THEPOWERGAME
Οι μικροί των κατασκευών και οι εξαγορές
– Μπορεί οι απαιτήσεις του Παν. Ψαλτάκου να έχουν αφήσει την ΤΕΚΑΛ (που έχει μπροστά της πεδίο δόξης λαμπρόν λόγω λιμενικών και άλλων έργων) εκτός των συζητήσεων για ένταξη σε κάποιον μεγαλύτερο όμιλο, αλλά υπάρχουν κι άλλοι υγιείς μικρότεροι εργολάβοι που βρίσκονται στο στόχαστρο. Πρόκειται για νοικοκυρεμένες εταιρείες, που κατάφεραν να αντέξουν κατά τη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης, όπως, για παράδειγμα, η ΕΚΤΕΡ, που διοικείται από τον πολύπειρο Θαν. Σίψα. Από την ΕΚΤΕΡ ακούγεται πως πέρασε ο Κύπρος Τσέντας της Wade Adams, πριν καταλήξει στην ΑΚΤΩΡ, με μια στάση στη Δομική Κρήτης…
Σοβαρούς υπεργολάβους ψάχνουν οι ισχυροί όμιλοι
– Όπως, πάντως, εξηγούσε την Τρίτη ο αναπληρωτής πρόεδρος και συνιδρυτής της ΑΒΑΞ, Κώστας Κουβαράς, αυτό που ψάχνουν σήμερα οι ισχυροί κατασκευαστές είναι υπεργολάβους που διαθέτουν συνεργεία προσωπικού, σε ειδικότητες από τους καλουπατζήδες μέχρι τα μηχανήματα εκσκαφών. Όσοι είχαν εμπλακεί με την κατασκευή της Αττικής Οδού, για παράδειγμα, θυμούνται τον καίριο ρόλο που είχαν τα συνεργεία της Άλφα Μπετόν και άλλοι μικρότεροι υπεργολάβοι. Τέτοιες μικρότερες επιχειρήσεις αναζητούν οι ισχυροί και δεν βρίσκουν… Επειδή αυτοί οι υπεργολάβοι έχουν τον κόσμο που λείπει στα εργοτάξια.
Η πρόβλεψη του Αν. Ανδρεάδη για τα τουριστικά έσοδα
– Πλήρης επαναφορά των τουριστικών εσόδων εκτιμά ότι θα γίνει φέτος ο CEO του Sani/Ikos Group και επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης. Σε ανάρτησή του στο twitter αναφέρει: «Έναν χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας και με βάση μεγάλο δείγμα προκρατήσεων και προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων, εκτιμώ (πλην απροόπτου) τουριστικά έσοδα πάνω από 20 δισ., έναντι 18 δισ. το 2022. Η επαναφορά Ασίας, Ν. Αμερικής, Αυστραλίας και το πρώτο 3μηνο θα συμβάλουν στο αποτέλεσμα». Για να το λέει ο Ανδρεάδης, κάτι θα ξέρει…
Το «πασχαλινό καλάθι» στη Βαρβάκειο, ο οβελίας και τα σούπερ μάρκετ
– Κάθε ρεκόρ έσπασε φέτος η προσέλευση καταναλωτών στην ιχθυαγορά της Βαρβακείου, μετά την επιτυχή, όπως αποδεικνύεται από τις πωλήσεις, πρωτοβουλία για «καλάθι του νοικοκυριού» με σαρακοστιανά. Η επιτυχία της ιχθυαγοράς οδηγεί τώρα και τους κρεοπώλες της Βαρβακείου να προσανατολίζονται -με μεγάλες πιθανότητες υλοποίησης- σε «πασχαλινό καλάθι», με οβελία, αυγά και γενικότερα όλα τα είδη κρέατος που παραδοσιακά καταναλώνονται την περίοδο του Πάσχα. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί τις επόμενες ημέρες και εφόσον, όπως όλα δείχνουν, οι κρεοπώλες της Βαρβακείου προχωρήσουν στο «καλάθι», μένει να φανεί εάν τελικά θα συμπεριλάβουν τον οβελία στο δικό τους «καλάθι» τα σούπερ μάρκετ.
Χωρίς ασφαλιστική κάλυψη για φυσικές καταστροφές το 44% των ΜμΕ
– Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας που μέτρησε πόσες επιχειρήσεις καλύπτονται ασφαλιστικά έναντι κινδύνων από φυσικές καταστροφές. Ενώ, λοιπόν, η κλιματική αλλαγή και τα βίαια καιρικά φαινόμενα αναδεικνύονται -εκ των πραγμάτων- ως βασική προτεραιότητα και για τον κυβερνητικό σχεδιασμό, το 44% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν έχουν την παραμικρή κάλυψη κι αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση ζημιάς π.χ. από κάποια πλημμύρα, θα πρέπει να αρκεστούν στη στήριξη του κράτους, η οποία προφανώς δεν καλύπτει το 100% των απωλειών. Αν και ο ΟΟΣΑ στην τελευταία του Έκθεση για την Ελλάδα σύστησε στις ελληνικές Αρχές να καταστήσουν υποχρεωτική την ασφάλιση των κτιρίων έναντι φυσικών καταστροφών, η κυβέρνηση δεν έχει τέτοια πρόθεση…
Η δυναμική της εγχώριας αγοράς
– Προφανώς και οι υπερεισπράξεις του ΦΠΑ σχετίζονται και με τις μεγάλες ανατιμήσεις, ωστόσο δεν είναι μόνο αυτή η αιτία. Η διαφορά έναντι των προβλέψεων είναι 257 εκατ. ευρώ, ωστόσο σε σύγκριση με τον περσινό Ιανουάριο η απόσταση είναι περίπου 650 εκατ. ευρώ κι αυτό αναδεικνύει τη δυναμική της πραγματικής οικονομίας. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν οι επτά στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις είχαν τζίρο ίσο ή μεγαλύτερο των περσινών χειμερινών εκπτώσεων, ενώ οι έξι στις 10 εκτιμούν ότι ο τζίρος τους θα αυξηθεί το επόμενο εξάμηνο. Αυτό στην αγορά λέγεται… κλίμα.
! Μετά την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, ο ανώτατος συντελεστής φορολογίας εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα είναι 44% κι αυτό κατατάσσει την Ελλάδα στη 18η θέση πανευρωπαϊκά. Το μόνο σίγουρο είναι ότι στον φορολογικό σχεδιασμό της επόμενης τετραετίας συμπεριλαμβάνονται παρεμβάσεις στη φορολογική κλίμακα, αλλά με όσο το δυνατόν πιο ανώδυνο δημοσιονομικά τρόπο, κάτι που σημαίνει ότι στα μεσαία κλιμάκια θα γίνουν ελαφρύνσεις και ο… λογαριασμός θα πάει λίγο ψηλότερα
Ο χρησμός της Κομισιόν για την Coca-Cola….
– Στο αρχείο βάζει η Κομισιόν την υπόθεση προκαταρκτικής έρευνας για πιθανές αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές της The Coca-Cola Company και των εμφιαλωτών της, της Coca-Cola Europacific Partners και της Coca-Cola Hellenic. Η Επιτροπή ερευνούσε το ενδεχόμενο κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης των εταιρειών στην αγορά με τη χορήγηση εκπτώσεων υπό όρους σε λιανοπωλητές σε ορισμένα κράτη-μέλη, με στόχο τον αποκλεισμό της εισόδου ή την παρεμπόδιση της επέκτασης νέων ποτών στην αγορά.
– Με βάση τα στοιχεία που συλλέχθηκαν, η Κομισιόν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει επαρκής λόγος για να συνεχιστεί η έρευνα, γεγονός που ενδεχομένως αποδυναμώνει την έρευνα και τις θέσεις της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ωστόσο, όπως αναφέρει η ίδια η Κομισιόν, το κλείσιμο της έρευνας δεν αποτελεί διαπίστωση ότι η εν λόγω συμπεριφορά συμμορφώνεται με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ. Έτσι, η Επιτροπή θα συνεχίσει να έχει ένα μάτι πάνω στις επιχειρηματικές πρακτικές στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές καταναλωτικών αγαθών της Ευρώπης.
…και ο έλεγχος μετά μουσικής στην Apple
– Και μια και βρισκόμαστε σε mood Βρυξελλών, να πούμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει στο μικροσκόπιό της για ακόμη μία φορά την Apple. Η Κομισιόν, η οποία δεν αφήνει σε χλωρό κλαρί τους τεχνολογικούς γίγαντες που δραστηριοποιούνται επί ευρωπαϊκού εδάφους, ειδικά σε ό,τι αφορά την παραβίαση των κανόνων περί μονοπωλίου, βάζει στο στόχαστρο την Apple, αυτήν τη φορά, για το streaming μουσικής. Η Επιτροπή απέστειλε χθες κοινοποίηση αιτιάσεων στην Apple, διευκρινίζοντας τις ανησυχίες της σχετικά με τους κανόνες του καταστήματος εφαρμογών της Apple για τους παρόχους μουσικής συνεχούς ροής. Το εν λόγω διαδικαστικό στάδιο έρχεται σε συνέχεια της κοινοποίησης αιτιάσεων της Επιτροπής, η οποία κατέληγε στο προκαταρκτικό συμπέρασμα ότι η Apple έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της.
– Κι αυτό διότι -σύμφωνα πάντα με την Κομισιόν- επιβάλλει στους προγραμματιστές εφαρμογών μουσικής συνεχούς ροής το δικό της σύστημα πληρωμών για τις αγορές εντός εφαρμογής. Έτερη κατηγορία προς την Apple είναι ότι περιορίζει την ικανότητα των προγραμματιστών εφαρμογών να ενημερώνουν τους χρήστες iPhone και iPad σχετικά με εναλλακτικές συνδρομητικές υπηρεσίες μουσικής (υποχρεώσεις anti-steering). Η Επιτροπή καταλήγει στο προκαταρκτικό συμπέρασμα ότι οι υποχρεώσεις anti-steering που επιβάλλει η Apple συνιστούν αθέμιτους εμπορικούς όρους. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τη συνέχεια…
Τι αγοράζουν οι Ευρωπαίοι από το Διαδίκτυο
– Το ψηφιακό κανάλι αγορών επιλέγουν όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές για τις αγορές τους. Οι online αγορές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε έναν μόλις χρόνο: από 58% το 2021, το ποσοστό των Ελλήνων, που έχουν κάνει τουλάχιστον μία αγορά τους τελευταίους τρεις μήνες έφτασε στο 68% το 2022. Οι διαδικτυακές αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς το 2022 το 75% των ατόμων ηλικίας 16 έως 74 ετών στην ΕΕ είχε αγοράσει αγαθά ή υπηρεσίες για ιδιωτική χρήση από το Διαδίκτυο. Το ποσοστό των ηλεκτρονικών αγορών αυξήθηκε από 55% το 2012 σε 75% το 2022, σημειώνοντας αύξηση 20 ποσοστιαίων μονάδων.
– Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, που δημοσιεύθηκαν χθες, οι πιο φανατικοί e-shoppers στην Ευρώπη είναι οι Ολλανδοί, που το 2022 το 92% των χρηστών του Διαδικτύου έκανε ηλεκτρονικές αγορές. Ακολουθούν η Δανία με 90% και η Ιρλανδία με 89%. Στον αντίποδα, μακριά από το e-shopping βρίσκονται ακόμη αγορές όπως αυτή της Βουλγαρίας, όπου ποσοστό λιγότερο από το 50% των χρηστών του Διαδικτύου κάνει online αγορές. Όσον αφορά το τι αγοράζουν οι Ευρωπαίοι από το Διαδίκτυο, η κατηγορία ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ είναι η πιο δημοφιλής με 42%. Ακολουθούν οι παραγγελίες από εστιατόρια, αλυσίδες fast food και υπηρεσίες catering (19%).
Υπεραξίες θεσμικών από τη συμμετοχή τους στη MIG
– Μέχρι και 1 εκατ. ευρώ κέρδος καταγράφουν οι Έλληνες θεσμικοί επενδυτές από την υπόθεση της MIG και την τρελή κούρσα της μετοχής της. Σύμφωνα με στοιχεία, στο τέλος του 2022 και συγκεκριμένα στις 30/12 δύο αμοιβαία κεφάλαια της Alpha Bank εμφανίζονται συνολικά να έχουν αποκτήσει 4,5 εκατ. τεμάχια. Χωρίς να αναφέρεται η μέση τιμή κτήσης. Ωστόσο, στο τέλος του περασμένου έτους η τιμή της MIG διαμορφωνόταν στα 0,05 ευρώ. Χθες η τιμή πλησίασε στα 0,217 ευρώ και η άνοδος που έχει συντελεστεί όλο αυτό το διάστημα αγγίζει το 340%. Για να αποκτήσει η Alpha 4,5 εκατ. τεμάχια με τιμή κτήσης, αυτή που ήταν στις 30/12, δηλαδή τα 0,05 ευρώ, διέθεσε περί τις 250 χιλιάδες ευρώ. Η συμμετοχή αυτή έφθασε χθες τις 976 χιλιάδες ευρώ και τα αμοιβαία κεφάλαια της Alpha μόνο από τη συμμετοχή αυτήν κερδίζουν 726.500 ευρώ.