THEPOWERGAME
Οι υποψήφιοι για τη νέα λίστα διασυνδέσεων της ΕΕ
– Την Παρασκευή αρχίζει η επεξεργασία της νέας (6ης) λίστας έργων κοινού ενδιαφέροντος της Κομισιόν από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, ενώ προ ημερών ξεκίνησε ο γύρος υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης (ύψους 750 εκατ. ευρώ) για τα διακρατικά έργα που βρίσκονται στην 5η λίστα. Την ένταξή τους στη νέα λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος διεκδικούν αρκετοί ελληνικοί όμιλοι, όπως ο όμιλος Κοπελούζου (για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου), ο όμιλος Eunice (επίσης για ηλεκτρική διασύνδεση με Αίγυπτο μέσω Κρήτης), ο ΑΔΜΗΕ (για διασυνδέσεις με Β. Μακεδονία και Ιταλία, καθώς και για το τμήμα Νέα Σάντα – Φίλιπποι). Στην προηγούμενη λίστα βρίσκεται και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τη μεγάλη επένδυση για τη μονάδα αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας, που θα παραμείνει και στην 6η λίστα.
Η Μαρία Ρίτα Γκάλι και η αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας
– Το γεγονός πως δεν υπήρξαν προσφορές στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την υποθαλάσσια αποθήκη της Καβάλας «δεν σηματοδοτεί, κατά τη γνώμη μου, το τέλος της επένδυσης», είπε προ ημερών η Μαρία Ρίτα Γκάλι, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ. Και είχε δίκιο, γιατί το ΤΑΙΠΕΔ θα επιχειρήσει να εντάξει το έργο και στην 6η λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να επαναπροκηρύξει κάποια στιγμή τον διαγωνισμό που ακυρώθηκε πρόσφατα. Με την προσθήκη της δυνατότητας αποθήκευσης και υδρογόνου.
Καίνε τις ΜμΕ οι προμήθειες των πλατφορμών
– Καίγεται η γούνα τους με τις προμήθειες που χρεώνουν οι πλατφόρμες, αλλά δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς οι επιχειρήσεις εστίασης, αφού η νεολαία -βασική πελατεία τους- επιλέγει κατάστημα μέσω πλατφορμών. Επίσης, οι επιχειρήσεις της εστίασης εξαρτώνται από τη διανομή, αλλά μόλις περάσει σε πλατφόρμες η πλειονότητα των καταστημάτων τους, οι μικροί επιχειρηματίες χάνουν σημαντικό κέρδος, όπως διαπιστώνει μελέτη του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. Είναι ενδεικτικό ότι οι προμήθειες των πλατφορμών για παραγγελίες με μεταφορικά μέσα που ανήκουν στους επιχειρηματίες κυμαίνονται μεταξύ 7% και 12%, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά για παραγγελίες με μεταφορικά μέσα μισθωμένα από την πλατφόρμα κυμαίνονται μεταξύ 20% και 25%.
Τα τρόφιμα, ο ΦΠΑ και το παράδειγμα της Ισπανίας
– Η ανακοίνωση της ισπανικής στατιστικής υπηρεσίας για τον πληθωρισμό Μαρτίου το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής πέρασε μάλλον απαρατήρητη στην Ελλάδα εν μέσω του τετραημέρου του Πάσχα, όμως αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς τα επόμενα 24ωρα, καθώς η σύγκριση των επιδόσεων Ελλάδας – Ισπανίας στον πληθωρισμό τροφίμων έχει αναχθεί επί της ουσίας σε σύγκριση των πολιτικών προτάσεων ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ κι όλων όσοι προτείνουν ως «φάρμακο» τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ.
– Σύμφωνα, λοιπόν, με την ισπανική στατιστική υπηρεσία (INE), ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα της Ιβηρικής ανήλθε τον Μάρτιο στο 16,5%, ήτοι 2,2% υψηλότερα από τον αντίστοιχο δείκτη (14,3%) στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι από τις αρχές του 2023 η Ισπανία έχει μηδενίσει τον συντελεστή ΦΠΑ σε κάποια τρόφιμα και τον έχει μειώσει σημαντικά σε κάποια άλλα. Υψηλότερος ήταν ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ισπανία και τον Φεβρουάριο (16,7% προς 14,7% στην Ελλάδα) και μόνο τον Ιανουάριο η χώρα της Ιβηρικής κατάφερε να έχει -έστω και οριακά, 15,5% προς 15,6%- χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα.
Το test drive της τουριστικής σεζόν
Το Πάσχα αποτελεί πάντα το test drive της τουριστικής σεζόν και παρ’ όλο που δεν είχαν ανοίξει ακόμα όλα τα ξενοδοχεία, τα μηνύματα είναι πολύ θετικά για φέτος. Και δεν ήταν μόνο οι Έλληνες που ταξίδεψαν προς όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας. Τα διεθνή αεροδρόμια της Ελλάδας υποδέχτηκαν και πολλές πτήσεις εξωτερικού. Οι ξένοι επισκέπτες βρήκαν πιο ελκυστικές τις τιμές αυτής της περιόδου και ήρθαν να απολαύσουν τις ομορφιές, αποφεύγοντας την πολυκοσμία. Και δεν μιλάμε μόνο για τους γνωστούς τουριστικούς προορισμούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι η πλατεία της Αρχαίας Κορίνθου, ένας προορισμός μάλλον «άγνωστος» ακόμα και στους Έλληνες, ήταν γεμάτη ξένους που απολάμβαναν τον ανοιξιάτικο ήλιο στα καφέ και τα εστιατόρια του χωριού, μετά την -ομολογουμένως απαιτητική- ανάβαση στο κάστρο του Ακροκόρινθου, με την ατελείωτη θέα στον Κορινθιακό Κόλπο. Η σεζόν ξεκίνησε με χαμόγελα για τους επαγγελματίες.
Οι 900 στόχοι πρώτης γραμμής της ΑΑΔΕ
Όσοι υποτιμούν τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς, θεωρώντας ότι ακόμα λειτουργούν με… μολύβι και χαρτί, θα ήταν φρόνιμο να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους πριν να είναι αργά. Αυτό που μαθαίνουμε είναι ότι το λογισμικό που «σαρώνει» τραπεζικούς λογαριασμούς και επιτρέπει διασταυρώσεις σε real time, πραγματικά κάνει θραύση. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν εντοπιστεί τουλάχιστον 900 στόχοι πρώτης γραμμής κι έπεται συνέχεια…
! Μόλις το 10% των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα περάσουν τις προδιαγραφές της Euro 7 και θα βρίσκονται στους δρόμους το 2035! Οι νέες προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων αναμένονται σε τρία χρόνια και, παρά τις μικρές, θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, το σοκ για την αγορά αυτοκινήτων και τους καταναλωτές θα είναι ισχυρό. Σύμφωνα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, το πρόσθετο κόστος για τους καταναλωτές θα είναι τουλάχιστον 2.000 ευρώ.
Γερμανικοί και ιταλικοί όμιλοι στην Αλβανία
– Μια ακόμα ευκαιρία για ενεργειακές επενδύσεις στη γειτονική Αλβανία. Το υπουργείο Υποδομών και Ενέργειας της γείτονος ανακοίνωσε την έναρξη διαδικασίας για τη δημοπράτηση φωτοβολταϊκών πάρκων παραγωγής ενέργειας. Οι επενδυτές είναι, μάλιστα, αυτοί που θα προσδιορίσουν και θα προτείνουν τοποθεσίες οι οποίες είναι διαθέσιμες για τον σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση, την κατασκευή και τη λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων. Οι ανάδοχοι θα υπογράψουν Συμβάσεις Αγοράς Ενέργειας 15ετούς διάρκειας για την πώληση του 100% της παραγόμενης ενέργειας και, απ’ ό,τι μαθαίνουμε, γερμανικοί και ιταλικοί όμιλοι είναι έτοιμοι για γερό μπάσιμο. Οι δικοί μας;