THEPOWERGAME
Το νεκροταφείο των αεροπορικών
– Μικρό ήταν το τίμημα που πλήρωσαν οι αεροπορικές το 2022, καθώς σε μία χρονιά με εναέριους αποκλεισμούς λόγω πολέμου στην Ουκρανία και με τον Covid να μην έχει φύγει ακόμη, μόλις 19 εταιρείες έβαλαν λουκέτο σε όλο τον κόσμο. Η πιο γνωστή εταιρεία ήταν η Norwegian UK, ενώ η λίστα έχει και ελληνικό χρώμα, καθώς την περασμένη χρονιά μας αποχαιρέτησε και η εγχώρια Orange2fly. Μία μικρή αεροπορική με στόλο τεσσάρων Α320-200s, η οποία ξεκίνησε με βάση το αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλά τα τελευταία χρόνια πετούσε με βάση την Πρίστινα.
Εισαγωγές LNG από τη Μοζαμβίκη
– Σε επίπεδα ρεκόρ, κοντά στα 154 δισ. κυβικά μέτρα, διαμορφώθηκαν το 2022 οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη, με αύξηση κατά περίπου 88 δισ. κυβικά μέτρα σε σύγκριση με το 2021. Εντυπωσιακό είναι πλέον το μερίδιο των ΗΠΑ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG, καθώς έφτασε το 44% την περσινή χρονιά, με το Κατάρ και τη Ρωσία να ακολουθούν, με αυξημένα μερίδια επίσης. Μάλιστα, στη διάρκεια του Δεκεμβρίου η Ευρώπη εισάγαγε και τις πρώτες ποσότητες LNG από τη Μοζαμβίκη. Οι αναλυτές προβλέπουν πως το 2023 θα συνεχιστεί η μείωση στην εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών, με αποτέλεσμα να αναμένονται ακόμα μεγαλύτερες εισαγωγές LNG. Ειδικά αν δεν επαναληφθεί ο φετινός ήπιος χειμώνας.
H χρονιά της κρουαζιέρας
– Με το πρώτο κρουαζιερόπλοιο -το Viking Venus- να δένει Πρωτοχρονιά στη Σούδα Χανίων, ο χρόνος μπήκε με το δεξί για τον κλάδο. Με τον κορoνοϊό να είναι σε ύφεση, η βιομηχανία της κρουαζιέρας ξεκινάει όσο το δυνατόν νωρίτερα και νέα κρουαζιερόπλοια ρίχνονται στις ελληνικές θάλασσες από τον Μάρτιο. Στις θετικές εξελίξεις και η μείωση στις τιμές των καυσίμων, που ήταν ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» για τον κλάδο την περασμένη χρονιά, μαζί με τα κλειστά σύνορα από την Κίνα, που είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές.
! Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο εορταστικός τζίρος δεν πήγε άσχημα, αλλά δεν έφτασε στα προ πανδημίας επίπεδα. Σίγουρα καταγράφονται διαφορές από περιοχή σε περιοχή κι από κλάδο σε κλάδο, ωστόσο αυτή είναι η γενική εικόνα. Το επόμενο στοίχημα μοιραία είναι οι χειμερινές εκπτώσεις, ωστόσο άπαντες αναγνωρίζουν ότι τα «περισσεύματα» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς μετά τις γιορτές, δεν επιτρέπουν μεγάλες προσδοκίες…
Ιδιωτικές επενδύσεις 2 δισ. στην Κρήτη το 2023
– Χρονιά των επενδύσεων όλα δείχνουν ότι θα αποδειχθεί το 2023 και είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην Κρήτη ξεκινούν φέτος ιδιωτικές επενδύσεις συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, με αιχμή βεβαίως τον τουρισμό. Θετικές διαφαίνονται οι εξελίξεις τη φετινή χρονιά και στα μεγάλα έργα υποδομής, καθώς ξεκινούν οι εργασίες στο εμβληματικό έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ), ενώ ταυτόχρονα προχωρούν η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι (έχει ολοκληρωθεί το 20% του έργου) και η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής. Με όλα αυτά και πολλά άλλα έργα, το 2023 προδιαγράφεται ως «έτος-σταθμός» για την Κρήτη, κατά τη χαρακτηριστική έκφραση του περιφερειάρχη, Σταύρου Αρναουτάκη.
Μποναμάς και για τα κόμματα
– Έξι εκατομμύρια θα μοιραστούν τα κόμματα της χώρας, πλην της Χρυσής Αυγής. Τη μερίδα του λέοντος 2,2 εκατ. ευρώ θα λάβει η ΝΔ, ακολουθούν ο ΣΥΡΙΖΑ με 1,8 εκατ. ευρώ και το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ με περίπου 0,6 εκατ. ευρώ. Επίσης, 37.500 ευρώ αναλογούν στο Ποτάμι και 125.000 ευρώ αναλογούν στη Χρυσή Αυγή. Για την τελευταία η χρηματοδότηση αναστέλλεται με βάση το τελευταίο Προεδρικό Διάταγμα για την κατανομή της χρηματοδότησης προς τα κόμματα.
Το τριπλό ανάχωμα στις ανατιμήσεις
– Τριπλό ανάχωμα θέλει να στήσει το οικονομικό επιτελείο απέναντι στις ανατιμήσεις, που συνεχίζονται. Το «καλάθι του νοικοκυριού», αν και θα «αδειάσει» από τα εορταστικά είδη (μοσχάρι, γαλοπούλα κ.λπ.), παραμένει στην πρώτη γραμμή και, σύμφωνα με τις μετρήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, έχει συνδράμει στην ανακούφιση των πιο αδύναμων νοικοκυριών, τα οποία δαπανούν περίπου το 35% του μηνιαίου εισοδήματός τους για είδη διατροφής. Στο «καλάθι» θα προστεθεί από τον επόμενο μήνα το Market Pass, το οποίο για μια 4μελή οικογένεια ισοδυναμεί με μηνιαία εισοδηματική ενίσχυση 52 ευρώ έως τον Ιούλιο. Ως τρίτη γραμμή άμυνας, για τα χαμηλότερα εισοδήματα, θα χρησιμοποιηθεί η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού. Αν και το βασικό σενάριο προβλέπει αναπροσαρμογή κατά 5,5%, υπάρχουν σκέψεις για αύξηση αντίστοιχη των συντάξεων, ωστόσο οι κλαδικοί φορείς των μικρομεσαίων… κλοτσάνε.
! Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις. Πανηγυρίζουμε που η τιμή του φυσικού αερίου προσγειώθηκε στα προ πολέμου επίπεδα, δηλαδή γύρω στα 72 ευρώ, αλλά ξεχνάμε ότι η ενεργειακή κρίση ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Για όσους δεν θυμούνται, η τιμή του φυσικού αερίου εκείνη την περίοδο ήταν μόλις 17 ευρώ και η διαφορά από τα σημερινά επίπεδα παραμένει αβυσσαλέα. Αναλυτές και ειδικοί επί των ενεργειακών σπεύδουν, πάντως, να μας προσγειώσουν στην πραγματικότητα, σημειώνοντας ότι δεν πρόκειται να ξαναδούμε τέτοιες τιμές.