Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Η απειλή για το λιμάνι του Πειραιά, το σίριαλ με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και μια πρόταση για τη Θεσσαλονίκη

Το λιμάνι του Πειραιά και ο ανταγωνισμός

Καθόλου δεδομένη δεν θα πρέπει να θεωρείται η πρωτοκαθεδρία του λιμανιού του Πειραιά, μεταξύ των σταθμών μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη, στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Ασφαλώς, η παρουσία της Cosco να εγγυάται σημαντικές ροές φορτίων τα επόμενα χρόνια και η επένδυση του κινεζικού ομίλου φαίνεται πως εδραιώνεται και στις υπόλοιπες δραστηριότητες του λιμανιού, μετά τις πρόσφατες θετικές εξελίξεις αναφορικά με το επιχειρησιακό σχέδιο (Master Plan). Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός θα «μείνει με σταυρωμένα τα χέρια».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, αποτελεί το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ. Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Μπάιντεν στην Μ. Ανατολή, ανακοινώθηκε μια συμφωνία ύψους 1,15 δισ. ευρώ, ανάμεσα στον όμιλο Adani Ports, του ομώνυμου Ινδού δισεκατομμυριούχου και την ισραηλινή εταιρεία Gadot. Αντικείμενό της είναι το λιμάνι της Χάιφα και η μετατροπή του σε σύνδεσμο ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη. Στόχος του ομίλου Adani είναι η μετατροπή της Χάιφα σε διαμετακομιστικό κόμβο και σε μια νέα εμπορική διαδρομή από την Ασία προς την Γηραιά Ήπειρο.

Οι Κινέζοι βλέπουν και αλλού

Πριν από ένα χρόνο, ανάλογο «στοίχημα» έβαλε και η κινεζική Shanghai International Port Group (SIPG), η οποία εγκαινίασε έναν σταθμό διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων επίσης στο λιμάνι της Χάιφα, σε παρακείμενη έκταση. Το ύψος της επένδυσης του κινεζικού ομίλου υπολογίζεται σε 1,6 δισ. ευρώ και καταδεικνύει την αναγνώριση από διεθνείς ομίλους διαχείρισης λιμενικών υποδομών, της προοπτικής που παρουσιάζει το εν λόγω λιμάνι του Ισραήλ. Η πόλη της Χάιφα βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, πολύ κοντά στην Διώρυγα του Σουέζ, την οποία διαπλέουν όλα τα πλοία που έρχονται από την Ασία προς την Ευρώπη.

Διεθνείς αναλυτές σημειώνουν ότι η παρουσία της Κίνας στην Χάιφα, την μετατρέπει αυτόματα σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο, στρατηγικό σημείο για την ευρύτερη περιοχή. Τα δύο νέα λιμάνια προφανώς και είναι πολύ μεγαλύτερα από τις τοπικές ανάγκες, γεγονός που εκ των πραγμάτων, θα τα στρέψει προς τις διεθνείς αγορές, καθώς στόχος των εταιρειών διαχείρισής τους είναι να εξυπηρετούν την ευρύτερη περιοχή.

Κάτι τέτοιο θα ήταν εκτός λογικής πριν από μόλις 10 χρόνια, δεδομένου ότι το Ισραήλ βρισκόταν σε πολιτική απομόνωση από σειρά χωρών, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυνητικούς εμπορικούς εταίρους. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, παρότι η ειρηνευτικές συνομιλίες με τους Παλαιστινίους δεν έχουν σημειώσει πρόοδο, η χώρα έχει κατορθώσει να εξομαλύνει τις σχέσεις με νέες αγορές, όπως π.χ. τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μαρόκο και το Μπαχρέιν, ενώ ταυτόχρονα έχει καλλιεργήσει βαθύτερους εμπορικούς δεσμούς στην Άπω Ανατολή.

Η Χάιφα και η εφοδιαστική αλυσίδα

Ήδη, στην ευρύτερη περιοχή του Χάιφα έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέων σιδηροδρομικών υποδομών, που θα συνδεθούν με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας κι ενδεχομένως στο μέλλον με το αντίστοιχο της Ιορδανίας, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να είναι εφικτή η μεταφορά φορτίων προς το Ιράκ και την Σαουδική Αραβία. Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, η προσθήκη της Χάιφα αναμένεται να προσθέσει μια σημαντική λύση στο πρόβλημα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σήμερα, το Ισραήλ διαχειρίζεται 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, με τα στελέχη της SIPG να εκτιμούν ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια κατά την διάρκεια των επόμενων 5-8 ετών.

Το λιμάνι του Πειραιά ασφαλώς εξακολουθεί να διατηρεί μεγάλη δυναμική, τόσο λόγω των υποδομών και της τοποθεσίας του, όσο και λόγω του μεγάλου του βάθους. Αν υπάρξει αναβάθμιση των αποθηκευτικών και διαμετακομιστικών εγκαταστάσεων, όπως ήδη σχεδιάζεται να συμβεί στο Θριάσιο Πεδίο, εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσει να διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου και τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, είναι σαφές ότι ουδείς αναντικατάστατος και οι διεθνείς όμιλοι έχουν προετοιμάσει εναλλακτικές διαδρομές σε Τουρκία, Ιταλία και τώρα Ισραήλ.

Η Θεσσαλονίκη διεκδικεί το logistics center της Σ. Αραβίας

Το logistics center που σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν οι Σαουδάραβες στην Ελλάδα για να εξάγουν τα προϊόντα τους στην ευρωπαϊκή αγορά θα διεκδικήσει η Θεσσαλονίκη. Λίγα 24ωρα μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του πρίγκιπα-διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας που συζήτησε το θέμα με τον πρωθυπουργό, σε επιχειρηματικούς φορείς της Μακεδονίας «έπεσε» η σχετική ιδέα και άρχισαν οι ζυμώσεις ώστε με ορίζοντα την ΔΕΘ και τις συναντήσεις που θα γίνουν με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους αρμόδιους υπουργούς να τεθεί επισήμως η πρόταση. Τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης είναι προφανή (λιμάνι, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, διαθέσιμοι χώροι, γειτνίαση με μεγάλες αγορές), όπως πολύ μεγάλα αναμένονται και τα οφέλη για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή.

Ναυπηγεία Ελευσίνας (1): Από το ολότελα…

Από τους πλέον χαμένους στην περίπτωση που δεν προχωρήσει η εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας και η επιχείρηση οδηγηθεί σε αναγκαστική ρευστοποίηση των στοιχείων της (μοντέλο Σκαραμαγκά) θα είναι το Πολεμικό Ναυτικό, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο. Όπως αναφέρθηκε προχθές στη Βουλή, το ΠΝ σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει μόλις 1.579.517 ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 142.337.077 ευρώ, δηλαδή το 100% της οφειλής των ναυπηγείων προς το ΠΝ. Βεβαίως όπως αποσαφηνίστηκε η αποπληρωμή αυτή θα γίνει σταδιακά σε 30 χρόνια και με τη μορφή παρακράτησης μέρους των εσόδων της επιχείρησης. «Από το ολότελα, καλή και η Παναγιώταινα», που λέει και η λαϊκή ρήση.

Ναυπηγεία Ελευσίνας (2): Νομοθετική παρέμβαση σε δύο φάσεις

Πάντως, η υπόθεση της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας τραβά σε βάθος, αφού η συζήτηση του σχεδίου νόμου θα εξελίσσεται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση έλαβε χώρα αυτή την εβδομάδα, πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τις θερινές διακοπές και στην οποία έγιναν δύο συνεδριάσεις της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής. Η β’ φάση θα ακολουθήσει μετά το άνοιγμα της Βουλής από τις θερινές διακοπές. Η επόμενη και 3η κατά σειρά συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου έχει ορισθεί για 29 Αυγούστου.

Στόχος είναι το σχέδιο νόμου- που εξουσιοδοτεί τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, ως πιστωτή των ναυπηγείων να καταθέσει σε ελληνικό δικαστήριο το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας-, να συζητηθεί στην ολομέλεια της Βουλής στις 31 Αυγούστου 2022. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι στην συζήτηση αυτή της Ολομέλειας της Βουλής θα συμμετάσχει και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!