THEPOWERGAME
Οι λεπτομέρειες του σχεδίου για τερματικό σταθμό LNG στην Κύπρο
-Τρεις όμιλοι εμπλέκονται στο σχέδιο για να πάει το φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα του Ισραήλ στην Κύπρο, αλλά και για να έχει η χώρα εξαγωγές υγροποιημένου αερίου (LNG). Η ελληνική Energean (σε ένα μήνα θα γνωρίζουμε τα αποτελέσματα της γεώτρησης στο κοίτασμα «Αθηνά» στην ισραηλινή ΑΟΖ), η ολλανδική Vitol που διαχειρίζεται τερματικό στο Βασιλικό της Κύπρου και η Golar LNG η οποία διαχειρίζεται τον πλωτό σταθμό υγροποίησης αερίου (FLNG) που σχεδιάζεται να αξιοποιήσει η Κύπρος. Το πλάνο συζητήθηκε χθες στην τριμερή σύνοδο των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ στην Ιερουσαλήμ.
-Προβλέπει την κατασκευή αγωγού από το κοίτασμα «Αθηνά» (αν το τελικό αποτέλεσμα των ερευνών είναι ικανοποιητικό) μέχρι το Βασιλικό της Κύπρου με στόχο να καλύπτει εσωτερικές ανάγκες περί τα 0,8 δισ. κυβικά ετησίως. Αν όλα πάνε καλά, μέχρι το 2024 αυτή η επένδυση μπορεί να έχει ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα, αν το επιθυμεί η κυπριακή πλευρά, μπορεί να εγκατασταθεί ο πλωτός σταθμός υγροποίησης στο Βασιλικό και να υγροποιεί περίπου 3,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως ώστε να αποκτήσει η Κύπρος σημαντική εξαγωγική παρουσία στο LNG. Το πλοίο της Golar LNG μπορεί να «δέσει» στο Βασιλικό από το 2026 καθώς τώρα η εταιρεία έχει σύμβαση με το Καμερούν. Γι’ αυτό και ο επικεφαλής της Energean Μαθ. Ρήγας συνόδευε τον K. Σκρέκα στην Ιερουσαλήμ.
Πρωτογενές πλεόνασμα 1% το 2023
-Στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζονται για ένα ακόμα Πρόγραμμα Σταθερότητας, μέσα σε κλίμα υψηλής αβεβαιότητας. Αυτό που μαθαίνουμε είναι ότι το σχέδιο, που θα υποβληθεί εντός των ημερών στις Βρυξέλλες, θα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα για το 2023. Όχι όμως κοντά στο 2%, όπως ήταν το αρχικό πλάνο, αλλά γύρω στο 1%. Η εκτίμηση είναι πως ούτως ή άλλως και την επόμενη χρονιά δεν θα υπάρξει επιστροφή στη δημοσιονομική κανονικότητα για καμία χώρα. Το εάν θα παραταθεί η ρήτρα διαφυγής- που δεν είναι το επικρατέστερο σενάριο- ή αν θα πάμε σε ένα μεταβατικό καθεστώς, θα αποφασιστεί μετά το Μάιο, όταν θα συνεκτιμηθούν όλα τα νεώτερα δεδομένα για την αγορά ενέργειας…
Η εισήγηση Μητσοτάκη και οι διαφορετικές αναγνώσεις
-Η εισήγηση του Έλληνα πρωθυπουργού να αξιοποιηθούν τα αδιάθετα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της σφοδρής ενεργειακής κρίσης, έχει βρει ανοικτά αυτιά στην Ευρώπη. Υπάρχει, όμως, ένα «αλλά». Η κεντρική ιδέα, όσων «ακούνε» αυτήν την πρόταση, είναι ότι αυτά τα περίπου 230 δισ. ευρώ θα πρέπει να αξιοποιηθούν για να επιταχυνθεί η ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία π.χ. με νέες υποδομές, χώρους αποθήκευσης ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές κ.λ.π. Προφανές είναι ότι η ελληνική πρόταση έχει διαφορετική στόχευση και συγκεκριμένα τη λήψη μέτρων για την ανακούφιση των νοικοκυριών και τη στήριξη των επιχειρήσεων…
!Το σενάριο για μείωση του ΦΠΑ σε κάποια βασικά αγαθά έχει μπει εδώ και καιρό στο συρτάρι και λόγω κόστους και κυρίως λόγω αναποτελεσματικότητας. Με το να βγαίνουν κάποιοι και να το συντηρούν, προκαλούν σύγχυση στους καταναλωτές αλλά και στο κυβερνητικό στρατόπεδο…
Πώς η μάχη για τα λεωφορεία κινδυνεύει να περιοριστεί σε Τούρκους και Κινέζους
-Ποια τύχη μπορεί να έχουν οι Ισπανοί της Irizar, οι Βέλγοι της Van Hool και οι Ιταλοί της IVECO όταν έχουν απέναντι τους Κινέζους των BYD και YTONG αλλά και την Industria Italiana Autobus με τους Τούρκους μετόχους της Karsan; Γιατί τελικά απείχαν σχεδόν όλοι οι μεγάλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η πολωνική Solaris, η Volvo και η Mercedes; Ο μεγάλος διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών, ύψους 383,5 εκατ. ευρώ, για τα 750 νέα λεωφορεία σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ προχωράει χωρίς τα βαριά ονόματα. Κυρίως γιατί οι μεγάλοι θεώρησαν πως δεν είχαν καμιά ελπίδα απέναντι στους Κινέζους σε επίπεδο οικονομικών προσφορών. Και δεν περισσεύουν οι μικροεπεξεργαστές όπως γνωρίζουν και οι Έλληνες αγοραστές οχημάτων που περιμένουν επί μήνες. Η μάχη θα δοθεί σε επίπεδο τιμών και οι ισχυροί δεν ήθελαν να τη δώσουν. Εκτός από κάποιους που έχουν πλεονεκτήματα όπως οι Ιταλοί της Industria Italiana Autobus, τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η τουρκική Karsan.
Οσμή νέου σκανδάλου στη φέτα
-Εάν οι πληροφορίες που έφτασαν ως το γραφείο μας ευσταθούν θα έχουμε να κάνουμε με τρίτη περίπτωση νοθείας στη φέτα η οποία όμως έχει και αρκετό μυστήριο. Σύμφωνα λοιπόν με την πληροφορία, δείγμα μεγάλης και γνωστής γαλακτοβιομηχανίας, που εξέτασε ο ΕΛΓΟ βγήκε αντικανονικό ενώ το αντιδείγμα – που φυλάσσεται ξεχωριστά – βγήκε κανονικό. Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν πρόκειται για κάποια από τις εταιρείες που το όνομα τους έχει εμπλακεί σε υποθέσεις νοθευμένης φέτας τον τελευταίο χρόνο.
Το eonio Λουτράκι
-Και το όνομα αυτού «eonio Loutraki». Η NU Αqua ανέβασε εδώ και λίγες ημέρες την επωνυμία του νέου της προϊόντος στην πρόσοψη του εργοστασίου της Pepsico-ΗΒΗ στο Λουτράκι. Το εμφιαλωμένο νερό θα διατίθεται σε τρία διαφορετικά μεγέθη συσκευασίας και από ότι προδίδει το όνομα σε λατινικούς χαρακτήρες προορίζεται και για διεθνή καριέρα. Τις επόμενες εβδομάδες αν πάνε καλά οι συμφωνίες θα κάνει την εμφάνιση του σε σημεία μικρής λιανικής όπου είναι τοποθετημένα και τα προϊόντα της Pepsico αλλά και σε μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Η Intralot και το πιο γρήγορο conference call
-Μπορεί η Intralot να πέτυχε σημαντική βελτίωση των μεγεθών της το 2021, όμως στο χθεσινό conference call το ενδιαφέρον των αναλυτών ήταν περιορισμένο. Έτσι η τηλεφωνική συνδιάσκεψη έκλεισε στο 20λεπτο και είναι ίσως μια από τις ταχύτερες που διεξήχθησαν ιστορικά. Η καλή είδηση που προέκυψε από τις δύο ερωτήσεις, είναι ότι τα αποτελέσματα α’ τριμήνου εξελίσσονται όπως και το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, ενώ η κακή είδηση είναι ότι η Intralot μπορεί να αποχωρήσει και από την αγορά της Μάλτας. Το τελευταίο ενδεχόμενο θα εξεταστεί μετά το καλοκαίρι που λήγουν κάποια συμβόλαια της εταιρείας στη χώρα αυτή.
Η ενίσχυση του Ιππόδρομου για τις απώλειες της πανδημίας
-Περίπου 550.000 ευρώ θα διαθέσει η πολιτεία στους κατόχους δρομώνων ίππων (άλογα ιπποδρομιών), τους προπονητές και τους αναβάτες. Η μερίδα του λέοντος θα πάει φυσικά στους ιδιοκτήτες των αλόγων (78%), ενώ οι προπονητές και οι αναβάτες θα λάβουν το 16,5% και 5,5% αντίστοιχα του ποσού που αναλογεί για κάθε άλογο. Η ενίσχυση παρέχεται σε αναπλήρωση των χαμένων επάθλων του έτους 2020, όπου ο ιππόδρομος παρέμενε κλειστός λόγω πανδημίας. Το ποσό αντιστοιχεί στο 50% των απολεσθέντων επάθλων που είχαν υπολογιστεί σε περίπου 1,094 εκατ. ευρώ. Οι παράγοντες του Ιππόδρομου ευελπιστούσαν στο 100% της αποζημίωσης, αλλά ισχύει κι εδώ το «κάλλιο πέντε και στο χέρι, παρά δέκα και καρτέρι».
Μία μικρή περιουσία για τον οβελία
-Την ανηφόρα έχουν ήδη πάρει οι τιμές των αμνοεριφίων. Την Παρασκευή η ανώτερη τιμή στην Κεντρική Αγορά ήταν 9 ευρώ για τα αρνιά και 9,5 ευρώ για τα κατσίκια. Χθες, το «ταβάνι» ανέβηκε στα 9,8 ευρώ και για αρνιά και για κατσίκια. Με τέτοιους ρυθμούς αυξήσεων, τη Μεγάλη Εβδομάδα οι χονδρικές τιμές θα φτάσουν- αν δεν ξεπεράσουν- τα 11 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι στα συνοικιακά κρεοπωλεία θα απαιτείται μια μικρή περιουσία για να προμηθευτεί κανείς το βασικό έδεσμα του πασχαλινού τραπεζιού. Όσο για εκείνους που σκέπτονται φέτος να ψήσουν στο φούρνο της γειτονιάς τους, ας ρωτήσουν πρώτα πόσο θα κοστίσουν τα ψηστικά, πριν κάνουν σχέδια…