THEPOWERGAME
Οι προθέσεις των «γερακιών» της ΕΚΤ
-Κακά τα μαντάτα από τη Φρανκφούρτη. Οι οικονομολόγοι της ΕΚΤ αφενός εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός δεν έχει πιάσει ακόμα ταβάνι αφετέρου δεν βλέπουν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα υποχωρήσουν σύντομα, έστω κι αν παραδέχονται ότι τα υπολογιστικά τους μοντέλα αποδείχθηκαν αναξιόπιστα. Με αυτά τα δεδομένα, η συνεδρίαση της 8ης Σεπτεμβρίου όχι απλώς θα φέρει μια νέα αύξηση επιτοκίων, αλλά μην εκπλαγείτε αν τα «γεράκια» επιβάλουν νέα αύξηση κατά 0,50 μονάδες. Το τι σημαίνει αυτό για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που είτε χρειάζονται, είτε επιβαρύνονται με κάποιο δάνειο, δεν χρειάζεται ειδική ανάλυση…
Το επιπλέον βάρος στον προϋπολογισμό
-Τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας αποτυπώνουν πλήρως τη φθορά, τη ζημιά που προκαλούν οι υψηλές τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Με τη συμπλήρωση του 6μήνου, η αξία των εισαγωγών καυσίμων ξεπέρασε τα 13 δισ. ευρώ έναντι 4,5 δισ. ευρώ πέρσι, ενώ μόνο τον Ιούνιο ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν σε τριπλάσιο ύψος από πέρσι! Να σημειώσουμε και κάτι που οι περισσότεροι το ξεχνούν. Το επιπλέον βάρος για τον προϋπολογισμό δεν προκύπτει μόνο από τις επιδοτήσεις νοικοκυριών – επιχειρήσεων, αλλά κι από το πρόσθετο κόστος για τις δαπάνες καυσίμων του Δημοσίου. Φέτος, απαιτήθηκαν πάνω από 500 εκατ. ευρώ επιπλέον από τον αρχικό σχεδιασμό για ρεύμα, βενζίνες, πετρέλαιο στο στενό κι ευρύτερο δημόσιο τομέα…
Οι προοπτικές για τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού
-Πρόσφατο άρθρο της εταιρείας αναλύσεων Oxford Economics βάζει στο τραπέζι δύο σημαντικούς παράγοντες που θα συνυπολογίσουν όσοι από τους οκτώ διεκδικητές της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού υποβάλλουν δεσμευτική προσφορά στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από τη νέα σύμβαση έχουν καλλιεργηθεί πολύ μεγάλες προσδοκίες που φτάνουν ακόμα και τα 2,5 δισ. ευρώ, με βάση προβλέψεις για σχεδόν διπλάσια λειτουργική κερδοφορία από τα 79 εκατ. που παρουσίασε πέρυσι η Αττική Οδός ΑΕ.
-Στο άρθρο των Tom Rogers και David Ashmore επισημαίνεται, πάντως, πως οι υποψήφιοι θα συνυπολογίσουν και το γεγονός πως δημογραφικά η Αττική θα έχει συγκριτικά μεγαλύτερες απώλειες από την υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ σε οικονομικό επίπεδο θα κινηθεί μεν ανοδικά αλλά πιο αργά από την υπόλοιπη χώρα. Ο δεύτερος παράγοντας συνδέεται με την αύξηση του κόστους υλικών που συνυπολογίζουν οι υποψήφιοι αφού αναλαμβάνουν και τη συντήρηση του οδικού άξονα.
-Ποια είναι τα καλά νέα; Εξαιτίας του πληθωρισμού οι επενδυτές στρέφονται, προς περιουσιακά στοιχεία όπως οι παραχωρήσεις οδικών αξόνων καθώς οι σχετικές συμβάσεις περιέχουν προβλέψεις που προστατεύουν τα έσοδα διοδίων από τον πληθωρισμό. Όπως και στην περίπτωση των ελληνικών οδικών αξόνων, το ύψος των διοδίων αυξομειώνεται με βάση το ύψος του πληθωρισμού.
«Καυτή» η αγορά συμβάσεων παραχώρησης δρόμων
-Στα καλά νέα περιλαμβάνεται και η μεγάλη κινητικότητα σε συμφωνίες που συνδέονται με συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Oxford Economics στο πρώτο εξάμηνο του 2022 άλλαξαν χέρια συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων συνολικής αξίας άνω των 14 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μέγεθος που ήδη ξεπερνά κατά πολύ το συνολικό ύψος συναλλαγών του 2020 και πλησιάζει το ρεκόρ του 2019 όταν είχαν πραγματοποιηθεί αγοραπωλησίες συμβάσεων παραχώρησης δρόμων συνολικού ύψους 16 δισ. ευρώ.
Η επιστροφή της Pepsi στην Ελλάδα
-Η αύξηση του κόστους παραγωγής και μεταφορικών πιέζει σε μεγάλο βαθμό την Pepsico να επιστρέψει την παραγωγή της στην Ελλάδα όσο το συντομότερο γίνεται. Όπως ήδη έχει προαναγγελθεί η επιστροφή θα πραγματοποιηθεί μέσω του εργοστασίου της NU Aqua στο Λουτράκι. Για τον σκοπό αυτό οι νέοι επενδυτές στο κτήριο της θρυλικής ΗΒΗ σκοπεύουν να δαπανήσουν επιπλέον 29 εκατ. ευρώ στα ήδη 10 εκατ. ευρώ που έχουν επενδύσει για τις γραμμές παραγωγής του «Eonio Loutraki». Το τελευταίο χάρη στο δίκτυο της Pepsico έχει καταφέρει – αν και μπήκε αργά στη μάχη – να τοποθετηθεί στο μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.
Η μάχη του νερού
-Οι ακραίες καιρικές συνθήκες και τα φαινόμενα λειψυδρίας έχουν φέρει ξανά στο προσκήνιο το θέμα των πηγών που εκμεταλλεύονται οι εταιρείες εμφιάλωσης νερού. Τα τελευταία χρόνια οι μεγάλοι παίκτες έχουν επιδοθεί σε μία μάχη αύξησης της παραγωγής η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις λειτουργεί εις βάρος των υπολοίπων που συνεκμεταλλεύονται τον υδροφόρο ορίζοντα όπως γεωργοί και κτηνοτρόφοι. Μέχρι στιγμής τα τοπικά δημοτικά συμβούλια με πολύ γκρίνια αποδέχονται αυτές τις επενδύσεις με υποσχέσεις για θέσεις εργασίας και χορηγική στήριξη των τοπικών κοινωνιών από τις βιομηχανίες. Τι θα γίνει όμως στο μέλλον εάν το πρόβλημα επιδεινωθεί;
Τα καλά νέα για τις τιμές των σιτηρών
– Οι αναλυτές της Fitch υπολογίζουν ότι οι διεθνείς τιμές των τροφίμων, ειδικά των σιτηρών, έπιασαν την «κορυφή» τους και θα αρχίσουν να πέφτουν. Τα κακά νέα. Αυτός ο επώδυνος κύκλος για τους καταναλωτές δεν αναμένεται να κλείσει νωρίτερα από την επόμενη χρονιά, με προφανείς τους κινδύνους ανατροπής των δεδομένων, όχι μόνο λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων αλλά και κλιματικών συνθηκών. Για του λόγου το αληθές, η τιμή του σιταριού τέτοια εποχή, πριν τρία καλοκαίρια, βρισκόταν στα 165 δολάρια τον τόνο. Τον περσινό Αύγουστο λόγω της χαμηλότερης προσφοράς σε σχέση με τη ζήτηση – κάτι η επιστροφή από την πανδημία, κάτι τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, κάτι οι ζημιές σε καλλιέργειες – η τιμή σκαρφάλωσε στα 270 δολάρια. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το μπλοκάρισμα του 32% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών εκτίναξε την τιμή στα 420 δολάρια. Πλέον, αν και θεωρητικά υπάρχει μια σχετική αισιοδοξία ότι η κατάσταση εξομαλύνεται, η τιμή του σιταριού παραμένει στα 313 δολάρια, δηλαδή 100% υψηλότερα από τα επίπεδα του 2019, πριν ξεκινήσουν οι αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά…
Μεγάλες αυξήσεις και στα καυσόξυλα
-Μετά το ρεύμα, το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τι άλλο χρησιμοποιείται για θέρμανση; Τα καυσόξυλα και τα pellets. Στα ορεινά χωριά που προμηθεύονται αυτές τις ημέρες καυσόξυλα, διαπιστώνουν αυξημένες τιμές κατά τουλάχιστον 10 ευρώ τον τόνο, αύξηση που οι επαγγελματίες υλοτόμοι την αποδίδουν στο αυξημένο κόστος ημερομισθίων και καυσίμων αλλά και στην αγορά των δέντρων – όταν πρόκειται για ιδιώτες (ελιές). Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι όσο περνά ο καιρός και αρχίζει το κρύο, οι τιμές θα ανεβαίνουν με γεωμετρική πρόοδο με αποκορύφωμα την περίοδο των Χριστουγέννων όταν το αναμμένο τζάκι αναμένεται φέτος να είναι ακριβή πολυτέλεια.