THEPOWERGAME
Η εκρηκτική κατάσταση στις αγορές ομολόγων
Ξεπέρασε το 5% η απόδοση του ελληνικού 10ετούς, αλλά αυτό ουδόλως προβληματίζει τον ΟΔΔΗΧ. Κατ’ αρχάς, με τα swaps που στήνει μεθοδικά από το 2018, μπορεί να αντλεί ρευστότητα από τις αγορές με χαμηλότερο κόστος από το 2020. Επιπλέον, έχοντας διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού το ταμειακό «μαξιλάρι» -όπως άλλωστε συνιστούσαν οι οίκοι αξιολόγησης- μπορεί να μείνει θεωρητικά εκτός αγορών για 3 ή 4 χρόνια. Πάντως, η όλη εκρηκτική κατάσταση στις αγορές ομολόγων έρχεται ως απάντηση σε όσους ζητάνε να ανοίξουν τα κρατικά ταμεία και να μοιραστεί αφειδώς χρήμα…
Η δύσκολη δημοσιονομική ισορροπία
Καιρό είχαμε να διαβάσουμε μια τόσο «σκυθρωπή» έκθεση από τον ΙΟΒΕ. Κρατάμε κατ’ αρχάς τον προβληματισμό για το πώς θα εξισορροπεί δημοσιονομικά η χώρα εντός ενός ευρύτερου πλαισίου με σημαντικές προκλήσεις, ώστε να διατηρείται χαμηλό και το κόστος χρηματοδότησης. Επιπλέον, ο ΙΟΒΕ αναρωτιέται εάν και πώς μπορεί η οικονομία μας να δείξει χαρακτηριστικά που θα την καθιστούν ελκυστική για επενδύσεις, όπως και για ανθρώπινο κεφάλαιο, ενώ το εξωτερικό πλαίσιο είναι δυσμενές. Δύσκολα ερωτήματα που μένει να απαντηθούν λίαν προσεχώς…
! Οι Ευρωπαίοι βραδυπορούν, παρά το ότι η ενεργειακή κρίση θα «σκάσει» στα κεφάλια μας πριν φύγει ο χειμώνας. Τα προθεσμιακά συμβόλαια του ρεύματος στη Γαλλία για το τρίμηνο Δεκεμβρίου- Φεβρουαρίου παίζουν από τα 1.180 ως τα 1.300 ευρώ και είναι απορίας άξιον γιατί το Παρίσι επιμένει σε ένα «λειψό» πλαφόν στο αέριο, το οποίο είναι προφανές ότι δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα…
Ο Λιανός θα κρίνει το καλάθι του νοικοκυριού
Στα χέρια του Γιάννη Λιανού, προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα περάσει το «καλάθι του νοικοκυριού» με τα 50 προϊόντα. Είτε το θέλει, είτε όχι ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, η πρωτοβουλία του που στόχο έχει να ανακουφίσει τα λαϊκά στρώματα, περνά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η τελευταία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρήσει την πρακτική αυτή ως εναρμονισμένη πολιτική των δυνάμεων της αγοράς. Πάντως, ο Άδωνις Γεωργιάδης, με την πρωτοβουλία αυτή, επικοινωνιακά κέρδισε πόντους. Από την αντιπολίτευση, τους φορείς της αγοράς, τα ΜΜΕ κ.ο.κ. Τώρα όλοι τρέχουν να μάθουν τα προϊόντα που θα μπουν στο καλάθι του νοικοκυριού, ξεχνώντας τις καταγγελίες για αισχροκέρδεια, τις ανατιμήσεις, τον υψηλό πληθωρισμό κ.ο.κ.
Φόρμουλα για να υπογράψουν διμερή συμβόλαια ψάχνουν οι βιομηχανίες
Επιστολή στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα έστειλε χθες η ΕΒΙΚΕΝ, που εκπροσωπεί τις ενεργοβόρες βιομηχανίες. Η ΕΒΙΚΕΝ θεωρεί πως πρέπει να εξαιρεθούν οι διμερείς συμβάσεις στην ενέργεια από το μηχανισμό άντλησης υπερεσόδων που εφαρμόζεται από τον περασμένο Ιούλιο και προβλέπει πλαφόν ανά τεχνολογία παραγωγής. «Για να καταστεί εφικτή η διαπραγμάτευση και σύναψη νέων μακροχρόνιων διμερών συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι απολύτως αναγκαίο να θεσπιστεί ρύθμιση για την εξαίρεση των διμερών συμβάσεων, από την επιβολή του ανώτατου ορίου εσόδων που εφαρμόζεται στο πλαίσιο του προσωρινού μηχανισμού επιστροφής μέρους εσόδων αγοράς επόμενης ημέρας» υποστηρίζει η ΕΒΙΚΕΝ.
Ξέρουν από ιδιωτικοποιήσεις…
Για να αναχαιτίσει τις πιέσεις πώλησης της ΔΕΗ από τους δανειστές και τους ισχυρούς της ΕΕ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δέχθηκε την πώληση του ΔΕΣΦΑ στους Ιταλούς της Snam (αγκαζέ με τους Βέλγους και τους Ισπανούς των Fluxys και Enagas) σε μια συμφωνία που περιόριζε τη δυνατότητα παρέμβασης του ελληνικού Δημοσίου. Αν και το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ορισμό εκτελεστικού αντιπροέδρου από την πλευρά του Δημοσίου στον διαχειριστή της κρίσιμης υποδομής φυσικού αερίου, στην πορεία υπήρξαν αλλαγές. Έτσι φτάσαμε σήμερα στις συγκρούσεις μεταξύ επενδυτών όπως η Διώρυγα Gas και η ΔΕΠΑ Υποδομών με τον ΔΕΣΦΑ για τα χρονοδιαγράμματα αναβάθμισης των απαραίτητων υποδομών από πλευράς διαχειριστή. Και το δημόσιο να έχει περιορισμένες δυνατότητες παρέμβασης. Την ίδια περίοδο η προηγούμενη κυβέρνηση επέτρεψε στους Κινέζους του ΑΔΜΗΕ να κάνουν κουμάντο στη διοίκηση με το 24% των μετοχών. Ας το θυμούνται οι σύντροφοι όταν φωνάζουν για «κρατικοποίηση» της ΔΕΗ…
!Συνεχίζονται οι ανακατατάξεις στην αγορά αυτοκινήτου με εισόδους νέων διεθνών παικτών. Έτσι, λίγες εβδομάδες μετά την πώληση της Mercedes-Benz Hellas στον ελβετικό όμιλο Emil Frey, χθες έγινε γνωστό πως η ισραηλινή Samelet ίδρυσε κοινή εταιρεία με την Autohellas και στη συνέχεια εξαγόρασαν την ελληνική θυγατρική της FCA Italy SpA. Έτσι αναλαμβάνουν την εισαγωγή πέντε μαρκών του ομίλου Stellantis στην Ελλάδα μεταξύ των οποίων οι Alpha Romeo Fiat, Fiat Professional και Jeep. Έχει ακόμα δρόμο μέχρι να ισορροπήσει η αγορά αυτοκινήτου όπως φαίνεται.
Στο σφυρί και μετοχές
Στο σφυρί βγαίνουν μετοχές της Εθνικής που είχαν δοθεί ενέχυρο από ιδιώτη για τη σύναψη δανείου. Τελικά, δεν είναι μόνο τα σπίτια ή τα εξοχικά που ρευστοποιούνται για να καλύψουν δάνεια (μετοχοδάνεια) ή άλλες… αμαρτίες του παρελθόντος. Από τις 26/10/2022 έως και 25/11/2022 πρόκειται να εκποιηθούν 25.000 μετοχές της Εθνικής Τράπεζας με επισπεύδουσα την QQUANT MASTER SERVICER ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις. Οι πράξεις θα γίνουν μέσω της Λαυρεντάκης Χρηματιστηριακή. Ο εν λόγω οφειλέτης, σύμφωνα με όσα πληροφορείται η στήλη τυχαίνει να είναι μεγαλοπαράγοντας της Καρδίτσας, με δραστηριότητα στο εμπόριο μελιού. Κάποιες φήμες αναφέρουν ότι εξακολουθεί να κινείται το καλοκαίρι με το πολυτελές σκάφος του στις Σποράδες και το Β. Αιγαίο…
Η Ρωσία ετοιμάζει πτήσεις στα Κατεχόμενα
Την πρώτη της πτήση στα Κατεχόμενα της Κύπρου δρομολογεί η Ρωσία για τον επόμενο μήνα. Η πληροφορία που έρχεται από ρωσικά μέσα ήρθε να συμπληρωθεί από τουρκικά που τοποθετούν την έναρξη της σύνδεσης στις 15 Νοεμβρίου, 39η επέτειο ανακήρυξης του ψευδοκράτους από την Τουρκία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στα Κατεχόμενα η Ρωσία θα συστήσει αντιπροσωπεία χωρίς αυτό να σημαίνει αναγνώριση της περιοχής ως ξεχωριστό κράτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου φέρεται να ζουν περίπου 10.000 Ρώσοι πολίτες. Για τους Ρώσους πολίτες που έχουν παρουσία στη Δημοκρατία της Κύπρου, η πτήση που θα πραγματοποιείται από ιδιωτική εταιρεία φέρνει μεγάλη ανακούφιση καθώς έως σήμερα ακολουθούσαν πορεία Οδύσσειας μέχρι να φτάσουν στο νησί.
Η Jet2 σε ρόλο Ryanair
Αυξάνει συνεχώς το αποτύπωμα της στην χώρα μας η Jet2, η No3 low cost αεροπορική της Μεγάλης Βρετανίας. Ειδικά μετά τη μερική αποχώρηση της Ryanair από ελληνικούς προορισμούς αυξάνει τις πτήσεις της κυρίως προς τα νησιά. Χθες, ήταν η ημέρα που ανακοίνωσε το θερινό της πρόγραμμα για το 2023 από την Σκωτία, όπου θα συνδέει με 24 πτήσεις εβδομαδιαίως το αεροδρόμιο του Εδιμβούργου με ελληνικούς προορισμούς. Με βάση τα έως τώρα στοιχεία η Jet2 είναι ο μεγαλύτερος τροφοδότης με τουρίστες από την Σκωτία προς την Ελλάδα για το επόμενο καλοκαίρι.