THEPOWERGAME
Κάποιοι εργολάβοι έχουν κολλήσει στο παρελθόν
– Οι δημοπρατήσεις μεγάλων έργων άνω των 11 δισ. ευρώ, καθώς και η προώθηση περισσότερων από 20 Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έχουν ενοχλήσει κάποιους παραδοσιακούς συνδικαλιστές του κατασκευαστικού κλάδου, που θεωρούν πως «χάνουν ύλη» οι μεσαίοι/μικροί εργολήπτες. Πιθανόν να θεωρούν πως πρέπει να συνεχιστεί το μοντέλο του τεμαχισμού μεγάλων έργων (τελευταίο κρούσμα, επί ΣΥΡΙΖΑ, ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος), ώστε να βολεύονται όσο το δυνατόν περισσότεροι κι ας μην προχωρούν τα έργα.
– Και ας κοστίζει, σε χρόνο και σε χρήμα, στον Έλληνα φορολογούμενο αυτή η τακτική. Και ας γνωρίζουμε από τη δυσάρεστη ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου πως ο τεμαχισμός σε πλήθος εργολαβιών κόστισε εκατοντάδες εκατομμύρια χωρίς να ολοκληρωθούν ποτέ οι εργολαβίες. Φυσικά και οι μικρομεσαίοι κατασκευαστές είναι η ραχοκοκαλιά του κλάδου και πρέπει να στηριχθούν. Όμως μήπως πρέπει και οι ίδιοι να σκεφτούν την ανάγκη μεγαλύτερων σχημάτων, αφού οι απαιτήσεις των έργων (τεχνικές και οικονομικές) έχουν αλλάξει; Η δυσάρεστη εμπειρία των αναγκαστικών συγχωνεύσεων του 1999 – 2001 δεν μπορεί να είναι αιώνιο άλλοθι για κάποιους.
Ναυπηγεία Ελευσίνας: Γεμίζουν έως τον Φεβρουάριο
– Το σκηνικό με τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου, στα οποία καταγράφεται… ουρά πλοίων για να επισκευαστούν, φαίνεται ότι θα επαναληφθεί, και μάλιστα πολύ γρήγορα, και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ήδη το πρώτο πλοίο, ιδιοκτησίας του Πέτρου Παππά, βρίσκεται στα ναυπηγεία και επισκευάζεται. Ακολουθούν κι άλλα και με βάση τη μέχρι τώρα ζήτηση, εκτιμάται ότι τον Φεβρουάριο όλοι οι ντόκοι των ναυπηγείων θα είναι γεμάτοι με ελληνόκτητα πλοία που θα επισκευάζονται. Έτσι, η αγορά κινείται ταχύτερα από το δικαστήριο που έχει προσδιοριστεί για τις 15 Φεβρουαρίου, προκειμένου να αποφανθεί επί της αιτήσεως εξυγίανσης και μεταβίβασης των ναυπηγείων στην Onex. Για να μπορούν συνεπώς να λειτουργούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και να πληρώνονται οι εργαζόμενοι στο μεσοδιάστημα μέχρι να εκδοθεί η δικαστική απόφαση, η Βουλή υπερψήφισε προχθές τροπολογία ώστε η εταιρεία Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνα ΑΕ να απαλλαγεί από την υποχρέωση της προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας έως 31 Δεκεμβρίου 2023.
Τα κέρδη του «Ελευθέριος Βενιζέλος» από την Aegean
– Ένας από τους πλέον ωφελημένους από τη δημιουργία του hangar της Aegean στην παλιά βάση της Ολυμπιακής δεν είναι άλλος από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Σε αυτόν θα κατευθυνθεί ένα μεγάλο μέρος από τα 140 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση των κτιριακών εγκαταστάσεων έως το 2046. Καθώς το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας οδεύει προς το Χρηματιστήριο, πιθανόν και εντός του 2023, η παραπάνω κίνηση που θα τονώσει τζίρο και κέρδη σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητη από τους μελλοντικούς επενδυτές – μετόχους.
Η συνιδιοκτησία της Folli σε κολωνακιώτικο μπαρ
– Ανάμεσα στα διάσπαρτα περιουσιακά στοιχεία και ακίνητα που διαθέτει η Folli Follie, τα οποία αναμένει να αποδεσμευτούν ώστε να ανασάνει, είναι και το ήμισυ ενός εμπορικού ακινήτου στο Κολωνάκι. Για να μη δημιουργήσουμε προσδοκίες τύπου Μινιόν, πρόκειται για το κατάστημα που φιλοξενεί το μπαρ Minnie The Moocher στην οδό Τσακάλωφ, που, όπως προδίδει και το όνομά του, είναι σχετικά «μίνι» ως χώρος. Για την ιστορία, να πούμε ότι ο σημερινός χώρος προέκυψε από την συνένωση τριών ιδιοκτησιών μία από τις οποίες ανήκει στην ταλαιπωρημένη εταιρεία όπου στο παρελθόν λειτουργούσε κατάστημα Folli Follie.
Το τηλεφώνημα Στουρνάρα στον Γεωργιάδη
Κάθε φορά πριν πάει στη συνεδρίαση της ΕΚΤ στη Φρανκφούρτη, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, επικοινωνεί με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, για να δει πώς εξελίσσεται το «καλάθι του νοικοκυριού». Ο διοικητής της ΤτΕ παραδέχθηκε σε χθεσινές δηλώσεις του στον ραδιοσταθμό ΣΚΑΪ εμμέσως πλην σαφώς ότι κατά ανεξήγητο τρόπο, το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει συμβάλει στην ανάσχεση του πληθωρισμού στα τρόφιμα στην Ελλάδα. «Είναι τύχη; Είναι ικανότητα; Πάντως, φαίνεται να αποδίδει…», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Στουρνάρας. Και βέβαια, οι επισημάνσεις αυτές έκαναν τον υπουργό Ανάπτυξης να πλέει σε πελάγη ευτυχίας και έκανε δελτίο Τύπου τις δηλώσεις του κεντρικού τραπεζίτη της χώρας.
! Στα 7 δισ. ευρώ προσδιορίζει ο ΟΔΔΗΧ το εκδοτικό πρόγραμμα του 2023, χωρίς όμως να συνυπολογίζει το πράσινο ομόλογο, το οποίο θα εκδοθεί στο β’ εξάμηνο της νέας χρονιάς. Η διάρκειά του θα είναι 10ετίας και άνω, ενώ το ζητούμενο ποσό υπολογίζεται σε τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ.
Δεν είναι μόνο η Τράπεζα της Ελλάδος που ανησυχεί
– Πραγματικά, μας κάνει μεγάλη εντύπωση που κάποιοι έπεσαν από τα σύννεφα διαβάζοντας την Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας. Μάλλον δεν μπήκαν στον κόπο να διαβάσουν το ειδικό κεφάλαιο του ψηφισμένου Προϋπολογισμού για τους κινδύνους και τις αβεβαιότητες του 2023, ούτε την τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ούτε καν τη νέα «γκρίζα» Έκθεση των οικονομολόγων της ΕΚΤ. Άπαντες συμφωνούν στο ότι η νέα χρονιά κρύβει παγίδες, άπαντες παραδέχονται ότι ο πληθωρισμός θα μας συντροφεύει για τουλάχιστον δύο ακόμα χρόνια, άπαντες συστήνουν αυτοσυγκράτηση στα μέτρα στήριξης και στόχευση στους πραγματικά ευάλωτους…
Φοροδιαφυγή και απλήρωτα πρόστιμα
– Πριν από λίγες ημέρες αναθαρρήσαμε από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Κομισιόν, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει τις απώλειες από τα έσοδα του ΦΠΑ κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ, με την προοπτική να κλείσει ακόμα περισσότερο την τρύπα φέτος. Και μετά προσγειωθήκαμε στη σκληρή πραγματικότητα. Δεκάδες περιπτώσεις ακραίας φοροδιαφυγής, όχι από τίποτα βιομηχανίες ή μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά από εστιατόρια, καφετέριες, πιτσαρίες, ψητοπωλεία, που απέκρυψαν περί τα 14 εκατ. ευρώ. Ακόμα πιο αποκαρδιωτικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι από τα πρόστιμα που πέφτουν, περί τα 24 δισ. ευρώ έχουν προστεθεί στο stock των ληξιπρόθεσμων οφειλών…