THEPOWERGAME
Νέα κρίση στην ΕΤΑΔ
Πολλές φήμες ακούγονται για μια νέα επιδίκαση καταβολής ποσού μερικών εκατομμυρίων ευρώ σε ενδιαφερόμενο που συμμετείχε σε διαγωνισμό που διενήργησε η Ελληνική Εταιρεία Ακινήτων Δημόσιου (ΕΤΑΔ). Ο τελευταίος προσέφυγε στα δικαστήρια για την ακύρωση του διαγωνισμού από την ΕΤΑΔ και κατάφερε να αποσπάσει δικαστική απόφαση καταβολής αποζημίωσης για διαφυγόντα έσοδα. Το ακόμη πιο αδιανόητο είναι ότι στην καταδικαστική αυτή απόφαση καταβολής αποζημίωσης, η ΕΤΑΔ -μάλλον από αμέλεια- δεν άσκησε έγκαιρα έφεση, με αποτέλεσμα η παράλογη δικαστική απόφαση να τελεσιδικήσει και η κρατική εταιρεία τώρα να είναι υποχρεωμένη να καταβάλει τα επίμαχα ποσά.
Με… μετρητά οι αγοραπωλησίες ακινήτων
Και επειδή μιλάμε για ακίνητα, διάφορα περίεργα συμβαίνουν στην κτηματαγορά. Οι ροές στεγαστικών δανείων παραμένουν αρνητικές (-3,6% τον Δεκέμβριο), αλλά οι αγοραπωλησίες έχουν πάρει «φωτιά». Κι επειδή δεν μιλάμε μόνο για ξένους επενδυτές, αλλά και για Έλληνες αγοραστές, απευθυνθήκαμε αρμοδίως και επιβεβαιώθηκε αυτό που φανταζόμαστε: ακίνητα αλλάζουν χέρια με μετρητά. Προσοχή! Δεν λέμε ότι όλα είναι «μαύρα», αλλά μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τις ελεγκτικές Αρχές να αναζητήσουν τα σχετικά στοιχεία από συμβολαιογράφους και μεσίτες, έτσι ώστε να αποφευχθεί ένα «ξέπλυμα» άνευ προηγουμένου…
Tα Mikel πάνε Άγκυρα
Σε μία σημαντική αγορά αναδεικνύεται η τουρκική για τα Mikel. Ήδη έχει φτάσει τα 13 καταστήματα και, όπως όλα δείχνουν, μέχρι το τέλος του χρόνου θα είναι η δεύτερη μεγαλύτερή της πίσω από την Ελλάδα, καθώς θα ξεπεράσει σε αριθμό σημείων την Κύπρο. Το ακόμη σημαντικότερο είναι ότι η επέκταση αυτή έρχεται σε μία δύσκολη περίοδο για την οικονομία της γειτονικής χώρας, στοιχείο που καθιστά την ανάπτυξη πιο προσεκτική. Πάντως, έχει ήδη δρομολογηθεί η δημιουργία έξι νέων Mikel στην Τουρκία, με τα τρία από αυτά (Άγκυρα, Σαμσούντα, Γκαζάντιεπ) να είναι εκτός Κωνσταντινούπολης, όπου έως τώρα αναπτυσσόταν κυρίως η ελληνική αλυσίδα.
Η ΣΤΑΣΥ ψάχνει επενδυτή για το αμαξοστάσιο στον Πειραιά
Οριστική είναι η απόφαση της ΣΤΑΣΥ να αξιοποιήσει με Σύμβαση Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) το ακίνητο των 36 στρεμμάτων στον Πειραιά όπου σήμερα στεγάζεται το αμαξοστάσιο/τεχνική βάση και το Μουσείο Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου. Ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει να αναβαθμίσει την τεχνική/επισκευαστική βάση της ΣΤΑΣΥ και παράλληλα να κατασκευάσει συγκρότημα γραφείων και καταστημάτων προς εκμετάλλευση. Η άσκηση, όπως λένε οι γνωρίζοντες, δεν είναι εύκολη, αφού το κόστος αναβάθμισης της τεχνικής βάσης έχει προϋπολογιστεί κοντά στα 70-80 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι αποδόσεις για τον επενδυτή που θα αναλάβει το ΣΔΙΤ.
Το σίγουρο είναι πως η ΣΤΑΣΥ, που ελέγχεται από το Υπερταμείο, αποφάσισε να αξιοποιήσει κάποια από τα ακίνητά της, με αρχή από τον Πειραιά, που αλλάζει λόγω άφιξης του μετρό και σημαντικών επενδύσεων, όπως στον Πύργο. Δεν κινείται με την ίδια ταχύτητα η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία επί χρόνια εξαγγέλλει σχέδια για γειτονικό ακίνητο. Κάτι σαν τα εμπορευματικά κέντρα δηλαδή…
Δάνεια σε επιπλέον 40 χιλιάδες επιχειρήσεις
Στον διπλασιασμό του αριθμού των επιχειρήσεων που μπορούν να προχωρήσουν σε τραπεζικό δανεισμό από τις 40.000 στις 80.000 αποσκοπεί η πλατφόρμα know your customer, που ετοιμάζουν υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) και θα ενεργοποιηθεί τις επόμενες ημέρες. Με τη νέα πλατφόρμα θα αντλούνται αυτόματα όλα τα δεδομένα από την ΑΑΔΕ, τον ΕΦΚΑ και τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ, ενώ η επιχείρηση που επιθυμεί να λάβει δάνειο μέσω προγράμματος της ΕΑΤ θα υποβάλει μία και μόνη αίτηση σε όλες τις συνεργαζόμενες τράπεζες. Στόχος του υπουργείου και της ΕΑΤ είναι η αξιολόγηση των αιτήσεων να γίνεται με ταχύτητα και διαφάνεια και βεβαίως να αυξηθούν κατά 40.000 οι επιχειρήσεις που μπορούν να λάβουν δάνειο από τις τράπεζες, με πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στο σύνολο της οικονομίας.
Νέα παράταση στο πρόγραμμα ενίσχυσης επιχειρήσεων «Έξυπνη Μεταποίηση»
Για την 1η Μαρτίου μετατέθηκε εκ νέου η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων, στο πλαίσιο της Πρόσκλησης «Έξυπνη Μεταποίηση», που υλοποιούν το υπ. Ανάπτυξης και η ΓΓ Βιομηχανίας, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Είναι η δεύτερη παράταση που δίδεται, διάρκειας ενός μήνα, καθώς η πρώτη παράταση όριζε ως καταληπτική ημερομηνία την 1η Φεβρουαρίου 2023. Αρχικά, η πρόσκληση όριζε ως καταληκτική ημερομηνία την 23η Ιανουαρίου κι έτσι η πρώτη παράταση ήταν μιας εβδομάδας. Παρά, επομένως την πίεση χρόνου που υπάρχει για την απορρόφηση των κονδυλίων, κρίθηκε αναγκαία η παράταση των περίπου 35 ημερών, καθώς τα επενδυτικά σχέδια της μεταποίησης θεωρούνται πιο πολύπλοκα από άλλες αγορές εξοπλισμού (προμήθειες) ή δαπάνες.
Έρχονται νέα μέτρα στήριξης 500-600 εκατ. ευρώ
Οι εξελίξεις στο φυσικό αέριο είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικές. Παρά τις εκτιμήσεις για ενίσχυση της ζήτησης LNG από τη στιγμή που ξαναμπαίνει στο «παιχνίδι» η Κίνα, η αγορά δείχνει κάτι παραπάνω από ήρεμη. Η τιμή του TTF κινείται νωχελικά προς τη ζώνη των 50-55 ευρώ, σημειώνοντας απώλειες γύρω στο 35% μέσα σε ένα μήνα, ενώ τα περσινά επίπεδα των 90 ευρώ μοιάζουν με μακρινό εφιάλτη. Με αυτά τα δεδομένα, στα μέσα του επόμενου μήνα το οικονομικό επιτελείο θα έχει μάλλον εύκολη δουλειά, όταν και θα αποφασίσει πόσα τελικά μπορούν να διατεθούν από το αποθεματικό των ενεργειακών επιδοτήσεων, χωρίς να έχουμε εκπλήξεις στη συνέχεια. Και με αυτά που ακούμε, το ελάχιστο που μπορούμε να περιμένουμε είναι παρεμβάσεις 500-600 εκατ. ευρώ…
«Δαγκώνουν» ξανά τα καύσιμα
Από την άλλη, δεν μπορεί να περάσει στα «ψιλά» το ότι τα καύσιμα άρχισαν πάλι να «δαγκώνουν». Σε όλο και περισσότερα πρατήρια στην Αττική το ταμπλό γράφει πάνω από 2 ευρώ για τη βενζίνη, ενώ όσοι δεν προνόησαν να προμηθευτούν εγκαίρως πετρέλαιο θέρμανσης, το πληρώνουν τώρα με «καπέλο» 16 λεπτά το λίτρο. Η προφανής λύση είναι μια μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, ωστόσο το κόστος είναι πολύ υψηλό -περί τα 300 εκατ. ευρώ για ένα «ψαλίδισμα» 10 λεπτών στη βενζίνη-, ειδικά γι’ αυτήν τη συγκυρία. Και κάπως έτσι, «φλερτάρουμε» πάλι με την τριάδα των ακριβότερων καυσίμων στην Ευρώπη…