Γ.Δ.
1545.64 +1,05%
ACAG
-1,00%
5.96
BOCHGR
+2,00%
5.1
CENER
+0,51%
9.85
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
-0,85%
8.15
EVR
+1,37%
1.485
NOVAL
-0,61%
2.455
OPTIMA
-0,31%
12.96
TITC
+0,22%
45.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
0,00%
1.84
ΑΒΕ
-0,86%
0.463
ΑΔΜΗΕ
-0,55%
2.695
ΑΚΡΙΤ
-1,31%
0.755
ΑΛΜΥ
-0,12%
4.25
ΑΛΦΑ
+1,92%
1.749
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,87%
10.9
ΑΣΚΟ
-0,90%
3.31
ΑΣΤΑΚ
+0,85%
7.16
ΑΤΕΚ
+9,72%
0.79
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,26%
0.776
ΑΤΤΙΚΑ
+6,76%
2.37
ΒΙΟ
+1,91%
5.86
ΒΙΟΚΑ
-0,79%
1.895
ΒΙΟΣΚ
-0,95%
1.565
ΒΙΟΤ
-9,60%
0.226
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-5,83%
2.26
ΓΕΒΚΑ
+1,05%
1.45
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
18.7
ΔΑΑ
+1,70%
8.496
ΔΑΙΟΣ
-2,33%
3.36
ΔΕΗ
+1,63%
13.07
ΔΟΜΙΚ
-2,76%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,30%
0.337
ΕΒΡΟΦ
-2,66%
1.83
ΕΕΕ
-0,24%
32.92
ΕΚΤΕΡ
+3,41%
1.82
ΕΛΒΕ
+1,96%
5.2
ΕΛΙΝ
0,00%
2.23
ΕΛΛ
+1,74%
14.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,67%
2.225
ΕΛΠΕ
+0,07%
7.405
ΕΛΣΤΡ
-1,30%
2.27
ΕΛΤΟΝ
+0,66%
1.834
ΕΛΧΑ
+0,24%
2.095
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,42%
1.19
ΕΤΕ
+2,06%
8.522
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.42
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.92
ΕΥΡΩΒ
+1,13%
2.417
ΕΧΑΕ
+1,24%
4.91
ΙΑΤΡ
+0,60%
1.68
ΙΚΤΙΝ
+1,39%
0.3645
ΙΛΥΔΑ
-1,43%
1.725
ΙΝΚΑΤ
+4,99%
5.26
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,43%
4.58
ΙΝΛΟΤ
+1,48%
1.096
ΙΝΤΕΚ
+2,17%
6.13
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.13
ΙΝΤΚΑ
+0,62%
3.265
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
330
ΚΕΚΡ
+4,48%
1.4
ΚΕΠΕΝ
+0,57%
1.76
ΚΟΡΔΕ
+0,45%
0.447
ΚΟΥΑΛ
+1,31%
1.39
ΚΟΥΕΣ
-0,16%
6.18
ΚΡΙ
-0,63%
15.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.78
ΚΥΡΙΟ
+2,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+0,36%
0.841
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.01
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.97
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+3,13%
0.264
ΛΟΓΟΣ
-4,24%
1.58
ΛΟΥΛΗ
-0,33%
3.03
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.648
ΜΕΒΑ
-2,35%
3.74
ΜΕΝΤΙ
-0,87%
2.29
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
+1,06%
2.87
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
+1,33%
21.34
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
+4,55%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,88%
2.3
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+2,43%
34.54
ΝΑΚΑΣ
+2,03%
3.02
ΝΑΥΠ
-1,27%
0.78
ΞΥΛΚ
-2,76%
0.282
ΞΥΛΠ
-1,90%
0.31
ΟΛΘ
0,00%
27.5
ΟΛΠ
+1,78%
31.4
ΟΛΥΜΠ
-0,39%
2.56
ΟΠΑΠ
+1,42%
16.41
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,38%
0.791
ΟΤΕ
+0,34%
14.67
ΟΤΟΕΛ
-0,89%
11.12
ΠΑΙΡ
+7,81%
1.035
ΠΑΠ
-1,95%
2.52
ΠΕΙΡ
+2,36%
4.416
ΠΕΡΦ
-0,74%
5.34
ΠΕΤΡΟ
+1,45%
8.4
ΠΛΑΘ
+0,37%
4.07
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-7,14%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+3,52%
1.294
ΠΡΟΝΤΕΑ
+1,55%
6.55
ΠΡΟΦ
-0,74%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
+5,17%
1.73
ΣΑΡ
0,00%
11.42
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,71%
0.357
ΣΙΔΜΑ
+1,28%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-0,35%
5.74
ΣΠΙ
+5,61%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
+0,97%
1.565
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.27
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,85%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-1,92%
7.65
ΦΡΙΓΟ
+4,74%
0.199
ΦΡΛΚ
-0,37%
3.995
ΧΑΙΔΕ
-8,33%
0.55

Η απειλή για το λιμάνι του Πειραιά, το σίριαλ με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και μια πρόταση για τη Θεσσαλονίκη

Το λιμάνι του Πειραιά και ο ανταγωνισμός

Καθόλου δεδομένη δεν θα πρέπει να θεωρείται η πρωτοκαθεδρία του λιμανιού του Πειραιά, μεταξύ των σταθμών μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη, στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Ασφαλώς, η παρουσία της Cosco να εγγυάται σημαντικές ροές φορτίων τα επόμενα χρόνια και η επένδυση του κινεζικού ομίλου φαίνεται πως εδραιώνεται και στις υπόλοιπες δραστηριότητες του λιμανιού, μετά τις πρόσφατες θετικές εξελίξεις αναφορικά με το επιχειρησιακό σχέδιο (Master Plan). Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός θα «μείνει με σταυρωμένα τα χέρια».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, αποτελεί το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ. Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Μπάιντεν στην Μ. Ανατολή, ανακοινώθηκε μια συμφωνία ύψους 1,15 δισ. ευρώ, ανάμεσα στον όμιλο Adani Ports, του ομώνυμου Ινδού δισεκατομμυριούχου και την ισραηλινή εταιρεία Gadot. Αντικείμενό της είναι το λιμάνι της Χάιφα και η μετατροπή του σε σύνδεσμο ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη. Στόχος του ομίλου Adani είναι η μετατροπή της Χάιφα σε διαμετακομιστικό κόμβο και σε μια νέα εμπορική διαδρομή από την Ασία προς την Γηραιά Ήπειρο.

Οι Κινέζοι βλέπουν και αλλού

Πριν από ένα χρόνο, ανάλογο «στοίχημα» έβαλε και η κινεζική Shanghai International Port Group (SIPG), η οποία εγκαινίασε έναν σταθμό διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων επίσης στο λιμάνι της Χάιφα, σε παρακείμενη έκταση. Το ύψος της επένδυσης του κινεζικού ομίλου υπολογίζεται σε 1,6 δισ. ευρώ και καταδεικνύει την αναγνώριση από διεθνείς ομίλους διαχείρισης λιμενικών υποδομών, της προοπτικής που παρουσιάζει το εν λόγω λιμάνι του Ισραήλ. Η πόλη της Χάιφα βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, πολύ κοντά στην Διώρυγα του Σουέζ, την οποία διαπλέουν όλα τα πλοία που έρχονται από την Ασία προς την Ευρώπη.

Διεθνείς αναλυτές σημειώνουν ότι η παρουσία της Κίνας στην Χάιφα, την μετατρέπει αυτόματα σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο, στρατηγικό σημείο για την ευρύτερη περιοχή. Τα δύο νέα λιμάνια προφανώς και είναι πολύ μεγαλύτερα από τις τοπικές ανάγκες, γεγονός που εκ των πραγμάτων, θα τα στρέψει προς τις διεθνείς αγορές, καθώς στόχος των εταιρειών διαχείρισής τους είναι να εξυπηρετούν την ευρύτερη περιοχή.

Κάτι τέτοιο θα ήταν εκτός λογικής πριν από μόλις 10 χρόνια, δεδομένου ότι το Ισραήλ βρισκόταν σε πολιτική απομόνωση από σειρά χωρών, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυνητικούς εμπορικούς εταίρους. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, παρότι η ειρηνευτικές συνομιλίες με τους Παλαιστινίους δεν έχουν σημειώσει πρόοδο, η χώρα έχει κατορθώσει να εξομαλύνει τις σχέσεις με νέες αγορές, όπως π.χ. τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μαρόκο και το Μπαχρέιν, ενώ ταυτόχρονα έχει καλλιεργήσει βαθύτερους εμπορικούς δεσμούς στην Άπω Ανατολή.

Η Χάιφα και η εφοδιαστική αλυσίδα

Ήδη, στην ευρύτερη περιοχή του Χάιφα έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέων σιδηροδρομικών υποδομών, που θα συνδεθούν με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας κι ενδεχομένως στο μέλλον με το αντίστοιχο της Ιορδανίας, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να είναι εφικτή η μεταφορά φορτίων προς το Ιράκ και την Σαουδική Αραβία. Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, η προσθήκη της Χάιφα αναμένεται να προσθέσει μια σημαντική λύση στο πρόβλημα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σήμερα, το Ισραήλ διαχειρίζεται 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, με τα στελέχη της SIPG να εκτιμούν ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια κατά την διάρκεια των επόμενων 5-8 ετών.

Το λιμάνι του Πειραιά ασφαλώς εξακολουθεί να διατηρεί μεγάλη δυναμική, τόσο λόγω των υποδομών και της τοποθεσίας του, όσο και λόγω του μεγάλου του βάθους. Αν υπάρξει αναβάθμιση των αποθηκευτικών και διαμετακομιστικών εγκαταστάσεων, όπως ήδη σχεδιάζεται να συμβεί στο Θριάσιο Πεδίο, εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσει να διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου και τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, είναι σαφές ότι ουδείς αναντικατάστατος και οι διεθνείς όμιλοι έχουν προετοιμάσει εναλλακτικές διαδρομές σε Τουρκία, Ιταλία και τώρα Ισραήλ.

Η Θεσσαλονίκη διεκδικεί το logistics center της Σ. Αραβίας

Το logistics center που σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν οι Σαουδάραβες στην Ελλάδα για να εξάγουν τα προϊόντα τους στην ευρωπαϊκή αγορά θα διεκδικήσει η Θεσσαλονίκη. Λίγα 24ωρα μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του πρίγκιπα-διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας που συζήτησε το θέμα με τον πρωθυπουργό, σε επιχειρηματικούς φορείς της Μακεδονίας «έπεσε» η σχετική ιδέα και άρχισαν οι ζυμώσεις ώστε με ορίζοντα την ΔΕΘ και τις συναντήσεις που θα γίνουν με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους αρμόδιους υπουργούς να τεθεί επισήμως η πρόταση. Τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης είναι προφανή (λιμάνι, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, διαθέσιμοι χώροι, γειτνίαση με μεγάλες αγορές), όπως πολύ μεγάλα αναμένονται και τα οφέλη για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή.

Ναυπηγεία Ελευσίνας (1): Από το ολότελα…

Από τους πλέον χαμένους στην περίπτωση που δεν προχωρήσει η εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας και η επιχείρηση οδηγηθεί σε αναγκαστική ρευστοποίηση των στοιχείων της (μοντέλο Σκαραμαγκά) θα είναι το Πολεμικό Ναυτικό, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο. Όπως αναφέρθηκε προχθές στη Βουλή, το ΠΝ σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει μόλις 1.579.517 ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 142.337.077 ευρώ, δηλαδή το 100% της οφειλής των ναυπηγείων προς το ΠΝ. Βεβαίως όπως αποσαφηνίστηκε η αποπληρωμή αυτή θα γίνει σταδιακά σε 30 χρόνια και με τη μορφή παρακράτησης μέρους των εσόδων της επιχείρησης. «Από το ολότελα, καλή και η Παναγιώταινα», που λέει και η λαϊκή ρήση.

Ναυπηγεία Ελευσίνας (2): Νομοθετική παρέμβαση σε δύο φάσεις

Πάντως, η υπόθεση της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας τραβά σε βάθος, αφού η συζήτηση του σχεδίου νόμου θα εξελίσσεται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση έλαβε χώρα αυτή την εβδομάδα, πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τις θερινές διακοπές και στην οποία έγιναν δύο συνεδριάσεις της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής. Η β’ φάση θα ακολουθήσει μετά το άνοιγμα της Βουλής από τις θερινές διακοπές. Η επόμενη και 3η κατά σειρά συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου έχει ορισθεί για 29 Αυγούστου.

Στόχος είναι το σχέδιο νόμου- που εξουσιοδοτεί τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, ως πιστωτή των ναυπηγείων να καταθέσει σε ελληνικό δικαστήριο το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας-, να συζητηθεί στην ολομέλεια της Βουλής στις 31 Αυγούστου 2022. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι στην συζήτηση αυτή της Ολομέλειας της Βουλής θα συμμετάσχει και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!