THEPOWERGAME
Οι τιμές των καυσίμων και το πλαφόν
-Στις περισσότερες περιοχές της χώρας η βενζίνη πωλείται πάνω από 1,9 ευρώ, ενώ στα νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα προ πολλού έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Δύο τινά συμβαίνουν. Είτε το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι διάτρητο είτε κάποιοι κερδοσκοπούν. Και στις δύο περιπτώσεις, χαμένοι είναι οι καταναλωτές και τα συναρμόδια υπουργεία θα πρέπει λίαν συντόμως να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Το πλαφόν είναι ή θα πρέπει να είναι πάντα στο τραπέζι, όπως συνέβη την περίοδο της πανδημίας για το υγειονομικό υλικό…
!!Στην Αθήνα κατέγραψαν ως λίαν θετικό το γεγονός ότι η Ευρώπη πάει για μια κοινή λύση απέναντι στο ενεργειακό κόστος. Ωστόσο, αρμόδιες πηγές χαρακτηρίζουν πρόωρο το να εικάσει κανείς ποια θα είναι αυτή η λύση και ποια τα δημοσιονομικά περιθώρια. Το μόνο θετικό είναι ότι αποδυναμώνονται τα «γεράκια» στην ΕΚΤ και στο Eurogroup…
Κλείνει (;) το σήριαλ της Volterra
-Εδώ και ενάμισι χρόνο προσπαθεί η διοίκηση Χρ. Ιωάννου στην ΑΒΑΞ να δει τι θα κάνει με τη θυγατρική της Volterra στον τομέα της ενέργειας, μαζί με τους συμβούλους που έχει προσλάβει. Ακούγεται πως τελευταία έχουν πυκνώσει τα ραντεβού (υπήρξαν και φήμες πως έχει πάρει προβάδισμα η NRG του ομίλου Motor Oil) για να κλείσει το θέμα. Η Volterra έχει δεχθεί σοβαρή πίεση από την έκρηξη των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Έχει, όμως, και αξιόλογο χαρτοφυλάκιο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) συνολικής ισχύος 285MW (10 έργα), τα οποία βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Πέρυσι έθεσε σε λειτουργία τα Αιολικά Πάρκα Λυκοβούνι και Αμπέλια συνολικής ισχύος 53,7 MW στη Βοιωτία. Συνολικά έχει σε λειτουργία 70 MW αιολικών και 2,7 MW φωτοβολταϊκών. Το θέμα θα κλείσει σύντομα όπως φαίνεται.
Οι ακριβοθώρητοι της Vinci
-Παρά τη σοβαρή παρουσία στην ελληνική αγορά (βλέπε Ρίο – Αντίρριο, Ολυμπία Οδός και άξονας Μαλιακός – Κλειδί) οι Γάλλοι της Vinci δεν είναι και πολύ κινητικοί στην Ελλάδα τον τελευταίο καιρό. Μήπως περιμένουν το διαγωνισμό της Αττικής Οδού; Μήπως τους είναι αρκετές οι τρεις συμβάσεις παραχώρησης που συμμετέχουν; Στην ενέργεια κάνουν κάποιες δουλειές μέσω θυγατρικής πάντως. Το βέβαιο είναι πως η βελτίωση της κατάστασης στους οδικούς άξονες βοηθάει τα έσοδά τους. Η «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου είχε πέρυσι έσοδα 49 εκατ. από 33 εκατ. ευρώ το 2020.
Υπερταμείο: Μια εταιρεία στα χαρτιά…
-Στα 245 εκατ. ευρώ έφτασε το μετοχικό κεφάλαιο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστή και ως υπερταμείο. Τα αρχικά 40 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο ιδρυτικό νόμος έγιναν 140 εκατ. ευρώ λόγω ΕΛΤΑ το 2020, και πλέον φτάνουν στα 245 εκατ. ευρώ με βάση την τελευταία αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 105 εκατ. ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκθειάζει τον ρόλο του υπερταμείου στην εξυγίανση των κρατικών ΔΕΚΟ, αλλά η εταιρεία που έχει κοστίσει μέχρι σήμερα πάνω από 25 εκατ. ευρώ σε διοικητικά έξοδα, έχει παρουσιάσει μηδενικό έργο. Στα πέντε χρόνια λειτουργίας της εταιρείας έχουν εκπονηθεί δύο στρατηγικά σχέδια, ένα εγχειρίδιο εταιρικής διακυβέρνησης κι έχει συσταθεί ένας μηχανισμός συντονισμού του έργου μεταξύ υπερταμείου και κυβέρνησης.
-Τα «καυτά» θέματα όμως τα χειρίζονται άλλοι. Αυτό συνέβη στην περίπτωση των ΕΛΤΑ, όπου τα «κάστανα από την φωτιά» έβγαλαν ο Κ. Πιερρακάκης με τον Χρ. Σταϊκούρα, ή στην ΑΕΔΙΚ και τον ΟΑΣΑ, όπου τα «κάστανα» τώρα βγάζει ο Κ. Καραμανλής. Όσο για τις αποκρατικοποιήσεις, αυτές συνεχίζει να τις χειρίζεται αποκλειστικά το ΤΑΙΠΕΔ. Το μόνο θετικό για τους Ευρωπαίους είναι ότι μέσω του Υπερταμείου, ελέγχεται ένα μέρος της δημόσιας περιουσίας, όπως επιθυμούσε η πλευρά Σόϊμπλε το 2015, τότε που η χώρα εμφανίζονταν ανεπίδεκτη μαθήσεως για το εσωτερικό της νοικοκύρεμα. Και ίσως γι’ αυτό τον λόγο στις εκθέσεις της Κομισιόν να χαρακτηρίζεται ως σημαντικό το έργο που εκπονεί η εταιρεία.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία και η έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού
-Πολλοί έσπευσαν να χαρακτηρίσουν «χάδι» τις οικονομικές κυρώσεις στη Ρωσία. Δεν είναι, όμως, έτσι. Αν και όντως αυτά τα μέτρα δεν μπορούν να σταματήσουν την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων, σίγουρα θα προβληματίσουν τη Μόσχα την επόμενη ημέρα, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την πρόσβαση σε τεχνολογικό εξοπλισμό. Αυτή είναι, άλλωστε, η αχίλλειος πτέρνα της Ρωσίας. Οι αναλυτές της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας, ανέφεραν αύξηση στον αριθμό των εταιρειών που χρησιμοποιούν εισαγόμενα εξαρτήματα, έως και 80% το 2020. Αλλά ακόμη και με μια χαμηλή κατανάλωση εισαγόμενων εξαρτημάτων, η εξάρτηση από τις εισαγωγές μπορεί να είναι πολύ ισχυρή λαμβάνοντας υπόψη τη μη ύπαρξη εναλλακτικής λύσης στην αγορά της Ρωσίας. Θα ζητήσει άραγε ο Πούτιν από τους Κινέζους να βάλουν «πλάτη» ;
Επίθεση φιλίας της Τουρκίας στη Σερβία
-Σε αυτό το σκληρό γεωπολιτικό παιχνίδι, η Τουρκία δείχνει να θέλει να παίξει πιο ενεργό ρόλο και στο πεδίο της οικονομίας, βάζοντας «πόδι» στην ευαίσθητη περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων. Είναι ενδεικτικό ότι το Εμπορικό Επιμελητήριο της Σερβίας και η Επιτροπή Εξωτερικών Οικονομικών Σχέσεων της Τουρκίας (DEIK) θα διοργανώσουν επιχειρηματικές συναντήσεις επιχειρηματιών στις τουρκικές πόλεις της Προύσας, της Σμύρνης και της Αττάλειας στις αρχές Ιουνίου. Όπως επισημάνθηκε κατά τη συνάντηση του Προέδρου του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σερβίας, Μάρκο Τσάντεζ, με τον Πρέσβη της Τουρκίας στο Βελιγράδι, Χαμί Ακσόι, στόχος είναι η εντατικοποίηση των επιχειρηματικών επαφών και η αύξηση της αξίας των εμπορικών ροών μεταξύ των δύο χωρών στα 5 δισ. ευρώ.