THEPOWERGAME
Η Λερναία Ύδρα των ανατιμήσεων
-Με τη Λερναία Ύδρα μοιάζουν τα προβλήματα που έχει προκαλέσει το εκρηκτικό κόστος της ενέργειας. Το οικονομικό επιτελείο προσπάθησε να αμβλύνει τις αυξήσεις ρεύματος σε νοικοκυριά – επιχειρήσεις, ενώ η παρέμβαση στις τιμές των καυσίμων μάλλον ως συμβολική μπορεί να χαρακτηριστεί. Το θέμα είναι ότι το αυξημένο κόστος μεταφορών δεν αφορά μόνο στον κόσμο που πάει στη δουλειά του ή τις επιχειρήσεις που μεταφέρουν τα προϊόντα τους.
Οι αυξήσεις κατά 35% στην ακτοπλοΐα
-Πλησιάζοντας προς την περίοδο του Πάσχα, που εγκαινιάζει τη φετινή σεζόν, γίνεται σαφές ότι τα ούτως ή άλλως «αλμυρά» εισιτήρια των πλοίων θα γίνουν απλησίαστα για μια μέση οικογένεια, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον εσωτερικό τουρισμό των νησιών. Ήδη οι ακτοπλόοι μιλάνε για αυξήσεις πάνω από 35%. Προφανές είναι, επίσης, ότι μια οικογένεια π.χ. Ιταλών, που αντιμετωπίζουν και αυτοί το τέρας του πληθωρισμού, όταν θα προγραμματίσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, θα σταθμίσουν πολύ σοβαρά το κόστος περιήγησης στα ελληνικά νησιά και πιθανώς θα επιλέξουν άλλο προορισμό. Κι επειδή ουδείς το θέλει αυτό, μήπως να γίνει από τώρα μια συζήτηση για τη δυνατότητα επιδότησης των ναυτιλιακών καυσίμων, με ρήτρα μη αύξησης των εισιτηρίων;
Καμπανάκι για την επάρκεια τροφίμων
-Τα καμπανάκια κινδύνου για αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα των τροφίμων ηχούν εδώ και μέρες από διεθνείς οργανισμούς, που φοβούνται μια επισιτιστική κρίση στις πιο αδύναμες χώρες, οι οποίες δεν θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις ισχυρές του βόρειου ημισφαιρίου, που θα θελήσουν να απορροφήσουν τα αποθέματα π.χ. σιτηρών, ακόμα και με υψηλές τιμές. Αυτό που ακούγεται, όμως κι εντός της Ευρώπης είναι ο φόβος ότι ο ανταγωνισμός τιμών θα έχει ως θύματα και τους ευάλωτους της Γηραιάς Ηπείρου. Με αυτά τα δεδομένα, ακόμα κι αν δεν ληφθούν αποφάσεις στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, θα πρέπει να θεωρούνται σίγουρες οι αλλαγές στην Κοινή Αγροτική Πολιτική, έτσι ώστε η Ευρώπη- έστω ετεροχρονισμένα- να ανακτήσει την αυτάρκεια τροφίμων που έχει απολέσει…
!Τα φρέσκα στοιχεία της Eurostat είναι λίαν αποκαλυπτικά. Τον Ιανουάριο η Ευρωπαϊκή Ένωση είδε το κόστος των εισαγωγών της να εκτινάσσεται στα 241,3 δισ. ευρώ, όντας αυξημένο κατά 52,4% σε σχέση με πέρσι. Το 25% περίπου αυτών των εισαγωγών αφορά στην ενέργεια, με μια αύξηση της τάξης του 133% σε σχέση με πέρσι, προφανώς λόγω της εκτίναξης της τιμής του φυσικού αερίου. Κι ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η απόλυτη εξάρτηση της Ευρώπης από την Κίνα, καθώς οι εισαγωγές μας έφτασαν στα 50 δισ. ευρώ, με μια αύξηση 47,5%.
Οι επεκτάσεις ανεβάζουν το τίμημα της Αττικής Οδού
-Οι επεκτάσεις, όπως η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την εθνική οδό στον κόμβο Καλυφτάκη (θα αποσυμφορήσει το τμήμα μεταξύ της Λεωφόρου Κηφισίας και του κόμβου Μεταμόρφωσης) και η σύνδεση με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, θα αυξήσουν τις διελεύσεις και στην Αττική Οδό τα επόμενα χρόνια. Γι’ αυτό και ορισμένοι αναλυτές βλέπουν λειτουργικά κέρδη άνω των 150 εκατ. ευρώ το χρόνο που με τη σειρά τους στηρίζουν μια αποτίμηση μεταξύ 2,5 και 3 δισ. ευρώ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Πρόκειται για τίμημα που είναι σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο για την Εγνατία Οδό. Και ο ανταγωνισμός που διαμορφώνεται ενόψει της εκδήλωσης ενδιαφέροντος τον επόμενο μήνα δείχνει πως μπορεί να επιτευχθεί.
Ηλεκτρονική καταγραφή αποθεμάτων ηλιέλαιου και τροφίμων
-Το δοκιμασμένο στην πανδημία σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής των αποθεμάτων επαναφέρει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να αποτυπωθεί η πραγματική κατάσταση στην αγορά και να έχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ένα αξιόπιστο εργαλείο στη μάχη κατά της αισχροκέρδειας. Με ρύθμιση που προωθείται, μεταποιητικές και εμπορικές (χονδρεμπορικές και λιανεμπορικές) επιχειρήσεις θα υποχρεωθούν να δηλώσουν σε ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης τα αποθέματά τους σε ηλιέλαιο και βασικά τρόφιμα, που επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Στη συνέχεια, κάθε 2-3 ημέρες θα επικαιροποιούν τις δηλώσεις τους ώστε να υπάρχει συνεχή ροή πληροφορίας για την κατάσταση στην αγορά, όπου έχουν εμφανισθεί και οι πρώτες ελλείψεις, όπως επισήμανε το powergame.gr. Το σύστημα είχε εφαρμοσθεί στην αρχή την πανδημίας σε αντισηπτικά και μάσκες και λίγο αργότερα, το Πάσχα 2020, σε αμνοερίφια και αυγά ως ένα επιπλέον όπλο κατά των ελληνοποιήσεων.
Η Μαλαματίνα ξανά στο παιχνίδι
-Για την επιστροφή της Μαλαματίνα μέσω της Mantis σας είχαμε ενημερώσει πριν από μερικούς μήνες. Πλέον η εταιρεία έχει νέα διοικητική ομάδα με τον Νίκο Κεράνη στην θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου και τον Κώστα Μαλαματίνα να διατηρεί θέση στο Διοικητικό Συμβούλιο. Οι νέοι μέτοχοι επενδύουν στην Μαλαματίνα 20 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να την επαναφέρουν στην κορυφή της αγοράς τη ρετσίνα και – το βασικότερο – στην κερδοφορία από τον δεύτερο χρόνο.
Η μάχη του φυτικού κρέατος
-Τα «κρέατα» φυτικής προέλευσης είναι μία από τις πλέον δυναμικές αγορές τόσο παγκόσμια όσο και στην ελληνική αγορά. Στην χώρα μας μπορεί η συγκεκριμένη κατηγορία να είναι μικρή όμως η ανάπτυξη της είναι σε τριψήφια ποσοστά χρόνο με τον χρόνο. Από ελληνικής πλευράς σημαντικό μερίδιο έχει η Υφαντής (προϊόντα Esti) ενώ λανσάρισμα πραγματοποιεί αυτό το διάστημα και η KRIVEK της οικογένειας Φασουλά από την Χερσόνησο Κρήτης. Εν αναμονή είναι και η είσοδος της Unilever στην ελληνική αγορά με τον Vegetarian Butcher ενώ τον τελευταίο λόγο τον έχει πάντα η Beyond Meat που είναι leader στην παγκόσμια αγορά. Σε ότι αφορά την τελευταία αναμένεται να εκπλήξει δυσάρεστα τους ανταγωνιστές της σύντομα καθώς τα μεγέθη της επιτρέπουν να ρίξει τις τιμές σε επίπεδα που δεν μπορούν να την ανταγωνιστούν.
Ξενοδόχοι φεύγουν από την αγκαλιά των tour operators
-Να που έφτασε ο καιρός που από εκεί που οι ξενοδόχοι κυνηγούσαν την ασφάλεια των tour operators για σίγουρες πληρότητες, φέτος, παρατηρείται όλο και πιο συχνά η τάση… ανεξαρτητοποίησης από τους ισχυρούς ρυθμιστές της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης. Μάλιστα, όλα αυτά σε καιρούς αβεβαιότητας και υπό τις απειλές γεωπολιτικών εντάσεων και μιας νέας κρίσης στο ενεργειακό. Ολοένα και περισσότεροι ξενοδόχοι σκέφτονται σοβαρά να προχωρήσουν σε «σόλο καριέρα», ανεξάρτητοι από τους – κατά μία έννοια – συνέταιρούς τους, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι tour operators ήταν εκείνοι που έριξαν το χρήμα στην ελληνική τουριστική αγορά με αντάλλαγμα οι ξενοδόχοι να χορεύουν στους ρυθμούς τους.
-Άλλωστε, πόσα και πόσα ξενοδοχεία στην Ελλάδα δεν χτίστηκαν με πόρους ξένων κολοσσών, υποκύπτοντας στις απαιτήσεις τους που συχνά μπορεί να μην ακολουθούσαν τα πρότυπα της ελληνικής φιλοξενίας; Βέβαια, από μια άλλη οπτική γωνία, οι tour operators έκαναν το εξής «θαύμα»: μέσα σε μια σεζόν μεταμόρφωσαν ανθρώπους που δεν είχαν σχέση με τον τουρισμό σε ξενοδόχους! Όχι ότι αυτό δεν ήταν μια περίπτωση win-win… Με τη σειρά τους όμως σήμερα, οι ξενοδόχοι που πιάστηκαν από τον «γάμο» αυτό, βλέποντας την ακρίβεια της ενέργειας να δυσχεραίνει τα πράγματα, κουνούν το μαντήλι στους tour operators για να πάρουν ολόκληρη την πίτα έστω κι αν «ο φούρνος καίει πολύ ρεύμα».