να περάσουν στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για το 20% της Αριάδνη Interconnection, της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ που προωθεί την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης. Η ΡΑΕΕΥ (η πρώην ΡΑΕ δηλαδή) συνεδριάζει σήμερα για το θέμα και πρόκειται να γνωμοδοτήσει υπέρ της συμμετοχής στο τελικό στάδιο της κοινοπραξίας όλων των διεκδικητών. Δηλαδή της αυστραλιανής Macquarie με τον Όμιλο Κοπελούζου, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της ιταλικής TERNA (διαχειρίζεται το δίκτυο υψηλής τάσης) και της StateGrid International Development Belgium. Η τελευταία ελέγχεται από την κινεζική State Grid, που είναι ήδη μέτοχος του ΑΔΜΗΕ.
Κρατικοποίηση εταιρειών που ελέγχονται από το… Δημόσιο
– Όποιος διαβάσει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την ενέργεια θα διαπιστώσει πως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρεί πως μόνο με «επανακρατικοποίηση» της ΔΕΗ και της HellenIQ Energy (ΕΛΠΕ) μπορούν να υπάρξουν ουσιαστικές πρωτοβουλίες περιορισμού του ενεργειακού κόστους ή σοβαρών παρεμβάσεων στην ενεργειακή αγορά.
Πιθανώς στην Κουμουνδούρου θεωρούν πως απευθύνονται σε ιθαγενείς! Γιατί; Μα επειδή το Δημόσιο (μέσω του ΤΑΙΠΕΔ) είναι ήδη ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της HellenIQ Energy με 35,48% και συνεπώς μπορεί να επηρεάσει οποιαδήποτε απόφαση του ομίλου, από την απλούστερη απόφαση μέχρι το ξήλωμα της διοίκησης! Δεν χρειάζεται «επανακρατικοποίηση», συνεπώς. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και στη ΔΕΗ, όπου το Δημόσιο, μέσω του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος με 34,12% και συνεπώς μπορεί να στηρίξει οποιαδήποτε απόφαση, αλλά και να μπλοκάρει οποιαδήποτε κίνηση δεν του αρέσει.
– Πώς να «επανακρατικοποιήσουμε» μια εταιρεία που ήδη ελέγχεται από το Δημόσιο; Βέβαια, οι επανακρατικοποιήσεις είναι παρωνυχίδα μπροστά στις άλλες προβλέψεις του ενεργειακού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων την επιβολή πλαφόν 5% στην κερδοφορία των εταιρειών του κλάδου! Προβλέπει, επίσης, πάγωμα όλων των συμβάσεων για έρευνα και εξόρυξη τυχόν κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, ώστε να συνεχίσουμε να εισάγουμε πανάκριβο φυσικό αέριο… Αν υποθέσουμε, πάντα, πως θα βρούμε φυσικό αέριο νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, όπου έχουμε μεγάλες πιθανότητες.
To Investor Day της Alpha Bank
Καλοκαιρινή ενημέρωση στις 7 Ιουνίου προγραμματίζει η Alpha Bank για την επενδυτική κοινότητα, στο πλαίσιο παρουσίασης του νέου, αναθεωρημένου στρατηγικού σχεδίου για την προσεχή τριετία 2023-2025. Είναι η πολυαναμενόμενη Investor Day, που θα αποτυπώσει με τον πλέον επίσημο τρόπο τους αναθεωρημένους στόχους της Alpha Bank στο πλαίσιο της περαιτέρω ανάπτυξης, αλλά υπό το πρίσμα μιας επίσης αναθεωρημένης στρατηγικής. Εν τω μεταξύ, οι εγχώριοι και οι ξένοι χρηματοοικονομικοί οίκοι φαίνεται να… προλαμβάνουν τις εξελίξεις, αναθεωρώντας από πλευράς τους τούς στόχους που οι ίδιοι έχουν σε προηγούμενα reports. Πρόσφατο παράδειγμα, οι εκτιμήσεις των αναλυτών της Morgan Stanley, αλλά και της Eurobank Equities, που ανέβασαν τον πήχη στην τιμή-στόχο, αλλά και στα προσδοκώμενα έσοδα από τόκους.
Αποχωρεί η Ι. Δρέττα από τη Marketing Greece
– Ανακατατάξεις στη Marketing Greece, την εταιρεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), που φέτος συμπληρώνει 10 χρόνια. Η Ιωάννα Δρέττα, CEO της εταιρείας τα τελευταία έξι χρόνια, αποχωρεί από τη θέση της, παραμένοντας μόνο μέλος του ΔΣ. Το κλείσιμο αυτού του επιτυχημένου κύκλου της κ. Δρέττα φαίνεται να συμπίπτει με τις εκλογές στον ΣΕΤΕ (τέλος Μαΐου) και την ολοκλήρωση της θητείας του συζύγου της, Γιάννη Ρέτσου, στη θέση του προέδρου. Στη Marketing Greece καθήκοντα γενικού διευθυντή αναλαμβάνει ο Νίκος Διαμαντόπουλος, στέλεχος της εταιρείας από την ίδρυσή της. Ταυτόχρονα, η Ρένα Σκουλούδη και ο Θρασύβουλος Πετρόπουλος, αμφότεροι από τα πρώτα στελέχη της εταιρείας, αναβαθμίζονται στις θέσεις των senior marketing strategist και head of Editorial, αντίστοιχα, ενώ σειρά στελεχών της εταιρείας αναλαμβάνουν διευρυμένες αρμοδιότητες.
Τι γίνεται στην Κρήτη με τον Γρηγόρη;
– Αναδιοργανώνεται στην αγορά της Κρήτης ο Γρηγόρης. Μετά τον θόρυβο που προκάλεσε το κλείσιμο καταστημάτων σε ορισμένες γειτονιές, ως αποτέλεσμα της διακοπής της συνεργασίας της εταιρείας με τον βασικό της συνεργάτη franchisee στους νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου, ανοίγει νέα καταστήματα. Μόλις την περασμένη εβδομάδα εγκαινίασε άλλο ένα κατάστημα στα Χανιά. Πλέον αριθμεί συνολικά επτά καταστήματα στον συγκεκριμένο νομό του νησιού. Μετά τη Γεωργιούπολη, τη Σούδα, τα Κουνουπιδιανά, την πλατεία Δημοτικής Αγοράς, την πλατεία Δικαστηρίων και την πλατεία 1866, άνοιξε και στην οδό Κισσάμου.
Η άνοδος των private label και ο… κεντρώος χώρος των σούπερ μάρκετ
– Τα προϊόντα private label (pl) είναι ο μεγάλος ωφελημένος της πληθωριστικής κρίσης στην Ευρώπη, καθώς το ποσοστό τους έχει σκαρφαλώσει στο 37,8% των συνολικών πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας μελέτης της καταναλωτικής συμπεριφοράς Circana, το μερίδιο των pl προϊόντων έχει ανέλθει στο 47% στην Ισπανία και έχει ξεπεράσει το 40% σε Γερμανία-Ολλανδία. Σε απόλυτους αριθμούς, ο ετήσιος τζίρος τους κυμαίνεται στα 66 δισ. ευρώ μόνο στη Γερμανία.
Πέραν της ποσοτικής διάστασης, υπάρχει και η ποιοτική. Έχοντας γνωρίσει τα pl προϊόντα, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές τα αξιολογούν πλέον ως εφάμιλλα ή -σε ένα ποσοστό- καλύτερα από τα επώνυμα.
– Είναι ενδεικτικό ότι από την ίδια έρευνα προκύπτει πως το 60% των καταναλωτών θεωρεί ότι pl και επώνυμα προϊόντα είναι εξίσου καλά σε χαρακτηριστικά όπως η καινοτομία, η ποιότητα, η αξιοπιστία, η βιωσιμότητα, η ανταπόκριση σε αυτά που υπόσχονται και το image. Η ανοδική πορεία των private label προϊόντων ενεργοποιεί και τη βιομηχανία, που απαντά με προσφορές και ενημερωτικές καμπάνιες και προσπαθεί να διευρύνει τη διαφορά ποιότητας επενδύοντας στην καινοτομία των προϊόντων της. Στόχος βιομηχανίας και σούπερ μάρκετ είναι η δεξαμενή των καταναλωτών που επιλέγουν τόσο επώνυμα όσο και pl προϊόντα και είναι αυτοί που θα «δείξουν» τον νικητή στην αγορά κατά την -επικείμενη- μεταπληθωριστική περίοδο (κάτι δηλαδή σαν τον… κεντρώο χώρο, που παραδοσιακά αναδεικνύει τον νικητή στις ελληνικές βουλευτικές εκλογές).
Η HPE και τα στελέχη της Arrikto
Σενάρια που θέλουν τον αμερικανικό κολοσσό της HPE, εκτός από την εγκατάσταση του παγκόσμιου κέντρου Αριστείας για την Τεχνητή Νοημοσύνη στην Αθήνα, να προχωρεί και στην εξαγορά της ελληνικής startup Arrikto, είδαν το φως της δημοσιότητας στα social media τις τελευταίες ημέρες. Τροφή στα σχετικά σενάρια έδωσαν οι μετακινήσεις κορυφαίων στελεχών της startup, που προσφέρει εργαλεία για τον σχεδιασμό εφαρμογών υπολογιστικής μάθησης (ML, machine learning), προς την HPE. Σε σχετική ερώτηση του powergame.gr προς τη διοίκηση της νεοφυούς εταιρείας, η οποία έχει κέντρο R&D στην Ελλάδα και γραφεία στο Σαν Φρανσίσκο, δεν υπήρξε κάποια επιβεβαίωση της είδησης. Ούτε πάντως και διάψευσή της. Σε κάθε περίπτωση, ο Mohan Rajagopalan, αντιπρόεδρος, γενικός διευθυντής HPE Ezmeral Software, με ανάρτησή του στο LinkedIn δήλωσε ενθουσιασμένος που οι Κωνσταντίνος Βενετσανόπουλος και Βαγγέλης Κούκης, συνιδρυτές της Arrikto, «εντάσσονται στην οικογένεια λογισμικού HPE Ezmeral και συμβάλλουν στην ενίσχυση της δέσμευσής μας να υποστηρίζουμε τις καλύτερες επιλογές στην κατηγορία τους για πελάτες με ανοιχτό κώδικα». Μένει να φανεί αν πρόκειται για απορρόφηση στελεχών της ελληνικής startup ή κάτι βαθύτερο…
Σε έξαρση το ψηφιακό έγκλημα
Μειωμένος, παρά τη διεθνή έξαρση, ήταν ο αριθμός των κυβερνοεπιθέσεων που δέχτηκε η Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2023. Στη χώρα μας ο αριθμός των εβδομαδιαίων επιθέσεων ανήλθε σε 774, μειωμένος κατά 5% σε ετήσια βάση σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022. Η εικόνα στην Ελλάδα είναι διαφορετική από τις υπόλοιπες αγορές του πλανήτη, όπου η δράση του ψηφιακού εγκλήματος είναι πιο έντονη. Παγκοσμίως, σύμφωνα με την CPR, οι εβδομαδιαίες επιθέσεις αυξήθηκαν κατά 7% το α’ τρίμηνο του 2023, με κάθε οργανισμό να αντιμετωπίζει κατά μέσο όρο 1.248 επιθέσεις την εβδομάδα.
Μισοάδειο ή μισογεμάτο
– Η έρευνα του ΙΟΒΕ για το κλίμα στην οικονομία μοιάζει με ένα ποτήρι που το βλέπεις μισοάδειο ή μισογεμάτο. Εν όψει των επικείμενων εκλογών, φαίνεται πως στην οικονομία κυριαρχούν συνολικά θετικές προσδοκίες, όμως υπάρχει ταυτόχρονα μια στάση αναμονής εν όψει της οικονομικής πολιτικής που θα διαμορφωθεί μετεκλογικά και των υπόλοιπων δεδομένων σε ένα ευμετάβλητο παγκόσμιο οικονομικό πλαίσιο. Οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας ενισχύθηκαν ελαφρά, όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, εξασθένησαν οριακά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και υποχώρησε ήπια η πρόθεση για αποταμίευση. Από την άλλη, κατά μέσο όρο φέτος η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται υψηλότερα του περσινού μέσου όρου, όπως άλλωστε συμβαίνει και στον συνολικό δείκτη του οικονομικού κλίματος.
! Δεν θα μπορούσε να είναι πιο σαφές το μήνυμα που έστειλε η Moody’s στους δύο «μονομάχους». Τι είπε με απλά λόγια ο οίκος αξιολόγησης, που μας κρατά τρία σκαλοπάτια κάτω από την επενδυτική βαθμίδα; Κοιτάξτε, κυρίες και κύριοι, όποια χώρα πέσει, για να την ξανανεβάσουμε ζητάμε τρία πραματάκια: βαθιές μεταρρυθμίσεις, δημοσιονομική εξυγίανση (κοινώς πλεονάσματα) και μείωση του χρέους. Κάπως έτσι σκέπτονται και οι υπόλοιποι οίκοι, οπότε αντιλαμβάνεστε πως ό,τι λένε οι «μονομάχοι» περνάει από σαράντα κόσκινα…
Η γκρίζα ζώνη της απασχόλησης
– Η εντυπωσιακή μείωση της ανεργίας στο 10,9% είναι καλοδεχούμενη, αν και μάλλον οφείλεται στο πρώιμο τουριστικό «καλοκαίρι», που υποχρέωσε τα καταλύματα και τις επιχειρήσεις εστίασης να κινηθούν πιο επιθετικά στην αναζήτηση προσωπικού. Αυτό που προβληματίζει είναι η μετακίνηση όλο και μεγαλύτερου αριθμού εργαζομένων στην «γκρίζα ζώνη» της απασχόλησης, δηλαδή σε εκείνους που είτε δεν έχουν δουλειά, είτε δεν ψάχνουν για δουλειά. Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο η μείωση του εργατικού δυναμικού (περίπου 100.000 άτομα σε σχέση με τον περσινό Μάρτιο), αλλά και η αδυναμία ολοένα και περισσότερων επιχειρήσεων να βρουν ακόμα και ανειδίκευτο προσωπικό…
Στο «κόκκινο» με απώλειες 8,6% οι επενδύσεις των Ταμείων το 2022
– Αρνητικό πρόσημο καταγράφει η μέση σταθμική απόδοση των υπό διαχείριση χαρτοφυλακίων με βάση τα στοιχεία που δήλωσαν τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης. Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η μέση σταθμική απόδοση των υπό διαχείριση χαρτοφυλακίων κατά το 2022 διαμορφώθηκε σε -8,6% περίπου για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τα Ιδρύματα Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών (Ι.Ε.Σ.Π.). Η απόδοση αυτή θα πρέπει να σημειωθεί ότι αποτελεί ένδειξη για την πορεία των επενδύσεων, ωστόσο σημειώνεται ότι η στρατηγική κατανομή των επενδύσεων διαφέρει από ταμείο σε ταμείο και, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για την πορεία των επενδύσεων ενός ταμείου, αυτή θα πρέπει να συγκρίνεται με την απόδοση του εκάστοτε σύνθετου δείκτη αναφοράς που έχει επιλεγεί από το ταμείο.